[VOLG] Mijn eerste westernpaard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-18 23:01

Jaa, inderdaad naar Andalusië! <3
Wel gek hoor, eerste keer "weg". Hoewel ik er meer dan aan toe ben even weg te gaan, vind ik het maar niks dat Pancho niet meegaat _O-

live a life you will remember



Marilu
Berichten: 1237
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 08:40

Haha, dat gevoel ken ik. Wij gaan hoogstens 1x per jaar 1 week op reis, omdat het organisatorisch niet zo gemakkelijk is om al de dieren eventjes 'achter te laten' in goed handen. De dag voor vertrek vraag ik mezelf altijd af waarom dat nu eigenlijk nodig is, dat op reis gaan, en dan speelt steevast een groot schuldgevoel bij me op :) Gelukkig verandert dat wel zodra ik aangekomen ben en dan geniet ik er wel eens van om een week géén mest te moeten opruimen :j en dan natuurlijk superblij zijn om terug thuis te komen ! Geniet ervan !

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-18 15:27

Afbeelding

Even een berichtje over onze heerlijke reis naar Andalusië, het gebied waar Pancho ook vandaan komt. Toevallig was er de feria de Abril in Sevilla, het grootste feest van het jaar. En groot was het :wow:.
Overal door de stad liepen koetsen met paarden of muildieren en op het festivalterrein (met duizenden tentjes en een gigantische kermis) liepen honderden paarden onder de man (of vrouw). Iedereen liep in prachtige (flamenco) jurken of traditioneel pak. Ongelooflijk hoe kalm deze paarden leken te blijven in de enorme drukte. Ook tussen het verkeer en de mensenmassa (het leek mij levensgevaarlijk, maar de Spanjaarden doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is).
Bovenstaand een paar foto's van de feria, waarbij vrouwen voornamelijk op een dameszadel reden en mannen met vrouw achter het zadel of alleen. Allen rijdend op 1 hand.
De kinderen zijn ook aanwezig, veelal erg jong en zelfstandig op zo'n stoere PRE hengst, waarbij de benen nog bij lange na niet onder het zadel uit komen. Echt ongelooflijk. Zou er zelf nooit aan beginnen, maar heel gaaf om mee te maken, echt een spektakel.
Afbeelding

De Spanjaarden zijn erg trots op dit ras, zoals ook te zien in de Caballos show in Jerez de la Frontera. Thuisfront van de klassieke dressuur, hogeschool dressuur en doma hipica. Hier vond ik de paarden echter erg fel en angstig reageren op het zweepgebruik en werd er ook meermaals erg ruw in de mond getrokken. Op het oefenterrein ging het er naar mijn mening niet veel vriendelijker aan toe. Voor mij dus geen succes, die show. De paarden zijn daarentegen echt prachtig en zien er (overal waar wij ze hebben gezien in ieder geval) 9 van de 10 keer erg goed uit.

Andalusië is prachtig, echt gemoedelijk en Bourgondisch Spanje, waar op veel plekken nog steeds bijna geen Engels gesproken wordt. Beetje jammer alleen van het sterk aanwezige stierenvechten, onvoorstelbaar dat zoiets barbaars nog plaatsvindt in zo'n ontwikkeld land.

Ach.. Een heerlijke tijd gehad, maar ik ben eigenlijk heel erg blij om weer terug te zijn, want ik heb Pancho ongelooflijk gemist!! <3

live a life you will remember

Marilu
Berichten: 1237
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 20:39

Dat klinkt als een geslaagde vakantie ! Echt wel tof dat je die feria hebt kunnen meemaken ! Je zal je ogen wel uitgekeken hebben :)) Op de foto's zie je eigenlijk wel diverse types paarden, hé.
Heb eens ooit, in mijn jonge jaren, achterop mogen zitten bij zo'n Spanjaard :D (wel niet in amazonezit, hoor, dat zou ik niet durven)
In september gaan wij een weekje naar Cadíz. Ik hoop toch ook naar zo'n stoeterij te kunnen gaan. Jerez de la Frontera is, denk ik, wel the place to be om Spaanse paarden te zien.
En nu weer volop genieten van Pancho ! Olé !

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-18 17:51

<3 <3 <3
Ik ben zooo verliefd

Afbeelding

Ik heb echt het idee dat Pancho erg blij is dat ik weer terug ben (en hij weer aan het werk gezet wordt :')) Van longeren zelf kwam niet zoveel, meneer wou alleen showen, rennen, spelen en knuffelen. Prima, morgen weer een nieuwe dag!

Cádiz zijn wij ook geweest, heerlijk! Als je de kans krijgt, en het leuk vindt, zou ik echt aanraden een auto te huren en langs de kust naar beneden te rijden. Het zijn afstandjes van niks en je ziet de meest prachtige (soms ook privé) stranden!

live a life you will remember

Marilu
Berichten: 1237
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:14

Pancho in showmodus. Alsof hij lijkt te zeggen : 'Moet je nu naar Spanje gaan om naar paarden te kijken, als je mij hier hebt !' ;)

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-18 13:34

Hahaha Marilu, inderdaad :=

Pancho stond gisteren eind ochtend te trillen als een rietje.. meneer had het koud :') echte Spanjaard. Hij staat zonder deken en is ongeschoren. Nu denk ik dat hij voor morgen nacht (2°c) wel een dekentje kan gebruiken als hij zo een koukleum blijkt te zijn.
Wat doen jullie met de dekens? Hebben jullie ze ook (of altijd) bloot staan?

Pancho heeft er echt zin in! Hij loopt lekker soepel en ruim en lijkt nergens onregelmatig. Ik gebruik deze week nog om weer in te komen op het niveau waar we voor de vakantie gestopt waren: ongeveer een uur buiten rechtuit met 10 a 15 min draven en een klein galopje als Pancho daar zelf veel zin in lijkt te hebben. Wat hij dus echt lijkt te hebben :):)
Als deze week verder goed gaat, wil ik proberen om weer een keer in de bak te rijden.

Morgen komt de hoefsmid weer, hopelijk gaat alles goed!

Ik heb een mooie kleur gevonden die past bij zijn vacht <3 turquoise groenig. (Met het spelen met de andere ruinen raakt Pancho zn andere weidehalster steeds kwijt, dus nu maar een nieuwe :o)
Afbeelding

live a life you will remember

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:40

Jeetje die kleur staat hem echt goed zeg! Fijn dat het weer beter gaat :-)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:51

de mijne staat nu 4.5 jr bloot en heeft sinds vorig jaar een mooie vacht toen bleef hij voor het eerst sinds 8jr 24/7 op de wei
hij heeft vorig jaar 4.5 mnd in de nacht binnen gestaan en vaak pas rond 22.00 naar binnen en om 6.00u weer buiten
kou kan hij goed tegen ,maar regen en wind en dan echt veel regen dat trekt hij niet
vorig jaar in juli met de regen 25mm in een nacht stond hij ook te rillen en afgelopen week ook 36mm regen in 24u
gewoon 1 nacht een regendeken op gedaan ,ze staan hier vanaf begin maart 24/7 buiten zonder stal wel hele hoge bomenrij
Afbeelding
nu gaat hij vrijdag 24/7 de wei op ook geen stal wel bomen

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:54

Mooie kleur, past tevens bij de stal O:)

Hier 2 PREs, 24/7 buiten met droge voeten en schuilstal.
De ene staat altijd zonder dekens maar heeft wel zodra de zon schijnt een vliegenmasker nodig tegen de vliegen. Krijgt een heel fluffy vacht en heeft het nooit koud.
De andere (dochter) krijgt een half functionele vacht lange en krijgt het koud bij een drupje water of zuchtje wind dus hoe graag ik ook bloot wil ik loopt toch te slepen met dekens :roll:

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:31

Fijn dat ie goed gaat!

Ik heb mn ene ruin en shet ( 20jr beiden )al jaren zonder dekens staan. De merrie van 25 dit jaar ook dekens af gelaten.
Mn andere ruin van 19, redde dat afgelopen seizoen niet en had een deken op. Met warmte af gedaan en ook niet meer op. Ik twijfelde afgelopen weken wel, want temperatuur viel weer, maar hij blijft oke. Hij en zijn moeder zijn 70% door hun vacht. De NF en shet nog niet volledig. Ik zie bij alle 4 wel dat ze hun vacht gebruiken, omhoog zetten etc.

Voordeel is dat die van ons wel kunnen bewegen en onbeperkt hooi hebben. In de winter voer ik nog bij, zodat ze niet invallen. Dat was ik aan het afbouwen, maar nu wel weer wat gegeven toen temp toch nog zakte.

Vorig jaar hebben ze wat nachten binnen gestaan en dan vind ik het lastiger als een paard een dikke vacht heeft maar niks kan doen om alles zelf te regelen. Niet bewegen, niet non stop eten etc. Dan zijn ze afhankelijk van de temp op stal en wat ze met hun vacht kunnen, maar meer niet.

Er waren geen problemen met 1 deken op, maar zonder dekens vinden ze elkaar wel extra leuk, dus dat telt bij mij wel zwaar mee.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 15:20

Oei oei ik krijg de melding "Let op, er is in dit topic al langere tijd niet gereageerd". Dat zegt natuurlijk wel dat ik veel te weinig post hier. Hou het er maar op dat ik veel te druk ben met genieten van mijn paard :o (oh en afstuderen..)

Ik ben vandaag het bos eens in geweest met een vriendinnetje zonder paard. Op de stal waar ik sta verhuren ze ook paarden om, met begeleiding, buitenritten te maken. Groot voordeel, want dan kunnen mijn vriendinnen zonder eigen paard ook een keer mee genieten van wat ik zo bevoorrecht vaak kan doen.
Het was echt heerlijk om een keer zo samen te kunnen rijden. Pancho deed het ook super braaf! Vooraan, achteraan of in het midden, alles is geen probleem.

Het gaat echt heel goed met Pancho *\o/*

Afbeelding

We zitten nu (alleen) in het bos op iets meer dan 1.5 uur rijden met veel stappen en stukken draf en galop. Dat gaat echt met sprongen vooruit en daarbij loopt hij relaxed in de aanleuning en steeds losser door het lijf. Zelfde verhaal aan de longe. In de bak is het nog verschrikkelijk, hoofd in de lucht gooien en klooien :') maar wel zuiver! We vinden allebei buiten veel leuker, maar ik ga wel weer opbouwen met in de bak trainen. Doel voor buiten is deze zomer een rondje van 2 uur te kunnen rijden.

De eerste keer echt ontspannen in het bos galopperen stroomde de tranen over mijn wangen. Ik ben zó blij dat mijn vriend geen pijn heeft en we samen het avontuur aangaan.

live a life you will remember

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:35

geweldig toch !! +:)+

justkid

Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 18:27

Oh wat een fijne update!

melanie0906

Berichten: 1130
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:47

Heerlijk toch!

[o]

Marilu
Berichten: 1237
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 07:46

Mooi ! Het is je meer dan gegund, zoals jij in de weer bent voor je - knappe - kerel !
Genieten maar :j

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-18 15:21

Leuk die enthousiaste reacties *\o/*

En dank je wel Marilu!

live a life you will remember

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-18 11:40

Afbeelding

Lekker rollen na een fijne training in het bos!
Steeds meer beestjes hier :') iemand nog goede tips?

live a life you will remember

justkid

Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:09


freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:11

b0hemian schreef:
[ [url=m/6DB70f.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lekker rollen na een fijne training in het bos!
Steeds meer beestjes hier :') iemand nog goede tips?
Trek hem een ridderoutfit aan!
Afbeelding

Oké, het klinkt stoerder dan het is :'). Maar het beschermt ze goed, en die franjes aan de onderkant helpen ook de buik prikinsect-vrij te houden!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:23

Hier nog weinig gelukkig. Op onze paddock wel tijdens schemer.

In bos wordt het steeds meer. Wij hebben wel vliegen rijdekens, maar het is voor jezelf ook vervelend. Wij hebben geen franje, maar weet wel dat mensen een tassel haar aan de singel hangen en dat ook goed helpt.

Wat ik wel ervaar is dat als je veel draaft/galopppeert het nog mee lijkt te vallen. Maar zijn ze eenmaal warm en bezweet, kun je amper nog stappen of stilstaan.

Wij hebben de vliegen rijdekens wel ruim moeten bestellen en western model.

justkid

Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:46

ik heb dezeAfbeelding

Afbeelding

Niet speciaal voor western zadel maar past echt perfect.
(Country Mill Nijkerk)

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-18 17:06

Ah top! Ga ook eens kijken naar zo'n (ridder :')) model. Thnx justkid, zal die ook eens doorspitten.
In de paddock en weide staat hij nu ook gewoon bloot. Denk dat het in het steeds meer gaat worden met de vliegen en beestjes (hmm, dazen).. Ik heb summerspray van equishine geprobeerd, maar dat helpt echt heel slecht. Gebruiken jullie voor weidegang ook een vliegendeken?

live a life you will remember

justkid

Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 17:10

Ja ik heb een master die perfect past, ik ben helemaal nieuw in de vliegendekens dus ik durf je niet echt iets aan te raden.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 17:29

Ik heb een tijd de rambo zebra vliegendeken gehad, maar deze lagen meestal net niet goed. Nu al 2 jaar eentje van nika horse products en fan!

Afbeelding

Oh en bremsebremse als vliegenspray (paardenparfum) is echt een aanrader

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, Azhari, Binau, FCSA, Jossie, lletam, MairiMacBran, Mark0919, N_B_N, SentiBot, sterregoud en 39 bezoekers