Nog mensen met emetofobie?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-18 19:52

Als sinds ik klein was heb ik last van emetofobie, een fobie voor overgeven.

Zo heb ik ooit eens een keer moeten overgeven nadat ik bloemkool had gegeten, en daarna heb ik 5 jaar geen bloemkool meer durven eten (terwijl ik dat eigenlijk wel heel erg lekker vind)
Zodra ik nog maar hoor dat er iemand misselijk is durf ik meteen dagenlang niks meer te eten. Als ik misselijk ben durf ik ook echt niet te gaan slapen, stel dat ik 's nachts moet overgeven. Daardoor ben ik ook al heel lang een slechte slaper.

Ik heb nooit therapie of hulp gehad, heb er eigenlijk zelfs nog nooit met iemand over gepraat. Soms krijg ik paniekaanvallen, maar toen ik voor een andere problematiek in behandeling was heb ik daar clotiazepam voor gekregen, dat neem ik nog af en toe.

Hoewel het de laatste tijd eigenlijk best wel meeviel met mijn fobie, zijn er toch momenten waarop ik er echt veel hinder van ondervind.
Tijdens het uitgaan bijvoorbeeld, zodra mensen echt veel gedronken hebben wil ik het liefst zo gauw mogelijk weg want stel dat ze gaan overgeven. Als ik zelf veel gedronken heb heb ik er minder last van, maar het verpest toch soms mijn avond.
Op drukke plaatsen/bussen/plekken waar je niet makkelijk weg kan krijg ik ook altijd stress.
Ik heb ook een eetstoornis gehad, en ik ben soms bang dat ik door mijn emetofobie meer kans heb op een terugval (omdat ik niet durf te eten) Mijn fobie is ook de trigger geweest om een eetstoornis te ontwikkelen
Maar het meeste last heb ik eigenlijk in mijn persoonlijke relaties. Als ik een relatie heb ben ik altijd als de dood dat mijn vriend (of ik) ziek zal worden en moeten overgeven. Ik heb er ook moeite mee om samen te slapen. En ik durf echt niet te denken aan kinderen, want ik ben als de dood om last te hebben van zwangerschapsmisselijkheid en kinderen = kots :')

Meer mensen die hier last van hebben? Of die me eventueel tips kunnen geven? Ik wil hier wel graag voor in therapie maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen.

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017


Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 07:19

Ik heb vanaf mijn zestiende emetofobie gehad en ben erover heen gekomen door mijn dochter :+
Ik zal het nooit lekker gaan vinden, maar ja, wie wel?

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 09:17

In Nederland zit een vereniging voor emotofobie, daar heb ik ooit voor een cliënt extra informatie ingewonnen.

http://www.emetofobie.nl/cms/

Ik weet dat zij toen zelfs een heus "exposure"kitje hadden dat je kon aanvragen als therapeut of psycholoog. Dus ze stonden (wederom) zoveel verder dan België. Neem even contact met hun op zou ik zeggen.

Matheno

Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 09:20

Hier ook iemand! Alleen heb ik er alleen last van in mijn eigen geval, als een ander overgeeft heb ik er niet veel last van. Exposure was dus voor mij helaas niet werkzaam ..

Vooral in afgesloten ruimtes (trein, auto, drukke zaal) heb ik er veel last van en dat kan nog weleens resulteren in hyperventileren -> misselijk -> paniekaanval -> misselijk, nja.. beetje vicieuze cirkel dus. ;-)

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 09:22

Matheno, exposure werkt inderdaad niet voor iedereen (gelukkig maar), maar cognitieve gedragstherapie of een EDMR behandeling kan ook goed werken.

Soms wordt er zelfs medicamenteuze behandeling opgestart afhankelijk van de impact, oorzaak en wat werkt.

Dat kitje was indertijd wel de manier waarop ik ze gevonden heb. :)

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 09:25

Ik heb het ook heel erg.. Zodra iemand zegt dat ze misselijk zijn krijg ik een paniekaanval.
Zou er heel graag voor in therapie willen, maar exposure lijkt me helemaal niks. Ben er nog niet klaar voor om ermee geconfronteerd te worden..

Abby oet de Broekstreek v. Liz. Neustar
Catell van 't Jansveld v. Liz. Steuermann
†Mareja van Steenbergen Elite, Sport | v. Adidas | Z1+14
IG: @dutchhaflingers

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 10:18

Gelukkig hoef je er niet per se mee geconfronteerd te worden om de angst de nek om te draaien.

(En een psycholoog die stelt dat je rijp moet zijn voor confrontatie en anders niet hoeft te komen is geen knip voor de neus waard.)

Accoord, bij emdr heeft het zin om 'er aan te denken', maar dat kun je, je schrijft het prutsmuts tenslotte op.
Kijk maar eens op Wikipedia, daar staat wel een goede pagina over emdr.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Matheno

Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 10:27

Belsje schreef:
Matheno, exposure werkt inderdaad niet voor iedereen (gelukkig maar), maar cognitieve gedragstherapie of een EDMR behandeling kan ook goed werken.

Soms wordt er zelfs medicamenteuze behandeling opgestart afhankelijk van de impact, oorzaak en wat werkt.

Dat kitje was indertijd wel de manier waarop ik ze gevonden heb. :)



Huisarts wilde antidepressiva voorschrijven, maar dat heb ik vriendelijk afgewimpeld.
EDMR behandeling wilde ik aan beginnen ja, alleen jammer dat het niet vergoed wordt.

Nog maar even doorbikkelen tot een financieel iets minder zware tijd ;-)

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:20

Ehm - emdr kan wel degelijk vergoed worden!
Het hangt er een beetje van af. Zoek je die 4 letters in je verzekeringspapieren vind je waarschijnlijk niets.
Zoek je op psycholgische hulp of de beroepsvereniging van de practitioner, wordt het een ander verhaal.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:24

Eraan denken en het woord opschrijven kan ik idd wel. Ik heb alleen geen idee waar mijn angst vandaan komt. Geen rare ervaring ofzo behalve dat ik het zelf ontzettend erg vind om te doen. Of is dat niet noodzakelijk bij Emdr dat je terug gaat naar waar het begon?

Abby oet de Broekstreek v. Liz. Neustar
Catell van 't Jansveld v. Liz. Steuermann
†Mareja van Steenbergen Elite, Sport | v. Adidas | Z1+14
IG: @dutchhaflingers


Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:46

:wave:

Op het toppunt van mijn fobie durfde ik niet te reizen met het openbaar vervoer, me niet te bevinden in mensenmassa's en over uitgaan dacht ik niet eens na (drank, veel mensen....). Ik heb therapie gevolgd, ik weet niet eens meer precies wat, maar het ging erom dat ik tijdens de angst mezelf af probeerde te leiden met geruststellende gedachten. Dit hele traject duurde maar een paar weken, omdat ik toen de handvaten had geleerd. Ik durfde overigens heel lang niet in therapie hoor, de angst heb ik als zolang als ik mij kan herinneren en het idee dat ik ermee geconfronteerd zou kunnen worden maakte dat ik die stap heel lang niet durfde te zetten. Uiteindelijk na wat aansporing toch gedaan en ik ben er heel blij mee! Intussen reis ik weer met het openbaar vervoer, ook in de spits. Ik voel me weer redelijk oké in mensenmassa's en ik ben zelfs laatst een keer uit geweest. Ik moet wel zeggen dat je geen quick fix hebt, ik heb die therapie intussen bijna 5 jaar geleden gehad en nog steeds doe ik kleine stapjes in de goede richting. Ik kan er nu bijvoorbeeld ook over praten en grapjes over maken, eerst was het hele onderwerp in mijn omgeving al taboe.

Elk bad heeft er eendje.

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:41

xLeoniee schreef:
Eraan denken en het woord opschrijven kan ik idd wel. Ik heb alleen geen idee waar mijn angst vandaan komt. Geen rare ervaring ofzo behalve dat ik het zelf ontzettend erg vind om te doen. Of is dat niet noodzakelijk bij Emdr dat je terug gaat naar waar het begon?

Nee.
Het kan gebeuren dat als je samen met de therapeut emdr doet op de eerste keer, de ergste keer en de meest recente/ laatste keer, dat de verklaring ergens in het proces duidelijk wordt.
Soms gebeurt dit niet.
In beide gevallen kan de angst volledig verdwijnen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-18 19:43

xLeoniee schreef:
Ik heb het ook heel erg.. Zodra iemand zegt dat ze misselijk zijn krijg ik een paniekaanval.
Zou er heel graag voor in therapie willen, maar exposure lijkt me helemaal niks. Ben er nog niet klaar voor om ermee geconfronteerd te worden..


Ik heb net hetzelfde :\ Zodra ik denk aan exposure heb ik al geen zin meer in therapie. Als er overgegeven wordt in een film of serie stop ik ook meteen met kijken ;(

Bedankt voor de handige tips, daar kan ik wel wat mee. Ik zie EMDR af en toe terugkomen. Ik heb daar al veel over gehoord maar ik kan me er echt helemaal niks bij voorstellen. Hoe gaat dat precies in zijn werk? En hoe ervaar je dat als patiënt?

Lollieloes, fijn dat je al wat stappen in de juiste richting hebt gezet.

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:47

Ik heb het ook heel erg (gehad). Nu in lichte mate nog steeds last van, maar niet zo erg als vroeger. Zo'n tien jaar geleden heb ik EMDR therapie gehad, en het heeft redelijk geholpen. Al word ik nog steeds bloednerveus als ik weet dat er iemand in mijn omgeving misselijk is. Dan krijg ik meteen hartkloppingen en weet ik niet meer wat ik moet doen. Maar het is al zoveel minder dan 10 jaar geleden... Ik zou toch proberen EMDR te volgen hiervoor :)

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-18 19:57

Bedankt Emita, ik wil zeker eens kijken voor EMDR.

Ik begin een beetje op een punt te komen dat ik er echt wel eens vanaf wil, ik ben het beu om mezelf steeds zo te beperken. Alleen, ik praat er zo moeilijk over, en dat helpt natuurlijk ook niet :/

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:03

...op Wikipedia staat er wel een goede pagina over.

Ik heb het voor iets heel anders gevolgd: het is in mijn idee een uiterst respectvolle therapie. Je mag nadrukkelijk binnen je grenzen blijven, op de momenten van confrontatie is er het links - rechts - links werk en de therapeute.
En de momenten dat de spanning opeens verdwenen blijkt zijn heel bijzonder...!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Sunflower0
Berichten: 179
Geregistreerd: 05-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:08

Ik heb precies van alles last wat je beschrijft TS. Krijg er ook soms paniekaanvallen van. En probeer controle te houden over situaties waarin ik of mijn vriend zich bevinden. Ik ben een halfjaar in therapie geweest voor deze angst en mijn ontwikkelde controledwang. Erg lastig, maar het gaat wel beter. Inderdaad via exposere therapie. Filmpjes kijken en realistische uitdagingen voor jezelf opstellen. Erg moeilijk/eng maar mij hielp het wel iets om er achter te komen dat er met mij niks gebeurd als ik iemand anders zie :# . In de tussentijd is dit echter nog nooit in real life gebeurd, daar ben ik dan ook nog doodsbang voor...
Probeer je wereld niet (nog) kleiner te maken door je angst is mijn tip... je wil steeds meer in vluchtmodus komen, maar daar wordt het vaak alleen maar erger ;( Zelfs bij kleine overwinningen zal je heel trots zijn!

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:11

Citaat:
je wil steeds meer in vluchtmodus komen, maar daar wordt het vaak alleen maar erger ;( Zelfs bij kleine overwinningen zal je heel trots zijn!


Vluchten is een gezonde en normale reactie bij angst.
En angst zelf moet je niet met willen en dwingen te lijf willen gaan, dat verlies je sowieso. (Angst is nu eenmaal geen gedachte, geen gevoel en al helemaal geen keuze, het is je overlevingsinstinct, dat helaas tijdelijk overijverig is geworden.)

Controle willen hebben is normaal en gezond, leer dat vooral niet af!

Als je een ander mens iets ziet doen, doet dat over het algemeen gewoon iets met jou, dat noemen we spiegelneuronen.

Het is gewoon alleen maar de angst zelf die je de nek om "moet" draaien!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:32

Ik heb het ook. Als iemand zegt dat hij/zij misselijk is dan wil ik er echt bij uit de buurt blijven en weg uit die ruimte. In een vliegtuig kan dat natuurlijk moeilijk, dus dan zit ik het liefst bij het raam met een noise-canceling koptelefoon zodat ik in mij in mijn eigen wereldje kan opsluiten als ‘t ware :+

Met twee festivals ga ik dit jaar wel een heel weekend, incl camping-tickets maar heb b&b’s geregeld want ga echt niet kunnen slapen tussen mensen die onder invloed zijn van het een of ander :o kan daarvoor en daarna dus wel bij vrienden zitten op de camping, maar voor mijn nachtrust is een b&b beter.

Hebben jullie ook altijd dat als je dit aan mensen verteld, ze echt gelijk kotsgeluiden gaan lopen maken?! Ik snap dat echt niet en kan dan zo boos worden. Heb dan overal kippenvel en voel me gelijk totaal niet begrepen en daardoor ook best k*t dat ik niet serieus word genomen :+

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:07

Heel herkenbaar dreamy, ook een klasgenoot die dacht dat ik er misselijk van werd en dat ik me niet moest aanstellen, dus die drukte een foto onder mijn neus. Heel vermoeiend als mensen je niet serieus nemen, maar ze weten niet beter en daar kunnen ze ook niets aan doen.

Exposure therapie lijkt me trouwens vreselijk, alleen het idee geeft me al rillingen.

Elk bad heeft er eendje.

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:12

EMDR proberen en de dokter vragen of je altijd een voorraadje metoclopramide voorhanden mag hebben. Het idee dat er een middel is dat goed werkt tegen misselijkheid en overgeven doet al veel.

Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:21

Hoi TS.
Ik heb het ook. Ik loop er al heel lang mee rond. Ik ben pas begonnen aan therapie en ik raad het je echt aan.
Hoe moeilijk de stap ook is! Ik dacht ook direct aan exposure en daarom wilde ik niet. Maar dat krijg je niet (zomaar).
Ik heb nu EMDR bijna afgerond en gaan dan kijken naar vervolgtherapie, in welke vorm etc.
Nu na enkele sessies heb ik al mega stappen gemaakt hoe moeilijk ze ook zijn. Maar als je eenmaal het idee van verlichting krijgt dan wil je echt verder in de therapie omdat je merkt dat je er vanaf kan komen.

Ik was/ben het zó zat om telkens in paniek te raken, de hele dag te denken dat ik of anderen moeten overgeven en niet meer durf uit te gaan of zelf alcohol te drinken, ik at al 10 jaar geen chocola meer omdat ik er een keer van moest overgeven (nu stukje bij beetje weer aan het eten :o ). Het is zoooo vermoeiend.
Ik praat er ook bijna niet over, want mensen onthouden het en benoemen het steeds terwijl ik het best beschamend vind.
Maar echt. Ga in therapie. Het is zo zonde van je energie. Denk aan alle leuke dingen die je (weer) kunt doen zonder emetofobie! (uitgaan, achtbaan, kinderwens, openbare toiletten, biertjes drinken etc).
Je kunt me altijd een pb sturen om er over te praten of om meer details over de therapie te weten :)

Maks :+:

Lukasje
Berichten: 11147
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:28

En hypnose, daar al aan gedacht? Eigenlijk ben je er snel achter of het wat uithaalt voor je, daarom is het wel het proberen waard.

Hopelijk vind je een oplossing. Lijkt me inderdaad vreselijk lastig en beperkend ook.

Don't take anything for granted

Eloya

Berichten: 5157
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:07

Hup hier ook emetofobie
Al jaren. Laatste 2 jaar gaat het beter. Maar soms nog wel paniek aanvallen. Soms met aanleiding soms plotseling

Nu heb ik sinds 3 maanden wel veel maagklachten en spuug ik veel maar dat is vaak vooraf aan te voelen en weet ik meestal waardoor het komt

Ben nu alleen ook super misselijk na uit eten te zijn geweest. En snap niet waarom. Want restaurant ken ik. Heb niet mega veel gegeten en nu toch zo'n last. Dat maakt mij angstig en paniekerig. Ben nu dus wel echt bang en beroerd.

Heb ook het gevoel van koorts, dan koud dan super warm en raam open. Hopelijk zakt het zo weg.

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 04:57

Babootje schreef:
EMDR proberen en de dokter vragen of je altijd een voorraadje metoclopramide voorhanden mag hebben. Het idee dat er een middel is dat goed werkt tegen misselijkheid en overgeven doet al veel.


Ik heb een paar jaar geleden eens een heel zware bijwerking gehad van metoclopramide en mag het nu helaas niet meer nemen. EMDR wil ik wel graag eens proberen.

Macs, bedankt voor de tips. Ik praat er ook nooit over, heb het eigenlijk echt nog nooit met iemand gehad over mijn fobie. Maar ik heb er nu echt genoeg van dus ik ga sowieso proberen of ik er met therapie vanaf kan komen :)

Lukasje, aan hypnose had ik nog niet gedacht, bedankt voor de tip :)

Eloya, lastig! Ik hoop dat je je gauw wat beter voelt :\

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arjette15, Eleeke, Firebug en 35 bezoekers