Bloesembomen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Bloesembomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-18 21:15

Ik ben op zoek naar bomen met mooie bloesem. Liefst meerdere soorten (grote en kleine bloemen) en kleuren. Wil namelijk mijn eigen bloesem fotolocatie(s) thuis gaan creëren, dus graag ook struiken/lage bomen.

Welke bomen zijn tevens ook geschikt voor in de wei zelf? Dus niet giftig voor de paarden en welke bomen hebben wel prachtige bloesem, maar zijn giftig?

Alle tips voor mooie bomen/struiken zin heel welkom! Ook andere planten die heel mooi zijn voor fotografie, maar geen bloesem hebben of iets.


Suzanne F.

Berichten: 49165
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:17

Een Magnolia?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

onpaard

Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:31

Ik vind een appelboom zo mooi als deze in bloei staat. Heb je later appels voor je paard ;)

*****

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Bloesembomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:33

Kersenboom, geeft mooie witte bloesem. En veel paarden zijn gek op kersen :-).

Kadjar <3 Vincent Maranello x Vivaldi L § Rhodos <3 Flemmingh x Zuidpool gepensioneerd bospaard § Gideon <3 Tuschinski x OO Seven x Ferro 17-09-2018 Y;(
Voor je iets zegt. Bedenk dan. Is het nodig, is het aardig, is het waar... #doeislief

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:36

Hou er rekening mee dat je je bomen het hele jaar moet verzorgen voor een relatief korte periode met bloesem.

Een mooie grote jasmijnhaag is misschien al iets dankbaarder.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Bloesembomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:40

Prunus of appelboom vind ik mooi.
Magnolia bloeit maar heeel kort en vind die bladeren vies als ze gevallen zijn.

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-18 22:02

Bedankt voor de reacties al!

Suzanne F. schreef:
Een Magnolia?


Bedankt! Is dat de boom meer grote roze bloemen? Weet je zo of die giftig zijn voor paarden?


onpaard schreef:
Ik vind een appelboom zo mooi als deze in bloei staat. Heb je later appels voor je paard ;)


Appel (en andere fruit) bomen wil ik inderdaad sowieso neer zetten, lekker fruit. <3


_Anneruth schreef:
Kersenboom, geeft mooie witte bloesem. En veel paarden zijn gek op kersen :-).


Die komen er inderdaad ook. :D


Palmera schreef:
Hou er rekening mee dat je je bomen het hele jaar moet verzorgen voor een relatief korte periode met bloesem.

Een mooie grote jasmijnhaag is misschien al iets dankbaarder.


Ja dat begrijp, maar vind ik geen probleem. Bomen komen er sowieso en dan liever een boom met mooie bloesem. Zo'n prachtig gezicht. <3
Jasmijn haag heb ik ook even opgeschreven, bedankt!
Heeft deze ook langere tijd bloemen? Misschien is dit wel een mooie haag om naast de lange zijde van de rijbaan te zetten. Wil daar graag een mooie hoge (liefst hele jaar groene) haag.


sanso schreef:
Prunus of appelboom vind ik mooi.
Magnolia bloeit maar heeel kort en vind die bladeren vies als ze gevallen zijn.


Wat is kort? Mooiste zou inderdaad wel zijn als ie wat langer bloeit dan 2 dagen. :))

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Bloesembomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-18 22:03

Oh nog vergeten, de boom moet wel aardig winterhard zijn (Zweden).

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Bloesembomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:07

Japanse kers is erg mooi, maar ben bang dat deze giftig is voor paarden :(
Mogen paarden wel kersen dan?

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:10

Laat je even goed informeren m.b.t de jasmijnhaag. Er zijn een aantal soorten die, mits ze wat beschutting hebben, wintergroen zijn! Bloemen hebben ze, als ze gezond zijn, echt wel een aantal maanden.

Een franchipani is ook een boom met, het lijkt niet op bloesem, een aantal maanden bloemen. Maar ik vrees dat hij het niet doet in het klimaat daar.

Hmmm, Zweden, kunnen ze je niet beter daar adviseren?

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-18 22:23

Sophie_Wind schreef:
Japanse kers is erg mooi, maar ben bang dat deze giftig is voor paarden :(
Mogen paarden wel kersen dan?


Ik dacht dat de pitten giftig waren, maar durf t eigenlijk niet te zeggen. Kersen zijn vaak wel mooi!


Palmera schreef:
Laat je even goed informeren m.b.t de jasmijnhaag. Er zijn een aantal soorten die, mits ze wat beschutting hebben, wintergroen zijn! Bloemen hebben ze, als ze gezond zijn, echt wel een aantal maanden.

Een franchipani is ook een boom met, het lijkt niet op bloesem, een aantal maanden bloemen. Maar ik vrees dat hij het niet doet in het klimaat daar.

Hmmm, Zweden, kunnen ze je niet beter daar adviseren?


Ja dat zal ik zeker doen voor ik tot aanschaf over ga, maar wil alvast wat ideeën op doen en kijken wat voor soorten bomen er zijn en welke ook bij paarden in de buurt kunnen. Zou ook graag wat bomen in de wei willen als beschutting en schaduw en zo. Waarschijnlijk iets van een appelbomen en andere fruit bomen.

Die franchipani heb ik even op Google gezocht, heeft wel mooie bloemen! Hoeft niet per de alleen bloesembomen te zijn, mooie bomen met bloemen zijn ook zeker een optie!

Heb in mijn hoofd wel al het perfecte plaatje in gedachten (laan met aan beide zijde bomen (liefst met bloesem), maar ook een hoge groene haag langs de rijbaan, etc).


Afbeelding

Weet iemand wat voor iets dit zijn? :)

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Bloesembomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:33

Dat zijn toch die japanse of chineze bomen?

mirjamalvaro

Berichten: 14644
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Bloesembomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:52

Wij hebben appel, peren, kersen, krenten, magnolia en een grote rode waarvan ik de naam niet meer weet. Je hebt ze zelf al mogen bewonderen, dus je weet hoe ze eruit zien.
Maar in hoeverre ze echt winterhard zijn weet ik niet. :+

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Bloesembomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:53

Een prunus!

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Lanoca
Berichten: 378
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Bloesembomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 23:01

Nectarines groeien en geven vruchten in enkele valleien in Noorwegen, misschien ook een mogelijkheid?

Koper

Berichten: 30228
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 23:03

Meidoorn is heel gezond voor paarden, de jonge blaadjes helpen goed tegen hittestress. En de bloemetjes ruiken heerlijk.

Rhododendrons zijn ook mooi maar wel ook heul giftig.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Bloesembomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 23:30

Die roze zijn prunus-soorten.

Rhododendrons vind ik ook erg mooi bloeien, is wel giftig. Meidoorn vind ik zelf mooi, maar is misschien niet de typische grote bloesem die je zoekt.

koeien op de weg...

Koper

Berichten: 30228
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 23:39

Ze zocht toch verschillende maten bloemetjes?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Bloesembomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 00:06

Je hebt de Anna Paulowna boom, die bloeit heel mooi, en zo'n blauwe/witte regen, maar ik heb bij beide geen idee hoe het zit met giftigheid.

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bloesembomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 06:43

Ik ben bang dat de meeste nederlandse fruitbomen pas na een jaar of 10/15 echt groot genoeg zijn om er mooie foto’s bij te kunnen maken.
Je zou op zoek kunnen gaan naar oude fruitbomen uit een boomgaard. Dat zijn meestal laagstam bomen, waardoor de bloesem wat meer verspreid over de boom zit. Ik weet niet of er pruimenbomen zijn met roze bloesem, maar ik vind de pruim wel het mooist bloeien van onze fruitbomen.
En anders zou ik voor sierkers gaan, die bloeien nog mooier, maar zijn waarschijnlijk wel enorm duur als ze wat ouder zijn.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Ibbel

Berichten: 49066
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 11:49

Winterhard in Zweden zijn bv de Amelanchier arborea (krentenboompje in het Nederlands) en de Prunus avium (inheemse vogelkers, niet te verwarren met de Amerikaanse). Prunussen bevatten allemaal blauwzuur, maar in dermate kleine hoeveelheden dat het niet direct enorm giftig te noemen is. Ook de Prunus nigra nigra (zandkers) is mooi met zowel donker blad als donkerrode bloesem.
Er zijn ook verschillende sierappels, Malus, die het ook goed doen in kouder klimaat. Wat leuk is, is bv botanische rozen als onderbegroeiing, Rosa glauca bv, met blauwachtig blad en enkele roze bloemen. Maakt als bonus mooie bottels in de herfst.
Verschillende Viburnumsoorten zijn ook geschikt (Nederlandse naam boerenjasmijn) in jouw klimaat. Niet te verwarren met de Jasminum nudicaule (de gele Jasmijn), die min of meer wintergroen kan blijven in milde winters, maar dus ook slecht winterhard is.
Sering zou ook kunnen als onderbegroeiing, die is ook winterhard in Zweden.

De Paulownia tomentosa kun je vergeten :D die doet het echt niet in de kou. Idem voor de frangipani (Plumeria), dat is een subtropische boom.

Ballard_L

Berichten: 2490
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Bloesembomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 12:42

ahh jij hebt precies hetzelfde plaatje in je hoofd als ik heb! Ik heb alleen nog geen huis met een mooie oprit, maar ik heb wel hetzelfde idee :) ik lees dus mee!

Roadie - @welshcobroadie
B+11 (PR 223) L1+11 (PR 202,5) L2+11 (PR 203,5)M1+11 (PR 199) M2+11 (PR 194,5) Z1+4 (PR 215,5)

joliene

Berichten: 1729
Geregistreerd: 26-04-08
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:05

Quir schreef:
Sophie_Wind schreef:
Japanse kers is erg mooi, maar ben bang dat deze giftig is voor paarden :(
Mogen paarden wel kersen dan?


Ik dacht dat de pitten giftig waren, maar durf t eigenlijk niet te zeggen. Kersen zijn vaak wel mooi!


Palmera schreef:
Laat je even goed informeren m.b.t de jasmijnhaag. Er zijn een aantal soorten die, mits ze wat beschutting hebben, wintergroen zijn! Bloemen hebben ze, als ze gezond zijn, echt wel een aantal maanden.

Een franchipani is ook een boom met, het lijkt niet op bloesem, een aantal maanden bloemen. Maar ik vrees dat hij het niet doet in het klimaat daar.

Hmmm, Zweden, kunnen ze je niet beter daar adviseren?


Ja dat zal ik zeker doen voor ik tot aanschaf over ga, maar wil alvast wat ideeën op doen en kijken wat voor soorten bomen er zijn en welke ook bij paarden in de buurt kunnen. Zou ook graag wat bomen in de wei willen als beschutting en schaduw en zo. Waarschijnlijk iets van een appelbomen en andere fruit bomen.

Die franchipani heb ik even op Google gezocht, heeft wel mooie bloemen! Hoeft niet per de alleen bloesembomen te zijn, mooie bomen met bloemen zijn ook zeker een optie!

Heb in mijn hoofd wel al het perfecte plaatje in gedachten (laan met aan beide zijde bomen (liefst met bloesem), maar ook een hoge groene haag langs de rijbaan, etc).


[ [url=m/TXuIjW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Weet iemand wat voor iets dit zijn? :)


Volgens mij is dat de prunus kanzan.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Bloesembomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:11

Die roze kersenbomen zijn vrijwel allemaal Japanse sierkersen, prunus serrulata. Die op de foto zijn inderdaad waarschijnlijk prunus serrulata ‘Kazan’, de meest voorkomende Japanse sierkers. Redelijk winterhard, maar het ligt eraan in welk deel van Zweden je woont. In het zuiden komt dat wel goed, verder naar het noorden niet.

Kersenbomen geven inderdaad wel vaak de mooiste bloesem! Een hele mooie soort die geen roze maar witte bloesem heeft, flink winterhard is, heel uitbundig bloeit en een mooie vaak grillige brede vorm heeft is de prunus avium ‘plena’. Een zoete kers die geen vruchten geeft. Snelle groeier ook voor een kers (serrulatas groeien een stuk langzamer).
Ook best winterhard is de prunus sargentii, bloeit lichtroze. Hele sterke boom die veel kan hebben.

Krentenboompje zag ik ook algenoemd, ook erg mooi. De kweekvorm ‘ballerina’ heeft ook nog eens een geweldig mooie herfstkleur, vlammend oranje.

Seringen zijn ook heel winterhard, bloeien ook heel mooi, en zijn in lila, paars, roze en wit te krijgen.
Misschien ook een leuk idee om een muur of schutting te laten begroeien met klimrozen? Eventueel verschillende soorten clematis er doorheen laten groeien, geeft een hele mooie achtergrond.
Kornoeljes zijn ook hele mooie bloeiende soorten van, cornus kousa bijvoorbeeld, reuzenkornoelje, bloeit wit en is vaak zowat tot de grond ‘dicht’. Wordt meestal een meter of 7 hoog en flink breed.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

pros_zero

Berichten: 2186
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: den ham

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 08:48

Is de Japanse sierkers nu wel of niet giftig voor paarden?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 136 bezoekers