te dik?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 21:20

pffffff... deze stoere driekwart Welsh ruin is in zijn trots gekrenkt.

vandaag kwam baasje me uit de weide halen om te werken. natuurlijk zat ik met mijn hoofd in de maisbak lekker mijn buikje rond te eten :9 :9 :9 . tot baasje zei dat ik echt te dik werd. ik keek beledigt om. wat dacht ze wel niet, dat ze me dik noemde???

op de wasplaats deed ze me mijn vlechten uit en waste me, omdat ik weer eens in de modder had gerold en "dat is niet mooi bij vosbonte paarden". nu vind ik wassen niet zo heel erg. toen gingen we vrijspringen. ik houd echt niet van springen! baasje zegt dat eens ik afgevallen ben, ik het leuk ga vinden . omdat ik dan meer energie heb. :roll: toen we klaar waren zette ze me vast en liep ze naar de tuighanger.
nee he, niet ook nog mennen!dacht ik. we gingen dus uitstappen met hoofdstel en leidsels. daarna pakte ze een speciaal lint om paarden mee te wegen en woog me. 300 hele kilo's! he, ik was best trots op mijn ronde buikje. maar blijkbaar weeg ik toch echt te veel, want baasje zei "je zou 230 kilo moeten wegen. dit is niet normaal. toen was ik echt boos! -:(- toen vlocht ze mijn manen en was ik weer blij, want daar hou ik van. maar nu mag ik alleen nog maar een paar uur in de paddock en sta ik in een loopstal op vlas. pfff. gellukig staat mijn vriend moonlight bij mij, anderswas ik me echt dood gaan vervelen. ik krijg nu ook minder te eten. één hooizak in plaats van twee (en terwijl ik werk mag oude heer moon genieten van een nieuwe zak hooi voor hem alleen. niet eerlijk!), een handje brokken in plaats van een schepje brokken en een half fruitje in plaats van een heel na t werken. o ja en een uur werken in plaats van drie kwartier.


voor jullie denken dat baasje me mishandeld door zo weinig eten te geven; ik ben maar 1m16 groot.

maar toch houd ik van mijn baasje, ze heeft immers altijd het beste met me voor :+: :+: :+:

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:21

Foto als bewijsmateriaal }:)

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:45

Ik heb mijn pony ook met zo n lint gemeten
Daarna gewogen op een weegschaal.... zat 60 kg verschil in 8)7

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:08

Ik verplaats dit topic naar young rider talk.

fierefluiter
Berichten: 199
Geregistreerd: 03-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:13

Laibadji schreef:
Foto als bewijsmateriaal }:)


Ik stem voor! :D

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 19:45

Owja het was geen driehonderd maar driehonderdveertig kg
Afbeelding

Afbeelding

Omdat jullie het vroegen, hier twee foto’s van mijn buikje.


Vandaag gingen we mennen en ik had het briljante idee om mijn buik te laten rommelen( ik, superpony, kan dat namelijk op comando). Ik dacht dat het me op zn minst wat brokjes zou opleveren, helaas had ze me door en zei ze “dieet is dieet, en ik weet dat je dat op commando kan.” Pfff. Bij het optuigen was ik aan het nadenken over hoe ik toch wat voer zou kunnen bemachtigen. Mijn idee was om heel stil te blijven staan, om dan als ze de sulky bijna over mijn rug had gedaan, een paar passen opzij te doen. Helaas leverde me dat alleen een tik tegen mijn mooie ronde billen op. Zucht, dan maar braafjes blijven wachten. We waren net lekker op dreef en behoorlijk wat snelheid aan het maken in de bak, tot de oud-draver merrie naast ons heel hard begon rond te crossen. Die dacht dus dat ze een drafrace moest lopen. Dus de vader van baasje die merrie binnen gezet, en toen konden we verder.

Maar toen we klaar waren met mennen en op weg waren om mijn mooie slanke beentjes af te spuiten, pakte ik stiekem een plukje hooi, helaas had baasje het gezien en liet ze het er niet bij, ze liet me stilstaan, deed mijn mond open en haalde de pluk eruit. Pfff. Ik dacht dat ik naast mijn halve fruitje niks zou krijgen als beloning, maar gelukkig had ik het mis! Ze had minisnoepjes voor me gekocht. Dankje baasje, dankje!


Maar ik denk maar dat ik voortaan me er bij neerleg dat mijn buikje nu eenmaal iets te rond is. Maar de volgende keer als baasje vind dat ik op dieet moet , ren ik kneiterhard weg!
Afbeelding
Hier nog een selfie van mij!

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 19:49

Is trouwens een foto van vorig jaar, zonder spieren en met kortere manen

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:00

Heb je geen foto waar hij helemaal op staat? Om te beoordelen of je pony te dik is kun je beter niet alleen naar de buik kijken. Ik denk eigenlijk dat het wel een beetje meevalt. In elk geval hoeft er echt geen 100 kilo af hoor, dan gaan mensen 144 bellen. ;)

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 20:06

goeroe schreef:
Heb je geen foto waar hij helemaal op staat? Om te beoordelen of je pony te dik is kun je beter niet alleen naar de buik kijken. Ik denk eigenlijk dat het wel een beetje meevalt. In elk geval hoeft er echt geen 100 kilo af hoor, dan gaan mensen 144 bellen. ;)


Hoeft ook geen 100 kg te zijn, 60 is al genoeg :)

fierefluiter
Berichten: 199
Geregistreerd: 03-08-17

Re: te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 11:21

Leuke pony hoor!

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 11:26

Awh, leuk geschreven zo. Pony ziet er ook echt schattig uit! :)
Veel succes nog met het dieet! :')

Omany

Berichten: 694
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 11:50

Ligt het nu aan mij of vind ik de pony echt niet te dik? -O-
Kan ook aan de foto's liggen, is nogal moeilijk te beoordelen....

Leuke pony trouwens!

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 13:21

Omany schreef:
Ligt het nu aan mij of vind ik de pony echt niet te dik? -O-
Kan ook aan de foto's liggen, is nogal moeilijk te beoordelen....

Leuke pony trouwens!


baasje voelt mn ribben niet meer :+

Omany

Berichten: 694
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 15:21

jumpyhorse schreef:
Omany schreef:
Ligt het nu aan mij of vind ik de pony echt niet te dik? -O-
Kan ook aan de foto's liggen, is nogal moeilijk te beoordelen....

Leuke pony trouwens!


baasje voelt mn ribben niet meer :+


Oeps :Y)

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 19:56

Vandaag hebben ik en baasje wel een uur gement! En wowie, ik had wal energie voor tien! *\o/*

Maar ik was wel heel braaf, en we hebben geoefend op wendbaarheid en snelheid
Afbeelding

Maar ik had me pijntje gedaag aan mijn schouder, met als gevolg prikkend ontsmettingsmiddel.

Vandaag was mijn halve fruitje een wortel. Ik houd van wortels!
Afbeelding
Geef me, geef me, geef me!

Ben trouwens al 20 kg af in 2 daagjes *\o/* *\o/* baasje is trots op me <3 en moon is de beste vriend ter wereld! Hij had wat van zijn hooi bewaard voor mij *\o/*


Heya, dat dieet is zo erg nog niet!

Simoontje04
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-18

Re: te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 13:28

Wat is die pony een schatje! Maar is 20 kilo afvallen in 2 dagen niet heel veel?

Anomien

Berichten: 7379
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 13:30

Simoontje04 schreef:
Wat is die pony een schatje! Maar is 20 kilo afvallen in 2 dagen niet heel veel?


Vind ik ook teveel. Pas dan ook op voor koliek of zand eten.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 13:42

Ik vind deze pony helemaal niet zo dik := En 20 kilo in 2 dagen lijkt me een beetje overdreven.

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 13:56

Die meetlint berekend alleen de omtrek.
Met minder ruwvoer is een legere buik en dus minder omtrek.
Betekend niet dat hij echt is afgevallen (alleen dat er minder eten in zijn buik zit).

Ook de kilo's kloppen vaak niet als je een ander bouw paardje hebt.
Een breed geribt (dunner) paard zou zwaarder (lees dikker) zijn dan een smaller gebouwd paard met meer vet.

Het beste is om je paardje echt te laten nawegen (als je wilt weten wat hij echt weegt), en op het oog is het vaak beter te zien of een paardje te vet is.
Let ook op dat een paard te veel op dieet gaat en daardoor spiermassa gaat verliezen.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 15-04-18 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 13:57

Als ze de ribben niet kan voelen zal hij wel te dik zijn maar 20 kg in twee dagen? :=

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 14:20

Deze pony lijkt me niet te dik. Maar op deze manier kun je daar beter iets van zeggen:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/b ... te-dik-is/

Hoe ben je nu bezig met afvallen? Hoeveel krijgt hij te eten? Zorg je dat hij wel steeds iets heeft van stro zodat hij niet met een lege maag staat?

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 15:01

hij heeft onbeperkt hooi en ik honger hem niet uit, alleen mais weg en minder brok en meer werken.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 15:01

Pleun02 schreef:
Als ze de ribben niet kan voelen zal hij wel te dik zijn maar 20 kg in twee dagen? :=


nou ja dat ook weer niet,

moest 10 kg zijn

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 15:06

Schokkend dat in elk topic van paarden die moeten afvallen gezegd moet worden dat het helemaal niet nodig is. Paarden worden dikker en dikker en dat is niet gezond, moeten ze tegenwoordig obees zijn eer je er wat aan mag doen?

Goed bezig hoor TS. Zolang hij onbeperkt hooi krijgt honger je hem natuurlijk zomaar niet uit.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 15:45

Als hij te dik is kan hij natuurlijk beter iets afvallen, maar in dit geval vraag ik het me echt af. Bovendien verandert TS steeds het verhaal. Eerst schreef ze dat hij minder hooi kreeg en nu is het ineens weer onbeperkt. Moet ze allemaal zelf weten natuurlijk, maar het zou sneu zijn als dit dieet verkeerd uitpakt. Te dik is niet gezond, maar te snel afvallen is ook zeker niet gezond en kan zelfs heel gevaarlijk zijn.