Rare (nachtelijke) geluiden

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Rare (nachtelijke) geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 19:04

Ik breek me er nu al maanden het hoofd over, een raar gezoem, ik kan het niet opnemen want het is een te diep geluid en het is alleen hoorbaar als het stil is, 'nachts dus en 's ochtends vroeg, ik vermoed dan ook dat het de hele dag ook doorgaat maar dat is niet hoorbaar.

Het houdt me niet wakker ofzo maar het valt op zijn minst op want ik kan het ook écht niet thuisbrengen.

Het is een heel erg diep brommend geluid, het lijkt nog het meest op het gespin van een kat, maar dan wel een HELE grote en zonder het gepruttel, het is gewoon één aaneengesluiten geluid. Het gaat ongeveer zo:

Voooeeeemm (2 seconden)
- 2 seconden interval
Vooeeemm (1,5 seconden)
- 1,5 seconden interval
Voeeemm (1 seconden)
- 1 seconde interval

en zo gaat het door tot het een soort momentum heeft en door de snelheid eigenlijk nog maar één toon heeft. Van begin tot eind duurt misschien 10 tot 15 seconden, dan is het een paar minuten stil, soms langer, en dan begint het weer >;) en elke avond lig ik weer in mijn bed mij af te vragen wat het nou in vredesnaam kan zijn. Het lijkt namelijk niet uit mijn huis te komen, daar klinkt het te ver weg voor, maar who knows...

Ik woon middenin een dorp, het huis (en de wijk) stamt uit 1890-1910, ik woon aan een doorgaande weg binnen de bebouwde kom en 100 meter verderop zijn ze een nieuwe wijk aan het bouwen (waar 's nachts geen activiteiten zijn!) 100 meter verderop is er ook een spoorlijn maar die maakt een heel ander geluid, ik woon hier nu 3 jaar en het geluid doet zich pas sinds de laatste maand a 2 maanden oid voor.
Nu heb ik wel sinds kort een centrale verwarming maar ik kan het geluid niet lokaliseren in of nabij iets dat met mijn verwarming of CV te maken zou hebben, daarnaast is het geluid ook veel te diep, ik denk dat veel mensen het niet eens zouden kunnen horen.

Omdat het geluid heel voorspelbaar is, áltijd hetzelfde, alleen zover ik kan beoordelen niet helemaal met dezelfde intervallen tussen de sessies, ben ik er vrij zeker van dat het iets mechanisch moet zijn, muziek lijkt het niet te zijn om meerdere redenen, maar who knows...


Ik ben erg benieuwd of iemand dit herkend. Het is geen probleem dat opgelost zou moeten worden ofzo maar ik-wil-het-gewoon-weten! Verdorie! :+ Wie kan verheldering bieden? :D

*Edit, het lijkt sterk op het gebrul van een leeuw die gewoon relaxed loopt te roepen naar de vrouwtjes, maar zonder het rauwe randje.
Dit lijkt er bijna 1 op 1 op: https://www.youtube.com/watch?v=1e0_4dwF9A4

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Rare (nachtelijke) geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:08

Het kan echt van alles zijn van je CV tot een bedrijf dat 4 blokken verder zit en nachtproductie draait.

Als je alle apparaten uit het stopcontact trekt dan kun je in iedergeval je transformators uitsluiten.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37155
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:09

O dat is zo vreselijk, klinkt eerder als een dieselagregaat die ergens staat te draaien of een airco bij iemand, of een koelvrachtwagen.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 19:11

Thanks, ja, dat zou me niks verbazen. Alles al geprobeerd alleen de CV nog niet, dus die kan ik wellicht nog even proberen, al is het zo'n drama niet. Kan het gewoon niet uitstaan dat ik het niet thuis kan brengen, lijkt me stug dat mijn buren een leeuw op het balkon hebben :+.

En Karuna, nemen die dingen ook zo'n geluidsritme aan?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37155
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Rare (nachtelijke) geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:14

Een koelwagen vaak ja dat is brrrrrrooooeem slaat aan koelt even meet temp is te laag brooeeem slaat weer aan enz. Een agregaat gaat vaak ook gek genoeg in een op af ritme. Ik ben erg geluidgevoelig s nachts en heb heel wat zoekwerk gedaan. Twee jaar geleden had er iemand een opblaasbare baby neergezte twee straten verderop dat ding lieten ze s nachts ook opgeblazen. Hele nacht motor daarvan horen brommen op en af

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


Bernoe

Berichten: 1501
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:14

:') herkenbaar
Zo was er bij mij ineens een soort gebrom. Soms wel soms niet. Idd ook alleen te horen als het verder stil was buiten, dus nacht en vroeg in de ochtend. Ben uiteindelijk rond mijn huis gaan lopen om het geluid te lokaliseren... zal er wel raar uit gezien hebben :')
Het bleek een of ander kastje bij een antenne in de buurt te zijn. Mega irritant maargoed.
Zijn ze buiten in de buurt bij je aan t bouwen of wegwerkzaamheden ofzo? Of staan er stroomhuisjes? Of een airco vd buren?
Ik zou zeggen gewoon snachts op onderzoek uitgaan :D

Dimona Tamboerijn x Hoogheid
Wenslady Sirius x Wilhelmus
Rosaly O2 Mandienio WL x Alexandro P

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 19:19

Net even geluisterd, het geluid komt wel enigszins overeen met de grotere dieselaggregaten maar tis eigenlijk nog dieper van geluid en met die rare intervallen en zonder het geratel die een aggregaat geeft (al zou dat door eventuele afstand weg kunnen vallen daar dat een andere geluidsgolf is) was het een gelijkmatig geluid geweest dan had ik mijn hoofd er niet over gebroken maar dat rare ritme met die wisselende intervallen >;)

En ben je lekker klaar mee, ik ben ook vrij alert op geluid maar dat komt meer omdat ik in een nogal onveilige omgeving heb gewoond en er regelmatig bij mij is ingebroken door drugsgebruikers en alcoholisten, is nu gelukkig wat minder en dit geluid houdt me ook niet wakker, tis alleen zo'n gek geluid, maar wellicht is het dan toch iets van een wagen die een lokale kroeg komt bijvullen of misschien staat er wel zo'n ding op het bouwterrein, ik zal vanavond als het stil is eens langslopen, kijken of ik dan wat hoor :roll:

@Bernoe, een kastje met antenne? Hoe moet ik me dat voorstellen? Waar was het voor?
En airco zou in theorie natuurlijk kunnen maar deze huizen zijn slecht geïsoleerd en al mijn buren zijn buitenlanders vanuit het zuiden, kan me niet voorstellen dat die nu al de airco aan hebben staan :p.
Ze zijn inderdaad wel bezig met een nieuwe wijk aan het bouwen, betonnen behuizing staat al, binnekort zullen ze beginnen met afwerken. Wie weet hebben ze last van wateroverlast ofzo dat ze de boel 's nachts leeg pompen >;) ik loop er sowieso vanavond even langs.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Rare (nachtelijke) geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:27

Het eerste wat er bij mij op kwam toen ik het las was "CV". Het zou ook je koelkast kunnen zijn. Ik heb vele rare geluiden gehoord hier in huis. En alles was terug te voeren naar die twee apparaten. Van hele hoge tonen die echt pijn doen aan je gehoor (als je gehoor goed genoeg is) tot hele lage tonen.
Vannacht dus maar op onderzoek uit TS ;) En idd...de tip van hierboven: alles eruit trekken en 1 voor 1 erin stoppen en luisteren. Alleen zo kun je iets uitsluiten.
Mocht het er niets uit komen, dan zal het idd van buiten je huis komen...dat zou echt balen zijn.

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:42

Enorm frustrerend dat soort geluiden die je niet kunt plaatsen! Ik woon al ruim 20 jaar in hetzelfde huis en soms, meestal als het waait, hoor je op mijn slaapkamer een soort tikkend geluid. Klinkt alsof er een vogel op een dakpan zit te tikken. Ik ben er na 20 jaar nog steeds niet achter wat het is en waar het vandaan komt :') Inmiddels hoor ik het eigenlijk niet meer, ben er immuun voor geworden denk ik haha.

jibberjabber

Berichten: 784
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:45

Misschien is er warmtepomp geinstalleerd bij jouw in de buurt. Als het een redelijk zware betreft dan kan dat geluid daar vandaan komen. Of is er een rioolgemaaltje bij je in de buurt gestationeerd ? Ook die pompen zo nu en dan vloeistof door en het kan dat deze nu een bepaalde periode in werking is.

http://www.bokt.nl/markt/ad/32393/bijzondere-oornetjes
"Moed betekent niet de afwezigheid van angst. Moed betekent angst voelen en toch je hart volgen!" Verberg nooit je angst in stilte !
Be like a duck. Remain calm on the surface and paddle like crazy underneath.

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Re: Rare (nachtelijke) geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:48

Onze box voor digitale tv wil nog wel eens brommen en de telefoon oplader van mijn man piept. Daar zou je evt ook nog naar kunnen kijken :j

Siggislief

Berichten: 13896
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Rare (nachtelijke) geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:57

Ons CV bromt zo nu en dan ook heel erg vooral 's morgens vroeg of ergens in avond..
Hij gaat van zelf naar 21.5 graad als ie daar op staat dan maakt ie vreemd brommend geluid,
als ik dan beneden de verwarming weer lager zet op 17.0 graad dan is het geluid boven afgelopen.

Bram ✝12/08/'15

Blackflag
Berichten: 2272
Geregistreerd: 29-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:58

Ik las vorige week op Facebook via omroep Brabant een artikel dat er schijnbaar een hoop mensen zijn die voornamelijk in Brabant een raar brommend/zoemend geluid kunnen waarnemen. Zoek maar eens op, ze konden het geloof ik niet plaatsen wat het precies was


nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:00

Koelkast of diepvries?

Set_Elkol
Berichten: 14831
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Rare (nachtelijke) geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:02

Ik denk ook meteen aan cv ketel. De mijne maakt precies zo'n geluid.

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Rare (nachtelijke) geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 20:18

Toch misschien CV dan... die hangt in mijn slaapkamer %) samen met iets dat ik niet kan thuisbrengen, wellicht een warmtepomp? Of bedoel je iets buiten het huis? (jibberjabber)

Afbeelding

Als dit het blijkt te zijn, kan ik iets aan dat geluid doen? Want als dit het blijkt te zijn wordt het natuurlijk alleen maar een bron van frustratie :').

@Ghostattack, dat is ook gek dat tikkende geluid, zit er niets iets los? Een loodplaatje ofzo? die tegen iets anders aantikt als er regen op druppelt?

Rioolgemaaltje, niet dat ik weet, wel wordt de riolering binnenkort vervangen, er zijn steeds zinkgaten in de straat (best serieuze ook).

Oplader is het niet, alle andere soorten apparatuur staan beneden, denk niet dat dat het is daar het zulk diep en zwaar gebrom is dat het wel van iets groots/sterks moet komen.

Wat bizar zeg dat geluid in Brabant, heb tijden geleden ook iets gelezen over een vreemd geluid dat sporadisch ineens te horen is, kan me niet meer herinneren wat het precies was maar meen dat het iets met de atmosfeer te maken had (iemand die weet waar ik het over heb, vertel het me even, anders lig ik weer wakker van vannacht van het piekeren wat het nou ook weer was :'))

Koelkast en diepvries zijn het niet, die maken een ander irritant geluid |o maar gelukkig niet hoorbaar boven!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

chazzie
Berichten: 427
Geregistreerd: 14-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:20

Zijn er misschien hoogspanningskabels in de buurt?
Die kunnen ook flink zoemen en dan ook nog eens weersafhankelijk....

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Rare (nachtelijke) geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 20:24

Nee, alles ligt hier onder de grond, behalve natuurlijk de spanningskabels van de trein :=

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110485
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Rare (nachtelijke) geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:28

Geen windmolens binnen een straal van een paar kilometer?
Wij woonden eerst in Den Bosch en op 5 km afstand stond een windmolen. Wanneer de wind ongunstig stond kon mijn vriend niet slapen van het gezoem.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:34

Meterkast al eens opengetrokken?

Ook mij viel het eerder op dat er een zoemend geluid was wat er constant was, lage toon en kon et maar niet plaatsen.
Hier ook oud huis met nog oude meter (uiteraard). Die draaischuif maakt dus dat zoemende geluid hier.

Dus wie weet is dat bij jou ook de boosdoener ;)

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7

Koper

Berichten: 30098
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:35

Is het geen neutronenster? :+

Nee serieus. Als er bij jou in de buurt gebouwd wordt dan denk ik dat het één of andere installatie daar is. Dat er geen mensen aanwezig zijn overdag betekent natuurlijk niet dat er niet één of ander apparaat kan staan te draaien.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:37

Ik hoorde een tijdje terug ook snachts zo’n soort geluiden, bleek de wifi booster te zijn die beneden in de meterkast staat en ik hoorde hem dus boven op zolder :’)

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Rare (nachtelijke) geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 20:46

Neutronenster! Dat is het hem! Staat er eentje op exploderen, kan niet missen! :+

Nouja, wat een rare oor(haha)zaken zeg, windmolens staan hier een km of 10+ vandaan, lijkt me iets te ver?

Meterkast is nieuw, ook sinds een kleine 2 maanden, lijkt me dus onwaarschijnlijk maar als ik het weer hoor ga ik er zeker kijken! Maar het lijkt niet elke nacht te zijn en het is niet constant.

En die wifi booster is wel heel erg, zou je niet denken! Ik heb er geen maar wellicht een buur ofzo.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Koper

Berichten: 30098
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:50

Een neutronenster is het laatste stadium van een ster :+

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Dyphusion, GoogleAdsense, Varenka, Vitas en 4 bezoekers