Regels voor buitenritten (kleding)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:26

Imke_168 schreef:
Ik heb contact gehad met de gemeente Venlo en de politie, en de waarschuwing is ingetrokken. Ik heb te horen gekregen dat de brief een administratieve fout was en dat dit nooit in het systeem ingevoerd had mogen worden. Conclusie: overactieve politieagent en een heleboel ophef om niks..
Overigens wel te horen gekregen dat het ook om de veiligheid van andere ging, snap alleen zelf niet waarom het gevaarlijk is voor andere als ik met gympen op mijn paard zit ??

Ik ben nog steeds benieuwd naar een foto van de brief. Mag ook in pb.
En ik zie de rol van de gemeente ook nog niet helemaal helder.
Een administratieve fout lijkt mij een sterk verhaal gezien 'officiele waarschuwingsbrieven' helemaal niet in standaarduitvoeringen bestaan. Er bestaat niet zoiets in de systemen van de politie.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 10-04-18 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

tones

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:27

De modepolitie? :+

Wat n gekkigheid.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Regels voor buitenritten (kleding)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:58

Een administrative fout van een agent die een officiƫle waarschuwing geeft aan de hand van een overtreding van de wet? ( die er niet is voor kleding van ruiters)
Uuhh vreemd verhaal..

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:18

Volgens mij bestaat die brief niet, en die meid met dr bijdehante vuilniszak zal ook wel een wat minder grote mond gehad hebben dan ze doet voorkomen....

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:20

Dropneus95 schreef:
Het is toch aan ieder zelf wat diegene aan doet tijdens het rijden? of het slim is is een ander verhaal, maar als ik met slippers wilt rijden is er nergens een wet dat dat niet mag toch?


Mag je zelf bepalen ja, maar veel verzekeringen keren niet uit als je blijkt dat je niet in paardrijtenue op het paard zat (dus geen cap, geen geschikt schoeisel).

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:21

Billy schreef:
Volgens mij bestaat die brief niet, en die meid met dr bijdehante vuilniszak zal ook wel een wat minder grote mond gehad hebben dan ze doet voorkomen....


:') :')

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:29

Billy schreef:
Volgens mij bestaat die brief niet, en die meid met dr bijdehante vuilniszak zal ook wel een wat minder grote mond gehad hebben dan ze doet voorkomen....

Waar is de like-knop als je hem nodig hebt.. :D

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:17

elinedeau95 schreef:
Ach ik kreeg ooit eens een stopteken van de politie om vervolgens te horen te krijgen dat ik niet in de berm mocht rijden, maar op de weg moest omdat ik een bestuurder was.


Is dat eigenlijk ook echt zo? Dat is toch hartstikke gevaarlijk...

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:12

Bloodymary schreef:
elinedeau95 schreef:
Ach ik kreeg ooit eens een stopteken van de politie om vervolgens te horen te krijgen dat ik niet in de berm mocht rijden, maar op de weg moest omdat ik een bestuurder was.


Is dat eigenlijk ook echt zo? Dat is toch hartstikke gevaarlijk...


Met het ruiterbewijs word je juist geleerd dat je altijd de berm moet opzoeken indien mogelijk. Dus dit lijkt mij ook sterk..


Billy schreef:
Volgens mij bestaat die brief niet, en die meid met dr bijdehante vuilniszak zal ook wel een wat minder grote mond gehad hebben dan ze doet voorkomen....


Ik dacht exact hetzelfde _/-\o_

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:21

Bloodymary schreef:
elinedeau95 schreef:
Ach ik kreeg ooit eens een stopteken van de politie om vervolgens te horen te krijgen dat ik niet in de berm mocht rijden, maar op de weg moest omdat ik een bestuurder was.


Is dat eigenlijk ook echt zo? Dat is toch hartstikke gevaarlijk...

Yep. Vele bokkers zijn niet helemaal op de hoogte van de verkeersregels. Of treden die bewust met voeten voor hun eigen veiligheid, zonder zich al te veel zorgen over die van andere weggebruikers te maken.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:51

Imke_168 schreef:
Ik heb contact gehad met de gemeente Venlo en de politie, en de waarschuwing is ingetrokken. Ik heb te horen gekregen dat de brief een administratieve fout was en dat dit nooit in het systeem ingevoerd had mogen worden. Conclusie: overactieve politieagent en een heleboel ophef om niks..
Overigens wel te horen gekregen dat het ook om de veiligheid van andere ging, snap alleen zelf niet waarom het gevaarlijk is voor andere als ik met gympen op mijn paard zit ??

Als de gemeente je dat weet te vertellen, dan zal het geen politieagent zijn geweest die jou heeft aangesproken. Weet je zeker dat het niet gewoon een toezichtBOA van de gemeente was? Die hebben over het algemeen meer handhavings- en geldingsdrang dan capaciteiten.

Sylver

Berichten: 213
Geregistreerd: 21-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:58

Bloodymary schreef:
elinedeau95 schreef:
Ach ik kreeg ooit eens een stopteken van de politie om vervolgens te horen te krijgen dat ik niet in de berm mocht rijden, maar op de weg moest omdat ik een bestuurder was.


Is dat eigenlijk ook echt zo? Dat is toch hartstikke gevaarlijk...


Yep, hier ook eens aangesproken door de politie dat ik op de weg moest rijden in plaats van op het fietspad. Was een 60km/u weg, maar de auto's rijden daar gewoon 80, lijkt me niet heel verantwoord dan.
En ik vraag me af of de bereden politie dan zelf bijvoorbeeld ook op de weg zou rijden.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:06

Sylverlove1 schreef:
Bloodymary schreef:

Is dat eigenlijk ook echt zo? Dat is toch hartstikke gevaarlijk...


Yep, hier ook eens aangesproken door de politie dat ik op de weg moest rijden in plaats van op het fietspad. Was een 60km/u weg, maar de auto's rijden daar gewoon 80, lijkt me niet heel verantwoord dan.
En ik vraag me af of de bereden politie dan zelf bijvoorbeeld ook op de weg zou rijden.


Volkomen terecht, je hebt echt niets op een fietspad te zoeken met je paard.

Berm ok, maar fietspad is een no go.

Aan niet paardenmensen leg ik het altijd heel simpel uit: denk er een karretje achter.
Dan is het namelijk wel logisch dat je op de weg rijdt.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Regels voor buitenritten (kleding)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:17

Maar met een kar erachter reageren andere weggebruikers heel anders op jou. Auto's die een aanspanning de ruimte geven, zouden dat met een paard met ruiter niet zomaar doen. Dus ik kan het me wel voorstellen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Regels voor buitenritten (kleding)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:18

Ik ken de regels ook prima maar geen haar op m'n hoofd die buiten de bebouwde kom op een rijbaan gaat rijden hoor, levensgevaarlijk.
En ik kan me ook niet voorstellen dat er een weldenkende agent is die daar een prent voor schrijft

Sylver

Berichten: 213
Geregistreerd: 21-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:24

MarliesV schreef:
Sylverlove1 schreef:

Yep, hier ook eens aangesproken door de politie dat ik op de weg moest rijden in plaats van op het fietspad. Was een 60km/u weg, maar de auto's rijden daar gewoon 80, lijkt me niet heel verantwoord dan.
En ik vraag me af of de bereden politie dan zelf bijvoorbeeld ook op de weg zou rijden.


Volkomen terecht, je hebt echt niets op een fietspad te zoeken met je paard.

Berm ok, maar fietspad is een no go.

Aan niet paardenmensen leg ik het altijd heel simpel uit: denk er een karretje achter.
Dan is het namelijk wel logisch dat je op de weg rijdt.


Ik snap inderdaad dat dat de regels zijn, maar ik wil niet mijn en mijn paards leven op het spel zetten door op die weg te gaan rijden. Er is daar ook geen berm, dan loop ik in mensen hun voortuin met m'n paard :(
Wat ik me afvraag, als ik er naast zou lopen, moet je dan ook op de weg of mag je dan wel op het fietspad?

elinedeau95

Berichten: 1192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:25

Bloodymary schreef:
elinedeau95 schreef:
Ach ik kreeg ooit eens een stopteken van de politie om vervolgens te horen te krijgen dat ik niet in de berm mocht rijden, maar op de weg moest omdat ik een bestuurder was.


Is dat eigenlijk ook echt zo? Dat is toch hartstikke gevaarlijk...


Een bestuurder hoort op de weg officieel, niet in de berm of het fietspad. Vaak doen ruiters het om de veiligheid en voor de hoeven van het paard, maar als je echt volgens de wet wil rijden mag het niet. Ik kreeg ook alleen een waarschuwing. De politie gaf een stopteken omdat ze bang waren dat mijn paard onrustig was als ze langs het paard zouden rijden met de auto en het raampje open zouden doen. Duidelijk had ik geen paardenmensen als poltie :+

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:26

Als ik naar het bos rijd heb ik de keuze tussen een weg waar 100 wordt gereden (je mag er 80) daarnaast een grote berm en dan een fietspad. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt op de weg te gaan rijden. Ik rijd zoveel mogelijk in die berm, maar als er een grote vrachtwagen aan komt, dan ook op het fietspad. Ik zie al voor me dat ik op de weg rijd en zo'n vrachtwagen moet van 80 naar 20, omdat ik stap. Echt niet.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:27

MarliesV schreef:
Sylverlove1 schreef:

Yep, hier ook eens aangesproken door de politie dat ik op de weg moest rijden in plaats van op het fietspad. Was een 60km/u weg, maar de auto's rijden daar gewoon 80, lijkt me niet heel verantwoord dan.
En ik vraag me af of de bereden politie dan zelf bijvoorbeeld ook op de weg zou rijden.


Volkomen terecht, je hebt echt niets op een fietspad te zoeken met je paard.

Berm ok, maar fietspad is een no go.

Aan niet paardenmensen leg ik het altijd heel simpel uit: denk er een karretje achter.
Dan is het namelijk wel logisch dat je op de weg rijdt.

Als je dan zo nodig interessant wil doen, doe het dan correct: Volgens de wegenverkeerswet lopen begeleiders van rij- en trekdieren en vee op de rijbaan. Je bent volgens de wet een chauffeur!
Zoek hier maar even op waar het precies staat: http://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/2018-03-15

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:31

ikke schreef:
Als je dan zo nodig interessant wil doen, doe het dan correct: Volgens de wegenverkeerswet lopen begeleiders van rij- en trekdieren en vee op de rijbaan. Je bent volgens de wet een chauffeur bestuurder!


;)

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Regels voor buitenritten (kleding)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:50

Misschien dat het dan ook goed is om de tegenstrijdige adviezen wat eenduidiger te maken. Want Veilig Verkeer Nederland, KNHS, SRR, ze noemen allemaal de berm.
Niet zo gek dat mensen dat dan overnemen.

Anoniem

Re: Regels voor buitenritten (kleding)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:52

Wow, hier heb ik echt nog nooit van gehoord...
Ik ben ook motorrijder, en zelf beschermende motorkleding is wettelijk niet verplicht (alleen helm is verplicht, verder moet je lekker zelf uitzoeken hoeveel risico je neemt ;) ), kan mij echt niet voorstellen dat dit te paard wel zo is :+

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:55

Shadow0 schreef:
Misschien dat het dan ook goed is om de tegenstrijdige adviezen wat eenduidiger te maken. Want Veilig Verkeer Nederland, KNHS, SRR, ze noemen allemaal de berm.
Niet zo gek dat mensen dat dan overnemen.

Terecht dat mensen dat overnemen. Dat is namelijk wat het RVV1990 noemt:
Citaat:
Artikel 8

1Ruiters gebruiken het ruiterpad.

2Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:03

Kuggur schreef:
Bloodymary schreef:
Is dat eigenlijk ook echt zo? Dat is toch hartstikke gevaarlijk...

Yep. Vele bokkers zijn niet helemaal op de hoogte van de verkeersregels. Of treden die bewust met voeten voor hun eigen veiligheid, zonder zich al te veel zorgen over die van andere weggebruikers te maken.


Tja, daar denkt de wetgever dan weer anders over, het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) :

Artikel 8

1 Ruiters gebruiken het ruiterpad.

2 Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.

Als ruiter mag je in tegenstelling tot het fietspad de berm gewoon gebruiken.

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:07

Sunnda schreef:
Billy schreef:
Volgens mij bestaat die brief niet, en die meid met dr bijdehante vuilniszak zal ook wel een wat minder grote mond gehad hebben dan ze doet voorkomen....

Waar is de like-knop als je hem nodig hebt.. :D

Ik mis hem ook nu..