Tekenbestrijding hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Tekenbestrijding hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 17:13

Om meteen maar met de deur in huis te vallen, wat geven jullie aan je hond tegen teken?

Hiwr vorig jaar een Seresto band gebruikt, maar ondanks die band kon ik nog regelmatig kruipende teken van haar af plukken.
Ik geef haar nu Biofood schapenvet bonbons met knoflook, maar ook dit is niet voldoende.

Een pipetje zie ik niet zo zitten, omdat ze een echte waterrat is en gewoon niet droog te houden is.

En over pilletjes (vooral bravecto) hoor ik geen fijne dingen..

Ik zie door de bomen het bos even niet meer, dus graag hoor ik jullie adviesen en ervaringen aan :)

Edit: het gaat om een redelijk langharige hond, 60 cm hoog en 30 kilo zwaar.

marije1109

Berichten: 1135
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Tekenbestrijding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 17:24

Ik heb ook een seresto band bij mijn hond en kat en er zit nooit iets "vast".
Mijn moeder gebruikt bij haar honden advantix.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 17:28

Ik denk persoonlijk dat geen enkel middel tegen teken gaat voorkomen dat er teken op je hond rondkruipen. Het verschil zit in het al dan niet vastbijten of vastbijten en sterven indien toch vastbijten...

Zelf gebruikte ik tot 2jaar terug altijd advantaix pipetten, ook met mijn waterratten. Gewoon zien dat de dag en dag na het aanbrengen ze niet onmiddellijk in het water springen. De actieve stof blijft niet alleen op de huid zitten, maar wordt opgenomen doorheen de huid. Wegens allergie overgestapt naar Frontline, maar gezien ook dat reactie gaf na 3 x vorig jaar toch maar besloten om tabletten te geven.
Ikzelf heb omwille van alle verhalen gekozen voor kortwerkende tabletten. Deze zouden 1 maand werkzaam zijn, maar zoals met de pipetten, kijk ik naar mijn honden. Zo lang ik geen teken moet verwijderen die zich vastgebeten heb, dan krijgen ze geen nieuwe pipet of tablet. Na wandeling controleer ik altijd op loslopende teken, want als ze toevallig hun neus in een nest steken, dan helpt volgens mij alleen een spray met deet om ze er weer snel vanaf te laten vallen...
Die tabletten zijn best goed uitgedraaid, want ze hebben maar 1 tablet gehad op een heel zomerseizoen.
Denk in totaal nog een 5 tal teken/hond verwijderd die vast hingen, maar wel dood en aan het einde ook nog een enkele die nog leefde. Maar was echt aan het einde vh tekenseizoen en van 1/dag lig ik niet wakker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 17:29

Wij hadden voor onze vorige hond (ook langharig, zelfde gewicht) altijd scalibor banden. Werkte super, hij had echt nooit teken.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Tekenbestrijding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 17:37

Hier is het ook niet te doen, ik gebruikte bravecto maar nog steeds te veel teken. Vorig jaar seresto en nog teken maar niet meer zoveel.

Mlies
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Re: Tekenbestrijding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 17:39

Ik blijf bij Advantix, ook met zwemmende honden houden die de boel al jaren teekvrij. Met mijn Bracco is het ook niet zo'n punt, die zie ik heel snel zitten. Maar met mijn DH is het ellende, die voel ik met geluk pas als ze volgezogen zijn. Morgen krijgen ze weer een pipetje!

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Tekenbestrijding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 17:43

Ik heb altijd seresto vlooien/tekenbanden. Nog nooit een teek gevonden die vast zat!

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 17:45

Verschil tussen seresto halsband en bravecto is uiteraard de wijze van toediening en werkingsduur, maar belangrijkste is dat bij de bravecto teken zich nog wel aanhechten, dus wel bijten, maar met 48 uur sterven ze door het spul dat ze binnen krijgen. Hierdoor zien mensen die dat gebruiken dus alsnog heel vaak teken vast zitten en denken ze dat het niet werkt. Bij de seresto halsband bijten de teken in principe helemaal niet ( ze kunnen wel over de hond heen lopen natuurlijk)
Bij advantix zou ik niet durven zeggen hoe het zit, maar hoor er wel goede verhalen over, die zou je dus ook nog kunnen proberen mocht je dat nog niet gedaan hebben. Dat ze in water komen zou geen probleem moeten zijn als het middel maar minstens zo'n 48 uur kan inwerken

Bo_Y

Berichten: 4558
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 17:48

Hier ook pipetje met adventix. Houdt onze langharige hond tekenvrij. Plan het geven een beetje omdat ze 24 uur droog moet blijven. Dus geeft het einde van de middag voor het wandelen in een gebied zonder water, als we thuiskomen is het ingetrokken. En de dag erna beetje rekening mee houden.

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 17:52

Ik gebruik een Scalibor band. Seresto ook wel eens gehad, werkte ook prima, maar ik vind de wat flexibeler band van de Scalibor fijner.

Ik heb een tijdje Bravecto gegeven, 1 pil per jaar was overigens afdoende, dus nooit zoveel als aangeraden. Maar durf het niet meer te gebruiken, helaas, want ik heb nooit bijwerkingen gezien en het werkte geweldig.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 17:54

Nah ja met bravecto nog steeds 20 teken op een dag met de band gelukkig maar 2 of 3 zelf heb ik gelukkig mijn prik voor tbe gehad jammer genoeg hebben ze niks voor lyme

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Tekenbestrijding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 17:56

Adventix! Ondanks zwemmen en wonen in het bos geen teken. Voor de katten seresto.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 17:57

Je kan laten vaccineren tegen Lyme/borreliose, maar dat neemt niet weg dat je hond gebeten wordt door teken. De kans dat ze er ziek van worden is gewoon kleiner...
Plus tegen dat je eraan denkt is het vaak al te laat om het vaccinatieproces te starten.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Tekenbestrijding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:01

Advantix. Ook met zwemmen geen probleem en hier zitten veel teken maar met Advantix al jaren geen teken meer op de honden.

Vaccineren heeft weinig nut daar er meer teken ziektes voorkomen dan Lyme.

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Tekenbestrijding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:43

Hier 1x bravecto zodra we veel teken vinden. Al 2 jaar is dat genoeg gebleken. Dit jaar nog niets gegeven maar het zit er weer aan te komen iets te moeten doen.
Echter mijn oudje zijn immuunsysteem is kapot. Hij zit al vol ontstekingen en helaas ook teken maar durf helemaal niets te geven. Elk dingetje kan zijn einde betekenen...

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 21:42

Dankjewel voor alle tips! Ik had stiekem gehoopt dat er iets zou zijn waardoor er gewoon geen teken op haar zouden komen haha, beetje naïef :')

Ik denk dat ik toch eerst weer voor de band ga. En mochten er dan nog teveel teken op haar zitten, dan een pipetje of pil proberen.

Nu heb ik wel altijd een tekentang mee tijdens onze wandelingen en ik check haar tijdens het wandelen meerdere keren op teken. Zodra ik één zie kruipen, dan pluk ik die meteen weg.

Edit: voor de bandgebruikers, laten jullie die om tijdens het zwemmen? Vorig jaar hebben we dit wel gedaan, maar vriendlief denkt dat de band daardoor minder goed werkt en wil hem af hebben tijdens het zwemmen. Maar nu vroeg ik mij af, of het wel goed is om de band regelmatig op en af te doen..

_xManadisx_

Berichten: 3139
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Tekenbestrijding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:52

Vectra 3d schijnen ze niet voor te hoeven bijten volgens een praatje van de vertegenwoordiger. Of dat 100% klopt heb ik mijn vraagtekens bij.
Zelf zou ik 1e keuze bravecto gebruiken en 2e keuze vectra :)

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:54

Antwoord op je vraag over zwemmen

De band vult de werkzame stof aan zodra die merkt dat niet de gehele vetlaag van de hond voorzien is van voldoende werkzame stof. Zwemt een hond veel, zal de band iets harder moeten werken. En dus ook iets eerder uitgewerkt zijn. Maar het heeft geen meerwaarde om de band af te doen met zwemmen. De band geeft namelijk alleen maar af aan huid/vacht contact. Het wordt niet beïnvloed door water.

_xManadisx_

Berichten: 3139
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:56

Freggle_Edge schreef:
Antwoord op je vraag over zwemmen

De band vult de werkzame stof aan zodra die merkt dat niet de gehele vetlaag van de hond voorzien is van voldoende werkzame stof. Zwemt een hond veel, zal de band iets harder moeten werken. En dus ook iets eerder uitgewerkt zijn. Maar het heeft geen meerwaarde om de band af te doen met zwemmen. De band geeft namelijk alleen maar af aan huid/vacht contact. Het wordt niet beïnvloed door water.


Dat klopt niet helemaal. Water zorgt voor een mindere werking gedurende dezelfde periode. Elke keer lager. Daar is onderzoek naar gedaan ;)

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:19

_xManadisx_ schreef:
Freggle_Edge schreef:
Antwoord op je vraag over zwemmen

De band vult de werkzame stof aan zodra die merkt dat niet de gehele vetlaag van de hond voorzien is van voldoende werkzame stof. Zwemt een hond veel, zal de band iets harder moeten werken. En dus ook iets eerder uitgewerkt zijn. Maar het heeft geen meerwaarde om de band af te doen met zwemmen. De band geeft namelijk alleen maar af aan huid/vacht contact. Het wordt niet beïnvloed door water.


Dat klopt niet helemaal. Water zorgt voor een mindere werking gedurende dezelfde periode. Elke keer lager. Daar is onderzoek naar gedaan ;)


Ik ken de werking, heb voor Bayer gewerkt, dus ben aardig op de hoogte.
De werking verminderd doordat de vetlaag meer wordt aangetast door het zwemmen en doordat de huidschilfers waar de werkzame stof opzit sneller verloren gaan. De band moet dan harder werken om dit weer aan te vullen. Water heeft geen invloed op de band op zich. Behalve dat die iets kan uitdrogen en stugger wordt, maar dan is die al op zijn eindje.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Re: Tekenbestrijding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 16:39

elke week een teentje knoflook, en hier geen teken. Als ik naar de ardennen ga krijgen ze scalibor banden om. Advantix bijna mijn hond aan verloren dus nooit meer

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Tekenbestrijding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 16:52

even een sidenote ik zou met jou hond even goed kijken welke werkzame stoffen je mag gebruiken. een aantal zoals bijvoorbeeld Ivermectine kunnen een fikse reactie geven met honden die het MDR1-gen defect KUNNEN dragen. Witte herders & witte herder kruisingen kunnen dit Gen defect hebben.
Als je hond hier niet op getest is zou ik alle genoemde werkzame stoffen vermijden.

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 16:57

Wij hebben dit jaar voor het eerst advantix gebruikt op onze 5 honden.
Maar was ook gelijk de laatste keer.
2 Waren er ziek van en 1 stikte zo van de jeuk dat die een week niet wilde lopen.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:02

Lillian__ schreef:
even een sidenote ik zou met jou hond even goed kijken welke werkzame stoffen je mag gebruiken. een aantal zoals bijvoorbeeld Ivermectine kunnen een fikse reactie geven met honden die het MDR1-gen defect KUNNEN dragen. Witte herders & witte herder kruisingen kunnen dit Gen defect hebben.
Als je hond hier niet op getest is zou ik alle genoemde werkzame stoffen vermijden.


Je was me voor... Als je een MDR1 hond hebt ben je vrij snel klaar. Afgelopen jaar hebben wij gebruik gemaakt van de Seresto halsbanden, geen teek gevonden.

Dit jaar hebben ze de Teek-EM banden om, zelf gemaakt, ook nog geen teek gevonden. Zoveel mensen waren er positief over dat ik het zelf ook nog een keertje wilde proberen.

Ik hoor ook hele goede dingen over STOP! Wat ik wel echt zou afraden te gebruiken is knoflook, klinkt logisch, maar onbewerkte pure knoflook is giftig voor honden, ook in kleine hoeveelheden. Met en met vergiftigd dit het lichaam omdat dit verwerkt kan worden.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:09

KimD schreef:
Lillian__ schreef:
even een sidenote ik zou met jou hond even goed kijken welke werkzame stoffen je mag gebruiken. een aantal zoals bijvoorbeeld Ivermectine kunnen een fikse reactie geven met honden die het MDR1-gen defect KUNNEN dragen. Witte herders & witte herder kruisingen kunnen dit Gen defect hebben.
Als je hond hier niet op getest is zou ik alle genoemde werkzame stoffen vermijden.


Je was me voor... Als je een MDR1 hond hebt ben je vrij snel klaar. Afgelopen jaar hebben wij gebruik gemaakt van de Seresto halsbanden, geen teek gevonden.

Dit jaar hebben ze de Teek-EM banden om, zelf gemaakt, ook nog geen teek gevonden. Zoveel mensen waren er positief over dat ik het zelf ook nog een keertje wilde proberen.

Ik hoor ook hele goede dingen over STOP! Wat ik wel echt zou afraden te gebruiken is knoflook, klinkt logisch, maar onbewerkte pure knoflook is giftig voor honden, ook in kleine hoeveelheden. Met en met vergiftigd dit het lichaam omdat dit verwerkt kan worden.


nee in kleine hoeveelheden is het niet giftig :)