Wauw Wat gaaf om een hommel te kunnen redden.

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Wauw Wat gaaf om een hommel te kunnen redden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-18 11:29

Laatst op facebook gezien hoe je verzwakte hommels en bijen helpt met suikerwater tegen (uit)sterven. Want de mens en natuur kan niet zonder bijen en hommels.
Maar ik had zelf nog nooit een hommel geholpen. Vroeg me af of je ook echt kan helpen. Weer wat geleerd.

Wauw wat een gaaf gezicht om een verzwakte hommel op stal bij de paarden te vinden :(:)

. En dan wat suikerwater te geven op een lepeltje en te zien hoe zij na een paar minuten langzaam opknapt, haar vleugels uitvouwt en weer wegvliegt *\o/*

Afbeelding


Janouk en Anton kunnen best een stukje van de suikerklontjes missen :Y) . Al denken de haflingers daar anders over.


Haha nieuwe carriere bijen en hommelarts.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen


Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Wauw Wat gaaf om een hommel te kunnen redden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 11:31

Gaaf is dat hé. Ik heb er op n gegeven moment eentje wat honing gegeven, en idd, zo mooi om te zien dat ze dan echt weer helemaal opknappen

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-18 11:33

Ja. Ik was echt verbaasd om te zien hoe snel ze van heel slap naar heel krachtig opknapte. Al weet je dat natuurlijk ook bij mensen hoe snel dextro energie afgeeft. Maar ik weet weinig tot niets van insecten.

Ik laat me graag verbazen <3

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Telpeva

Berichten: 14599
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Wauw Wat gaaf om een hommel te kunnen redden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 11:41

Leuk om te weten, ga ik onthouden :D hier kom ik ze ook wel eens tegen, vind het altijd zo sneu als je ze zo ziet spartelen op de grond.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Wauw Wat gaaf om een hommel te kunnen redden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 12:32

Bedankt voor de tip, ik wist het niet maar ga het ook onthouden.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 12:36

Hij zal je dankbaar zijn!!

Ik heb het meerdere keren gedaan en het is echt wel een 'wauw' momentje.

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-18 12:40



Hier even op youtube een voorbeeld filmpje gezicht. Ik zag ook dat mondje zo uitrollen en drinken.

Al had ik geen handschoenen en kap op haha wel een beetje overdreven.
Laatst bijgewerkt door janouk op 14-04-18 12:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Wauw Wat gaaf om een hommel te kunnen redden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 12:41

Wat leuk! :) Ik zit op 4 hoog dus het zal mij niet zo snel gebeuren, maar mocht het ooit voorkomen zal ik eraan denken. (Of zou het raar zijn als ik voortaan een bakje suikerwater mee draag in mijn rugtas? :o )

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Laurora

Berichten: 2630
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:11

Voor dit soort omstandigheden heb ik áltijd een suikerstaafje en water in mn tas zitten :D
Het is idd een geweldig gezicht en ook een super gevoel als je een hommeltje weer op weg kunt helpen.
Ik heb op stal eens een verzwakte steenhommel koningin gevonden. Helaas, geen suiker bij me, en de eigenaresse van stal was er niet. Uit eindelijk heb ik het diertje een half uur lang van bloempje naar bloempje gedragen zodat ze nectar kon drinken en genoeg aan kon sterken om alsnog verder te gaan :)

Wel wil ik nog even een waarschuwing plaatsen, veel mensen geven honing ipv suikerwater. Niet doen! Ondanks de verhitting en het vele suikerwater wat er in commerciële honing zit kúnnen er bacteriën in zitten die hommels ziek kunnen maken, en die kunnen ze vervolgens zelfs doorgeven aan hun medebestuivers. Gewoon lekker veilig bij suikerwater houden dus :)

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wauw Wat gaaf om een hommel te kunnen redden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:19

Lief van jullie om de hommels te helpen.Volgens mij steken ze trouwens niet?Ik heb bij het zwemmen wel eens een verdrinkende wesp of daarop lijkend insect willen redden maar die stak me toen flink!

Telpeva

Berichten: 14599
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:24

Is er nog een richtlijn hoeveel suiker er bij het water moet? Als ik google dan kom ik uit op een liter water en kilo suiker maar dat is nogal overkill voor 1 hommel. Is die verhouding 1 op 1?

Hommels kunnen geloof ik wel steken maar volgens mij sterven ze dan daarna, net als bijen.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Goof

Berichten: 28609
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wauw Wat gaaf om een hommel te kunnen redden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:25

Ah wat goed! Ik vind hommels zo leuk.

Laurora

Berichten: 2630
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:29

Hommels hebben wel een angel, en kunnen wel steken, maar doen dit eigenlijk bijna nooit.
Aangezien ze relatief weinig nectar verzamelen en dit niet opslaan in het nest zoals bijvoorbeeld de honingbij dit doet is er minder noodzaak om het nest te verdedigen en dus te steken. Bovendien zit de angel bij hommels vast aan hun ingewanden wat maakt dat die eruit gerukt worden als de hommel zijn angel te diep in je huid steekt.
Daarom zal ze alleen bij ernstige bedreiging steken, en zelfs dan bijna nooit.
(overigens geld dit ook voor bijen en wespen, alleen aangezien zij met aantallen van in de tienduizenden zijn ipv tientallen kan het volk als collectief makkelijk een aantal missen, en gaat de verdediging en het overleven van het nest vóór het individu)
Laatst bijgewerkt door Laurora op 14-04-18 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:31

Telpeva schreef:
Is er nog een richtlijn hoeveel suiker er bij het water moet? Als ik google dan kom ik uit op een liter water en kilo suiker maar dat is nogal overkill voor 1 hommel. Is die verhouding 1 op 1?

1 op 1 is meestal prima, maar ik denk niet dat het heel nauw komt :)

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-18 13:32

Ik heb geen idee of er een gewenste verhouding suiker en water is. Maar ik heb een theelepel suiker opgelost in lauw water, goed geroerd en toen druppels naast haar neer gelegd. Want ik dacht, ik wil niet dat ze verdrinkt .
Ze probeerde zich te verdedigen met haar pootjes tegen het lepeltje, maar was te zwak om zich uit de voeten te maken. Daarom druppels neergelegd om haar heen en ze begon na te hebben afgetast meteen te drinken.

Grappig hoe zo'n klein beestje, harde werker, intrigeert. Ik ga zo maar eens wikipedia na lezen,want ik besef dat ik weinig weet van hommels.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Shirley

Berichten: 26849
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:41

Wat heerlijk om te lezen, mijn man verklaart me altijd voor gek als ik zoiets doe :)

Heb een speciaal hommelplekje gemaakt, met een halve kokosnoot als 'schuilstal' en een traliewerk van een muizenkooitje eromheen, zodat mijn gasten geen onbedoeld lekker vogelhapje worden ;)

Er zitten hier heel veel hommels, de eerste heb ik al in februari gespot!
Geweldige beestjes <3

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:42

Ik denk wel dat je moet opletten dat het niet te weinig suiker is, anders heeft ze een buikje vol maar geen energie erbij :oo
Maar het is goed gegaan bij jou dus het zal wel goed zijn geweest. ;)

Ik zag een filmpje op youtube waar ze volgens mij gewoon een grote eetlepel met wat suiker erop en daar weer wat lauw water op. Ze drinken toch alleen het water.

Shirley, wat lief! Wordt er ook gebruik van gemaakt? Of breng jij ze er zelf heen?

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

eclair98

Berichten: 11602
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Wauw Wat gaaf om een hommel te kunnen redden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:44

Ik had het ook gezien en doe voortaan ook water en suiker in mijn tas!

Shirley

Berichten: 26849
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:46

Magrathea schreef:
Ik denk wel dat je moet opletten dat het niet te weinig suiker is, anders heeft ze een buikje vol maar geen energie erbij :oo
Maar het is goed gegaan bij jou dus het zal wel goed zijn geweest. ;)

Ik zag een filmpje op youtube waar ze volgens mij gewoon een grote eetlepel met wat suiker erop en daar weer wat lauw water op. Ze drinken toch alleen het water.

Shirley, wat lief! Wordt er ook gebruik van gemaakt? Of breng jij ze er zelf heen?

Waren ze maar zo slim, Magrathea, ik zet ze er zelf in, voorzien van suiker en (indien al aanwezig) klaver- en distelbolletjes en de bloemetjes van de dovenetel, zijn ze ook dol op!

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-18 13:59

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hommels

Heel interessant
Ze hebben 3 miljoenen haren +:)+ , meer dan een eekhoorn, op dat kleine lijfje.
Ze blijven daarom zo goed warm en kunnen al bij 6 graden vliegen.
Ze vluegen 11 km per uur en nooit verder dan 200 meter van hun nest.

En volgens deze wiki, gaan ze niet dood als ze steken, zoals de honingbij. Ze kunnen hun angel opnieuw gebruiken.

Weer wat geleerd.

En hij wordt door de vliegtuigindustrie bestudeerd, want hoe kan dat grote harige lijf vliegen met 4 van zulke kleine vleugeltjes. Haha dat heeft de mens nog niet uitgevogeld.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Wauw Wat gaaf om een hommel te kunnen redden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 14:05

Gaaf gevoel he!
Om dit te voorkomen helpt het onzettend om een stuk tegel uit je tuin weg te halen en er een (vaste) plant neer te zetten die bloeit.
Het uitgeput zijn komt omdat deze dieren een maximale afstand kunnen afleggen van bloem tot bloem. Als er geen bloemen in de buurt zijn raken ze dus uitgeput. Het toenemend aantal uitgeputte bijen en hommels en toenemende sterfte komt dus ondet andere door stenen tuinen en gave weilanden zonder bloemen.
Hierbij geldt echt dat één bloeiende plant in je tuin heel veel bijen en hommels kan helpen!! Dit is trouwens niet naar jou persoonlijk haha maar naar iedereen die dit leest :)

Maks :+:

Shirley

Berichten: 26849
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Wauw Wat gaaf om een hommel te kunnen redden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 14:08

Daarom hebben wij er zoveel, het ziet hier in de zomer wit van de netels en paars van de distels :D

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Laurora

Berichten: 2630
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 14:10

Dat ligt er aan hoe ver een hommel zijn angel in je steekt. Mensen hebben een hele dichte dikke huid die er soms voor zorgt dat de angel, en daarmee de ingewanden van het diertje in je huid blijft zitten. Dit gebeurd ook regelmatig met wespen.
Aan de andere kant gebeurd het ook wel eens dat bijen na een steek gewoon weer vrolijk verder vliegen en hun angel nogmaals kunnen gebruiken omdat deze niet diep genoeg in de huid heeft gezeten om te breken.

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-18 14:13

Macs schreef:
Gaaf gevoel he!
Om dit te voorkomen helpt het onzettend om een stuk tegel uit je tuin weg te halen en er een (vaste) plant neer te zetten die bloeit.
Het uitgeput zijn komt omdat deze dieren een maximale afstand kunnen afleggen van bloem tot bloem. Als er geen bloemen in de buurt zijn raken ze dus uitgeput. Het toenemend aantal uitgeputte bijen en hommels en toenemende sterfte komt dus ondet andere door stenen tuinen en gave weilanden zonder bloemen.
Hierbij geldt echt dat één bloeiende plant in je tuin heel veel bijen en hommels kan helpen!! Dit is trouwens niet naar jou persoonlijk haha maar naar iedereen die dit leest :)

L

Haha ik voel me ook niet persoonlijk aangesproken. Ik heb een bloementuin bij de boerderij met speciale vlinderstruiken etc. maar veel staat nog niet in bloei.ik heb nog niet speciaal aan de hommel gedacht bij inrichting tuin. Maar ga ik doen.

Het enige wat hier veel vliegt zijn vliegtuigen hahah ik woon bij schiphol

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Shirley

Berichten: 26849
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Wauw Wat gaaf om een hommel te kunnen redden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 14:14

En die wil je niet in je tuin hebben :D

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, IASCrawler, Plus_en_Min en 17 bezoekers