Fokadvies onconventionele merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-18 15:27

Zij hebben ook Samba hit II zie ik! Broer van Poëtin. Vraag is natuurlijk hoe hij fokt.
Ik ga eens even op onderzoek uit :D

Sir Donnerhall is ook fenomenaal natuurlijk <3

Ja zeker een poetin fokken willen heel veel mensen wel denk ik haha, die illusie heb ik ook niet hoor :)) Maar om een idee te geven van wat ik dus mooi vind en in welke richting ik een beetje zit te denken. Wellicht dat we 3 of 4 generaties verder dan wel steeds meer richting zoiets kunnen komen <3


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:32

Faline schreef:
Zij hebben ook Samba hit II zie ik! Broer van Poëtin. Vraag is natuurlijk hoe hij fokt.
Ik ga eens even op onderzoek uit :D

Sir Donnerhall is ook fenomenaal natuurlijk <3

Ja zeker een poetin fokken willen heel veel mensen wel denk ik haha, die illusie heb ik ook niet hoor :)) Maar om een idee te geven van wat ik dus mooi vind en in welke richting ik een beetje zit te denken. Wellicht dat we 3 of 4 generaties verder dan wel steeds meer richting zoiets kunnen komen <3

Dek dan met Totilas. Of Jazz.

ankie2013
Berichten: 295
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: regio alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:49

Als sandro hit bloed je aanspreekt en de lijn van Poetin dan zou je ook kunnen kijken naar de hengst Quadroneur. Via Quaterback weer verwant aan Poetin (Poesie).

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:20

Poetin die niet oud geworden is?

Je kunt dan, mi, beter kijken naar Sorento (Sandro Hit X Donnerhal X Pik Bube)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 09:06

Die geeft weer geen makkelijke karakters mee..

Ik zou met in het achterhoofd je Sandro Hit bloed wens en dat de merrie genoeg massa door lijkt te fokken dan wel voor Total US durven gaan.

Dat is gewoon zelf al een enorm goede hengst, met lijnenteelt op Donnerhall dus gunstig voor het karakter. En commercieel zit je ook goed.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Fokadvies onconventionele merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:56

daar zijn de meningen over verdeeld, vwb door gegeven van karakter.
Lees meer en vaker dat ze prettig zijn en als ze niet gemakkelijk zijn het vaak de moeder is.

Total US weet je helemaal niets van wat die doorgeeft qua vererving, dat wordt helemaal een gok mi

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:38

ankie2013 schreef:
Als sandro hit bloed je aanspreekt en de lijn van Poetin dan zou je ook kunnen kijken naar de hengst Quadroneur. Via Quaterback weer verwant aan Poetin (Poesie).

Of Trafalgar. Komt uit de directe moederlijn van Poetin.

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Fokadvies onconventionele merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:12

Handel stal meiijer heeft ook mooie hengsten met leuk papier, maar dat zal wel bekend zijn!

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:32

Secretly schreef:
Handel stal meiijer heeft ook mooie hengsten met leuk papier, maar dat zal wel bekend zijn!


Die wilde ik inderdaad ook doorgeven. Ik heb verder inhoudelijk niets toe te voegen, maar hun hengsten spreken me zeker aan en wat ik ervan op facebook voorbij zie komen hebben ze ook een fijn karakter en fijne beweging.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: Fokadvies onconventionele merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-18 14:00

Super tips allemaal! Ik ga ze allemaal eens goed bekijken!
De kleurtjes stallen en hengsten ken ik inderdaad allemaal maar ik zoek geen hengst met een kleurtje tenzij champagne, maar die zijn er niet :+
Rose heeft zelf crème en champagne dus kans genoeg op kleur. Daarom zoek ik echt een goede commerciële hengst. Mocht het veulen toevallig wel bruin of zwart worden zou het in principe nog steeds een goed veulen moeten zijn. :D

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:45

Secretly schreef:
Handel stal meiijer heeft ook mooie hengsten met leuk papier, maar dat zal wel bekend zijn!


Toto's Boy ... super afstamming ... geboorte registratie naam is Knightsbridge : https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1884000

Een aanrader! Helaas voor mij fok ERG jammer dat hij zwart is |(

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Fokadvies onconventionele merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:15

Ik begrijp dat je een interessant stamboom gefokt veulen wilt fokken, uitteraard gezond: puur voor de verkoop????

Mag ik vragen wat de lijn is van de merrie(frans draver deel)

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: Fokadvies onconventionele merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 00:17

Het hangt er helemaal vanaf wat voor veulen er uit zal komen of het voor de verkoop is of dat het veulen blijft om mee verder te fokken.
Voor zowel verkoop of als toekomstig fokdier is een goed fokkende commerciële lijn interessant.

Op de vorige pagina staat een foto van haar stamboom.

Gigixponys

Berichten: 2743
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: Fokadvies onconventionele merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 17:47

Ga je niet meer voor Rosenquartz dan?

./)/). 2012: Wokkels,Xini. 2022: Mokka,Chili,Pesto.
( ';' ) 2015: Flou,Flynn,Prim,Pooh.
(")(") 2018: Willow,Feather,Autumn,Marble.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: Fokadvies onconventionele merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-18 18:01

Die ga ik nog 1 keer proberen, vorig jaar 2 keer gelukt. Het is diepvries dus moet ook precies op de eisprong en daarmee houdt Rose ons altijd lang aan het lijntje. Dat betekent dus elke keer veel kosten kwijt aan alleen al scannen. In maart/april gaan we Rosenquartz proberen en mocht het niet lukken gaan we verder met een mooie warmbloed hengst. Mocht het wel lukken met Rosenquarz gaan we het jaar daarna voor een andere hengst. :D

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-18 17:36

Naar aanleiding van mijn topic om hengsten te vinden met gribaldi en sandro hit bloed uitgekomen bij Topas van gestuet Birkhof. Wat een plaatje van een hengst is dat!


Afbeelding



Mijn hengstenhouder gaat de kwaliteit van het Rosenquarz sperma nog eens bekijken en aan de hand daarvan ga ik dan besluiten of het dit jaar Rosenquarz of Topas wordt.
Al neig ik stiekem wel naar topas :j

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Fokadvies onconventionele merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 20:32

Het is inderdaad een plaatje <3

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-18 12:06

Met Rose wezen scannen en ze is super mooi hengstig!
Vond het heel lastig keuze voor een hengst te maken.

Bij VDL hebben ze milford met vergelijkbaar bloed als de Duitser hierboven en ik heb hem afgelopen zaterdag op de show bij vdl gezien. Prachtige hengst!

Maar ik heb natuurlijk ook nog kwakjes van Rosenquarz liggen.. ook een mooie hengst. Uiteraard champagne, draagt via moeder ook mooi warmbloed en heeft voor een champagne een mooie maat.
Maar puntje bij paaltje kies je die natuurlijk om de kleur. Milford heeft meer kwaliteit.

Vandaag krijg ik nog te horen hoe de kwakjes van Rosenquarz erbij liggen, als de kwaliteit voldoende is, dan gaan we nog een poging wagen en anders direct naar milford. Als de inseminatie niet pakt is poging 2 ook milford.
Al twijfel ik nog steeds heel erg of ik niet direct voor milford moet gaan pfff lastig lastig

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:17

Als je een leuk kleurtje wilt, kan je ook nog Kambarbay overwegen. Een Akhal Teke.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:18

Suzanne F. schreef:
Als je een leuk kleurtje wilt, kan je ook nog Kambarbay overwegen. Een Akhal Teke.

Wel erg ongunstige dekvoorwaarden.

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:23


"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anoniem

Re: Fokadvies onconventionele merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:28

Merrie heeft zelf apart kleurtje ik ging in dit geval voor een goede vererver om kwaliteit toe te voegen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:38

Suzanne F. schreef:
https://www.solaris-sport-horses.co.uk/ ... lion.shtml

Ja, alleen diepvries nu zie ik. Zonde, hij was wel vers beschikbaar begreep ik eerder.

Buiten dat krijg je het sperma niet mee. Moet geïnsemineerd worden bij de desbetreffende hengstenhouder dus je weet nooit hoeveel er gebruikt is.


Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-18 12:40

Ja klopt, merrie kan zelf champagne en/of crème doorgeven.
Het gaat voor mij nu echt tussen milford en Rosenquarz.
Rosenquarz heb ik nog kwakjes van, dus zou me weinig kosten dit jaar. Maar we hebben dus vorig jaar 2 keer geprobeerd en daarvan is niks gekomen.
Milford is vers beschikbaar en vind ik erg interessant bloed en is ook echt een hele mooie hengst.

Anoniem

Re: Fokadvies onconventionele merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:40

Dan Milford kiezen, zonde om voor de ander te gaan omdat dat makkelijker is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 9 bezoekers