Tips voor (kleine) rondreis Bali, oktober 2018

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LisaaBloem

Berichten: 1661
Geregistreerd: 17-09-10
Woonplaats: Alkmaar

Tips voor (kleine) rondreis Bali, oktober 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 12:03

Hoi! :D

Aanstaande oktober zijn mijn vriend en ik van plan om 2,5 week naar Bali te gaan. We hebben nog nooit buiten Europa gereisd en ook nog nooit zelf een reis samengesteld (dus alles los boeken i.p.v. een volledige verzorgde reis boeken), maar eens moet de eerste keer zijn :)

Het plan is om 1 oktober te vertrekken en 2 oktober aan te komen op Denpasar. Vanuit daar willen we meerdere plaatsen bezoeken in die 2,5 week, waarna we ook weer eindigen in de buurt van Denpasar voor de terugvlucht (op 17 oktober zoals het er nu naar uitziet).

Nu de vraag, welke plaatsen moeten we absoluut bezoeken? Welke activiteiten zijn leuk om te doen, zelf of in groepsverband?

We zijn van plan om (afhankelijk van hoeveel er te doen is) zo'n 2/3 nachten per plaats te blijven, dus in 5/6 verschillende hotels/appartementen/bungalows te slapen (hoeft niet het meest luxe te zijn aangezien we toch veel op pad willen gaan).

Ik hoor graag ervaringen van mensen die er al eerder zijn geweest, tips en tricks over bijvoorbeeld vervoer huren, waar er lekker eten is, waar je je kleding kan laten wassen en dat soort dingen :)

Ik heb al een boel informatie verzameld maar voordat ik alles echt ga boeken is het toch fijn om wat ervaringen te horen van anderen :D

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Tips voor (kleine) rondreis Bali, oktober 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:09

Wij zijn er, inmiddels vier jaar geleden, geweest, en het meest gave wat we gedaan hebben was varen tussen de wilde dolfijnen in een klein bootje. Nou hadden wij ook wel geluk met degene die ons bootje bestuurde, want toen alle andere bootjes al omgekeerd waren ging hij nog door. Ook hebben we in die plaats gesnorkeld in een koraalrif dankzij onze schipper.

Ik kan je niet meer vertellen hoe de plaats heet, maar dit is waar de plaats om bekend staat (dolfijnen) dus dat is vast te vinden.

Oh en een tip, als je naar een traditionele dans gaat kijken, ga dan dicht bij de uitgang zitten, want het duurt heel lang, en is na vijf minuten al saai _O-

Emmarosaly
Berichten: 605
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:28

Lienie_F schreef:
Wij zijn er, inmiddels vier jaar geleden, geweest, en het meest gave wat we gedaan hebben was varen tussen de wilde dolfijnen in een klein bootje. Nou hadden wij ook wel geluk met degene die ons bootje bestuurde, want toen alle andere bootjes al omgekeerd waren ging hij nog door. Ook hebben we in die plaats gesnorkeld in een koraalrif dankzij onze schipper.

Ik kan je niet meer vertellen hoe de plaats heet, maar dit is waar de plaats om bekend staat (dolfijnen) dus dat is vast te vinden.

Oh en een tip, als je naar een traditionele dans gaat kijken, ga dan dicht bij de uitgang zitten, want het duurt heel lang, en is na vijf minuten al saai _O-


Dat is bij Lovina, in het Noorden van Bali.
Is wel heel commercieel en eigenlijk worden die dolfijnen gewoon opgejaagd door al die bootjes met toeristen. Dat was voor mij de reden dat ik het niet heb gedaan. Maar kan me wel voorstellen dat het een mooi gezicht was.
Laatst bijgewerkt door Emmarosaly op 17-04-18 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:35

Dolfijnen is inderdaad in Lovina, wordt je overal opgedrongen en is voor de dolfijnen zelf totaal niet prettig :n

Bali is ontzettend goed ingesteld op het toerisme en de meeste mensen spreken ook wel een woordje engels, voor je eerste reis buiten Europa prima te doen dus. Je kunt overal lekker eten (zowel Indonesisch als Westers voldoende aanbod), de mensen van je hotel/hostel/appartement kennen wel drivers en je was kun je op vrijwel elke straathoek laten doen (en zelfs je ondergoed en sokken komen gesteven en opgevouwen terug).

Zelf zou ik op Bali zelf Canggu en Ubud zeker bezoeken. Skip plaatsen als poedersuiker en Seminyak, daar is het écht onzettend toeristisch. Daarnaast is het zeker een aanrader om Nusa Lembongan of Nusa Penida te bezoeken en een van de Gili eilanden. Ga er gewoon lekker dagen op uit om het eiland te ontdekken, klim watervallen op, ga snorkelen, apen spotten, ontmoet de vriendelijke bevolking, proef al het eten en geniet ook zeker van het weer :D

Emmarosaly
Berichten: 605
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:45

Ik heb zelf een half jaar op Bali gewoond. Leuke tips:

- Tanah Lot (‘s ochtends vroeg voor 9 uur, dan kan je heel dichtbij de tempel komen)
- Op het strand vis eten bij Jimbaran (mooie zonsondergang)
- Uluwatu (strand)
- vanaf Padang Bai of Sanur met de boot naar Nusa Penida en Nusa Lembongan. Daar is het nog niet heel toeristisch en het is maar 30 min varen
- Jatiluwih (rijstvelden, kan je ook helemaal tussendoor lopen)
- Canggu, surfles nemen bij Pantai Batu Bolong en lekker drankje doen en eten bij Old Mans Restaurant
- Edit: Ubud mag uiteraard ook niet ontbreken! Zijn hele leuk marktjes waar je mooie souvenirs kan kopen. Onderhandelen over de prijs kan daar ook gewoon.

Andere leuke tentjes in Seminyak en K/uta om te eten/relaxen zijn La Laguna, Warung Dandelion, Potatohead, Ku De Ta etc.

Als je wat meer rust wilt, zou ik of richting Uluwatu gaan of naar het noorden (Lovina, Singaraja). Des te meer je uit het centrum gaat, wordt het wel meer basic en ook goedkoper, maar wel schoon!

Er zijn ook genoeg watervallen en andere tempels te bezoeken. Als je zelf niet wilt/durft scooter te rijden, is het aangeraden om een chauffeur te betalen die je de hele dag rondrijdt. En als je een taxi aanhoudt, checken of het Blue Bird is en dat ze op de meter rijden. Er rijden veel oplichters namelijk.

Als je nog meer wilt weten mag je me altijd PB’en. Ik spreek ook de taal!

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:10

Emmarosaly schreef:
Ik heb zelf een half jaar op Bali gewoond. Leuke tips:

- Tanah Lot (‘s ochtends vroeg voor 9 uur, dan kan je heel dichtbij de tempel komen)
- Op het strand vis eten bij Jimbaran (mooie zonsondergang)
- Uluwatu (strand)
- vanaf Padang Bai of Sanur met de boot naar Nusa Penida en Nusa Lembongan. Daar is het nog niet heel toeristisch en het is maar 30 min varen
- Jatiluwih (rijstvelden, kan je ook helemaal tussendoor lopen)
- Canggu, surfles nemen bij Pantai Batu Bolong en lekker drankje doen en eten bij Old Mans Restaurant
- Edit: Ubud mag uiteraard ook niet ontbreken! Zijn hele leuk marktjes waar je mooie souvenirs kan kopen. Onderhandelen over de prijs kan daar ook gewoon.

Andere leuke tentjes in Seminyak en K/uta om te eten/relaxen zijn La Laguna, Warung Dandelion, Potatohead, Ku De Ta etc.

Als je wat meer rust wilt, zou ik of richting Uluwatu gaan of naar het noorden (Lovina, Singaraja). Des te meer je uit het centrum gaat, wordt het wel meer basic en ook goedkoper, maar wel schoon!

Er zijn ook genoeg watervallen en andere tempels te bezoeken. Als je zelf niet wilt/durft scooter te rijden, is het aangeraden om een chauffeur te betalen die je de hele dag rondrijdt. En als je een taxi aanhoudt, checken of het Blue Bird is en dat ze op de meter rijden. Er rijden veel oplichters namelijk.

Als je nog meer wilt weten mag je me altijd PB’en. Ik spreek ook de taal!

Wat interessant! Ik ben er nog nooit gewwest helaas. Wel heb ik een vraagje: Ik zag 2 dagen geleden op het journaal dat nu in Indonesie alcohol is verboden en dat de mensen het daarom zelf gaan stoken uit giftige ingredienten,zodat er al veel doden zijn gevallen.Geldt dit ook voor Bali,want ik weet wel dat Java Islamitisch is en Bali Hinduistisch, vandaar dus mogelijk minder streng?Anders moet je wel uitkijken met ergens wat te drinken,temeer omdat jullie op eigen gelegenheid gaan rondreizen.

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Re: Tips voor (kleine) rondreis Bali, oktober 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:13

Op Bali kun je overal gewoon legaal alcohol kopen :j Omdat het geïmporteerd wordt is het wel een stuk duurder (gewoon westerse prijzen). Er zal je ook vast wel eens illegaal gestookte alcohol worden aangeboden (arak), dat kun je dus beter niet drinken.

LisaaBloem

Berichten: 1661
Geregistreerd: 17-09-10
Woonplaats: Alkmaar

Re: Tips voor (kleine) rondreis Bali, oktober 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 17:00

Wat een boel tips al, dankjulliewel!! Hier kan ik wat mee :)

Emmarosaly
Berichten: 605
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 06:57

anjali schreef:
Emmarosaly schreef:
Ik heb zelf een half jaar op Bali gewoond. Leuke tips:

- Tanah Lot (‘s ochtends vroeg voor 9 uur, dan kan je heel dichtbij de tempel komen)
- Op het strand vis eten bij Jimbaran (mooie zonsondergang)
- Uluwatu (strand)
- vanaf Padang Bai of Sanur met de boot naar Nusa Penida en Nusa Lembongan. Daar is het nog niet heel toeristisch en het is maar 30 min varen
- Jatiluwih (rijstvelden, kan je ook helemaal tussendoor lopen)
- Canggu, surfles nemen bij Pantai Batu Bolong en lekker drankje doen en eten bij Old Mans Restaurant
- Edit: Ubud mag uiteraard ook niet ontbreken! Zijn hele leuk marktjes waar je mooie souvenirs kan kopen. Onderhandelen over de prijs kan daar ook gewoon.

Andere leuke tentjes in Seminyak en K/uta om te eten/relaxen zijn La Laguna, Warung Dandelion, Potatohead, Ku De Ta etc.

Als je wat meer rust wilt, zou ik of richting Uluwatu gaan of naar het noorden (Lovina, Singaraja). Des te meer je uit het centrum gaat, wordt het wel meer basic en ook goedkoper, maar wel schoon!

Er zijn ook genoeg watervallen en andere tempels te bezoeken. Als je zelf niet wilt/durft scooter te rijden, is het aangeraden om een chauffeur te betalen die je de hele dag rondrijdt. En als je een taxi aanhoudt, checken of het Blue Bird is en dat ze op de meter rijden. Er rijden veel oplichters namelijk.

Als je nog meer wilt weten mag je me altijd PB’en. Ik spreek ook de taal!

Wat interessant! Ik ben er nog nooit gewwest helaas. Wel heb ik een vraagje: Ik zag 2 dagen geleden op het journaal dat nu in Indonesie alcohol is verboden en dat de mensen het daarom zelf gaan stoken uit giftige ingredienten,zodat er al veel doden zijn gevallen.Geldt dit ook voor Bali,want ik weet wel dat Java Islamitisch is en Bali Hinduistisch, vandaar dus mogelijk minder streng?Anders moet je wel uitkijken met ergens wat te drinken,temeer omdat jullie op eigen gelegenheid gaan rondreizen.


Bali is inderdaad minder streng. De bevolking leeft daar echt van het toerisme, dus alcohol zullen ze daar nooit kunnen verbieden. Op Java is het inderdaad streng islamitisch en klopt het dat alcohol verboden is. Als het goed is, hebben ze ook alle drank uit supermarkten en restaurants gehaald. Op Bali zullen ze je echt niet in een restaurant oid eigen gestookte drank aanbieden, omdat het illegaal is. Je moet er echt naar op zoek of het aan locals vragen wil je aan die illegale drank komen.

Heb je al wel je tickets en accomodatie geboekt TS? Via airbnb kan je ook voor weinig een appartementje/kamer/villa (met zwembad) boeken mocht je niet in hotels willen verblijven.

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 07:26

Wij zijn op Bali naar een super mooie tempel geweest waar het heel rustig was. Volgens mij liep er een ander persoon rond. Leek of die tempel was over genomen door de jungle. Ergens was ook een heel mooi open plekje met een beekje er door heen. Was daar zo mooi maar ben de naam vergeten.

Afbeelding

Anoniem

Re: Tips voor (kleine) rondreis Bali, oktober 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 08:06

Ik zou vooral aanraden om een paar dagem naar 1 van de Gili eilamdem te gaan. Je kan op de boot stappen vlakbij Ubud geloof ik.
Ben zelf een paar dagen op Gili Trawangan geweest en heb daar echt het meest genoten van heel Java en Bali.

LisaaBloem

Berichten: 1661
Geregistreerd: 17-09-10
Woonplaats: Alkmaar

Re: Tips voor (kleine) rondreis Bali, oktober 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 11:25

@ Emmarosaly, nog niet geboekt, ik was van plan om via Booking.com de overnachtingen te boeken, maar Airbnb is ook een goede om naar te kijken!

@Floorsil Prachtig inderdaad <3

@Peanutbutter Thanks voor de tip! Wilde inderdaad (een van de) eilanden bezoeken, dan ga ik die eerst even bekijken :D

Ook goed om te weten van de alcohol, we zijn niet echt zuipschuiten maar toch fijn als we zonder risico een drankje kunnen drinken +:)+

haasje20
Berichten: 500
Geregistreerd: 29-05-08

Re: Tips voor (kleine) rondreis Bali, oktober 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 11:27

Naar Nusa Lembongan gaan :-D Bali vond ik vergeleken met Java en Nusa Lembongan wel heel erg toeristisch, ook een stuk duurder.

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 11:42

Ik vond Gili nou juist eigenlijk helemaal niet zo super ;-) . Vooral heel erg toeristisch, veel dronken Australiërs, veel westers eten.. Juist de dingen waar je m.i. niet voor naar Bali gaat..

Mocht je naar poedersuiker gaan (ook errug toeristisch), ga dan eens eten bij Warung Nikmat. Super lekker eten voor echt heel weinig geld!

Vanaf poedersuiker kun je ook heel makkelijk in een andere plaats komen, waar je heel gaaf op het strand heel goede vis kan eten. Ik weet alleen niet meer hoe dat plaatsje heette..

Hou er verder rekening mee dat er prima (goed betaalbare) toeristen-bus-verbindingen zijn, alleen dat die niet altijd heel efficiënt zijn. Soms rijden die busjes 2 uur om, omdat ze 'even' iemand af moeten zetten in een andere plaats.

Veel mensen slaan de oostkant van Bali over, terwijl wij vanuit Candidasa heel leuke excursies hebben gedaan. Hebben toen een dag een taxi gehuurd en alle leuke plekjes langs gereden. Was echt een aanrader.

Ubud is inderdaad heel leuk! En, waar ik van baal dat ik dat toen niet wist, op Bali zit de Buddha to Buddha fabriek, met winkel. Dus als je nog nieuwe sieraden zoekt, moet je daar zeker langs!! ;-)

Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Re: Tips voor (kleine) rondreis Bali, oktober 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 11:53

Bianca; ik heb vorig jaar een armband van buddha 2 buddha mee laten nemen, alleen staat er nu een plaatje op van best 2 buddha. En jammer genoeg is hij ook nog te groot :')

Wij zijn in 2015 15 dagen naar Bali geweest en hebben een aantal dagen rond gereden met een man die daar ook excursies organiseert. Was heel goedkoop en hebben veel leuke en mooie dingen gezien en vooral veel geproefd en gegeten.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:06

Mocht het jullie trekken. De zo zonsopkomst vanaf mt Batur bekijken is ook apart. Vooral de klim naar boven. Heb er ook de. Rondreis gedaan, gecombineerd met Lombok. Dat vond ik eigenlijk mooier. Het snorkelen op de gili eilanden was wel mooi, met veel zicht. Meer dan bij Lovina. Monkey forrest bij ubud zou ik niet aanraden, maar dat was omdat ik een bende apen achter mij aan kreeg :D

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Re: Tips voor (kleine) rondreis Bali, oktober 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:10

Houd er ook rekening mee dat als je in oktober gaat het al een stuk rustiger zal zijn qua toerisme. De Australiërs die zomervakantie vieren op de Gili eilanden zjjn dan al lang weer terug naar huis :))

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 15:38

Lithya schreef:
Mocht het jullie trekken. De zo zonsopkomst vanaf mt Batur bekijken is ook apart. Vooral de klim naar boven. Heb er ook de. Rondreis gedaan, gecombineerd met Lombok. Dat vond ik eigenlijk mooier. Het snorkelen op de gili eilanden was wel mooi, met veel zicht. Meer dan bij Lovina. Monkey forrest bij ubud zou ik niet aanraden, maar dat was omdat ik een bende apen achter mij aan kreeg :D


Snorkelen kan heel mooi op de noord-west punt van Bali, daar worden ook veel snorkelexcursies georganiseerd! :)

Dat van die apen herken ik. Ik heb nog nooit zo hard gegild :D

Jezzi schreef:
Houd er ook rekening mee dat als je in oktober gaat het al een stuk rustiger zal zijn qua toerisme. De Australiërs die zomervakantie vieren op de Gili eilanden zjjn dan al lang weer terug naar huis :))


Ik was er in november/december. Ook geen vakantieseizoen in Australië, maar toch nog heel veel (feestende) Australiërs -O-

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Tips voor (kleine) rondreis Bali, oktober 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 15:57

Ik lees even mee! Wij gaan eind september/begin oktober ook 18 dagen naar Bali :) (Op huwelijksreis)

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Tips voor (kleine) rondreis Bali, oktober 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:50

Ik ga in juni 3 weken. Dus ik lees ook mee :D

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Tips voor (kleine) rondreis Bali, oktober 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:08

Ik haak ook graag aan! Ons plan is, als we een beetje betaalbare tickets kunnen vinden, om en nabij hetzelfde als jou TS!

Wij willen dan wel september/oktober gaan.

Ellen_ov

Berichten: 1316
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:27

Mijn vriend en ik zijn ok 2.5 week op Bali geweest. Ik vond het geweldig ondanks dat Bali wel aardig toeristisch is. Wat wij hebben gedaan is alleen losse vliegtickets van te voren geboekt en de eerste twee nachten een hotel. We hadden wel ongeveer een route uitgestippeld wat we allemaal wilden doen.
We bekeken gewoon per dag of we door wilden reizen of niet, zo konden we ook de meest luxe hotels boeken voor een prima prijs al zaten wij dan wel in november wat begin van het regenseizoen is (hebben wij overigens geen last van gehad, ook wel gelukje). Wij zijn natuurlijk in Ubud geweest maar wat ik je zeker nog wil aanraden is een raft tocht over de rivier nabij Ubud! Ik vond het zo geweldig mooi! We voeren over een stuk rivier en de natuur was net alsof ik in de film jurassic park zat, echt geweldig! We hebben tijdens de raft ook nog apen gezien. Wij zijn dan weer niet in monkey forrest geweest. We hoorden dat die apen wel heel vrijpostig zijn en daar hou ik niet zo van, ook trouwens omdat mijn vriend een bril draagt en echt geen steek zonder ziet. Straks gaat zo'n aap ermee vandoor :+. Verder natuurlijk een fiets tocht in de omgeving van Ubud met al die prachtige rijstvelden is een aanrader.

Daarna zijn wij doorgereist naar enkele eilanden. Ondanks dat Gili T wel toeristisch is en echt aanvoelt als een backpack feest oord, vond ik het snorkelen daar geweldig! Je loopt daar de zee in, steekt je hoofd onder water en de vissen zwemmen je al rond de voeten. Ik vond het mooier snorkelen dan op de Nusa eilanden omdat het daar een stuk dieper is en het water toch al weer een stuk vervuilder.
Ondanks dat zijn de nusa eilanden op hun beurd weer prachtig qua natuur, en is het een stuk minder toeristisch. Zo zijn wij daar door een mangrove bos gevaren, wat ik zelf heel graag wou (vroeger iets teveel national geographic gekeken :+ ).
Waar ik zelf nog een beetje spijt van heb dat we dat niet meer hebben kunnen redden was het noord/west van Bali bezoeken, waar je de koloniale huizen nog hebt staan in de tijd dat de Nederlanders daar waren. De gids die ons twee dagen heeft rond gereden vertelde er van alles over en dat ze het juist tegenwoordig goed bewaard houden.

Hopelijk heb je wat aan de tips, vraag verder gerust :) en natuurlijk alvast een hele fijne vakantie gewenst!

LisaaBloem

Berichten: 1661
Geregistreerd: 17-09-10
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 11:19

Mooi dat jullie allemaal net wat eerder gaan dan wij :D :D Is het voor jullie allemaal ook de eerste keer?

LisaaBloem

Berichten: 1661
Geregistreerd: 17-09-10
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 11:23

Ellen_ov schreef:
Mijn vriend en ik zijn ok 2.5 week op Bali geweest. Ik vond het geweldig ondanks dat Bali wel aardig toeristisch is. Wat wij hebben gedaan is alleen losse vliegtickets van te voren geboekt en de eerste twee nachten een hotel. We hadden wel ongeveer een route uitgestippeld wat we allemaal wilden doen.
We bekeken gewoon per dag of we door wilden reizen of niet, zo konden we ook de meest luxe hotels boeken voor een prima prijs al zaten wij dan wel in november wat begin van het regenseizoen is (hebben wij overigens geen last van gehad, ook wel gelukje). Wij zijn natuurlijk in Ubud geweest maar wat ik je zeker nog wil aanraden is een raft tocht over de rivier nabij Ubud! Ik vond het zo geweldig mooi! We voeren over een stuk rivier en de natuur was net alsof ik in de film jurassic park zat, echt geweldig! We hebben tijdens de raft ook nog apen gezien. Wij zijn dan weer niet in monkey forrest geweest. We hoorden dat die apen wel heel vrijpostig zijn en daar hou ik niet zo van, ook trouwens omdat mijn vriend een bril draagt en echt geen steek zonder ziet. Straks gaat zo'n aap ermee vandoor :+. Verder natuurlijk een fiets tocht in de omgeving van Ubud met al die prachtige rijstvelden is een aanrader.

Daarna zijn wij doorgereist naar enkele eilanden. Ondanks dat Gili T wel toeristisch is en echt aanvoelt als een backpack feest oord, vond ik het snorkelen daar geweldig! Je loopt daar de zee in, steekt je hoofd onder water en de vissen zwemmen je al rond de voeten. Ik vond het mooier snorkelen dan op de Nusa eilanden omdat het daar een stuk dieper is en het water toch al weer een stuk vervuilder.
Ondanks dat zijn de nusa eilanden op hun beurd weer prachtig qua natuur, en is het een stuk minder toeristisch. Zo zijn wij daar door een mangrove bos gevaren, wat ik zelf heel graag wou (vroeger iets teveel national geographic gekeken :+ ).
Waar ik zelf nog een beetje spijt van heb dat we dat niet meer hebben kunnen redden was het noord/west van Bali bezoeken, waar je de koloniale huizen nog hebt staan in de tijd dat de Nederlanders daar waren. De gids die ons twee dagen heeft rond gereden vertelde er van alles over en dat ze het juist tegenwoordig goed bewaard houden.

Hopelijk heb je wat aan de tips, vraag verder gerust :) en natuurlijk alvast een hele fijne vakantie gewenst!



Super tips, dankjewel! Ik hoor inderdaad van de meeste dat je niet alles van tevoren al moet boeken, maar dit vind ik toch een beetje spannend ofzo :') Maar het is dus erg makkelijk te boeken allemaal, niet dat je per ongeluk nergens meer terecht kan?
Een route/plan uitstippelen wil ik inderdaad sowieso doen, om optimaal gebruik te maken van die 2,5 week ook en om weer in de buurt van het vliegveld te eindigen op de een na laatste dag.

Hebben jullie de excursies/activiteiten makkelijk kunnen boeken daar op de dag zelf of moest je dit wel een dag/paar dagen van tevoren al bespreken?

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Tips voor (kleine) rondreis Bali, oktober 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:44

Ik heb ook alleen een hostel geboekt voor de eerste paar nachten. Wil verder niets vastleggen omdat ik gewoon niet weet hoe alles loopt. Misschien wil ik ergens wel langer blijven, of juist niet. Ze zeggen dat je altijd wel slaapplaats kan vinden. Dus daar vertrouw ik op.