Udenhoutse fokker strijdt voor vergoeding overleden merrie

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Udenhoutse fokker strijdt voor vergoeding overleden merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-18 08:08

Brabants Dagblad
Juridisch


De drachtige merrie van een Udenhoutse fokker overlijdt na een onaangekondigde slipjacht. Ondanks een veelbelovend eerste contact met Veluwe Hunt over vergoeding blijft de fokker achter met een schadepost van minstens 10.000 euro.

Zes weken geleden, op 10 maart rond drie á vier uur in de middag, hoort paardenfokker Gijs van Mersbergen bij zijn huis aan de Loonse Molenstraat in Udenhout een hoop lawaai. De akkerbouwer in ruste is bezorgd om zijn twee drachtige stamboekspringpaarden Angela en Chantal. Ze staan in hun winterwei schuin tegenover zijn huis. Half april zal de 17-jarige Angela een veulen krijgen. Het beestje is al verkocht voor 10.000 euro.

Lees het gehele artikel op www.bd.nl.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Udenhoutse fokker strijdt voor vergoeding overleden merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 08:27

Ik snap er geen hout van.
Dat het veulen van Angela 10.000 euro gaat op leveren heeft toch niks te maken met zijn dode merrie veronderstel ik? :?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Udenhoutse fokker strijdt voor vergoeding overleden merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 08:34

De merrie was drachtig en is nu dood. Het veulen (dat ongeboren al verkocht was) dus ook.

lianne125

Berichten: 1425
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 08:36

Zoals ik het lees wel. De merrie was dus nog niet bevallen en is nu dus overleden. Het veulen dus ook.

Tristan XI B+0 -----> L1+6-----> L2 +6-----> M1+11 ----> M2+12 ----> Z1 +10 -----> Z2+10 -----> ZZ-licht+6!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Udenhoutse fokker strijdt voor vergoeding overleden merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 08:41

Vreemde zinsbouw in het artikel op bokt. Het originele artikel maakt idd meer duidelijk.
Op bokt lijkt het alsof ze op wonderbaarlijke wijze nog steeds zou kunnen bevallen.

Ik begrijp echter ook de jachtvereniging wel eigenlijk.. (en ik kan haast zelf niet geloven dat ik dit typ.)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 08:44

Het is mogelijk een ongeboren veulen al te verzekeren, vooral wanneer je vooraf al weet dat het een waardevol veulen is.
Bovendien vraag ik mij af of deze merrie in goede conditie is geweest en of ze dan de bevalling zelf wel had aangekund.

Onali

Berichten: 18379
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 08:46

Iets met een huid, een beer en schieten.

Wat een onduidelijk/ onvolledig artikel.

Quote uit origineel artikel:

Citaat:
Vroeg in de avond gaat hij terug naar zijn paarden. Ze zijn nog onrustig. De volgende ochtend treft hij Angela dood in de wei aan, Chantal staat over haar heen gebogen.




Dus 's middags is de jacht langs geweest, merries over de zeik en 's avonds controleert hij weer en pas de volgende dag vind hij het paard dood.
Ik zie niet echt een connectie.
Laatst bijgewerkt door Onali op 21-04-18 08:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Black is the colour of my true love's hair


julius_juut

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Udenhoutse fokker strijdt voor vergoeding overleden merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 08:49

Bijzonder bericht inderdaad. Lijkt me dat het heel makkelijk is om te achterhalen waar de tocht langs is gekomen de eerste dagen na de rit. Als ergens een groep paarden in volle vaart langs is gerend zie je dat wel aan de bodem.

Dat het paard 'al weg was' en dus niet onderzocht kon worden lijkt me ook heel logisch. Een paard is na een dag al helemaal opgeblazen, die laat je niet rustig een paar week liggen voor het geval een vereniging eventueel wil kijken waar ze aan is overleden. :P Word een beetje een onsmakelijk gebeuren dan.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Udenhoutse fokker strijdt voor vergoeding overleden merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 08:51

Ga maar eens bewijzen dat ze overleden is door de jacht. :) Ze lag 's morgens dood op weide. De kans is reëler dat ze sowieso dood gelegen zou hebben dan dat ze overleden is door passerende paarden IMO.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 08:52

Vreemd verhaal is het wel..

Toch vind ik dat jachtverenigingen echt beter duidelijk moeten maken wanneer en waar de jachten plaats vinden. Ze komen hier ook geregeld langs en iedere keer als ze zijn geweest kan ik weer loslopende paarden van een ander gaan vangen. Gelukkig zijn die van mij redelijk rustig, ze rennen drie rondjes maar zijn braaf. Helaas zijn er ook paarden die er flink van over de zeik raken, dan is het wel fijn als je weet dat ze langs komen zodat je maatregelen kunt treffen.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Udenhoutse fokker strijdt voor vergoeding overleden merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 09:01

Nouja, ik kan me wel voorstellen dat de fokker de jachtvereniging aansprakelijk stelt. Beetje een vreemde gang van zaken (veluwe hunt spreekt niets tegen in dit artikel) dat ze eerst aangeven dat hij het beste de veluwe hun aansprakelijk kan stellen. Coulanter kan je je niet opstellen... En vervolgens mailen ze dat de zaak als afgedaan is beschouwd.

Ik neem aan dat er een necropsie rapport is?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 09:05

Janine1990 schreef:
Nouja, ik kan me wel voorstellen dat de fokker de jachtvereniging aansprakelijk stelt. Beetje een vreemde gang van zaken (veluwe hunt spreekt niets tegen in dit artikel) dat ze eerst aangeven dat hij het beste de veluwe hun aansprakelijk kan stellen. Coulanter kan je je niet opstellen... En vervolgens mailen ze dat de zaak als afgedaan is beschouwd.

Ik neem aan dat er een necropsie rapport is?


Ergens wel:
Citaat:
Frank van Elsen van Veluwe Hunt bevestigt dat zij de paardenfokker niet vóór de slipjacht hebben geïnformeerd. Hij betwist dat de jacht vlak langs de springpaarden is gegaan. ,,Wij zijn in een wijde boog om de wei heen gereden", zegt hij.

Van Mersbergen hoefde volgens hem niet gewaarschuwd te worden omdat de afstand tussen de wei en de route van de jacht groot genoeg was. Van Elsen stelt: ,,Wij vinden het een vervelende zaak, maar wij moeten alle aansprakelijkheid afwijzen, omdat het dode paard al weg was en we moeten bewijzen hebben."



Als de afstand idd zo groot was dat ze niet hoefde te waarschuwen...

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 09:28

Ayasha schreef:
Janine1990 schreef:
Nouja, ik kan me wel voorstellen dat de fokker de jachtvereniging aansprakelijk stelt. Beetje een vreemde gang van zaken (veluwe hunt spreekt niets tegen in dit artikel) dat ze eerst aangeven dat hij het beste de veluwe hun aansprakelijk kan stellen. Coulanter kan je je niet opstellen... En vervolgens mailen ze dat de zaak als afgedaan is beschouwd.

Ik neem aan dat er een necropsie rapport is?


Ergens wel:
Citaat:
Frank van Elsen van Veluwe Hunt bevestigt dat zij de paardenfokker niet vóór de slipjacht hebben geïnformeerd. Hij betwist dat de jacht vlak langs de springpaarden is gegaan. ,,Wij zijn in een wijde boog om de wei heen gereden", zegt hij.

Van Mersbergen hoefde volgens hem niet gewaarschuwd te worden omdat de afstand tussen de wei en de route van de jacht groot genoeg was. Van Elsen stelt: ,,Wij vinden het een vervelende zaak, maar wij moeten alle aansprakelijkheid afwijzen, omdat het dode paard al weg was en we moeten bewijzen hebben."



Als de afstand idd zo groot was dat ze niet hoefde te waarschuwen...


En dat konden ze in dat gesprek bij de koffie niet bedenken? Heel erg dom...

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Udenhoutse fokker strijdt voor vergoeding overleden merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 10:09

Deze slipjacht had vantevoren aangekondigd moeten worden zodat de fokker zijn paarden had kunnen binnenzetten.Die mensen rijden zelf,hadden dus kunnen begrijpen dat dergelijke opwinding slecht kan zijn voor paarden in een wei waar ze langskomen.Een hoogdrachtig paard kan daar zeker niet tegen.Die vereniging heeft toch wel een verzekering?

jobamara
Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 10:13

Het is een apart volk, als ik het zo mag zeggen denken dat ze boven iedereen staan. Buurman kan zijn schapen met lammeren niet buiten doen omdat de honden van zijn buurman ( lid veluwe hunt) de lammeren en soms oom de schapen echt verscheuren. Dan worden ze 2 dgn in de gaten gehouden en de 3e dag lopen ze weer los. Dus tja ik geloof de fokker meer. Een merrie kan zeker een abortus krijgen door stress en stel dat het veulen verkeerd lag kan dat er niet uit. En zal de merrie idd overlijden, heel triest.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Udenhoutse fokker strijdt voor vergoeding overleden merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 10:20

Dit soort jachten zou gewoon verboden moeten worden.
Ze doen het hier ook en gelukkig staan mijn paarden nu op een stuk waar niemand langs komt, maar vroeger hebben ze op een stuk gestaan waar ze dus wél langskwamen en de hele kudde ging over de pis, door de heining de weg op, met alle gevolgen van dien.
Denk maar niet dat het hen wat uitmaakt of dat ze het aankondigingen hoor.
Kruipen allemaal ladderzat te paard, drinken nog wat meer te paard, jakkeren een beetje rond.
En ze jagen niet alleen al die arme dieren schrik aan, ook de omgeving lijdt er onder.
Het volk wat mee doet aan dergelijke vertoningen is ook niet bepaald van het kaliber sociaal en bezit geen empathisch vermogen. Logisch ook, anders zou je er niet aan meedoen.
Kan me voorstellen dat dit ontzettend zuur is voor de gedupeerde. Het minste wat ze kunnen doen is deze man een schadevergoeding uitbetalen, geld hebben dit soort lui immers zat.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 10:55

Deze slipjacht was vorig jaar op mijn stalling gestopt in hun pauze (zitten ook in die straat) en ik vind het toch een apart geschetst beeld over dat zogezegde volk.
Geen zatte mensen, veelal ook jonge ruiters.
Heb geen beter luisterende honden gezien en zuinig op hun paarden en echt heel aardig. Ik was echt geboeit door hun uitleg.
Wij wisten VTV wel dat ze zouden komen en enkele andere ook.
Ik heb hem dit jaar niet meegekregen omdat mijn paard een tijdje elders heeft gestaan maar het gaat echt ieder jaar hetzelfde :roll:
Alle paarden hier stonden ook gewoon buiten toen en geen enkel probleem terwijl ze vlak langsaf rijden.
Ze hielden er echt rekening mee

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 11:24

BarbaLala schreef:
Kruipen allemaal ladderzat te paard, drinken nog wat meer te paard, jakkeren een beetje rond.

Drinken nog wat meer en stappen ladderzat in hun vrachtwagen/auto met paardentrailer naar huis. Vreselijk volk.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Udenhoutse fokker strijdt voor vergoeding overleden merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 11:30

Volgens mij valt dat dik mee... vooroordelen te over.
Van die fokker kan ik me voorstellen dat hij het probeert maar ik geef hem niet veel kans...

Goedgekeurd onderschrift :)

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 11:50

Wat een vooroordelen en over een kam scheren gesproken.

Blijkbaar zijn degenen die ik ken dan uitzonderingen?

Bah, kan hier echt boos om worden, is alleen zo zonde van mijn energie.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Udenhoutse fokker strijdt voor vergoeding overleden merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 12:46

Zijn geen vooroordelen hoor, ik heb het met mijn eigen ogen gezien. Meermaals.
Ik weet niet of jij uitzonderingen kent, Percy. Het valt te hopen dat die ik ken de uitzonderingen zijn natuurlijk.

SARINO

Berichten: 464
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 13:56

Mijn werk vroeger als groom was met de luxe auto van de baas naar de jacht komen,als die bijna afgelopen was,paarden verzorgen en veilig weer naar huis brengen met de paardencombinatie of vrachtwagen.Dat is heel normaal voor de rijders van de jacht,die hebben allemaal iemand mee.

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 19:03

BarbaLala schreef:
Dit soort jachten zou gewoon verboden moeten worden.
Ze doen het hier ook en gelukkig staan mijn paarden nu op een stuk waar niemand langs komt, maar vroeger hebben ze op een stuk gestaan waar ze dus wél langskwamen en de hele kudde ging over de pis, door de heining de weg op, met alle gevolgen van dien.
Denk maar niet dat het hen wat uitmaakt of dat ze het aankondigingen hoor.
Kruipen allemaal ladderzat te paard, drinken nog wat meer te paard, jakkeren een beetje rond.
En ze jagen niet alleen al die arme dieren schrik aan, ook de omgeving lijdt er onder.
Het volk wat mee doet aan dergelijke vertoningen is ook niet bepaald van het kaliber sociaal en bezit geen empathisch vermogen. Logisch ook, anders zou je er niet aan meedoen.
Kan me voorstellen dat dit ontzettend zuur is voor de gedupeerde. Het minste wat ze kunnen doen is deze man een schadevergoeding uitbetalen, geld hebben dit soort lui immers zat.


Zo zeg, jij durft het ook wel te zeggen, wat lomp. Ik ben ieder jaar nauw betrokken bij een jacht (vd jachtvereniging Soestdijk) hier in het dorp en ik herken het beeld wat jij schetst totaal niet. Ze drinken voor de jacht een borreltje en nadien een paar. Maar dronken op het paard absoluut niet. Mensen zijn aardig en sociaal en helemaal niet rijk of dikdoenerig. De ene vereniging zal de andere niet zijn, maar jij scheert alles over één kam. En jou één na laatste zin begrijp ik al helemaal niet.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

UK_eef

Berichten: 4215
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Re: Udenhoutse fokker strijdt voor vergoeding overleden merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 07:59

Interessante zaak! Hij gaat het niet winnen maar het geeft wel een signaal af naar verenigingen dat niet alles ''zomaar'' kan.

SARINO

Berichten: 464
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Re: Udenhoutse fokker strijdt voor vergoeding overleden merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 08:35

Ik vraag mij af of meneer de veearts gebeld heeft
toen de merrie s avonds nog van streek was....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Flash111, fransje23, GWR, hagelslag, Heide83, kascar, knockout1, Lipydo, Luzerna, Majestic-12, troi, Yinka en 34 bezoekers