Wat te vragn als je naar n stal gaat en n pony verzorgn wil?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisette1205

Berichten: 301
Geregistreerd: 06-07-17
Woonplaats: Noord-Holland

Wat te vragn als je naar n stal gaat en n pony verzorgn wil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 07:16

Beste bokkers,
Ik weet het de titel is niet helemaal goed en netjes, maar ander paste het niet _/-\o_ maar mijn vraag was: wat vragen/vroegen jullie als jullie naar een (pension)stal gaan en daar vragen of je hun pony of paard mag verzorgen en (het liefst ook bijrijden) :)

want misschien klinkt het dan zo dom, maar ik wil eigenlijk ook wel graag een paardje waar ik gewoon op kan rijden, natuurlijk NIET dat paarden enzo me alleen maar gaan om het rijden. Maar het leukste is natuurlijk een pony/paard waar je alles mee kan, poetsen, longeren, grondwerk, evt wandelen, buitenrijden, springen en gewoon rijden <3 ik weet het dat is gewoon een perfect verzorgpaard, dus ik weet ook dat ik dat niet kan vinden. Maar het liefst wel een paardje waar ik wel op kan rijden.

Bij mijn vorige forum vroeg ik wat jullie deden om aan een verzorgpaard te komen en jullie zeiden:
-marktplaat
-bokt
-facebook
-kennissen
-lang stallen gaan

-Maar hoe werkt dat op Facebook?
-En wat vragen jullie als je langs stallen gaat? Of hangen jullie een briefje op?

Xx Lisette (bijna 14)

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Wat te vragn als je naar n stal gaat en n pony verzorgn wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 07:27

Ik zou persoonlijk niet zo maar aan mensen gaan vragen... je zou een briefje kunnen ophangen. Op facebook zijn er pagina's waarop mensen die een verzorgpaard aanbieden of zoeken een advertentie kunnen plaatsen. Bokt markt kun je idd ook proberen!

Ik heb mijn bijrijdpaard via via gevonden. Maar ik was toen al 19 en had aardig wat ervaring dus dan gaat dat allemaal wat makkelijker

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 07:36

Nou ik deed dat vroeger wel hoor.
Op fietsie,en als er ergens een paard stond belde ik aan en zei dat ik op zoek was naar een verzorgpaard.
En ik hoefde er niet persé op.
en soms leverde dat een verzorgpaard op.
:j

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 07:38

Ik zou ook niet langs stallen gaan, niet iedereen kan dit waarderen. Ik zou het inderdaad via bokt en marktplaats proberen. Facebook is ook een optie. En eventueel een briefje ophangen op het bord, in de lokale supermarkt en/of dierenwinkel.

marley93

Berichten: 6031
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Wat te vragn als je naar n stal gaat en n pony verzorgn wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 07:48

Hier komen wel eens meiden naar stal om het te vragen, en persoonlijk vind ik dat ook niet prettig. Stalgenoten kunnen het ook niet zo waarderen.
Ik zou proberen te kijken of je niet op bepaalde plekken zoals paardensportverenigingen en (boerderij)dierenwinkels een soort flyertje kan maken oid. Verder op Facebook en marktplaats inderdaad advertenties zetten, en misschien hier op bokt.
Zelf ben ik via via aan mijn bijrijdpaard gekomen destijds, dus netwerken kan nooit kwaad. :)

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 07:59

Op het moment dat je een paard koopt weet je dat het risico dat verzorgpaardzoekende grietjes er op af komen vrij groot is. Dat is gewoon zo. Bordje ophangen dat je geen verzorgers zoekt is duidelijk genoeg toch?

TS wat ik je als tip zou willen meegeven is om duidelijk te zijn. Als je een paard zoekt waar je op wil rijden wees daar dan meteen eerlijk over (ik zie om mij heen gebeuren dat meiden eerst zeggen dat ze een verzorgpaard zoeken maar puntje bij paaltje willen ze wel rijden uiteindelijk). En met duidelijk bedoel ik ook: als iemand tegen mij zegt dat ze bijna 14 is dan denk ik: je bent dus 13. Waarom zeg je niet gewoon dat je 13 bent. Of je nou 13 of 14 bent, je bent een puber. En je dénkt als een puber, als je denkt dat dat ene jaartje uitmaakt.

kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:15

Waar woon je?
Ik ben hard op zoek naar een lieve verzorgster :)
Ik heb meerdere leuke pony's.

Lisette1205

Berichten: 301
Geregistreerd: 06-07-17
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 13:39

[quote="Koper"]Op het moment dat je een paard koopt weet je dat het risico dat verzorgpaardzoekende grietjes er op af komen vrij groot is. Dat is gewoon zo. Bordje ophangen dat je geen verzorgers zoekt is duidelijk genoeg toch?

TS wat ik je als tip zou willen meegeven is om duidelijk te zijn. Als je een paard zoekt waar je op wil rijden wees daar dan meteen eerlijk over (ik zie om mij heen gebeuren dat meiden eerst zeggen dat ze een verzorgpaard zoeken maar puntje bij paaltje willen ze wel rijden uiteindelijk). En met duidelijk bedoel ik ook: als iemand tegen mij zegt dat ze bijna 14 is dan denk ik: je bent dus 13. Waarom zeg je niet gewoon dat je 13 bent. Of je nou 13 of 14 bent, je bent een puber. En je dénkt als een puber, als je denkt dat dat ene jaartje uitmaakt.

Ja dat snap ik :j maar ik ben serieus op 12 mei jarig, en stel ik was 12 april jarig en ik was nu pas 13 geworden zit daar toch nog wat verschil in, maar idd heb je wel gelijk hoor :)

Lisette1205

Berichten: 301
Geregistreerd: 06-07-17
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 13:40

kainda schreef:
Waar woon je?
Ik ben hard op zoek naar een lieve verzorgster :)
Ik heb meerdere leuke pony's.


Ik woon in Heerhugowaard (Noord Holland) :o staan de pony's daar in de buurt? :o

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Wat te vragn als je naar n stal gaat en n pony verzorgn wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:56

Tsja, eerlijk is eerlijk, ik heb op jouw leeftijd ook regelmatig bij onbekenden aangebeld om te vragen of ik de pony's/paarden mocht verzorgen. Heeft nooit wat opgeleverd, afgezien van geïrriteerde ponyeigenaren. Vond ik toen altijd erg flauw.
Nu ik zelf een paard heb snap ik het echter wel. Ik heb ook wel eens verzorgponyzoekende meisjes in voor mn neus gehad. Die heb ik allemaal vriendelijk verzocht het privé erf (wat ook aangegeven staat!) te verlaten met de boodschap dat ze best een keer langs mogen komen om de paarden een poetsbeurtje te geven (als ik er bij ben!) maar dat ik geen verzorgers wil.
Als ik een verzorger zoek dan zet ik het op marktplaats of op een Facebook groep en ik denk dat dat ook de beste plek is om te zoeken. Bij mensen langsgaan kán wat opleveren, maar bedenk wel dat het erg vervelend kan zijn voor sommige eigenaren en dat je er niet vanuit kunt gaan dat ze altijd aardig of netjes reageren.
Heb geduld, er komt er vast wel eentje op je pad. :)

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:01

Ik ben vroeger met mijn moeder in de auto een hele straat met boerderijen/stallen afgereden om te vragen of ze een verzorgpony voor mij hadden. Ik was toen 8, vandaar dat mijn moeder mee ging.
Toen kwam ik op een stal die een shetlander voor me had staan, ik ben inmiddels 25 en kom nog steeds bij die stal. Heb daar meerdere paarden verzorgd/gereden. Dus het kan wel :D

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:08

Bij een pensionstal kan je het beste vragen aan de stalhouder of je eventueel een briefje mag weghangen op prikbord of in de kantine.
Ik deed vroeger ook altijd op de fiets een rondje rijden en bij mensen aan huis vragen om te verzorgen. Ze hebben mij niet vaak nee verkocht. Mijn eigen paard staat inmiddels al jaren bij een plek waar ik ook eerst de paarden verzorg en die verzorg ik nog steeds.
En vervelend voor de eigenaar? Misschien maar wat maakt dat uit. Je hoeft ze dan toch niet meer te zien als ze niemand nodig hebben.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:10

Op zich is een leeftijd van 12 niet erg. Mijn vorige verzorgster te was ook 12.

Wel zou ik het niet waarderen als er opeens meiden het erf op komen zonder toestemming. Aan huis aanbellen of een brief in de brievenbus doen is een ding, maar niet rechtstreeks naar de stallen lopen.

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:12

En ik ging vroeger (20 jaar geleden) wel langs deuren, en dat heeft mijn destijds meerdere verzorg pony's opgeleverd. Al was er toen nog geen social media dus kon je niet veel anders maar dat terzijde.

Vind het wel een goede tip van Tigra, vraag of je briefjes op mag hangen op stallen/maneges.

Lisette1205

Berichten: 301
Geregistreerd: 06-07-17
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 14:17

emilyslaluna schreef:
Op zich is een leeftijd van 12 niet erg. Mijn vorige verzorgster te was ook 12.

Wel zou ik het niet waarderen als er opeens meiden het erf op komen zonder toestemming. Aan huis aanbellen of een brief in de brievenbus doen is een ding, maar niet rechtstreeks naar de stallen lopen.



Misschien beetje onduidelijk, maar ik ben dus 13 :) en over 1 maand 14 :D (12 mei) schilt toch bijna 2 jaar :j maarja, er zij ook heel veel mensen die 16 vragen, do s kan dat dan misschien nog wel, maar 18 word ook veel gevraagd en ja dat schilt ongeveer 4 jaar :(

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Wat te vragn als je naar n stal gaat en n pony verzorgn wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:23

Iemand die een bijrijder/verzorger vanaf 16 vraagt, vraagt dat met een reden. Vaak te maken met een stukje verantwoording, inzicht en wellicht vervoer. Ik zou daar niet te veel op reageren als ik jou was, zeker omdat dat best veel irritatie kan opwekken als 20 berichtjes krijgt van mensen < 16 terwijl je in de advertentie duidelijk vraagt om 16+ of 18+

Sintara

Berichten: 7391
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Wat te vragn als je naar n stal gaat en n pony verzorgn wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:25

Ik weet niet of je les krijgt op een manege? Dan is het een goed idee om aan de instructeurs te vertellen dat je iets zoekt. Zij kennen veel mensen met paarden en pony´s en hebben ook een idee wat kan matchen.
Zo ben ik in het begin aan verzorgpaarden gekomen.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:27

Lisette1205 schreef:
emilyslaluna schreef:
Op zich is een leeftijd van 12 niet erg. Mijn vorige verzorgster te was ook 12.

Wel zou ik het niet waarderen als er opeens meiden het erf op komen zonder toestemming. Aan huis aanbellen of een brief in de brievenbus doen is een ding, maar niet rechtstreeks naar de stallen lopen.



Misschien beetje onduidelijk, maar ik ben dus 13 :) en over 1 maand 14 :D (12 mei) schilt toch bijna 2 jaar :j maarja, er zij ook heel veel mensen die 16 vragen, do s kan dat dan misschien nog wel, maar 18 word ook veel gevraagd en ja dat schilt ongeveer 4 jaar :(


Nou iemand van 14 is nog beter. Maar zoals hierboven woedt gezegd: als er in de advertentie wordt gevraagd om iemand van minimaal 16 jaar, dan kan je beter niet reageren. Want ze vragen het met een reden.

Iemand van 14 is bij mij zeker welkom. Maarja, ik zoek enkel een verzorgster, geen bijrijder aangezien mijn pony met pensioen is.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Wat te vragn als je naar n stal gaat en n pony verzorgn wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:29

Ik zou vriendelijk bedanken. Als ik al een bijrijdster zoek, zoek ik hem via mijn instructrice die de bijrijdster goed genoeg vindt rijden om op mijn paard te stappen. :)
Maar, puntje bij paaltje, ik wil helemaal geen bijrijdster. Mij teveel risico's in verband met aansprakelijkheid.

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:29

Naast de manieren die in je openingspost staan (die denk ik prima kunnen werken), rij je op een manege? Vertel dan aan je instructeur/instructrice dat je een verzorgpony zoekt. Vraag ook eens je ouders of ze bij collega's en vrienden in de omgeving willen vragen of zij paardenmensen kennen. Breng al je familieleden op de hoogte misschien kennen zij nog weer mensen met paarden waar ze jou mee in contact kunnen brengen. Veel succes in ieder geval en niet de moed op geven als het niet direct lukt.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:33

Celiien schreef:
Iemand die een bijrijder/verzorger vanaf 16 vraagt, vraagt dat met een reden. Vaak te maken met een stukje verantwoording, inzicht en wellicht vervoer. Ik zou daar niet te veel op reageren als ik jou was, zeker omdat dat best veel irritatie kan opwekken als 20 berichtjes krijgt van mensen < 16 terwijl je in de advertentie duidelijk vraagt om 16+ of 18+


Ik zocht inderdaad ook een verzorgster voor mijn mini appaloosa van 16+ en kreeg constant berichtjes van meisjes tussen de 11 en de 14 jaar. Ik werd daar wel een beetje moe van inderdaad, want er is een reden dat ik 16+ vroeg. :o Dus daar zou ik inderdaad niet te snel op reageren TS.

Lisette1205

Berichten: 301
Geregistreerd: 06-07-17
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 14:55

Dee_Es schreef:
Naast de manieren die in je openingspost staan (die denk ik prima kunnen werken), rij je op een manege? Vertel dan aan je instructeur/instructrice dat je een verzorgpony zoekt. Vraag ook eens je ouders of ze bij collega's en vrienden in de omgeving willen vragen of zij paardenmensen kennen. Breng al je familieleden op de hoogte misschien kennen zij nog weer mensen met paarden waar ze jou mee in contact kunnen brengen. Veel succes in ieder geval en niet de moed op geven als het niet direct lukt.


Bedankt! Alleen de manege is een uur fietsen, en voor een paar keer per week is dat te veel, daarom weet ik niet of ik m'n instructrice op de hoogte hoef te brengen, m'n ouders en hun collega's op de hoogste brengen goed idee! Maar m'n moeder werkt niet en m'n vader heeft zijn eigen bedrijf met 1 assistent (kan haar wel op de hoogte brengen) en hang daar wel een advertentie op :o en familie leden de halve familie woont verspreid over heel Nederland :(

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wat te vragn als je naar n stal gaat en n pony verzorgn wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:11

Je kunt het dan nogsteeds aan je instructrice vertellen. Zij kent waarschijnlijk paardenmensen uit de regio, ik moest 3kwartier fietsen naar de manege maar ze kende een hoop mensen bij mij uit de buurt.

Daarnaast probeer door te vragen. Ik heb ooit als 14 jarige op een advertentie gereageerd vab eeb Z paard. Ik wist dat dat het niet ging worden maar heb vervolgens gevraagd of ze misschien iets beter passends in de buurt wisten. Dus toen ben ik 2 huizen verderop geeindigd bij een oude fokmerrie die wat extra beweging moest hebben.

Wees dus niet te bang om het gewoon vriendelijk te vragen. Je zult er versteld van staan wie wie kent en heb vooral geduld ;)

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Re: Wat te vragn als je naar n stal gaat en n pony verzorgn wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:20

ik ben zo ook aan het paard gekomen dat ik nu nog steeds rijd. de beste keuze die ik ooit gemaakt heb, was om gewoon aan te bellen en te vragen of ze toevallig nog een pony hadden om te verzorgen. De mensen waardeerden het enorm dat ik met een vriendinnetje gewoon aan de deur kwam en het durfde te vragen. Uiteindelijk heb ik er een geweldige kans aan overgehouden, want ik rijd niet alleen mijn 'standaard' paard maar ook heel vaak verschillende sport, of fok paarden.

ik zal gewoon je gevoel volgen! als jij het fijn vindt om contact te leggen door langs te gaan, ga er dan voor! als je dat niet fijn vindt, doe dan een briefje in de bus of leg contact via sociale media. Wees niet bang om gewoon te doen, zolang je maar beleefd blijft!

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:31

Zo ben ik ook aan mijn verzorgpony gekomen! Maar het is daarna wel moeilijker om weg te gaan als je een pony mag verzorgen en het toch niet helemaal is wat je wilde.
Ik zoek op dit moment ook een bijrijdpaard en heb een verzorgpaard ( te oud om nog echt op te rijden, alleen soms een klein buitenritje en ik heb tijd genoeg voor een extra paardje en ik wil graag meer ervaring op doen :o ) maar ik zou nu niet langs de deuren gaan omdat de kans best groot is dat ik dan weer bij een paardje komt waar je niet zoveel mee kan doen.
Dus ik ga binnenkort misschien briefjes door de brievenbus doen zodat je eerst kan kijken of het paard bij je past.
Natuurlijk kan je ook weg als je het aan de deur hebt gevraagd maar daar ben ik dan te verlegen voor :) als je dat niet bent zou ik het gewoon proberen!