Paard heeft bult op ruggenwervel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
NoaHD

Berichten: 717
Geregistreerd: 25-05-13
Woonplaats: Op de rug van Honey!

Paard heeft bult op ruggenwervel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-18 21:45

Toen ik net de deken van mijn pony wilde wisselen kwam ik erachter dat ze een bult heeft midden op haar ruggenwervel. Het zit ongeveer in het midden (plek waar het zadel zit) en als ik er op druk duwt ze haar rug weg en kijkt ze boos, oftewel ze heeft er pijn aan. Ik rij haar nauwelijks (geen tijd), maar heb vandaag een klein buitenritje gemaakt, daarvoor had ze die bult nog niet.

Het zou aan het zadel kunnen liggen, die ligt niet 100% lekker meer (ik wilde de zadelmaker laten komen zodra ze iets afgevallen is, zodat hij goed aangepast kan worden).. Ik denk dus dat het door het zadel komt (ookal ligt de ruggengraat vrij), we laten de zadelmaker daarom zo spoedig mogelijk komen, maar als ze vast zit of scheef zit heeft het zadel aanpassen niet veel zin. Nu vraag ik me af of ik een fysiotherapeut of chiropractor voor haar moet laten komen en of dat zin heeft? Of toch de dierenarts voor die (vocht)bult?

heb geen foto maar het lijkt een soort 'verdikte' wervel (oftewel gewoon vocht).


NoaHD

Berichten: 717
Geregistreerd: 25-05-13
Woonplaats: Op de rug van Honey!

Re: Paard heeft bult op ruggenwervel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-18 22:24

Geen ervaringen of adviezen of ik een fysiotherapeut, chiropractor of da moet laten komen?


A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Paard heeft bult op ruggenwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:47

Als ze echt aangeeft pijn aan de bult te hebben zou ik beginnen eerst te overleggen met je dierenarts aangezien je aangeeft je paard nauwelijks te rijden. Of heb je wellicht pas nog gereden?

Eerst aansluiten of er niks mis is als je niet zeker weet of het aan je zadel ligt wanneer je al een tijdje niet gereden hebt :)

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paard heeft bult op ruggenwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:52

Heb dat met mijn arabiertje ook gehad.
Na het rijden had hij een vochtbult op/bij/tussen zijn wervel (soms 2) wat na een uurtje of wat weer weg trok.
Het tussenkanaal bleek voor hem te smal en met een ander zadel heeft hij daar geen last meer van gehad.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard heeft bult op ruggenwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:03

Klinkt als een drukplek van het zadel..ik zou even alleen de zadelmaker erbij halen en het paard niet berijden voordat de zwelling weer weg is. Dat kan soms een paar maanden duren..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

NoaHD

Berichten: 717
Geregistreerd: 25-05-13
Woonplaats: Op de rug van Honey!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 10:53

A_nouk schreef:
Als ze echt aangeeft pijn aan de bult te hebben zou ik beginnen eerst te overleggen met je dierenarts aangezien je aangeeft je paard nauwelijks te rijden. Of heb je wellicht pas nog gereden?

Eerst aansluiten of er niks mis is als je niet zeker weet of het aan je zadel ligt wanneer je al een tijdje niet gereden hebt :)


Ik had toevallig die middag een buitenritje gemaakt, daarna had ze dat. Dan gaan we inderdaad denk ik maar even de da bellen, de bult zat er vanochtend namelijk nog, wel wat geslonken maar nog steeds een bult.

Brainless schreef:
Heb dat met mijn arabiertje ook gehad.
Na het rijden had hij een vochtbult op/bij/tussen zijn wervel (soms 2) wat na een uurtje of wat weer weg trok.
Het tussenkanaal bleek voor hem te smal en met een ander zadel heeft hij daar geen last meer van gehad.


Deze vochtbult is nog niet weggetrokken, maar zo ver ik kan zien ligt de wervelkolom wel vrij, maar ga dat ook even overleggen met de zadelmaker!

Elisa2 schreef:
Klinkt als een drukplek van het zadel..ik zou even alleen de zadelmaker erbij halen en het paard niet berijden voordat de zwelling weer weg is. Dat kan soms een paar maanden duren..


Daar dacht ik dus ook aan, terwijl ik al 2 weken niet gereden had. Alle andere keren dat ik haar reed heeft ze het nog nooit gehad (of heb ik het niet gezien). Ik rij haar sowieso nu niet meer totdat ik weet wat er aan de hand is.

Bedankt voor de reacties! De vochtbult is nog steeds niet weg, heb vanochtend even gekeken. Hij is wel een stuk geslonken maar nog steeds niet helemaal weg.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:57

Soms trekt een dekje helemaal strak op de rug en/of schoft tijdens het rijden. Je zadel past dan niet goed en de boel gaat trekken. Daardoor kun je ook drukkingen krijgen.

Alles wat je aandacht geeft groeit..

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:28

Mijn paard had hier ook last van. Ook met diverse maatgemaakte zadels (Hulsebos, Wow, Custom) breed genoeg kussenkanaal en dekjes zeker weten hoog genoeg opgetrokken zodat er ruimte genoeg was zonder straktrekken.
Waren vochtbultjes langs de wervelkolom, daar waar de kussens niet lagen en een uur na het rijden was het weg. Zadelmakers, sportfysiotherapeut, dierenartsen en manueel therapeut konden het niet echt verklaren, maar heeft met druk op de rug te maken en toch beweging zadel/ruiter, heeft toch effect op het weefsel van de rug. Heb ook eens een poosje minder intensief gereden, toen ik weer oppakte meer last van, daarna minder last van als we regelmatig reden. Maar mijn paard reageerde er totaal niet op. Maakte ook geen verschil van zadeldek, maar echt vacht gaf minder last. Ondanks ik z'n gehele rijdende carriere lang zijn rugspieren getraind heb heeft hij altijd een wat weke rug gehad vanwege zijn bouw. De laatste jaren alleen nog recreatief gereden, toen een Barefoot boomloos zadel gekocht en daar heeft hij nooit een bultje van gehad. Inmiddels is zijn rug echt week geworden en is hij al een jaar met pensioen.

Mijn advies is zadelmaker laten komen om de ligging te checken, ook als je ermee rijd en dekjes goed in de gaten houden hoe die eronder liggen. Een U vormig kopijzer, ipv een V vormig, kan ook wel veel schelen.
En als dat in orde is sowieso een kundige arts op dit gebied naar laten kijken, zelf goede ervaringen met Teun Sterk van DAP Bodegraven, die is ook manueel therapeut en heeft mijn paard bij onder behandeling gestaan.
Dan kan je uitsluiten dat er iets goed mis is. Succes!

Bop van de Erven 08.06.2000 - 09.01.2023 Ids 300 x Teunis 332 * L1+3
Syb van de Oude Kleefsebaan 05.06.2013 Wolfert 467 x Maeije 440 * M1+11


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angelo_J, maitestar23, SemrushBot, xAnthea en 66 bezoekers