Lymfeklierkanker bij paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Micks
Berichten: 80
Geregistreerd: 02-03-12

Lymfeklierkanker bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 16:26

Zijn er hier bokkers die ervaring hebben met lymfeklierkanker bij paarden?
Ik heb verschillende vragen over dit onderwerp en hoop dat er bokkers zijn die met mij hun ervaringen kunnen/willen delen.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 18:05

Ik heb 20 jaar geleden een dravers merrie gehad die het waarschijnlijk had.
Ik zeg waarschijnlijk, omdat in die tijd de veeartsen niet wisten wat het was.
Merrie had meerdere tumoren rond ogen,kaak,onder de buik,anus.
En bij overlijden kwam naar voren dat ze ze van binnen ook had, en toen werd er dus gezegd dat het lymfeklierkanker was.
Weet niet of ik vragen van je beantwoorden kan omdat het dus al lang geleden is

Micks
Berichten: 80
Geregistreerd: 02-03-12

Re: Lymfeklierkanker bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 20:08

Hi Ellepel,
Bedankt voor je reactie!
Hoe vormden de tumoren zich? Was het een schimmelmerrie? Hebben ze sectie verricht op haar lichaam na haar overlijden dat ze wisten te vertellen dat het ook van binnen zat? Was dat ook de reden van overlijden?

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 20:27

Nee, ik had een bruine merrie,met zwarte manen en staart....ze had wel 1 schimmelkleurig achterbeen.

Ik doe het hele verhaal wel zoals ik het me nog herinner

Het begon met 1 bult op de boven kaak. Leek een abces te zijn
Moest toen met trekzalf rijpen en open barsten.
dat gebeurde niet en de bult was vrij hard.
Antibiotica haalde ook niks uit
Toen naar de kliniek gegaan,foto's gemaakt van de kaken, vermoeden was misschien een kiesontsteking
Maar ze konden toen niet zien wat het was, alleen dat er een zachte massa zat.
heb toen gevraagd om een biopt,maar dat wilden ze niet, was niet nodig want het was niks bijzonders
Was ook een extreem moeilijk paard in vreemde handen dus ze wilden haar daar graag zien vertrekken

Het is echt al lang geleden hoor, en precies weet ik het allemaal niet meer.

Heb nog wel bloedonderzoeken laten doen.kwam toen ook wat zaken uit die niet klopten.
Weet nog het gehalte Bilirubine die niet goed was wat op een leverprobleem kon duiden.
Daar ook weer medicatie voor gekregen en ondertussen kreeg mijn paard ook onder de oogleden bulten.
,ze zagen er uit als een klein ei,voelden aan als een gekookt ei.
Op de lippen kreeg ze bulten en na een jaar ook onder de buik, en als laatste op de vulva.

Omdat artsen er in die tijd nogal onwillig en ontkennend tegenover stonden en ik op een gegeven moment wel klaar was met gepuzzel wat ze nou had,heb ik haar bij een kennis op de weide gezet
heb ik nog wat in het alternative circuit geprobeerd met kruiden en van alles en nog wat maar na een 1,5 jaar liep ze ook erg slecht en wilde ze op een dag niet meer eten.
Toen as het einde verhaal.
Heb er toen voor gekozen om haar naar de slager te brengen en die kon dus zien dat er ook in het lichaam meerdere tumoren zaten. Dat was ook de persoon die zei van goh..je paard heeft lymfeklierkanker


Maar dat was 20 jaar geleden. Gelukkig is er in de tussentijd een hoop veranderd :j

Micks
Berichten: 80
Geregistreerd: 02-03-12

Re: Lymfeklierkanker bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 20:51

Bedankt voor je verhaal.
Ben benieuwd of er nog meer mensen zijn met recentere verhalen.