Hele lange dijk, sloot, hoogteverschillen en veulens.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Hele lange dijk, sloot, hoogteverschillen en veulens.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-18 09:43

Ik huur een hele lange dijk en heb twee veulens op komst. In het grote beginstuk staat een schuilstal, voer/watervoorziening. Dit is helemaal omheind. Verder de dijk op rechts van de dijk is ook helemaal hekwerk maar loopt de dijk wel behoorlijk schuin af \ met daarnaast nog een plat stuk waar ze kunnen lopen _ en dan hekwerk. Links verder de dijk op loopt het iets schuin maar makkelijk om op te staan eten ~ . Midden op de dijk loopt gewoon recht _ . Tekens even als voorbeelden. Links verder de dijk op loopt een lage sloot en geen hekwerk.

Merrie's redden zich prima! In het begin ben ik van plan het begin gedeelte helemaal met hekwerk af te sluiten. Hekwerk staat er al maar alleen nog extra zodat ze niet verder de dijk op kunnen. Maar uiteindelijk (wanneer?) Is het wel de bedoeling dat ze gewoon de hele dijk weer gaan gebruiken. Onder toezicht in het begin. En verder is er altijd wel een beetje toezicht.

Maar hoe zit het als het scheef afloopt? Mijn merrie's weten waar ze moeten staan en hoe, maar de veulens? Rollen die niet gewoon naar beneden? Is het leren met vallen en op staan? Of begeleid de merrie ze hier ook wel in? Begrijpen ze dat zelf ook al een beetje van nature? En zelfde met sloot? Begrijpen ze snel dat het niet de bedoeling is daar in te lopen bijvoorbeeld? Ze drinken er niet uit, om situaties als uitglijden te voorkomen. Ik heb zowel drinkbakken als automatisce IBC drinkbak staan. Maar veulens zijn natuurlijk nog op ontdekking. Kan je ze uiteindelijk wel wat vertrouwen of kan ik ze (als ik weg ben) alleen maar in het begin laten staan?

Of zullen jullie helemaal niet op zulke ongelijke gronden laten staan (tot ze volwassen zijn)?


Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Hele lange dijk, sloot, hoogteverschillen en veulens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 09:52

tja lastig aan de ene kant denk ik, in de natuur regelt het ook zichzelf en hebben ze ook bergjes en dallen en sloten (rivieren) aan de andere kant denk ik ook best wel eng ik zou ze er niet zonder toezicht durven laten lopen.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 10:02

Als jij kan accepteren dat het fout kan gaan dan kan het wel.
Dan heeft de natuur het zo als je zelf zegt geregeld,en kan je idd ook de mazzel hebben dat het goed gaat.
50% kan dus dat het goed gaat en 50% dat je een of beide veulens in de sloot terug vind

PEPPER mijn gouden paardje altijd in mijn hart [o]

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Hele lange dijk, sloot, hoogteverschillen en veulens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 10:20

Ik heb hier wel draad gezet voor het schuin omlaag begint te gaan, maar ik heb 1 groot stuk en dan gaat het recht omlaag naar de Maas, dus heb geen vlak tussenstuk zoals bij jou zeg maar. De boer voor ons liet gewoon zijn koeien lopen zonder die draad maar ik durfde het niet.


Cioccolato

Berichten: 6597
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Hele lange dijk, sloot, hoogteverschillen en veulens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 10:27

Ik zou denk ik voor mezelf wel een draad langs de sloot trekken. Kan het nog mis gaan, Maar heb ik wel een draadje getrokken.
Voor de rest vind ik het qua beeldvorming lastig. Hoe schuin? Ik zou wat voor jou veilig voelt afzetten en ze daar op laten lopen. Heel schuin en gelijk hekwerk er onder lijkt me vervelender dan heel schuin en een paar meter verder pas hekwerk.


Shirley

Berichten: 26897
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 12:10

Ik zou het niet doen.
Het constant ongelijk lopen op een schuine dijk is een zware belasting voor paarden, zeker voor dieren in de groei.

Het risico met de sloot zou ik ook niet durven nemen, je vergeeft het jezelf toch nooit als je er eentje verdronken terugvindt, want 24/7 "een beetje toezicht" is niet voldoende, het is zo gebeurd -O-

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-18 16:26

Shirley schreef:
Ik zou het niet doen.
Het constant ongelijk lopen op een schuine dijk is een zware belasting voor paarden, zeker voor dieren in de groei.

Het risico met de sloot zou ik ook niet durven nemen, je vergeeft het jezelf toch nooit als je er eentje verdronken terugvindt, want 24/7 "een beetje toezicht" is niet voldoende, het is zo gebeurd -O-


Er zijn genoeg vlakke stukken maar ook wat schevere en hele scheve, of maakt dat niet uit? Waar kan ik meer vinden dat dat zware belasting zou zijn voor de groei?

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 17:13

Shirley schreef:
Ik zou het niet doen.
Het constant ongelijk lopen op een schuine dijk is een zware belasting voor paarden, zeker voor dieren in de groei.

Het risico met de sloot zou ik ook niet durven nemen, je vergeeft het jezelf toch nooit als je er eentje verdronken terugvindt, want 24/7 "een beetje toezicht" is niet voldoende, het is zo gebeurd -O-


Daar zou ik me dan weer niet zo'n zorgen om maken, hele kuddes haflingers lopen hun hele jeugd op almen in Oostenrijk en Italië.
Zolang er ook vlake stukken zijn is het niet echt een probleem.

PEPPER mijn gouden paardje altijd in mijn hart [o]

pmarena

Berichten: 48033
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 17:16

Ik zou zelf de eerste tijd de dieren op een recht stuk houden zodat ze daar goed stabiel op de benen worden en hun eigen lijf en de normale dingen eerst eens leren kennen. En dan geleidelijk een steeds iets schuiner stukje erbij zodat ze daar ook zonder teveel risico aan kunnen wennen.

Wij hebben ook een deel dijkwei en veulen dat hier jaren geleden stond (was toen 4 maanden oud) vond het heerlijk om tegenop en naar beneden te crossen, en vooral ook i-de-aal om te grazen want vaak zijn die stelten langer dan de hals en moeten ze zo wijdbeens staan om bij het gras te kunnen....en hier kon die gewoon een stukje hogerop grazen :D

Een sloot vind ik enger, als die zodanig is dat ze daar vervelend in terecht kunnen komen. Dat gebeurt volwassen paarden nog zelfs.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hele lange dijk, sloot, hoogteverschillen en veulens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 17:44

De ongelijkheid is ideaal tegen ongelijke voeten en voor behendigheid.

De sloot zou ik echter mee oppassen.
Verdrinken kun je maar 1 keer in je leven.

Cioccolato

Berichten: 6597
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Hele lange dijk, sloot, hoogteverschillen en veulens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 17:46

Het ongelijke zou ik me ook niet zo zorgen om maken zodra ze controle hebben over hun lijf. Maar wel echt het hekwerk even bekijken. Dat het niet gelijk na een steil stuk staat. Als ze vallen ze niet gelijk in het hek vallen, maar ook wat ruimte hebben om eens om te rollen zeg maar.
Krijg je denk ik sterke paarden van qua beenwerk



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KDonna, Lui_ en 99 bezoekers