Zadels met brede boom én brede kamer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
2005

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-07-09

Zadels met brede boom én brede kamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-18 08:36

Wie weet er zadels met brede boom 34/35 én brede kamer? Voor één paard zoek ik al langer zo'n zadel maar bijna niet te vinden. Dus als iemand iets weet, waar zijn ze te koop?
Ik heb nu een zadel van een geweldige zadelmaker op proef, maar mocht dit niet lukken wil ik vast de opties bekijken. Paard wordt steeds breder rond de schoft, dus zijn oude zadel past ook niet meer.

De kamer moet echt heel breed zijn. Alle merken die bijvoorbeeld Van Rijs of Divoza liggen vallen af.

Zadels op lucht vallen ook af, net als heel lange zadels met dikke keilkussens.

Ik dacht zelf nog aan een Wow op wol of een Equestor, maar beide zijn niet echt makkelijk te vinden in de maat die ik wil (en zonder testrijden een nieuwe bestellen sta ik ook niet om te springen ).

Uiteraard hoop ik dat het zadel wat ik nu op proef heb het wordt, maar ik hoor graag al suggesties voor andere merken mocht het niet lukken.


Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Zadels met brede boom én brede kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 08:37

Massimo of Tribal/Skyway?

Laerkens Beauty

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 08:43

Massimo?
Ik heb er 1 te koop in de juiste boommmaat :)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 08:44

Waarom geen lucht?

Bates zadels zijn goed pasbaar te maken en korte kussens. Alleen hebben ze lucht.

Misschien daf er ook een wol versie bestaad. Maar dat weet ik niet

2005

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-07-09

Re: Zadels met brede boom én brede kamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-18 08:46

Flair reageert hij niet goed op. Cair zou misschien gaan, alleen Bates is niet wijd genoeg. Die drukt naast zijn schoft tegen zijn wervels aan.
Massimo is nog wel een optie!

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Zadels met brede boom én brede kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 08:55

LM saddles. :)

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 08:56

Ik wilde toch Wow zeggen inderdaad...
Maxflex?

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 08:59

Engelse merken? Die maken nog wel eens cob-type zadels, want in Engeland maakt men veel gebruik van Cob type paardjes.
Ik heb zelf een ouder model Fairfax. Model Cob Dressuur. Ligt op mijn Fjord prima: veel beter als de meer gangbare zadels (bvb Duitse merken of van NLse makelij) die veel in omloop zijn.
Wintec/Bates was ook veel te standaard en gauw te smal. Je hebt echter wel speciale Wide modellen, maar die hebben veel winkels niet standaard in het assortiment.

Massimo is mss ook het proberen waard.

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

2005

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-18 09:05

upendo schreef:
LM saddles. :)


Heb jij daar ervaring mee? Zien er mooi uit idd!

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:05

Ik heb skyway voor beide paarden. De ene met een wijde boom en de andere met een extra wijde boom. Beide paarden hebben ook een brede schoft. Bij Country Mill liggen deze maten niet op voorraad, dus Herman belt mij dan om een van mijn zadels te lenen zodat je kunt testen. Zijn fijne zadels voor paard en ruiter!

Die van mij zijn Mono, maar je hebt ook een goedkoper model met dubbel zweetblad. De kussens zijn zacht, gevuld met wol en een laag prolite.

Afbeelding
Afbeelding

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

xLiez

Berichten: 1891
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Zadels met brede boom én brede kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:12

Ik heb een wintec wide op mijn pony liggen. Heeft een breed tussenkanaal en kamer. Zit cair vulling in. Vind het wel een fijn zadel!

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Zadels met brede boom én brede kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:14

Jeremy Rudge misschien?

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

Capriootje

Berichten: 6749
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Zadels met brede boom én brede kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:16

Weet je zeker dat alle zadels van die winkels afvallen? Ik heb een albion gehad voor mijn springpaard met brede ruggenwervel en was echt heel mooi breed en in alle maten te bestellen qua boom

2005

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-18 09:18

Capriootje schreef:
Weet je zeker dat alle zadels van die winkels afvallen? Ik heb een albion gehad voor mijn springpaard met brede ruggenwervel en was echt heel mooi breed en in alle maten te bestellen qua boom


Ja helaas wel. Ik heb een Albion SlK, Platinum en Platinum Genesis gepast in mw, w en xw en alles drukt aan de zijkant van zijn schoft. Boven meer dan genoeg ruimte, zijkanten geen strootje tussen te krijgen....

nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Zadels met brede boom én brede kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:25

Wij hebben een thorowgood cod dressuur op onze tinker liggen..

Mi ook een brede kamer..

Miss is zoiets een optie?

<3 Sneakers <3

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:40

De meeste zadels hebben een v-vorm kopijzer wat je van boven in de "V" niet wijd genoeg kan maken. Het lijkt erop dat voor jouw paard een U-vormig kopijzer nodig is.
Als budget geen probleem is, zou je eens naar Omega zadels kunnen kijken ( https://www.signum-sattelservice.de/sat ... elkonzept/ ). Dealer in NL is Pura Nobleza.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Zadels met brede boom én brede kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:46

Naast Massimo kun je ook kijken naar Zaldi en Startrekk. Die zijn ook breder en niet zo lang.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:49

2005 schreef:
Capriootje schreef:
Weet je zeker dat alle zadels van die winkels afvallen? Ik heb een albion gehad voor mijn springpaard met brede ruggenwervel en was echt heel mooi breed en in alle maten te bestellen qua boom


Ja helaas wel. Ik heb een Albion SlK, Platinum en Platinum Genesis gepast in mw, w en xw en alles drukt aan de zijkant van zijn schoft. Boven meer dan genoeg ruimte, zijkanten geen strootje tussen te krijgen....


Echter kun je bij albion ook gewoon je kussen kanaal breder bestellen.
Hebben ze je dat niet aangeboden?

Massimo is tricky. Het kussenkanaal is heel breed maar de kamer zelf niet. Als een paard veel schoftbespiering heeft gaan ze dan soms wippen.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:53

elbony schreef:
De meeste zadels hebben een v-vorm kopijzer wat je van boven in de "V" niet wijd genoeg kan maken. Het lijkt erop dat voor jouw paard een U-vormig kopijzer nodig is.
Als budget geen probleem is, zou je eens naar Omega zadels kunnen kijken ( https://www.signum-sattelservice.de/sat ... elkonzept/ ). Dealer in NL is Pura Nobleza.

Bij Passier is dat ook optioneel, frt noemen zij dat. Evenals een bredere boom (het midden van de boom is dan breder), standaard heeft Passier al kortere takken en freedom panels voor extra schoft- en schoudervrijheid, je kunt daarnaast de freedom panels helemaal door naar achter laten trekken zodat heel de kamer breder is. Gaan tot boommaat 32, maar door de korte takken vallen ze heel anders waardoor maat medium 27,5 is waar dat voor andere merken rond de 31 zit.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:54

Wow heeft ook u vormige kopijzers voor een bredere schoft/wervelkolom


Capriootje

Berichten: 6749
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:55

Mijn albion was ook niet standaard inderdaad. Juist vanaf boven mooi breed tot aan einde van de takken. Maar wel maatwerk dus

Passier is ook een goede optie ja :j Kon ik toen voor hetzelfde paard ook nemen maar de springzadels waren voor mijzelf niet fijn qua zweetblad (hele korte pootjes)

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:56

De Empire BB misschien?
Ik heb hoop zadel ellende gehad.
Sinds ik hier mee rijd loop me paard als een trein.
Mede dankzij de hele brede kamer.

van Bronckhorst Arabians : http://vanbronckhorstarabians.weebly.com/
Ter Dekking: AF Montoyo prachtige Arabische GGK Hengst met krachtige ruime bewegingen
van Bronckhorst Arabians bemiddeld in het in en verkopen van Arabische volbloeden.
Ook het trainen voor zowel show als onder het zadel behoort tot de mogelijkheden

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 10:00

Startrekk idd. Mijn zadel staat helaas te koop omdat ik geen pony meer heb, maar is een van de weinige zadels die mooi lag op mijn pony. Mooie breed kanaal en een brede boommaat.

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 10:06

2005 schreef:
upendo schreef:
LM saddles. :)


Heb jij daar ervaring mee? Zien er mooi uit idd!

Ja! Heel fijn zadel! Ik ben uiteindelijk voor een Fairfax gegaan omdat ik vaste kniewrongen op het zweetblad wat fijner vond, maar anders was ik voor een LM gegaan. Mocht je interesse hebben weet ik wel een passer voor je in Nederland met het LM assortiment.

2005

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-07-09

Re: Zadels met brede boom én brede kamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-18 10:22

Albion heb ik denk ik het breedste kanaal bij gehad. Ze hebben geen opties gegeven voor breder.
Passier breedste boom met freedompanels heb ik. Die is dus te krap geworden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 bezoekers