[VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:52

Super sexy paard :D! Hoe belangrijk is de foam bij de neus en het kopstuk denk je? Is het vervelend zonder?

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 10:45

Sintara schreef:
Super sexy paard :D! Hoe belangrijk is de foam bij de neus en het kopstuk denk je? Is het vervelend zonder?
Haha dankje!

Pfoe goede vraag. Ik heb te weinig ervaring met biothane om dat te beantwoorden denk ik. Ik vond het spul wel soepel en zacht, maar zonder het foam is het wel strenger en wat dunner (in breedte) op die drukpunten. Twijfel je over het foam?

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:16

Ja, daar heb je gelijk in. Ik twijfel om een sidepull hoofdstelletje te kopen, alleen het paard waar ik het meest op rij is geen neusriem gewend (western). Ik denk dat ik het met bontje doe voor de zekerheid, dat kan er nog af eventueel. Maar het foam ziet er zo mooi subtiel uit!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 09:28

Run/bike and Ride Breda | 14 april 2018
Gisteren was de Run and Ride in Breda. Oh wat keek ik er ontzettend naar uit, maar tegelijkertijd was ik ook wel erg zenuwachtig. Zou Dex de trailer ingaan, rustig op de trailer staan en hoe zou hij zijn op vreemd terein? Het is toch zo'n jong dier nog!

Om maar meteen alles samen te vatten: het was fantasitsch!

Op de heenweg wilde Dex de trailer niet in. Hij liep met z'n voorbenen erop, maar ging dan compleet stilstaan. Dus geprobeerd om wat parelli oefeningen te doen (achteruit, weer vooruit), maar ook dat hielp niet echt. Uiteindelijk nam een vriendin hem even over terwijl wij een lijn achter z'n kont hielden.. En dat hielp gelukkig. Dus direct naar het terein gereden, want we waren nu aardig laat. En eenmaal op het terein stond hij dan:
Afbeelding

Daar is die vriendin ons gaan aanmelden, heb ik Dex wat gerust proberen te stellen, wat water gegeven en toen hebben we opgezadeld. Hier een leuke foto met m'n vader die ons heeft gereden en constant hielp <3
Afbeelding

Erna snel door naar de DA-keuring voor de start, waar het allemaal wat chaotisch was. Ook omdat we wat laat waren. Maar snel gekeurd en toen konden we starten:
Afbeelding

De route begon in een heel drassig weiland, dus dat was voor de fietser niet zo handig. Erna was het in het bos ook direct heel drassig en modderig, dus in het begin gingen we niet zo hard van start. Maar erna waren de paden gelukkig beter, dus dat was fijn. Dex was in het begin snel, maar al snel was hij heel fijn te rijden en konden we met los teugeltje draven. Iets wat thuis zelfs nog lastig is!

Hij was lekker relaxed, reed onder viaducten door, haalde paarden in of werd ingehaald.. Het maakte hem niet uit. Oortjes erop en lekker draven, hij was zo in z'n elementen. Ik heb echt zo van hem genoten. Onderweg zijn er nog professionele foto's gemaakt, dus ik ben erg benieuwd naar die beelden!

Op een gegeven moment hebben we zelfs aan onze fietser het halstertouw gegeven om haar wat door de zwaardere zandpaden te 'trekken'. Dus ik stuurde Dex met één hand, en had de fietser met de andere hand vast aan het halstertouw. Het ging allemaal gewoon perfect, Dex was zo fijn rond te sturen. Trots trots trots!

En zo kwamen we na 20km (+een paar, want we waren even verkeerd gereden) na ongeveer 1.5u weer binnen:
Afbeelding

Afbeelding

En zo relaxed was Dex ondertussen:
Afbeelding

Zooo trots en blij met dit dier! Wat een geweldige dag en ervaring voor ons beide <3
Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:32

Ooooh dat ziet er super leuk uit! Wat een geluk hadden jullie ook met het weer :D
Leuke foto met je vader samen :)

jeetje77

Berichten: 3451
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 10:09

Klinkt als een super dag. Leuk hoor.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 14:57

Volgens mij mag ik ze zo gewoon delen, maar deze foto's laten wel heel duidelijk het gevoel van deze rit zien. Met 1 hand rijdend, lekker ontspannen en een vrolijk paard

Afbeelding

Afbeelding

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:28

Het was zo leuk! Brave Dex, echt knap van hem! Ik zeg, volgend jaar weer!

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:30

Het plezier spat ervan af!! *D
Wij moeten echt x samen afspreken met akkie en dex op de veluwe, volgens mij vinden die 2 elkaar dikke schik :j

Misschien samen met onze fietsbuddies! Maken we er een prive run&ride van! :)) :D

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 09:43

Alpha89 schreef:
Het was zo leuk! Brave Dex, echt knap van hem! Ik zeg, volgend jaar weer!
Ja zeker! Het was echt super leuk *\o/*

Nadiine__x schreef:
Het plezier spat ervan af!! *D
Wij moeten echt x samen afspreken met akkie en dex op de veluwe, volgens mij vinden die 2 elkaar dikke schik :j

Misschien samen met onze fietsbuddies! Maken we er een prive run&ride van! :)) :D
Oh dat lijkt me ook echt super leuk! Volgens mij kunnen die 2 elkaar dan ook lekker bijhouden in snelheid :D

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:56

Heerlijk verslag en foto’s weer! Was dit hoofdstel specifiek voor de ride en run?

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 20:37

Ontspannen buitenritje | 17 april 2018
Vandaag lekker met Dex buiten gereden. Het weer was prachtig! We kwamen wat spannende dingen tegen onderweg (veel bouwverkeer met bijbehorende machines) maar Dex was zoals 'gewoonlijk' weer heel braaf. Na ons vorige avontuurtje, wilde ik vandaag weer een minigeultje willen oversteken, hier kon hij door gewoon erdoorheen te stappen.. Maar Dex nam me een sprong hahaha :') . Dit keer niet met z'n voorbenen erin, dus er is verbetering!

Filmpje van 'het wild' onderweg:


Toen we bij het water aankwamen, was er een soort fotoshoot van een jongetje bezig. Een vrouw kwam op ons afgerend of Dex ook in beeld mocht komen. Hij was rustig, dus terwijl ik ben blijven zitten lieten ze het jongetje hem aaien voor wat foto's. Hartstikke leuk, en Dex was gelukkig heerlijk rustig! <3 Uiteindelijk nam de fotograaf ook een paar minuten de tijd om foto's van Dex en mij te schieten, terwijl Dex aan het spelen was in het water. Dus ik ben reuze benieuwd naar deze 'bedankt' foto's hahaha.

poes schreef:
Heerlijk verslag en foto’s weer! Was dit hoofdstel specifiek voor de ride en run?
Nee, maar om te testen hoe Dex reageert op een geen-leer hoofdstel. Hij is altijd zo aan het schudden met die leren hoofdstellen. En hij doet het echt véél minder! *\o/*

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 20:51

Och wat een heerlijk filmpje!! Het is voor mij echt een droom om zo te kunnen rijden (in zo’n omgeving... bos/heide/strand lijkt me zo ontzettend fijn!)!! Jullie doen hele gave dingen en het plezier spat er van af :D
Je nieuwe halsterhoofdstel ziet er prachtig uit, het staat Dex goed :)

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 21:34

Stille meelezer meldt zich :o

Heel leuk om te zien hoe je zo bezig bent met Dex en echt een prachtige omgeving _/-\o_ Ik ga er toevallig morgen ook heen om buiten te rijden met een vriendin Die zich hier ook gemeld heeft :+ en het blijft echt zon gave omgeving!

Ik blijf lekker volgen :D

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:04

oooh die koeien vind ik zo vet hé :D

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:58

De mijne zou gaan lopen voor die koeien := en niet zuinig.

Heb je een linkje van dat hoofdstel? Kan je er ook dagelijks mee rijden?

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 20:12


Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 07:57

Hee was een foto van de shoot al tegengekomen op je insta, echt leuk dat je zo werd gevraagd!

En kan t wel 100 keer blijven zeggen en ben haast jaloers hoe lekker jullie kunnen buitenrijden :j ook qua omgeving!

Verder vind ik Dex er ook gewoon goed uitzien. Rijd je nog wel in de bak met regelmaat? Of met dit lekkere weer even wat minder?

Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 08:29

Hallo freetorun, was even druk. Te veel werk op Sydney Airport met de Commonwealth Games in de Gold Coast. Prima fotos hoor. Ik kijk altijd uit naar meer kiekjes van je fotogenieke paard. Dat niet-leren hoofdstel is erg interessant. Schijnt onverwachts een goede optie te zijn. En over dat evenement... Je paarden trailer en het laden... interessant dat Parelli niet zo effectief was deze keer. Dat geeft te denken... Over trailers; denk je dat trailers met meer ramen/licht makkelijker te laden zijn? Heeft dat een invloed? 'Keep up the good work,' zoals ze hier zeggen. _/-\o_

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 08:18

Rondje fietsen | 20-4-2018
Allereerst, bedankt voor al jullie leuke reacties! Ik vind het altijd zo fijn de interactie met jullie op te zoeken! Ik heb onder dit stukje geantwoord op jullie reacties/vragen :-)

Gisteren om half 9 's avonds nog even een stukje met Dex gefietst. We hadden eigenlijk springles, maar door overwerk + een megafile vanaf Amsterdam (ik deed er 3u over om van Amsterdam naar Breda te komen), haalde ik dat helaas niet meer. Dus toen ik om half 9 eenmaal op stal was, even de fiets gepakt en met Dex lekker een rondje gemaakt.

Ik moet zeggen dat het écht maaaaaaaaanden geleden was dat we dit voor het laatst deden. In het begin was het nog wat onwennig, Dex stond bijvoorbeeld opeens stil. Of probeerde hij in draf mij opzij te duwen of vooruit te draven. Tijdens het wandelen weet hij heel goed dat dat niet mag, dus op dezelfde manier als met wandelen gecorrigeerd. Als hij me voorbij wilde ging ik 'helicopteren' met het touw voor ons, en als hij te dicht naast me kwam, liet ik het einde v/h halstertouw rustig naar hem zwaaien. Binnen een paar correcties ging het eigenlijk heel fijn!

Het was zelfs zo dat Dex bijna direct begon te stofzuigen in draf. Was echt even een heerlijk avondje. We hebben ongeveer een halfuurtje gefietst met afwisselend stap/draf. Het was warm zat. Erna Dex nog ff lekker in de wei gezet, voer klaar gezet en zelf nog even buiten gezeten.

Hierbij nog Dex met de mountainbike, helaas een beetje bewogen. De mountainbike heeft geen standaard, dus die moest ik tegen Dex balanceren :')
Afbeelding

Vanmiddag komt de osteopaat! Ik ben heel benieuwd hoe ze hem vind, want voor mij gevoel is hij lichamelijk nogal veranderd, én hoe het met z'n knie gaat. Ik vind dat hij de laatste tijd weer wat meer haakt/zakt, terwijl hij wel sterker wordt.

xJolijn schreef:
Och wat een heerlijk filmpje!! Het is voor mij echt een droom om zo te kunnen rijden (in zo’n omgeving... bos/heide/strand lijkt me zo ontzettend fijn!)!! Jullie doen hele gave dingen en het plezier spat er van af :D
Je nieuwe halsterhoofdstel ziet er prachtig uit, het staat Dex goed :)
Ik moet zeggen dat ik ook elke keer weer geniet om dit bos in te trekken. Ik kom zelf uit de randstad, dus ik besef héél goed dat het ook anders kan haha.

Robin_Rikkie schreef:
Stille meelezer meldt zich :o
Heel leuk om te zien hoe je zo bezig bent met Dex en echt een prachtige omgeving _/-\o_ Ik ga er toevallig morgen ook heen om buiten te rijden met een vriendin Die zich hier ook gemeld heeft :+ en het blijft echt zon gave omgeving!

Ik blijf lekker volgen :D
Leuk! Hebben jullie het gisteren leuk gehad met de buitenrit? Het is daar zo mooi! <3

Granoek schreef:
oooh die koeien vind ik zo vet hé :D
Haha ja ik ook, vooral de kalfjes! Al heb ik gehoord dat ze ze misschien uit het gebied willen halen, omdat mensen erop proberen te rijden -O-

poes schreef:
De mijne zou gaan lopen voor die koeien := en niet zuinig.
Heb je een linkje van dat hoofdstel? Kan je er ook dagelijks mee rijden?
Nou het grappige is dat Dex veel kijkeriger is bij zwart/witte koeien. Deze vindt hij niet zo boeiend, misschien omdat de kleuren overeen komen? haha

En ja het hoofdstel is gemaakt door Dabo Design. Het is dit hoofdstel: https://dabo-design.nl/shop/halster-hoo ... side-pull/

Het is de sidepull variant incl ringetje op de neus. Dat vind ik handig bij het longeren :-). Het hoofdstel wordt veel in de endurance gebruikt en het is een stuk onderhoudsvriendelijker dan leer. Ik vind het zelf heel soepel en gebruik het dagelijks :-).

Felien_Kyra schreef:
Hee was een foto van de shoot al tegengekomen op je insta, echt leuk dat je zo werd gevraagd!

En kan t wel 100 keer blijven zeggen en ben haast jaloers hoe lekker jullie kunnen buitenrijden :j ook qua omgeving! Verder vind ik Dex er ook gewoon goed uitzien. Rijd je nog wel in de bak met regelmaat? Of met dit lekkere weer even wat minder?
Ja echt super leuk hè! Zo kom je nog wat in het bos tegen haha. En dankjewel, ik heb het idee dat de training + het voorjaarsgras Dex goed doet. We rijden ongeveer 2 x per week (soms 3), en daarin probeer ik zoveel mogelijk af te wisselen. Meestal 1 x buiten en 1 x in de bak. Maar het gebeurd vaak dat we 2 x buiten rijden haha.

Jack_55 schreef:
Hallo freetorun, was even druk. Te veel werk op Sydney Airport met de Commonwealth Games in de Gold Coast. Prima fotos hoor. Ik kijk altijd uit naar meer kiekjes van je fotogenieke paard. Dat niet-leren hoofdstel is erg interessant. Schijnt onverwachts een goede optie te zijn. En over dat evenement... Je paarden trailer en het laden... interessant dat Parelli niet zo effectief was deze keer. Dat geeft te denken... Over trailers; denk je dat trailers met meer ramen/licht makkelijker te laden zijn? Heeft dat een invloed? 'Keep up the good work,' zoals ze hier zeggen. _/-\o_
Gave job! Wat doe je op de airport? :-D. Het biothane hoofdstel is inderdaad een hele fijne optie! Dex reageert er goed op, en het is zo makkelijk schoon te maken. haha.

En ik denk niet dat parelli an sich niet zo effectief was, al is dit wel heel interessant om te analyseren! Ik denk dat het meer mijn gemoedstoestand was. Met Parelli heb ik het idee dat het voornamelijk belangrijk is dat je werkt in de snelheid van het paard (en de trainer, want die moet veel leren), en het gaat om de reis ipv de bestemming. In dit geval was er een heel duidelijk doel (Dex moet in de trailer) en tijdsframe (binnen 15 minuten want we zijn al te laat). En op dat moment is het niet leuk met Dex het 'spel' van Parelli spelen, maar het spel van Parelli proberen te gebruiken om Dex ergens te krijgen. Waarbij ik zelf ook niet relaxed was door de tijdsdruk.

Ik denk dat als ik een trailer ga laden zonder die tijdsdruk, dat het dan een heel ander verhaal is waar we Dex spelenderwijs kunnen laden. Ofwel, zoals mijn favoriete quote van Monty Roberts: “If you act like you've only got fifteen minutes, it will take all day. Act like you've got all day, it will take fifteen minutes.”

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:15

Oh wat fijn, ik moet maar eerst weer eens leren fietsen want die fiets van mij staat al in de kelder van toen ik 16 was en een Vespa kocht. Daarna de auto gekocht en nooit meer echt gefietst :')

Duke gaat ook altijd stilstaan als we gaan wandelen, ik krijg hem ook weer redelijk gemakkelijk vooruit maar hij blijft het wel doen.

En dat mensen op die koeien gaan proberen rijden is echt schandalig

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 08:37

We hebben een pechvogel hier. Dex heeft waarschijnlijk een trap gehad die langs zn knie is geschoten en nu een wond.

Gelukkig loopt hij niet kreupel, geen koorts en het been is niet heel warm. Gisteren afgespoeld en er groene leem op gedaan..

Foto's staan in spoilers:
Spoiler:
Afbeelding


Spoiler:
Afbeelding


Ik ben benieuwd hoe het zo met hem gaat :(:)

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 09:31

Achgerm Dex toch!
Dexter heeft zo eens een van de jaarlingen destijds getrapt, die had haar heel voorbeen zo open liggen (sorry viola) :o
En sinds die jaarlinghengstjes nu bij Duke en zijn maatje staan zien er meerdere van die jonge hengsten zo uit op dit moment := Eentje staat nu apart voor verzorging, die had gewoon een volledige hap uit zijn been. Mannen hé :roll:

Ik doe op zulke dingen altijd neocutigenol, Dexter had eens een snee achter zijn oor, minder breed maar wel dieper dan die van jouw Dex, die was 's anderendaags weer helemaal dicht.

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 13:26

Ach, wat sneu!! Beterschap voor Dex... hopelijk gaat het snel dicht :)

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 19:54

Oh nee! Beterschap Dex!!