Pasvorm springzadel, wie kijkt er met mij mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Pasvorm springzadel, wie kijkt er met mij mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:49

Ik ben van plan om een springzadel aan te schaffen en inmiddels heb ik al verschillende aanbiedingen gehad. Sommige zijn niet wat ik zoek, maar er zitten ook een paar bij welke mij wel aanspreken en ook de juiste maten hebben, en voldoen aan mijn wensen.

Omdat ik het onbegonnen zaak vind om voor elk proefzadel de zadelmaker te laten komen zou het erg fijn zijn als er een paar ervaren zadelpassers/fitters hier op Bokt mee zouden willen kijken naar hoe het zadel ligt en mij van enkele tips zouden willen voorzien waar ik op moet letten bij aankoop. En of de vraagprijs wat rieel is en naar waarde.
Uiteraard komt er bij het definitieve zadel wel een zadelmaker voor de fine tuning en eventueel opvullen van het zadel.

Nu weet ik ongeveer wel wat goed ligt en wat niet, dus geheel onbeslagen ten ijs kom ik niet. Maar het is wel fijn als er een paar mee zouden willen kijken, en om te voorkomen dat ik dingen over het hoofd zie.

Misschien teveel gevraagd? Zou kunnen, maar ik waag er toch een topic aan. Niet vragen is ook niet krijgen toch? :')


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:57

Ondertussen het eerste testzadel in handen gehad. Deze was, voor mijn merrie en mij, helaas te groot.
Nu ben ik van dezelfde boommaat uitgegaan welke ik met mijn vorige springzadel en mijn dressuurzadel had. Wel erg verwarrend dat maten onderling zo verschillen. Normaliter heeft mijn merrie MW, maar bij dit zadel was de MW 2 maten :wow: te groot
Erg jammer, het was een zeer netjes zadel voor een leuk prijsje.

Is er een handigheidje om (redelijkerwijs) op voorhand zoiets uit te kunnen sluiten? Er zijn zoveel merken zadels en als deze onderling zoveel verschillen, hoe kom je er dan achter of het qua maatvoering een beetje in de buurt komt van de benodigde boommaat?


Anoniem

Re: Pasvorm springzadel, wie kijkt er met mij mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:02

Als je zo weinig ervaring heb met het passen van een zadel. Waarom ga je dan niet naar een zadelmaker die 2e hands zadels heeft? Dat is dan toch veel makkelijker?

Om een zadel te passen, moet je kijken en voelen. Dat gaat eigenlijk niet op basis van een foto oid.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:06

Eerlijk, ik zou als zadelpasser niet blij zijn als ik mocht komen om zadel wat elders gekocht is nog aan te passen. Ik zou ook voor bovenstaande gaan. Er zijn genoeg zadelpassers die met meerdere, ook 2e hands, zadels aan huis kunnen komen om te passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:12

Waar haal jij vandaan dat ik zo weinig ervaring met zadels heb Nini? :-)

In de grooste richtlijnen kan ik wel zien of een zadel past of niet. Maar ben me er ook van bewust dat ik geen wandelende Wiki ben en ook ik kan bepaalde zaken of over het hoofd zien en er even niet bij stil staan. Met dat gegeven is het toch fijn als er nog een paar andere ogen overheen gaan? ;)

@SusanH, Mijn zadelpasser vind dit geen enkel probleem :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:13

SusanH schreef:
Eerlijk, ik zou als zadelpasser niet blij zijn als ik mocht komen om zadel wat elders gekocht is nog aan te passen. Ik zou ook voor bovenstaande gaan. Er zijn genoeg zadelpassers die met meerdere, ook 2e hands, zadels aan huis kunnen komen om te passen.


Waarom niet? Je betaald toch voor het pas consult en het aanpas werk?

Ik heb beide zadels zelf gekocht en op maat laten maken door mijn zadelmaker. Bij een zadelmaker de zadels kopen was geen optie, aangezien ik een erg smal paard heb waardoor ze vaak al weinig hebben liggen. En als je dan als ruiter ook nog weinig wrong en een platte zit wil. Dan is dat helemaal een onbegonnen zaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:15

Inxs schreef:
Waar haal jij vandaan dat ik zo weinig ervaring met zadels heb Nini? :-)

In de grooste richtlijnen kan ik wel zien of een zadel past of niet. Maar ben me er ook van bewust dat ik geen wandelende Wiki ben en ook ik kan bepaalde zaken of over het hoofd zien en er even niet bij stil staan. Met dat gegeven is het toch fijn als er nog een paar andere ogen overheen gaan? ;)

@SusanH, Mijn zadelpasser vind dit geen enkel probleem :-)


Nou als je veel ervaring had dan zou je er waarschijnlijk geen topic over openen. Dan zou je weten hoe een boom gemeten moet worden. En dan zou je ong. de verschillen van maat voering weten tussen de grotere merken.

xhaflinger
Berichten: 202
Geregistreerd: 09-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:19

Anoniem schreef:
Inxs schreef:
Waar haal jij vandaan dat ik zo weinig ervaring met zadels heb Nini? :-)

In de grooste richtlijnen kan ik wel zien of een zadel past of niet. Maar ben me er ook van bewust dat ik geen wandelende Wiki ben en ook ik kan bepaalde zaken of over het hoofd zien en er even niet bij stil staan. Met dat gegeven is het toch fijn als er nog een paar andere ogen overheen gaan? ;)

@SusanH, Mijn zadelpasser vind dit geen enkel probleem :-)


Nou als je veel ervaring had dan zou je er waarschijnlijk geen topic over openen. Dan zou je weten hoe een boom gemeten moet worden. En dan zou je ong. de verschillen van maat voering weten tussen de grotere merken.



Dit vind ik wel een beetje erg kort door de bocht. Ik weet zelf ook wanneer een zadel wel of niet goed ligt op mijn paard, maar ik weet zo echt niet welk merk welke maat precies hanteert en wat de verschillen zijn. Dat is toch altijd even uitproberen en voelen en al helemaal met een tweedehandszadel, aangezien je nooit precies weet wat de vorige eigenaar er mee heeft gedaan. Ik ben het met je eens hoor ts. Meerdere ogen kunnen altijd meer zien. Succes met het vinden van een fijn springzadel!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:20


Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:24

Anoniem schreef:
Inxs schreef:
Waar haal jij vandaan dat ik zo weinig ervaring met zadels heb Nini? :-)

In de grooste richtlijnen kan ik wel zien of een zadel past of niet. Maar ben me er ook van bewust dat ik geen wandelende Wiki ben en ook ik kan bepaalde zaken of over het hoofd zien en er even niet bij stil staan. Met dat gegeven is het toch fijn als er nog een paar andere ogen overheen gaan? ;)

@SusanH, Mijn zadelpasser vind dit geen enkel probleem :-)


Nou als je veel ervaring had dan zou je er waarschijnlijk geen topic over openen. Dan zou je weten hoe een boom gemeten moet worden. En dan zou je ong. de verschillen van maat voering weten tussen de grotere merken.


Ik heb wel wat ervaring, maar geef nergens aan dat ik veel ervaring heb. Het lijkt mij om mijn wijsheid daarin te vergroten het een logische stap is om een topic te openen. Het staat mij vrij om hier een topic over te openen als ik vragen heb.
Ik vind je reactie nu niet bijster vriendelijk en behulpzaam moet ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:25


ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:29

das het nadeel van 2e hands zadels, in de vulling kan al zo veel aangepast zijn dat de boommaat die gegeven is niet meer klopt, maar als ik dit goed begrijp heb je wel een zadelpasser die het checkt? 2e hands springzadels zijn schaars, maar weinig zadelmakers hebben daar een voldoende vooraad van liggen dus dat je zelf ook op marktplaats kijkt snap ik wel.
mijn vorige zadelmaker had een te duur assortiment, ik heb toen een oproepje geplaatst op fb dat op vrijdag mijn zadelmaker kwam en dat als er mensen waren die van zijn zadel af wilde ik die eerder die week wilde ophalen zodat hij vrijdag gepast kon worden. daarna heb ik alle zadels terug gebracht.

edit:behalve de gene die ik gekocht heb natuurlijk

LUCKY-Liberto-24j-gelderse pony-ruin-drL1+9-buitenritjes pensioen<3 lucky en anika gaan los op het strand in oudorp!!
ANIKA-van de zuidzijde-10j-2e premie shetland-merrie-grasmaaier en bak slepen<3
Karel-Cestino Rosa MDM-5j- hannoveraan (brandmerk 86) (cloney(contender)xEsprit)-zadelmak!<3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:35

Inxs schreef:
Anoniem schreef:

Nou als je veel ervaring had dan zou je er waarschijnlijk geen topic over openen. Dan zou je weten hoe een boom gemeten moet worden. En dan zou je ong. de verschillen van maat voering weten tussen de grotere merken.


Ik heb wel wat ervaring, maar geef nergens aan dat ik veel ervaring heb. Het lijkt mij om mijn wijsheid daarin te vergroten het een logische stap is om een topic te openen. Het staat mij vrij om hier een topic over te openen als ik vragen heb.
Ik vind je reactie nu niet bijster vriendelijk en behulpzaam moet ik zeggen.


Hoe zo onvriendelijk? ik noem enkel feiten. Dat ik niet de reactie geef waar je op hoopt is iets anders. Maar als je dat risico niet wil nemen kun je beter geen topic openen.

En het vergroten van je kennis zou ik niet op bokt zoeken eerlijk gezegd ;)

Dan zou ik je instructeur vragen of toch naar een zadelmaker gaan (dat is immers een professional). En daar je vragen stellen. Verder kun je alles vinden op bijv. Youtube oid.
Maar om echt een advies te geven moet je vooral voelen en kijken hoe het zadel blijft liggen in alle gangen. En dat is nu net wat niet kan via bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:37

bettyvn schreef:
das het nadeel van 2e hands zadels, in de vulling kan al zo veel aangepast zijn dat de boommaat die gegeven is niet meer klopt, maar als ik dit goed begrijp heb je wel een zadelpasser die het checkt? 2e hands springzadels zijn schaars, maar weinig zadelmakers hebben daar een voldoende vooraad van liggen dus dat je zelf ook op marktplaats kijkt snap ik wel.
mijn vorige zadelmaker had een te duur assortiment, ik heb toen een oproepje geplaatst op fb dat op vrijdag mijn zadelmaker kwam en dat als er mensen waren die van zijn zadel af wilde ik die eerder die week wilde ophalen zodat hij vrijdag gepast kon worden. daarna heb ik alle zadels terug gebracht.

edit:behalve de gene die ik gekocht heb natuurlijk


De boommaat word niet aangepast door de vulling. De boommaat is het harde deel in het zadel. De enige manier waarop de boommaat niet meer zou kloppen met wat in het zadel staat is door de boom te perssen of te shimmen. Het persen kun je na meten. Om te controleren of er geshimt is moet het zadel uit elkaar.

Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Pasvorm springzadel, wie kijkt er met mij mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 13:59

Ik lees even mee, mijn merrie heeft nogal een aparte maat nodig voor een springzadel en ik ken geen zadelmaker die een goede voorraad aan tweedehands springzadels heeft. Daarnaast ben ik inmiddels wel genezen van het type zadelmaker van met 100 euro in de zak en ongedane zake weer naar huis keert..

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 15:02

Anoniem schreef:
bettyvn schreef:
das het nadeel van 2e hands zadels, in de vulling kan al zo veel aangepast zijn dat de boommaat die gegeven is niet meer klopt, maar als ik dit goed begrijp heb je wel een zadelpasser die het checkt? 2e hands springzadels zijn schaars, maar weinig zadelmakers hebben daar een voldoende vooraad van liggen dus dat je zelf ook op marktplaats kijkt snap ik wel.
mijn vorige zadelmaker had een te duur assortiment, ik heb toen een oproepje geplaatst op fb dat op vrijdag mijn zadelmaker kwam en dat als er mensen waren die van zijn zadel af wilde ik die eerder die week wilde ophalen zodat hij vrijdag gepast kon worden. daarna heb ik alle zadels terug gebracht.

edit:behalve de gene die ik gekocht heb natuurlijk


De boommaat word niet aangepast door de vulling. De boommaat is het harde deel in het zadel. De enige manier waarop de boommaat niet meer zou kloppen met wat in het zadel staat is door de boom te perssen of te shimmen. Het persen kun je na meten. Om te controleren of er geshimt is moet het zadel uit elkaar.

als hij vaak genoeg en gek genoeg is opgevult kan hij toch strakker of ruimer vallen

LUCKY-Liberto-24j-gelderse pony-ruin-drL1+9-buitenritjes pensioen<3 lucky en anika gaan los op het strand in oudorp!!
ANIKA-van de zuidzijde-10j-2e premie shetland-merrie-grasmaaier en bak slepen<3
Karel-Cestino Rosa MDM-5j- hannoveraan (brandmerk 86) (cloney(contender)xEsprit)-zadelmak!<3

MyChoice

Berichten: 2191
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 15:33

Ik heb maandag een springzadel gekocht bij countrymill. Nou ben ik sowieso erg fan van deze zaak en zadelmakers, dat terzijde. Maar ik was er al wel achter dat het met een springzadel wel heel nauw komt kijken vwb je eigen beenligging. In de ene 17 inch had ik teveel ruimte voor m'n benen en moesten m'n beugels veel te kort. In een andere 17,5 inch kwam ik over de wrongen met m'n knieën. Waarmee ik wil aangeven dat vasthouden aan een zitmaat niet echt werkt. Dat maakt het niet heel makkelijk. En dan ook nog met een paard met boommaat wijd, blijft er weinig keuze over. We hebben er 4 geprobeerd. Waarvan ik er in 2 kon zitten qua benen, en waarvan ik degene heb gekozen die mij de meeste steun gaf. Dus alleen al.daarvoor zou ik zelf naar een zadelmaker gaan zodat je alles uit kunt proberen.

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:21

bettyvn schreef:
das het nadeel van 2e hands zadels, in de vulling kan al zo veel aangepast zijn dat de boommaat die gegeven is niet meer klopt, maar als ik dit goed begrijp heb je wel een zadelpasser die het checkt? 2e hands springzadels zijn schaars, maar weinig zadelmakers hebben daar een voldoende vooraad van liggen dus dat je zelf ook op marktplaats kijkt snap ik wel.
mijn vorige zadelmaker had een te duur assortiment, ik heb toen een oproepje geplaatst op fb dat op vrijdag mijn zadelmaker kwam en dat als er mensen waren die van zijn zadel af wilde ik die eerder die week wilde ophalen zodat hij vrijdag gepast kon worden. daarna heb ik alle zadels terug gebracht.

edit:behalve de gene die ik gekocht heb natuurlijk

Ja hoor, ik heb een zadelpasser welke op de route naar stal zit. Dus op de heen of terugweg kan ik altijd even aanwippen om een zicht te geven op een zadel. Echter wil ik dat alleen doen wanneer het een serieuze gegadigde is. Tenslotte hebben zij ook wel wat meer te doen :-)
Mocht het ook hun goedkeuring kunnen verdragen mbt vulling e.d wordt gelijktijdig een afspraak gepland voor een uitvoerige check en bv opvullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:46

Princesj schreef:
Ik lees even mee, mijn merrie heeft nogal een aparte maat nodig voor een springzadel en ik ken geen zadelmaker die een goede voorraad aan tweedehands springzadels heeft. Daarnaast ben ik inmiddels wel genezen van het type zadelmaker van met 100 euro in de zak en ongedane zake weer naar huis keert..

Nou idd, ik ken ook geen zadelmakers met 2ehands springzadels. Hooguit hebben zij 1 of 2, maar daar wil ik geen 100 euro paskosten aan besteden. Hebben zij daarintegen een ruim aanbod, dan wil ik dat best overwegen.

Ik heb trouwens al wel een paar site's bekeken van zadelpassers met springzadels, maar vaak zie je wel dat zij oudere en uitgelubberde zadels verkopen. Nu zullen deze zadels mss prima bruikbaar zijn, maar dat zijn niet de zadels waar ik naar op zoek ben.

Anoniem

Re: Pasvorm springzadel, wie kijkt er met mij mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:01

Country Mill heeft doorgaans wel een ruim assortiment. En goede zadelmakers

Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:47

Anoniem schreef:
Country Mill heeft doorgaans wel een ruim assortiment. En goede zadelmakers


Ondanks dat ik geen fan van ze ben, ben ik onlangs daar geweest. Ze hadden hooguit 5 tweedehands springzadels, allemaal niet in de juiste boommaat voor mij.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

MyChoice

Berichten: 2191
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Pasvorm springzadel, wie kijkt er met mij mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:00

Apart, ik was er maandag en ze hadden in boommaat wijd al 5 tweedehands springzadels. En boven liggen sowieso al meer dan 20 tweedehands springzadels op de rekken. En achter nog meer.

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:38

Princesj schreef:
Anoniem schreef:
Country Mill heeft doorgaans wel een ruim assortiment. En goede zadelmakers


Ondanks dat ik geen fan van ze ben, ben ik onlangs daar geweest. Ze hadden hooguit 5 tweedehands springzadels, allemaal niet in de juiste boommaat voor mij.


Dan heb je wss een bijzonder smal of wijd paard(haflinger oid). In de standaard maten zoals m en mw hebben ze doorgaans van alles.

Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:47

Anoniem schreef:
Dan heb je wss een bijzonder smal of wijd paard(haflinger oid). In de standaard maten zoals m en mw hebben ze doorgaans van alles.


Mijn paarden (zowel KWPN als Fries) hebben inderdaad een bredere rug en een boommaat wijd nodig, ondanks dat ze beide in sportconditie zijn. De zadels waarvan zij dachten dat ze wijd zouden zijn, gaven bij meting met de rolmaat niet voldoende ruimte. Dan ga ik niet met paard en al die kant op.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:03

Princesj schreef:
Anoniem schreef:
Dan heb je wss een bijzonder smal of wijd paard(haflinger oid). In de standaard maten zoals m en mw hebben ze doorgaans van alles.


Mijn paarden (zowel KWPN als Fries) hebben inderdaad een bredere rug en een boommaat wijd nodig, ondanks dat ze beide in sportconditie zijn. De zadels waarvan zij dachten dat ze wijd zouden zijn, gaven bij meting met de rolmaat niet voldoende ruimte. Dan ga ik niet met paard en al die kant op.


Dat is begrijpelijk. Maar dan heb je ook geen standaard “springpaarden” die hebben doorgaans boommaat m of mw dus is het ook logisch dat daarin de meeste tweedehands zadels te vinden zijn.
Voor mijn merrie met een narrow boom is ook bijna niks tweede hands te krijgen en al helemaal niet in het bruin wat ik graag zou willen. Dus dan maar doorsparen voor een nieuwe. Mijn huidige springzadel heb ik per toeval gevonden. Maar is niet bruin en niet geheel naar mijn wens, maar dat is niet anders


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 65 bezoekers