Wie bepaalt: eigenaar of dierenarts

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Wie bepaalt: eigenaar of dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-18 15:35

Steeds vaker hoor en lees ik om me heen dat dierenartsen in Nederland 'moeilijk doen' over het inslapen van een (huis)dier waarvan de eigenaar vind dat het tijd is om te gaan. Het gaat daarbij om zowel medische als gedragsproblemen.

Maar wie bepaalt nu eigenlijk of een dier nog kwaliteit van leven heeft of dat de risico's nog aanvaardbaar zijn? De eigenaar, de dierenarts of wellicht zelfs de maatschappij die vind dat je vooral ALLES moet hebben geprobeerd.

Ondanks dat ik goed kan begrijpen dat een dierenarts niet zomaar een gezond dier wil laten inslapen vraag ik me wel af of er niet te lang word doorgedokterd omdat het dier nog 'te goed' is voor een spuitje maar er geen uitzicht is op verbetering.

Nu woon ik zelf in Frankrijk en luisteren ze hier (althans bij onze dierenarts) heel goed naar de eigenaren en gaan niet in discussie als wij aangeven dat wij de kwaliteit van leven te slecht vinden worden en het dus genoeg is geweest. Waarom lijkt dat in Nederland zoveel moeilijker? Is dat een maatschappelijke kwestie, verschil in de opleiding of nog iets anders?

Een groot vraagstuk wat zo bij me omhoog kwam terwijl we midden in een medisch traject zitten met twee van onze honden.
Hoe is jullie visie hierop? Gaat de dierenarts teveel op de stoel zitten van de eigenaar in het bepalen van levenskwaliteit/risico. En kan hij dat op basis van alleen het plaatje wat hij krijgt tijdens de consulten?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeen hierover en hoop dat er een nette discussie kan worden gevoerd.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk


_merel_

Berichten: 1842
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Vosmer

Re: Wie bepaalt: eigenaar of dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 15:41

Die arts moet snachts ook met zichzelf op 1 kussen kunnen liggen. En als zij geen vrede kunnen hebben met een euthanasie dan vind ik dat hun goed recht om te weigeren!

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes.

blackpromise
Berichten: 235
Geregistreerd: 28-10-06

Re: Wie bepaalt: eigenaar of dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 15:42

In principe heb je gelijk merel alleen krijgt de arts alleen maar het dier op dat moment te zien en niet hoe het dier thuis is. Dus ik weet niet of ze altijd de goede inschatting kunnen maken.

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 15:43

Ik bepaal als eigenaar. Indien mijn DA niet aan mijn verzoek kan/wil voldoen dan ben ik vrij om een andere DA te zoeken of de slager te bellen.

Overigens, als ik mijn DA bel en aangeef dat het klaar is dan weet mijn DA dat ik die keuze weldoordacht maak. Ik kan me bijna niet voorstellen dat daar dan een discussie over ontstaat.

_merel_

Berichten: 1842
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Vosmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 15:52

Eens blackpromise. Zij kunnen helaas alleen maar uitgaan van wat zij meten en zien icm met ons verhaal. En uiteraard duren de beslissingen daardoor soms te lang. Maar we mogen er altijd vanuit gaan dat een dieren-/veearts handelt naar het beste voor jou dier en als zij ondanks onze inbreng niet achter een euthanasie staan dan blijft het hun recht om te weigeren.

Het staat dan ook vrij aan ons om een second opinie aan te vragen en dus een ander te zoeken.

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 15:53

Ik heb het kort geleden nog meegemaakt met de 14 jarige, kreupele, demente, incontinente, dove maar wél vrolijke hond van vrienden.

Zij hebben hemel en aarde moeten bewegen om dat dier te laten inslapen. De DA vond hem te goed. "En je kunt hem toch ondersteunen, hij kan een luier om, etc."
Alsof afscheid moeten nemen al niet vervelend genoeg is, moesten zij knokken om afscheid te mógen nemen.

Dan zit er een andere DA in de buurt. En die heeft kort geleden een gezonde drie-jarige hond laten inslapen omdat het baasje hem niet meer wilde. -:(-

Ook niet goed. Twee verschillende voorbeelden en eigenlijk keur ik ze allebei af.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 15:54

_merel_ schreef:
Die arts moet snachts ook met zichzelf op 1 kussen kunnen liggen. En als zij geen vrede kunnen hebben met een euthanasie dan vind ik dat hun goed recht om te weigeren!

Verder behandelen levert veel meer omzet op dan in laten slapen. Of dat bij de besluitvorming van een dierenarts een rol speelt durf ik niet te zeggen, maar ik kan het niet helemaal uitsluiten O:)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23416
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 15:55

eigenaar.

Eerder dit jaar aan de hand gehad met een pony die mijns inziens geen waardig leven meer had en waarin ik de beslissing had genomen dat het mooi geweest was. Dierenarts kon hier niet in meegaan omdat het dier te dichtbij stond en de dierenarts nog mogelijkheden zag die ik niet meer wilde proberen. In goed overleg ben ik toen naar een andere dierenarts gegaan die na onderzoek zich kon vinden in mijn visie en het dier heeft ingeslapen. Ik heb geen seconde spijt gehad van deze beslissing, ik had simpelweg geen keuze.
Ik heb respect voor de dierenarts die het weigerde, ookal had ik 100x liever gehad dat ze op een vertrouwd plekje was gegaan, maar ook de dierenarts moet met zichzelf en de beslissing kunnen leven.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 15:56

Palmera schreef:
Dan zit er een andere DA in de buurt. En die heeft kort geleden een gezonde drie-jarige hond laten inslapen omdat het baasje hem niet meer wilde.

Baasje heeft vast niet gezegd "wij hebben geen zin meer in de hond, maak 'm maar af". Die heeft vast een sielug verhaal opgehangen waar de DA ingetrapt is.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 15:57

Ik ben om die reden wel eens naar een andere dierenarts gegaan vanwege het inslapen.
Wij hebben een goede dierenarts voor de huisdieren, maar wel een die te veel door doktert en onze doodzieke kip eerst nog wilde onderzoeken.. én dan nog eens 60 euro vroeg voor het inslapen :=
Terwijl we bij de andere dierenarts voor 30 euro terecht konden en de kip direct en zonder vragen werd ingeslapen (het was dan ook wel duidelijk dat ze niet te redden was).

In het geval van een gezond en ongevaarlijk dier vind ik wel dat een dierenarts mag weigeren in te slapen, graag zelfs, maar te lang doordokteren met zieke dieren vind ik gewoon onnodig.

Maar ik heb ook wel eens de andere kant meegemaakt.. een dierenarts die mijn konijn liet inslapen, terwijl later bleek dat het konijn juist aan de beterende hand was en het gewoon had overleefd waarschijnlijk.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

higgins

Berichten: 1137
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:00

Ik denk dat het belangrijk is om een goede band te hebben met je DA en dat je samen op 1 lijn zit
ik heb altijd gezegt 'het leven mag geen lijden worden' en het moet altijd dierwaardig zijn.
Gelukkg is mijn DA is het daarmee eens en hebben we daar ook dezelfde ideeen over.

Als je iedere keer naar een andere DA gaat of vaak wisselt, dan maak je het voor hun wel lastiger.

“Winter is coming”

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Wie bepaalt: eigenaar of dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:04

Toen ik de beslissing had genomen om mijn paard in te laten slapen, begreep de DA heel goed mijn keuze. Bij mijn paard was het op lange termijn koffiedik kijken en op korte termijn als mevrouw zich rustig zou houden redelijk gunstig. Alleen ze stond steigerend in haar box, en ze had heel veel pijn. Pijn die ze op heel kleine momenten liet zien en je echt heel goed moest opletten ervoor. Voor mij de keuze om de knoop door te hakken. Toen ik dit vertelde gaf mijn DA aan dit heel goed te begrijpen. Ik had al een dag uitgekozen. Het enige wat mijn DA toen zei dat hij dan vrij was en of ik eventueel een andere dag wilde dan kon hij erbij zijn. Maar mijn keuze stond vast, al vond ik het wel fijn dat de DA het hele traject ook "af wilde maken".

Rust zacht Olymp † 14 oktober 2003
Dag lieve Wally † 15 januari 2018

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:05

Gisteren bij mijn oudje kreeg ik nog de keus van de dierenarts: Inslapen of proberen. Op dat vlak heb ik heel veel geluk. Zowel mijn vorige als mijn huidige dierenarts weten dat, als ik zeg dat het goed is geweest, dit een doordachte keuze is in het welzijn van het dier.

In het geval van die jonge hond, tja... Hond weet het niet hé. Als het een populair ras is is die snel geadopteerd. Maar zit je met een staffordachtige etc, succes. De asielen zitten er vol van.

Anoniem

Re: Wie bepaalt: eigenaar of dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:11

Ik heb het kort geleden nog mee gemaakt. Paard met 4 slechte benen en ontzettend veel pijn en geen kans op verbetering. Als het aan de veearts had gelegen had ze de rest van haar leven op zware pijnstilling door gebracht. Aangezien ze zelfs met de pijnstillers nog pijn had, heb ik zelf de keuze gemaakt om haar uit haar lijden te laten verlossen. Het was tenslotte mijn paard en ik kende haar vele malen beter dan die veearts.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:12

Ik woon in IJsland, en hier is het de eigenaar die deze beslissing neemt, en hoeft niet eens verantwoordelijkheid af te leggen waarom. Voor zover ik weet weigeren dierenartsen niet zelfs gezonde dieren in te slapen ( sommige eigenaren zijn te laks zelf een nieuw huisje te zoeken, en asiels zijn er niet).
Mijn da heef eens een vrolijke 10 maanden oude lab/herder mix niet ingeslapen, maar in plaats daarvan zelf gehouden.

In principe vind ik het absurd als je met een da in discussie moet gaan om een oud, incontinent, chronisch ziek dier als in het voorbeeld van hierboven in te slapen. In mijn opinie is dit een beroepsfout, en een onnodig verlengen van lijden.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:17

Daar ben ik het volledig mee eens.

Daarbij is het altijd nog beter als een eigenaar de verantwoording neemt en het dier op een nette wijze aan het einde laat brengen dan het misschien wel zelf op brute wijze te doden, uit te hongeren of ergens achter te laten -O-

Zelf heb ik overigens nog nooit problemen met mij dierenarts gehad, wij zijn het eigenlijk altijd eens :o

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

xdniesje
Berichten: 2053
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:22

Mijn ervaring heeft mij geleerd dat een dierenarts te weinig af weet van gedrag. Ook van trainen of lichaamstaal weet een dierenarts niet genoeg om te bedenken wat de mogelijkheden zijn. Een hond laten inslapen vanwege gedragingen die geen medische oorzaak hebben zou een dierenarts niet mogen doen.

Doordokteren met een dier wat ongeneeslijk ziek is en alleen maar pijn en stress heeft, vind ik niet kunnen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:24

Shirley schreef:
Daar ben ik het volledig mee eens.

Daarbij is het altijd nog beter als een eigenaar de verantwoording neemt en het dier op een nette wijze aan het einde laat brengen dan het misschien wel zelf op brute wijze te doden, uit te hongeren of ergens achter te laten -O-

Zelf heb ik overigens nog nooit problemen met mij dierenarts gehad, wij zijn het eigenlijk altijd eens :o

Dat is namelijk wat er gebeurt hier als da weigeren; dan doen mensen het zelf. Op zich niet beslist bruut, er zijn nogal wat jagers, en vele boeren hebben een "kindabyssa"= .20 pistool om schapen mee te doden. Als iemand weet wat hij doet is een schot op zich geen slechte dood. Overigens wel illegaal wat betreft huisdieren ( maar in orde met eigen schapen of paarden; ethiek en wetgeving rond dierenhouderij is vaak wat vreemd).

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:24

Ik krijg inderdaad ook weleens de kriebels als ik weer lees dat een dierenarts inslapen heeft geweigerd. Natuurlijk is het een erg vervelende kant van je werk als je dierenarts bent, en ik vind ook dat de mogelijkheid er moet zijn om te weigeren. Maar ik schrik er soms ontzettend van wat door sommige dierenartsen nog als 'te goed om in te slapen' wordt bestempeld of inderdaad beesten jarenlang aan de zware pijnstillers willen zetten.

Ik zit hier zelf met een paard dat tegen het randje begint te lopen, ben best wel bang dat ik daarmee ook wel gedoe krijg. Diertje is nog niet super oud, loopt al wel 13+ jaar met slechte gewrichten rond en heeft ook problemen met zijn maag-darm stelsel. Zie het best wel gebeuren dat hij volgende winter niet meer trekt. Het is echter ook een zenuwlijer die dierenartsen spannend vind, dus zodra die op het erf zijn giert de adrenaline en ziet hij er gelijk een stuk wakkerder/gezonder uit. Gelukkig heb ik nu wel een hele nuchtere dierenarts die niet houdt van aanklooien, dus hopelijk heb ik er geen problemen mee als die tijd komt.


E_C
Berichten: 292
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:26

Eind vorig jaar hebben wij helaas onze hond in moeten laten slapen. Onze dierenarts vroeg heel bewust wat wij wilden en toen wij aangaven inslapen gaf zij aan dit de juiste keuze te vinden. Dus eigenaar beslist in dit geval.

Sintara

Berichten: 7383
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:31

Tja, de dierenarts mag wel weigeren als het echt nergens om gaat vind ik.. Maar ik ben blij dat die van mij nooit heeft getwijfeld aan mijn verhaal als het zover was.

Hij is ook echt een boer qua omgang met dieren, daar hou ik wel van. Hoef niet veel te zeggen of uit te leggen.

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:35

Ik heb inderdaad een keer meegemaakt dat wij onze oude (dove, blinde) hond in wilde laten slapen, nadat ze twee epileptische aanvallen had gehad, maar dat de dierenarts dit weigerde. Op dat moment was de hond nog ‘goed’, maar we hebben de aftakeling van epileptie al eerder gehad, en dat wilden wij haar besparen.

De dierenarts vond dat wij de hond alleen maar in wilde laten slapen, omdat het ingewikkeld was. Daarom wilde ze onze hond wel herplaatsen, dan kon ze nog genieten van een goed pension. Lees: de hond was 14 jaar oud. Na veel aandringen, mocht ze niet ingeslapen worden en hebben wij het bij een andere dierenarts laten doen. Ik denk dus dat de eigenaar mag bepalen. Onze hond was nog erg vrolijk en liep goed, dus waarschijnlijk had de dierenarts een ander beeld.

IG: @arabierjoep


anjali
Berichten: 15044
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:38

Kuggur schreef:
Ik woon in IJsland, en hier is het de eigenaar die deze beslissing neemt, en hoeft niet eens verantwoordelijkheid af te leggen waarom. Voor zover ik weet weigeren dierenartsen niet zelfs gezonde dieren in te slapen ( sommige eigenaren zijn te laks zelf een nieuw huisje te zoeken, en asiels zijn er niet).
Mijn da heef eens een vrolijke 10 maanden oude lab/herder mix niet ingeslapen, maar in plaats daarvan zelf gehouden.

In principe vind ik het absurd als je met een da in discussie moet gaan om een oud, incontinent, chronisch ziek dier als in het voorbeeld van hierboven in te slapen. In mijn opinie is dit een beroepsfout, en een onnodig verlengen van lijden.

Een kennis van me was dierenartsassistente en heeft ooit een hond type Berner Sennen die naar de praktijk was gebracht om in te slapen,zelf gehouden.Ik weet niet wat er met die hond was, hij was niet oud en niet gevaarlijk.

Aidenn

Berichten: 457
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:41

Eigenaar, het moet toch niet gekker worden; dat een dierenarts besluit dat mijn dier nog wel een ronde mee kan, nee daar geloof ik niet zo zeer in. Suggesties voor eventuele verbetering mag altijd maar weigeren van euthanasie,nee dat gaat mijn pet te boven.

Ik heb met mij zelf ook de afspraak gemaakt dat ik mijn honden een spuitje geef als ik ze niet meer kan houden, kerngezond of niet, ik herplaast mijn honden niet. in dit geval gaat het dan om Fila Brassileros.. Mocht mijn dieren arts daar het niet mee eens zijn dan zoek ik wel een ander.

Een hond, paard, konijn of garnaal zit er niet mee als ze een spuitje moeten, ze weten niet wat de dood Is, althans niet op die manier. Het Is vaak de mens die zich helemaal laat meeslepen door zijn emoties, waaronder ook dierenartsen.

Het steeds maar alles moeten stretchen, geen afstand willen / durven doen Is een slechte eigenschap, een dier moet je niet vermenselijken en al helemaal niet als het lijd. Tuurlijk blijft het triest als je een dier moet laten gaan maar genoeg is genoeg. En als de eigenaar en dierenarts dat nou eens zouden begrijpen was afscheid nemen een stuk makkelijker.

How to nurture a flame, and raise it to a blaze

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:47

Wat was ik blij dat mijn dierenarts echt op één lijn zat met mij en ook volledig op mijn verhaal en beoordelingsvermogen vertrouwde. Lijkt me verschrikkelijk als je die moeilijke beslissing hebt gemaakt en de dierenarts weigert... Bij mij ging het al een tijdje niet zo goed met mijn paard, maar iedere keer als de dierenarts kwam deed ze haar best en was het allemaal toch niet zo alarmerend. Iedere keer had ze wat kleine klachten, liep niet zuiver, vreemd gedrag, et cetera. Vooral in de laatste weken was ze om de haverklap stokkreupel, maar zodra de dierenarts er was liep ze weer redelijk zuiver. Ben maar overgegaan op het maken van video's, zodat ik de DA ook de slechte momenten kon laten zien. Gaf ook aan dat de beslissing om door te gaan of te stoppen bij mij lag. Hij wilde zelf ook graag tot het einde blijven behandelen. Helaas is dat niet gelukt want mijn merrie moest in het weekend met spoed worden ingeslapen.

Overigens ook eens zo'n situatie gehad met de stalkat. Kat liep in de bak en mijn paard schrok ergens van, waardoor de boven op de kat heeft gestaan. Kat had nare breuk in de poot. We hadden twee opties: opereren met revalidatie of amputeren. Iedereen riep "laat het beest toch inslapen",maar gelukkig(!) weigerde de dierenarts dat. We hebben de poot laten amputeren. De kat liep een week later weer heerlijk rond te hupsen en was hartstikke blij.
Sidenote: het inslapen kwam ter sprake toen ik vroeg of het dier nog een waardig leven zou hebben na de operatie. Dat was het geval, dus voor mij was het daarmee goed. Het is dus niet zo dat ik haar in wilde laten slapen.

Toch kan ik het me in sommige gevallen best voorstellen dat een dierenarts weigert. Zoals bij mijn paard ook, die had wat vage klachten en op momenten dat de dierenarts er was deed ze alsof er niks aan de hand was. Ik snap best dat het voor een arts dan lastig is om de juiste keuze te maken. Voor een arts is het ook niet niks om een dier in te slapen... :(:)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-04-18 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Evelyne79, karlli, smiley, Wistaire en 95 bezoekers