Kan niet meer op voet staan, wat kan het zijn?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Kan niet meer op voet staan, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 08:35

Allereerst staat de afspraak bij de dokter straks om 1030!

Maar om de tijd te verdoen en omdat ik het echt niet weet ben ik benieuwd wat de bokkers denken.

Ik ben gisteren vol door mijn enkel geklapt, helemaal dubbel en ik lag erbij op de grond :+
Ik hoorde wat knappen/kraken en kon niet opstaan. Vervolgens mezelf toch omhoog gehesen omdat ik alleen was en natuurlijk net buiten camerazicht lag :+
Ik kon toen nog wel strompelen. Er was niks te zien, de pijn viel me mee.

Eenmaal thuis met de bus was de pijn al toegenomen maar ik kon nog steeds strompelen en er gewicht op zetten.

Echter nu, de volgende ochtend kan ik er absoluut geen gewicht op zetten. De pijn zit me niet in mijn enkel, maar op mijn voet. Kan mijn tenen wel omlaag bewegen, maar niet omhoog. Als ik er toch op probeer te lopen breekt het klamme zweet me aan alle kanten uit :+

Wie heeft ervaring of ideeën hierover?
Ik ben afhankelijk van mijn bijbanen in de horeca. Dit is dus erg ongunstig.

Loeky01
Berichten: 7315
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:41

Klein breukje, scheur in pees. Kan een heleboel zijn waar je door je adrenaline doorheen loopt en de volgende dag als er wondvocht bij is gekomen je er niks mee mee kan :P

Wennii

Berichten: 2310
Geregistreerd: 29-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:43

Ik wil je niet ontmoedigen en ik hoop voor jou dat het meevalt, maar nu exact 6 weken geleden heb ik trampolinegesprongen met mijn dochter, omgeklapt, gevoeld dat er iets brak/scheurde.
Uiteindelijk bleek: botje gebroken in mijn wreef en banden gescheurd (niet enkelbanden maar die over mijn voet lopen). Ik kon er overigens een uur daarna al niet meer op staan, maar net wat jij zegt, in het begin nog wel een beetje. Ik zit inmiddels al ruim 5 weken in het gips, dinsdag mag het eraf en dan wordt het met een beetje pech nog een hele tijd een brace of iets en fysio. In het beste geval tapen en komende maanden nog enorm uitkijken. Ik duim voor jou dat het meevalt!!!

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:48

Opgerekte/gescheurde enkelbanden,
Breukje in een van je middenvoetsbeentjes,
Gewoon gekneusd.

Vele mogelijkheden.

ooit op 11 jarige leeftijd in de ballenzee in Duinrel gesprongen. Was iets minder diep dan ik verwachtte, dus mijn voet sloeg dubbel.
Hele dag erop gelopen (zelfs nog trampoline gesprongen }:0 ), maar gedurende de dag ging het steeds meer zeer doen.
in de avond toch maar naar het ziekenhuis, bleek mijn middenvoetsbeentje gebroken.

Birdie60

Berichten: 8398
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:11

Er kan goed een scheurtje of breukje inzitten.
De eerste keer dat ik me voet gebroken had heb ik van vrijdags tot dinsdag er mee gewacht voor ik naar de HA ging. Pijn werd steeds erger.

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Kan niet meer op voet staan, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:13

Een vriendin van mij is ook door haar enkel gegaan, kon wel fietsen maar niet lopen. Had uiteindelijk haar middenvoetsbeentje gebroken! Sterkte in ieder geval!

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: Kan niet meer op voet staan, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 09:24

Als het de banden zijn wordt het toch vaak blauw en dik? Ik zie er verder niks aan.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik flink nerveus ben. Ik kan geen 6 weken niet lopen gebruiken, dat betekend zes weken geen loon voor mij.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Kan niet meer op voet staan, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:28

Niet elke breuk betekent gips, en een zwelling kan ook enorme pijn veroorzaken.
Aangezien je er gisteren eerst nog wel op kon staan zou ik gewoon hoop houden dat het niets is.
MAAR: ook een kneuzing kan pijn doen en heeft z'n tijd nodig. Ik weet niet of je werk gewoon staan is (dat is in feite nog rust zeg maar), of echt lopen. Want dat laatste kan ook bij een kneuzing wel vervelend worden. Stilstaan kan extra zwelling gaan betekenen.
Als je naar een dokter geweest bent weet je wat het is en kun je altijd nog zeggen, voor mij geen gips, of juist wel. Het is jouw lichaam immers. Met een Exogen geneest een breuk tot 40% sneller, maar grote kans dat je het zelf moet betalen (500 euro huur excl. btw voor de eerste 6 weken, volgende 6 250 ex btw).

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:28

Ben benieuwd wat de dokter zegt... Met wat geluk kan je wat rustig aan doen een paar dagen en dan is het over. Met wat minder geluk ben je langer bezig... :+

en als je een contract voor een x aantal uren hebt krijg je gewoon betaald.

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: Kan niet meer op voet staan, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 09:33

Bedankt voor al jullie reacties trouwens, dat waardeer ik!

Ik heb helaas een 0 uren contract en moet wel echt lopen. Horeca, dus ook echt veel lopen helaas :+

Ik wacht de dokter maar af voor ik mijzelf gek maak haha! Ik blijf ook hopen op een kneuzing en even rust houden.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kan niet meer op voet staan, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:38

Sterkte. Heb iets dergelijks meegemaakt toen ik alleen met de auto op vakantie was (in Finland). Had gebroken enkel. (En maar hopen dat het niet ernstig was tot ik de volgende ochtend naar de dokter kon.) Moest dus worden teruggetransporteerd door een anwb-chauffeur. Mijn vakantie was net begonnen.
Als ik het zo hoor, denk ik dat je voorlopig hoe dan ook rust zult moeten houden. Misschien hebben ze zittend werk voor je.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Kan niet meer op voet staan, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:43

TS, ik zou even overleggen met je baas of je niet wat andere werkzaamheden zou kunnen doen. Zelfs als het niet gebroken is, moet je wel echt even rustig aan doen. Mij lijkt me dat als je netjes aangeeft wat anders te willen doen er iets te regelen moet zijn. Of heb je misschien niet wat vakantiedagen opgebouwd die je zou kunnen opnemen? Ik vind het onzin hoor dat het zo werkt met een 0 uren contract, maarja het is niet anders.

Verder heel veel sterkte met je voet!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17990
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Kan niet meer op voet staan, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:48

Dat je bij een 0 uren contract niks uitbetaald krijgt bij ziekte is ook niet per definitie waar. Mocht je inderdaad niet kunnen lopen en je werkgever vind dat hij niks hoeft te betalen, vraag dan meteen even informatie op bij het juridisch loket.

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Kan niet meer op voet staan, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:57

Ook met een 0 uren contract heb je volgens mij recht op loon bij ziekte. Althans mijn zusje die had dr enkelbanden gescheurd en werkte in een winkel en die kreeg het gemiddelde van een bepaalde periode die ze ervoor gewerkt had uitbetaald. Dus wel even iets om goed uit te zoeken!

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Kan niet meer op voet staan, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:04

Ik heb zo een pees gescheurd gehad.Ging een paard buiten zetten wat te enhousiast was.Dat springt naar voren en met dat ik hem tegen wil houden klapt mijn enkel dubbel,ik hoorde kraken en dacht o jeee.Maar eigenlijk kon ik er eerst nogwel op rondhobbelen.Heb nog stallen gemest.Daarna koffie gaan drinken en ik wil er na opstaan en kon mijn voet niet meer gebruiken.
Dus naar de spoed en daar bleek een pees afgescheurd te zijn.Ik heb eerst in de gips en daarna met een brace verder gemoeten dat heeft toch meer dan 6 weken geduurd.
Maar mischien valt het bij jou wel mee,ga duimen voor je.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:09

Klinkt precies als wat ik opliep toen ik met een slapend been van een scooter afstapte en er zo doorheen klapte.
Dat was een volledig gescheurde enkelband. Ik heb nog nooit zoveel pijn gehad. Volgens de dokter doet een gebroken been minder pijn :=

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:21

Ik heb een aantal maanden hetzelfde meegemaakt, 6 weken gips en daar na revalideren. Onderschat dit niet anders blijf je er je hele leven last van houden. Ik mocht er de eerste week niet op lopen, daar na langzaam steeds wat verder.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kan niet meer op voet staan, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:26

Ik zat eerst 6 weken in tape. Daarna was het heel onstabiel en de zwelling kwam terug dus nogmaals 3 weken in tape. Alles bij elkaar heb ik er zeker anderhalf jaar last van gehad, vooral op ongelijke ondergrond.
Maar dat was bij een gescheurde enkelband en het is niet zeker of TS dat ook heeft.

marygoround

Berichten: 798
Geregistreerd: 24-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:28

Ik heb ook ooit mijn middenvoetsbeentje gebroken en daar doet het me eigenlijk meteen aan denken.
Snap je nervositeit, ik werk zelf ook in de horeca en een onbruikbare voet is geen pretje dan. Maar op mijn beide 0-uren contracten heb ik recht op uitbetaling van een (deel van het) gemiddelde van mijn aantal gewerkte uren van de afgelopen zo veel weken bij ziekte. Misschien valt dat dus nog wel mee als je voet toch tegen blijkt te vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:36

Ik heb helaas heel banketstaaf ook een enkelblessure opgelopen 12 jaar geleden omdat ik naar de bus rende, ik ren van de weg de stoep weer op en weet niet wat er gebeurde (ging niet door mijn enkel) maar gevoel is te omschrijven met een soort schok aan de binnenkant. Te hard m'n voet neer gezet of weet ik het.. Heb het wel eens vaker gehad daarvoor maar nooit dat ik er wat aan over hield..
Nu eenmaal in de bus begon het al behoorlijk te steken, daarna naar school lopen en op school nog een lange gang door. Uiteindelijk te laat dus hup gelijk uitleg in maar toen kwam de docent toch naar me toe of het wel ging want ik straalde blijkbaar meer uit dat ik pijn had dan dat het echt zo was..
Nouja dat was het begin van een jarenlange hele zwakke enkel. Geen idee meer wat het nou uiteindelijk was, maar het was dik, blauw en heel erg pijnlijk en het heeft uiteindelijk jaren geduurd voor het helemaal klaar was..
Ik duim voor je dat het mee valt! Succes!

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: Kan niet meer op voet staan, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 11:58

Even een kort berichtje tussendoor, zal later even uitgebreid antwoorden.

Het lijkt mee te vallen en alleen ingescheurd te zijn, gezamenlijk met een flinke kneuzing.
Wel moet ik veel rust houden en wordt werken en paardrijden dus afgeraden. Ik ga kijken of ik aangepast kan werken.

Best lastig want ik woon alleen zonder rijbewijs of auto. Ben in 1 keer een heel stuk vrijheid kwijt ivm niet kunnen/mogen fietsen ;(

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Kan niet meer op voet staan, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:47

Fietsen is vrijwel onbelast. Dat kun je rustig doen hoor. Dat is heel wat anders dan echt lopen. Paardrijden is eigenlijk ook onbelast als je zonder beugels gaat rijden. Maar opstappen kost wel veel kracht. Paardrijden heeft alleen af en toe wat schokkerige bewegingen waardoor het wat minder fijn kan zijn.

Wat je nog kunt doen is evt. naar een sportarts gaan. Die kunnen het intapen. En vaak zodanig dat je WEL kunt lopen. Uiteraard zal een hele dag staan niet zo goed zijn, maar stel je hoeft hierdoor maar 1 week niet te werken.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:48

ik raad je wel aan ,de raad op te volgen,ik heb dat niet gedaan en bij mij is het een heel langdurig iets geworden.Ik dacht dan rijd ik toch zonder beugels, maar dat was niet zo verstandig.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Kan niet meer op voet staan, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:50

Zijn er foto's gemaakt?
Inderdaad, luister echt naar het advies en ga langs een fysiotherapeut, die kunnen jou daar goed in begeleiden en eventueel tapen of oefeningen meegeven voor tzt! Als de zwelling is afgenomen

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:55

germie schreef:
Fietsen is vrijwel onbelast. Dat kun je rustig doen hoor. Dat is heel wat anders dan echt lopen. Paardrijden is eigenlijk ook onbelast als je zonder beugels gaat rijden. Maar opstappen kost wel veel kracht. Paardrijden heeft alleen af en toe wat schokkerige bewegingen waardoor het wat minder fijn kan zijn.

Wat je nog kunt doen is evt. naar een sportarts gaan. Die kunnen het intapen. En vaak zodanig dat je WEL kunt lopen. Uiteraard zal een hele dag staan niet zo goed zijn, maar stel je hoeft hierdoor maar 1 week niet te werken.


Waarom geef jij adviezen die tegen die van de arts in gaan?