“Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13996
Geregistreerd: 20-04-16

“Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-18 15:55

*Bokt.nl / Equnews
Welzijn

Afbeelding
Foto: Marjoow


Patricia van Motman is Amerikaanse, houdt van paarden en kwam een jaar of veertien geleden voor de liefde naar Nederland, haar werk als advocaat bij Pfizer achterlatend. Sinds twee jaar promoot ze in ons land de Amerikaanse Hunter-Jumper Equitation samen met Florence Wetzel. Eerst met clinics waaraan inmiddels honderden mensen hebben deelgenomen en op 28 april voor het eerst in een echte wedstrijd. In Ermelo op het KNHS-centrum, gejureerd door Angie Chovnick uit de Verenigde Staten.

Patricia is enthousiast over de voordelen van de manier van rijden en beoordelen in de Hunter-Jumper Equitation, wat in de Verenigde Staten tenminste een derde deel van de paardensport uitmaakt: “Het is laagdrempelig, zeer paardvriendelijk en it’s all about teamwork. Het gaat om de ontspanning, om de vriendelijke uitstraling, de oortjes erop, attent, dat soort beelden krijg je immers niet bij spanning. Na twee jaar demonstraties geven op het Horse Event vroegen we ons af waarom dat hier eigenlijk niet bestond.”

De dames vroegen grootmeester George Morris, jarenlang de coach van de Amerikaanse springtoppers, of het mogelijk zou zijn om de Hunter-Jumper Equitation in Nederland te introduceren: “Hij zei: dat zal moeilijk zijn omdat de Nederlanders heel sterk hun eigen identiteit hebben. Verandering is moeilijk. Het gaat om de manier waarop de ruitersport altijd aan mensen geleerd is. Het rijden in Nederland is ingegeven door de van oorsprong Duitse manier van rijden, meer vanuit de zit, met een zwaardere verbinding met de mond van het paard, terwijl onze manier van opleiden wezenlijk anders is. Maar, zei hij, you need to go find Joannie, she will help you.

Nou is Patricia van Motman niet bepaald iemand die snel opgeeft. Twee jaar lang organiseerde ze clinics van Florence Wetzel van Silver Springs uit Florida om de manier van rijden en de manier van beoordelen bekender te maken. En ze betrok ‘Joannie’ erbij, Joan Scharffenberger, de Amerikaanse stijl-amazone die o.a. twee keer de Nations Cup in Aken won met haar Lucky Boy-zoon Victor en al lang in het Noord-Limburgse Ottersum gesetteld is met haar man Wiljan Laarakkers. Patricia deed enthousiast haar ambassadeurswerk: “Ons systeem is vooral gebaseerd op de werking van een stil onderbeen, niet vanuit de zit zoals de leerschool dat hier aangeeft. Daarbij willen we vriendelijke handen zien, een paard dat in balans loopt, een gelijkmatig ritme aanneemt, vanuit rust steeds dezelfde sprongen maakt, terwijl de communicatie aardig en zacht is het liefst zonder sporen. Dat wordt beoordeeld. Dat is ook een verschil met de klasse B hier: er is een maximale tijd, terwijl de jury, die getraind is op balken en fouten, niet verplicht daarin opgeleid is.” En het typische voorbeengebruik van hunters? “Dat is alleen een accent, hunters zijn paarden met een comfortabele, beetje vlakke beweging vanuit de schouder, licht bewegend, zonder veel knie-actie, goed gebouwd, van oorsprong de ideale partner voor de jacht.”

Op zaterdag 28 april wordt in Ermelo de eerste wedstrijden gehouden: “Geweldig dat Gert Naber dat ons heeft aangeboden. We hebben nog een paar plaatsen in de vijf divisies, waarover je op de site alles kunt lezen. We bouwen een heel vriendelijk parcours, van 60 tot 100 centimeter: lange lijnen, grote bochten, met mooie kansen om de jury te laten zien hoe je in balans door het parcours kunt galopperen en daarnaast Equitation en Handy Hunter parcoursen met scherpere bochten en moeilijkere lijnen. En het parcours is gebaseerd op natuurlijke hindernissen, dus geen gekleurde balken. Deelnemers rijden twee verschillende parcoursen en komen als derde onderdeel “onder het zadel” gezamenlijk in de ring voor stap, draf en galop.”

En hoe nu verder? “Voorop staat dat we werken aan opleiding en certificering van Nederlandse trainers en Nederlandse juryleden. Het moet geen Amerikaanse invasie worden. Joan, Florence en ik werken aan een introductie voor trainers in samenwerking met MBO Barneveld. Elke zes weken geven we ook clinics, waar mensen maar willen. We krijgen heel leuke reacties. Rinus Blom, van de bekende rijschool, vond dat we er een serie met een finale van zouden moeten maken. Deelnemers aan de clinic zeggen: eindelijk iets in het springen wat ik kan doen waar ik me comfortabel bij voel. En daarna op naar de volgende wedstrijd!”

Meer te weten komen hierover? Kijk dan op hun website. Die is hier te vinden.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


ikkedus
Berichten: 3269
Geregistreerd: 24-09-05

Re: “Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 17:53

Klinkt als een mooie aanvulling lijkt me.

[o]

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: “Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 20:08

Ben benieuwd of het hier gaat werken. Hunter/equitation is niet zomaar een wedstrijd, maar een way of life. Denk dat de gemiddelde Nederlandse ruiter daar niet het geduld voor gaat hebben.
Daarnaast is Nederland nogal het land van "de jury geeft mij veel te lage punten" en dat zal in dit spelletje ook dus ook opgaan.

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: “Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 20:11

Het lijkt mij erg gaaf om zoiets te doen. Het spreekt mij erg aan,zeker omdat ik soms nogal een watje ben met springen en snelheid soms.

Laatst hadden ze hier een clinic in de buurt, maar kon helaas niet meedoen..

Texas02

Berichten: 4566
Geregistreerd: 21-04-16

Re: “Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 05:54

Het lijkt mij erg leuk, ik heb jaren lang gesprongen, ook hoger, maar na er een paar keer goed afgevallen te zijn durf ik dat gewoon niet meer.. Als het echt zo wordt, zoals het in Amerika ook is, met ook lagere 60cm klassen enzo, is dat misschien ook wel iets voor mij, met een beetje training zou ik dat ook wel weer durven.. :) Ik heb het altijd al jammer gevonden dat zoiets hier niet is, vooral na mijn val.. Er zijn veel mensen die zeggen dat 1m laag is, maar voor mij is dat intussen behoorlijk hoog geworden.. Dus ik zou er heel blij mee zijn! :D

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: “Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 07:00

Lijkt mij ook echt leuk, juist omdat het niet om snel en hoog gaat, maar om het rijden an sich.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: “Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 07:07

Wel een beetje jammer dat je om je deze discipline te promoten een andere moet afdoen als: Zwaar op de zit en zwaar in de hand.

Verder ben ik best benieuwd. Misschien dat er meer mensen te porren zijn voor een sprongetje op deze manier. Dat zou positief zijn.

BigOne
Berichten: 38188
Geregistreerd: 03-08-09

Re: “Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 09:14

Vroeger een aantal keren Amerikanen aan het werk gezien, ook in hogere jumpings en dat zag er toen "raar"uit in onze ogen, met een redelijk lang teugeltje werden er hindernissen van 150 gesprongen en ik moet zeggen, die dieren liepen gewoon fijn. Tegenwoordig rijden de meeste topruiters uit Amerika gewoon zoals alle anderen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


Ayasha
Blogger

Berichten: 57911
Geregistreerd: 24-02-04

Re: “Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 09:18

Gisteren toevallig de nations cup jumping gezien (een herhaling van de finale oid) en daar pikte je de Amerikanen er toch zo uit. Nog steeds dat iets langere teugeltje, het paard "kreeg zijn hoofd" om het even stom uit te drukken. :)
Ook in België worden er over het algemeen IMO veel te zware hulpen gegeven.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 09:46

pol013 schreef:
Wel een beetje jammer dat je om je deze discipline te promoten een andere moet afdoen als: Zwaar op de zit en zwaar in de hand.


Maar waarom zou dat niet gezegd mogen worden. Het is ook gewoon zo,wil niet zeggen dat het heel erg is. Maar toen ik na 1.5 jaar terug kwam uit Amerika, en in Duitsland ging rijden voor een stal kreeg ik alleen maar te horen "sit on your but and more pressure on your reins, you're not beezie madden" :') .

Dus gewoon het beestje bij de naam noemen, het is gewoon een feit. Zwaar wil niet zeggen dat het slecht is, maar de meeste Amerikanen raken hun zadel niet eens aan met hun kont en hebben heel licht contact. 9 van de 10 paarden lopen ook niet in de "krul" zoals wij hier gewend zijn.

Ik vind het wel leuk dat ze dit soort wedstrijden ook willen gaan organiseren in Nederland. Ben benieuwd of het ook echt een succes gaat worden :)

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Cer

Berichten: 30135
Geregistreerd: 22-10-01

Re: “Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 09:52

het ziet er echt prima uit.. geeft te denken waarom het de standaard niet zou zijn... Het lijkt in ieder geval een stuk paardvriendelijker en dat zou toch altijd het streven moeten zijn.
Als je dan toch wilt springen, dan zonder veel stress en druk... :j

Qimm

Berichten: 15154
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: “Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:01

Wat springwedstrijden spectaculair maakt is vaak toch de tijdsdruk. Wil niet zeggen dat dat perse een goed iets is, maar het publiek komt toch vaak voor actie en spanning en niet voor relaxed rondspringende combinaties. Dus daarom is het waarschijnlijk niet interessant als standaard

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:02

Het verschil tussen Europa en Amerika is dat Europa de paarden opleidt en Amerika ervaren paarden aankoopt. Het overgrote deel van de hunters en eq-horses hebben een Europese basis en worden dan omgeschoold, wat snel gaat als die basis goed is.
Dat geeft ook een verschil in rijden natuurlijk. Een ervaren paard met een goede basis is vaak eenvoudig Amerikaans te rijden, een groen paard zal die basis moeten leren en dat valt niet mee aan een lange teugel zonder been.

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Cer

Berichten: 30135
Geregistreerd: 22-10-01

Re: “Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:13

@Qimm: ik ben benieuwd of dat lang standhoudt.. gezien de publieke opinie (en hoe makkelijk die te sturen is) ivm dieren, en dus ook paardenleed. En sportpaarden vallen daar uiteindelijk ook onder..

@Schoentje, ergens denk ik dat Amerika best zelf paarden kan opleiden die licht in de hand zijn, gezien bijv de westernsport daar vandaan komt ;-)

Overigens denk ik dat het omgekeerde makkelijker is :j

Qimm

Berichten: 15154
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: “Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:14

Er gaat een hoop geld om in de paardensport, ik vrees dat geld meer gewicht heeft dan dierenwelzijn...

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:30

Nee, heel eerlijk, zijn zwaar zitten en veel druk op de hand niet perse zaken die ik associeer met de Nederlandse springsport. En stress en druk zoals Cer zegt roept het ook niet meteen bij mij op.

De tijdsdruk waar ze van spreken in de B heb ik ook niet eerder gevoeld.

Maar misschien is dat afhankelijk van je stal/instructeur? Meer dan van land?

Maar dat wil niet zeggen dat ik hier geen toekomst voor zie. Ik zie sowieso veel toekomst voor lagere parcoursen. Een veel lagere drempel om te beginnen en toch mee te kunnen doen.

Al heb ik ook nog wel een artikeltje voor ogen wat over de huntersport in America gaat wat niet echt het beeld schetst van paardvriendelijk en spreekt van een heel andere vorm van druk. Maar goed excessen heb je overal. Dat zullen ze uiteraard niet voor ogen hebben hier.

Mijn parcoursjes zien er als het goed gaat net zo slaapverwekkend uit als dit :+ En daar is niets mis mee.

Ik haak alleen af bij de miljoen vlechtjes die gewenst zijn :+

Cer

Berichten: 30135
Geregistreerd: 22-10-01

Re: “Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:42

Ter illustratie zocht ik fimpjes van springsport, maar de eerste 3 hits gaven respectievelijk een hackamore en 2x een pelham achtig iets, met een soort bijzet erbij.. Dus die heb ik even overgeslagen (was een Longiness wedstrijd en iets met Hickstead).

Toen heb ik klasse LD gekeken van het NK springen en ik zie toch best vaak dat paarden de laatste vier passen hun hoofd eruit trekken.. vlak daarvoor zit de ruiter te corrigeren anders gaat ie te vroeg..
En een stukje FEI grand Prix waarbij ruiters ook gaan staan om zo t paard te begrenzen..

Of kijk ik dan echt zo scheel?

Niet om de springsport af te kraken, maar als het onspannender kan, dan wil je dat toch proberen? Het ziet er inderdaad minder spectaculair uit :j Ik vind t wel deftig :D (maar dat is persoonlijk)

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:48

https://www.youtube.com/watch?v=ALBacAttrFs
lesje van Albert Voorn. Al is die natuurlijk ook niet doorsnee.

Ik denk dat vergelijken met trainingen eerlijker is. Daar laten paard en ruiter meer zien wat ze nastreven. Op wedstrijd roei je vaker met de riemen die je hebt omdat daar ook geen oordeel aan hangt.
Dat kan een hunter rubriek natuurlijk wel nastreven. En dan kan het een aanvulling zijn.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 19-04-18 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:49

Cer schreef:
@Schoentje, ergens denk ik dat Amerika best zelf paarden kan opleiden die licht in de hand zijn, gezien bijv de westernsport daar vandaan komt ;-)

Overigens denk ik dat het omgekeerde makkelijker is :j


En toch gaat het merendeel van de vliegtuigstallen opgevouwen of gevuld met goederen terug. En de spring- dressuurpaarden die terugkomen zijn meestal op concours geweest met een Europeaan of komen terug om gecorrigeerd en opnieuw verkocht te worden.

En natuurlijk komen er topruiters uit voort. Dat mag ook wel in een land dat groter is dan geheel Europa. Want in Europa hebben we toch ook wel een paar goede ruiters voortgebracht ;)

Het Amerikaanse systeem is top, fantastisch mooi om te zien en zeer geschikt voor paarden die wat bloed hebben. Maar ik blijf erbij dat het niet echt geschikt is om paarden op te leiden en ook niet geschikt voor elk soort paard.

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Cer

Berichten: 30135
Geregistreerd: 22-10-01

Re: “Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:52

Niet dat het hier thuis hoort, maar waarom zou t niet geschikt zijn om paarden op te leiden?
Daar ben ik dan wel benieuwd naar :j

HorseChica

Berichten: 889
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:52

Juist gesproken door Schoentje,

De meeste Amerikanen met Hunters of Equitations zijn stinkend rijke amerikanen, die de bloedmooie en röntgen 10000% goedgekeurde "automaatjes" uit Nederland kopen voor meestal behoorlijke bedragen.

In het Hunter / Equitation wereldje is het heel normaal om je paard voorafgaand aan de wedstrijd een paar spuiten "perfect prep paste" te geven of een uur of wat te longeren voor ze de ring in gaan.
Ze hebben ze het liefst zo murw mogelijk en hier word bijna alles voor gedaan.

Ik heb 2 jaar lang in het hunter/equitation/amerikaanse stijl wereldje gewerkt en ik kan niet zeggen dat ik er met zoveel plezier op terug kijk.

In mijn ogen is de reguliere springsport in Nederland diervriendelijker en word hier meer gekeken naar het paard als individu opzich in plaats van als machine.

Het soort bijzet waar Cer het over heeft is waarschijnlijk een vaste martingaal ( standing martingale )
Deze martingaal zit vast aan de neusriem in plaats van aan de teugels.
Over de Pelham, Equitations worden doorgaans met een pelham gereden.

Doordat de meeste Amerikaanse ruiters zijn gewend om "mee te liften" in plaats van trainen zijn ze meestal niet geschikt om jonge paarden op te leiden.
Ik heb in ieder geval nog geen enkele Amerikaanse hunter/eq ruiter een paard echt zien trainen.




Schoentje schreef:
Het verschil tussen Europa en Amerika is dat Europa de paarden opleidt en Amerika ervaren paarden aankoopt. Het overgrote deel van de hunters en eq-horses hebben een Europese basis en worden dan omgeschoold, wat snel gaat als die basis goed is.
Dat geeft ook een verschil in rijden natuurlijk. Een ervaren paard met een goede basis is vaak eenvoudig Amerikaans te rijden, een groen paard zal die basis moeten leren en dat valt niet mee aan een lange teugel zonder been.

Je zal van je hobby je werk maar hebben kunnen maken!!

Sintara

Berichten: 7381
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: “Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 11:02

Heeft iemand er een duidelijk filmpje van gevonden? Ik ken het niet, dus als ik een filmpje vind weet ik niet of het een echt typisch beeld is of juist een slecht voorbeeld. Ben wel benieuwd, al vind ik jouw verhalen niet zo goed klinken Horse Chica!

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Cer

Berichten: 30135
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 11:03

Dan ben ik benieuwd hoe het in NL gaat lopen :j
want eigenlijk geven jullie aan dat het onmogelijk is ?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 11:06

Maar het idee hier is neem ik aan juist om de springsport toegankelijk te maken en het 'beeld' van de hunter na te streven - lage hindernissen en ontspannen...

Ik zie heel eerlijk mezelf met mijn kleine paardjes (alles boven de 1,60-1,65 heb ik eigenlijk geen zin in als paard voor mezelf, vinden mijn knieën ook helemaal niet leuk om dagelijks te rijden, zo'n 1,70 kanon) zonder al te veel bloed nog niet een meter in de B springen.
Maar het is wél fijne afwisseling om een parcourtje mee te pakken. Dan is het hunter beeld toch prettig, al is het maar voor de niet-springruiters.
(Ik heb namelijk niets tegen de springsport, en iedere ruiter is een individu en moet daarop maar beoordeeld worden in zijn starheid in het rijden denk ik, niet als collectief - maar de grens om te gaan springen is voor veel ruiters of paarden die eigenlijk geen springers zijn wel groot bij het reguliere springen nu denk ik, dan kom je niet verder dan wat oefenspringen)

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: “Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 11:14

cer: ik vermoed omdat het paard heel veel routine nodig heeft om zo mellow en steeds in exact hetzelfde ritme door een parcours te lopen.

In de opleiding bij een jong paard loop je toch een keer tegen een gekke afstand aan. Of dat ze even wat terug houdend zijn of juist wat rennerig. Geen ramp en onderdeel van het leerproces maar niet geschikt voor een hunter rubriek.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Brigitte_D, gerbilGizmo, janneke584, maitestar23, Nientsje, Sica, Vernon, winnetou4502, Wopkebrok en 82 bezoekers