Regels voor buitenritten (kleding)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imke_168

Berichten: 23
Geregistreerd: 21-03-18
Woonplaats: Venlo

Regels voor buitenritten (kleding)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 14:15

Wat voor een kleding dragen jullie altijd met buitenritten? en dan heb ik het over paardrijkleding. Ik kwam laatst namelijk op het spontane idee om een buitenrit te maken, dus ik had n shirtje, gympen en een spijkerbroek aan. (niet slim die gympen weet ik) Ik had wel een cap op. Maar toen ben ik dus staande gehouden door de politie en heb ik een officiële waarschuwing gekregen, omdat ik niet aan de kledingvoorschriften qua veiligheid voldeed ofzoiets.. ik wist hier echter niks vanaf? Waar kan ik hier meer informatie over vinden?

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 14:17

Daar heb ik nou nog noooit van gehoord.. _O-
Hebben ze geen andere dingen waar ze zich druk over kunnen maken? :+

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 14:18

Daar heb ik echt nog nooit van gehoord..
Ik draag met buitenritten hetzelfde als in de bak: rijbroek, shirt/trui/vest, cap en rijlaarzen. Zonder zadel wil ik nog wel eens i.p.v. rijlaarzen mijn stalschoenen of stallaarzen aanhouden.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 14:18

Politie zou zich bezig moeten houden met belangrijkere zaken!
Rijlaarzen is wel veiliger.. voor de rest zal t toch iedereen worst zijn hoe je gekleed bent!!

92smartie92

Berichten: 1149
Geregistreerd: 16-06-07

Re: Regels voor buitenritten (kleding)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 14:20

Hahaha, serieus? Misschien was het bereden politie ofzo? Heel vaag in ieder geval.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 14:21

pol1 schreef:
Politie zou zich bezig moeten houden met belangrijkere zaken!
Rijlaarzen is wel veiliger.. voor de rest zal t toch iedereen worst zijn hoe je gekleed bent!!


Veiliger ja, maar sneakers zijn niet verboden.
Die agent moet dan ook wel een paardenkenner zijn dat 'ie daar over valt.
Ik zou tegen die officiële waarschuwing trouwens bezwaar aantekenen.

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 14:21

Sorry, moest hier wel even om lachen :')

Maar goed, er is naar mijn weten geen wettelijke regeling voor kleding van ruiters/menners/mountainbikers en andere buitensporters met niet gemotoriseerd verkeer.

Dus als jij in je bikini 1 van die sporten/activiteiten wilt uitoefenen is dat aan jezelf.

Dat het dom is om dat in je bikini te doen dat staat natuurlijk buiten kijf.
Maar daar heeft de politie niet officieel wat aan te waarschuwen.

Anchee

Berichten: 153
Geregistreerd: 15-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 14:22

Volgens mij is dit dus echt onzin, er zijn geen wettelijke voorschriften over hoe je gekleed moet zijn tijdens het rijden. Op een stal of bij een wedstrijd kunnen ze wel eisen stellen enzo, maar op buitenrit?

En inderdaad bezwaar aantekenen tegen de waarschuwing!!!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 14:22

zou leuk zijn zeg: dan zou een westernruiter dus nooit voldoen, als je niet met jeans en t-shirt mag? is echt absolute onzin... cap kan je verzekeraar verplichten wel, en zou ik dus ook altijd opzetten buiten (ik rijd sowieso altijd met cap).

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 14:25

Het is verstandig een cap te dragen wanneer je met je paard de weg op gaat. De politie mag geen boete geven als je hem niet draagt, maar het kan wel zijn dat je verzekering niet vergoed wanneer je een ongeluk krijgt op de weg of andermans eigendom beschadigd. Je paard hoort ook volgens de regels te zijn opgetuigd en moet minstens een hoofdstel dragen.

Dit is het linkje waar ik deze informatie vandaan heb.
https://sport.infonu.nl/diversen/111467-buiten-rijden-met-je-paard.html

En hier staan de overige regels betreft het buitenrijden.https://verenigingeigenpaard.nl/kennisbank/paardensport/recreatief-paardrijden/regels-buitenrijden/

Niks interessants over verplichte kleding te vinden dus ik denk dat ze hun hoofd er niet helemaal bij hebben gehad :')

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Regels voor buitenritten (kleding)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:05

Maar hebben ze gezegd dat je betere schoenen aan moet doen de volgende keer, of hebben ze ook echt je gegevens genoteerd? Want als ze niks hebben genoteerd, is het toch gewoon een 'onofficiële' waarschuwing?
Verder zijn er voor buitenrijden geen regels qua kleding voorschriften. Sommige verzekeringen betalen niet uit als je een ongeluk krijgt waarbij je geen cap op had. Voor bodyprotectors geldt dat (nog?) niet.

Nymbous
Berichten: 1134
Geregistreerd: 26-09-12

Re: Regels voor buitenritten (kleding)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:08

Haha, hier heb ik ook nog nooit van gehoord :')

Alleen dat het inderdaad handig en veiliger is om bepaalde dingen te dragen.
Maar niet dat je er voor aangehouden wordt of zelfs een officiële waarschuwing krijgt

Imke_168

Berichten: 23
Geregistreerd: 21-03-18
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 15:16

ierusju schreef:
Maar hebben ze gezegd dat je betere schoenen aan moet doen de volgende keer, of hebben ze ook echt je gegevens genoteerd? Want als ze niks hebben genoteerd, is het toch gewoon een 'onofficiële' waarschuwing?
Verder zijn er voor buitenrijden geen regels qua kleding voorschriften. Sommige verzekeringen betalen niet uit als je een ongeluk krijgt waarbij je geen cap op had. Voor bodyprotectors geldt dat (nog?) niet.


Ze hebben al mijn gegevens genoteerd en heb hierna nog een brief thuis gehad. Maar bij ons in het dorp gebeurd het wel vaker dat de politie zich verveeld, heb bezwaar aangetekend maar nog geen reactie op gehad

Nymbous
Berichten: 1134
Geregistreerd: 26-09-12

Re: Regels voor buitenritten (kleding)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:18

Serieus? Welke wet staat dat in dan volgens hun?

Dat ze je daarvoor een officiële waarschuwing kunnen geven vind ik niet oké. Zeggen dat je beter andere dingen kan dragen mag, maar zolang het niet vastgelegd is als regel kan de politie toch niet zomaar dit doen?

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:18

Met sneakers zou ik persoonlijk niet meer doen. Maar verder, wat een achtelijk gezwets. Wat hebben ze precies gezegd? Anders zou je misschien kunnen vragen waar deze kledingvoorschriften dan te vinden zijn? Welke wet etc. Want dit slaat nergens op. Bodyprotector en cap zijn na mijn weten uberhaupt niet verplicht. Je verzekering kan dit verplichten idd, dan nog is het niet strafbaar als je dit niet draagt.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:18

Imke_168 schreef:
ierusju schreef:
Maar hebben ze gezegd dat je betere schoenen aan moet doen de volgende keer, of hebben ze ook echt je gegevens genoteerd? Want als ze niks hebben genoteerd, is het toch gewoon een 'onofficiële' waarschuwing?
Verder zijn er voor buitenrijden geen regels qua kleding voorschriften. Sommige verzekeringen betalen niet uit als je een ongeluk krijgt waarbij je geen cap op had. Voor bodyprotectors geldt dat (nog?) niet.


Ze hebben al mijn gegevens genoteerd en heb hierna nog een brief thuis gehad. Maar bij ons in het dorp gebeurd het wel vaker dat de politie zich verveeld, heb bezwaar aangetekend maar nog geen reactie op gehad


Ik zie dat je in Venlo woont. Waar reed je buiten?

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Regels voor buitenritten (kleding)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:21

Gympen zou ik persoonlijk echt nooit doen :=
Een rijbroek daarentegen heb ik niet. Ik rij altijd in mijn gewone kleding, maar wel met degelijke stalschoenen of outdoorlaarzen. (rijlaarzen heb ik ook niet meer).

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:26

Ik had laatst een stalgenoot die op en aanmerkingen had over mijn kleding tijdens het rijden :+
Ik rijdt altijd met gewoon stal/bergschoenen met gewoon een hak en een spijkerbroek. Ik houd helemaal niet van laarzen en die zitten ook gewoon niet lekker. voor chaps ben ik gewoon te lui. 10 jaar nooit een opmerking gehad van iemand. ik had haar nog nooit gezien en ze begon gelijk met dat het niet veilig was om met deze schoenen te rijden en mocht ik vallen en de ambulance zou komen dat ik niet verzekerd was :? ik was even flabbergasted :') had daar nog nooit van gehoord. Het is toch aan ieder zelf wat diegene aan doet tijdens het rijden? of het slim is is een ander verhaal, maar als ik met slippers wilt rijden is er nergens een wet dat dat niet mag toch?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:26

Ik ben dan wel heel benieuwd naar die brief, zou je misschien een geanonimiseerd kopietje willen plaatsen (of evt via pb). Volgens mij zijn er namelijk geen kledingvoorschriften, ook cap is niet verplicht.

Vroeger ging ik ook wel eens met korte broek, shirtje, geen schoenen, geen cap. Nooit een haan die daarna kraaide (los van dat het onverstandig is).

Was het wel in Nederland?

Imke_168

Berichten: 23
Geregistreerd: 21-03-18
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 15:31

Ik zie dat je in Venlo woont. Waar reed je buiten?[/quote]

Ik woon zelf in Arcen, reed richting landgoed de Hamert, langs de N271 af

Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Regels voor buitenritten (kleding)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:35

Wat een raar verhaal. Ik zou daar echt werk van maken, want er bestaan helemaal geen officiële voorschriften. Zelfs het rijden zonder cap is niet strafbaar, en die had je nota bene wel op.

KimD

Berichten: 20415
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:37

Was het misschien tijdens schemer of iets dergelijks? Dat je niet goed zichtbaar was door gebrek aan veiligheidskleding?

Want dat zou ik eigenlijk wel kunnen begrijpen. Hier in de buurt de straatverlichting minimaal, en toch kom ik geregeld paard en ruiter tegen die bijna onzichtbaar zijn. Godzijdank zit er op dat stuk een flink stuk berm tussen de weg en het fietspad.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:42

In plaats van bezwaar maken tegen de waarschuwing kun je ook nog overwegen een formele klacht in te dienen omdat ze iets handhaven dat geen wet of politieverordening is? Ik ben ook wel benieuwd wat er precies in die brief staat - omschrijven ze wat je aan had moeten hebben volgens hen, en waar ze dat dan op baseren?

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:45

KimD, dat kan ik mij wel voorstellen maar dan nog gaat het niet om de kleding van de ruiter.

Alle reflectie ten spijt, je bent in schemer en donker simpelweg verplicht om voor wit en achter rood licht te voeren te paard. Dat is het enigste wat wettelijk verplicht is.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:45

Imke_168 schreef:
Ik woon zelf in Arcen, reed richting landgoed de Hamert, langs de N271 af

Hhmm, dat is gewoon Nederland en openbare weg. Laat die ome agent dan eens even haarfijn vertellen op welke wetsartikelen hij die "officiële" waarschuwing dan gebaseerd heeft!

Tip: leg het eens voor aan je rechtsbijstandadviseur.