[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Temeraire

Berichten: 3530
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 14:41

Gewoon zonder inderdaad!
Ik vind wel dat je weinig dekens hebt, zeker als je hem net hebt geschoren. Zou op zijn minst nog een ongevoerde regendeken bijhalen.

Die van mij staat sinds gisterochtend zonder deken :) niet geschoren dus ook in de nacht zonder. Zou fijn zijn als ze zonder zou kunnen blijven maar hou er rekening mee dat de deken er binnenkort wel weer op moet. Staat 24/7 buiten met schuilstal.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 14:53

Normaal had ik hem ook liever ongeschoren. Maar door de warmte + luizen toch maar gedaan, en kon niet direct een ander deken vinden omdat ie nog zo klein is in die korte tijd :(

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 16:05

Kom ik met nog een dekenvraag :+

Heb een half geschoren tinker. Ik heb helaas de luxe niet om 2x per dag naar stal te gaan om dekens te wisselen. Vndg staat hij bloot maar komende week gaat het wel regenen. Zou hij het dan niet te koud krijgen half geschoren in de regen?

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 16:21

10 a 11 graden is een comfortabele temperatuur voor een paard. We vermenselijken het snel, maar wat voor ons aangenaam is, is voor een paard al snel te warm. Dus lekker die deken af doen om 7 uur is geen enkel probleem. Zou eerder er voor kiezen om geen deken op te doen of een 50 grams. 200gr in de avond is zelfs voor een geschoren paard met deze avondtemperaturen erg warm.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:23

Hee, ik lees al een tijd mee en heb nu zelf een vraagje,

Ik ga aanstaande dinsdag naar Parijs, tot vrijdag, en mijn vriendin (waar de pony bij in de wei staat) verzorgd/voert de paardjes dan. Maar nu twijfel ik dus over de dekens want het gaat om een haflinger, ongeschoren met een redelijk dunne vacht al, en het gaat volgends mij die dagen best wel wat regelen en voor die vriendin is het natuurlijk geen doen om elke keer met dekens te gaan zeulen.
Zou ik dan dinsdag een ongevoerde regendeken op doen of gewoon lekker zonder laten. Het liefst zet ik haar natuurlijk zonder maar ze moet het niet te koud krijgen.
Misschien dat hier een beetje te zien is hoe haar vacht is
Afbeelding

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:25

nieky1993 schreef:
Kom ik met nog een dekenvraag :+

Heb een half geschoren tinker. Ik heb helaas de luxe niet om 2x per dag naar stal te gaan om dekens te wisselen. Vndg staat hij bloot maar komende week gaat het wel regenen. Zou hij het dan niet te koud krijgen half geschoren in de regen?


Wat is half geschoren?
Die van mij staat lekker dag en nacht bloot. Ook half geschoren

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:54

Faitherr schreef:
Hee, ik lees al een tijd mee en heb nu zelf een vraagje,

Ik ga aanstaande dinsdag naar Parijs, tot vrijdag, en mijn vriendin (waar de pony bij in de wei staat) verzorgd/voert de paardjes dan. Maar nu twijfel ik dus over de dekens want het gaat om een haflinger, ongeschoren met een redelijk dunne vacht al, en het gaat volgends mij die dagen best wel wat regelen en voor die vriendin is het natuurlijk geen doen om elke keer met dekens te gaan zeulen.
Zou ik dan dinsdag een ongevoerde regendeken op doen of gewoon lekker zonder laten. Het liefst zet ik haar natuurlijk zonder maar ze moet het niet te koud krijgen.
Misschien dat hier een beetje te zien is hoe haar vacht is
[ [url=m/ELjwXa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik snap eerlijk gezegd de vraag niet. Wil je je paard met 20 graden een winterdeken op hebben? Lijkt me niet.

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:04

Nessa schreef:
nieky1993 schreef:
Kom ik met nog een dekenvraag :+

Heb een half geschoren tinker. Ik heb helaas de luxe niet om 2x per dag naar stal te gaan om dekens te wisselen. Vndg staat hij bloot maar komende week gaat het wel regenen. Zou hij het dan niet te koud krijgen half geschoren in de regen?


Wat is half geschoren?
Die van mij staat lekker dag en nacht bloot. Ook half geschoren



Afbeelding
De hele onderkant met uitzondering van de sokken natuurlijk.

Het gaat vast goed gaan maar soms neemt de bezorgdheid de overhand :o :o Ze hebben namelijk tijdelijk geen schuilstal op de wei ( snachts wel op stal) en dan maak ik mij zorgen als het de hele dag regent of hij het niet koud gaat krijgen.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:08

Het blijft rond de 20 graden he met die regen..... In juli doe je toch ook geen deken op?

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:09

Even in de gaten houden of het wel zolang gaat regenen? Hier voorspellen ze ook regen maar zie tot nu toe enkel snachts wat regen maar niet extreem. Hij lijkt mij een dikke vacht te hebben

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:12

Ja hier voorspellen ze ook een enkele bui bij 21 graden en in de nachten ook boven de 10.

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:12

Hij heeft ook een dikke en vooral heel dichte vacht. Het zal ook vast wel goed lopen, ben afentoe overbezorgd :o Denk dat ik teveel vermenselijk gewoon haha

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:32

nieky1993 schreef:
[url=m/dKZwxC.jpg]Afbeelding[/url]
De hele onderkant met uitzondering van de sokken natuurlijk.

Het gaat vast goed gaan maar soms neemt de bezorgdheid de overhand :o :o Ze hebben namelijk tijdelijk geen schuilstal op de wei ( snachts wel op stal) en dan maak ik mij zorgen als het de hele dag regent of hij het niet koud gaat krijgen.


Lekker bloot laten. Via de rug zal ie veel warmte verliezen met regen. Maar daar zit allemaal nog haar.
Ken ook paarden die met dit patroon in de winter bloot staan

rayoow

Berichten: 3455
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:33

Wat dragen de geschoren 24/7 paarden nu snachts ? Sinds 3 dagen blijft meneer buiten snachts , maar hij is in februari geschoren twijfel tussen 0 grams of niks, hij kan de stal in en heeft afdak + beschutting van de bomen

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:38

Eentje van mij niks en de ander de Rambo Summer Series, beide januari geschoren.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:48

Nies_ schreef:
Faitherr schreef:
Hee, ik lees al een tijd mee en heb nu zelf een vraagje,

Ik ga aanstaande dinsdag naar Parijs, tot vrijdag, en mijn vriendin (waar de pony bij in de wei staat) verzorgd/voert de paardjes dan. Maar nu twijfel ik dus over de dekens want het gaat om een haflinger, ongeschoren met een redelijk dunne vacht al, en het gaat volgends mij die dagen best wel wat regelen en voor die vriendin is het natuurlijk geen doen om elke keer met dekens te gaan zeulen.
Zou ik dan dinsdag een ongevoerde regendeken op doen of gewoon lekker zonder laten. Het liefst zet ik haar natuurlijk zonder maar ze moet het niet te koud krijgen.
Misschien dat hier een beetje te zien is hoe haar vacht is
[ [url=m/ELjwXa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik snap eerlijk gezegd de vraag niet. Wil je je paard met 20 graden een winterdeken op hebben? Lijkt me niet.


oh dan zijn de weersberichten veranderd, hier stond 13 graden met continu regen, als het gewoon 20 graden is blijft ze uiteraard lekker bloot! Maar zou het dan ook s'nachts niet teveel afkoelen? Ze heeft nu sinds vrijdag geen dekens meer op, ze is best wel een kou kleum, is net van de ventipulmin af omdat ze hoestte vanwegen verkoudheidje en stof. Ze staat 24/7 buiten met een schuilstal maar de hooiruif staat buiten dus ze zal niet snel gaan schuilen.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:50

Faitherr dat moet je echt zelf beslissen.

Hier voorspellen ze vd week ook 14 overdag. Maar wel zon. Ik heb geen idee of ik dan een zomerdeken opdoe of niet.

Kan je niet gewoon vragen of de gene die m verzorgt hem gewoon in de gate wilt houden? Die ene keer wel een deken op doen en later af zal ze vast niet erg vinden mocht t wel nodig zijn

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:53

PanamaD schreef:
Faitherr dat moet je echt zelf beslissen.

Hier voorspellen ze vd week ook 14 overdag. Maar wel zon. Ik heb geen idee of ik dan een zomerdeken opdoe of niet.

Kan je niet gewoon vragen of de gene die m verzorgt hem gewoon in de gate wilt houden? Die ene keer wel een deken op doen en later af zal ze vast niet erg vinden mocht t wel nodig zijn

jaa opzich kan ik dat vragen, ze is helaas alleen nog niet zo mobiel ivm. knieoperatie een aantal maanden geleden, ze kan dus dan wat rondlopen zonder krukken, en daarbij is mijn paard laten we zeggen niet het meest voorzichtige :') :)ddd maar ik denk dat ik inderdaad dan maar vraag of ze een dekentje erop wilt gooien als er veel regen komt.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 08:23

Nu voel ik me zoooooo schuldig ;( ;( ;(

Had zijn dekentje afgelaten omdat ie het gisteren zo warm had... en vanochtend stond ie echt te trillen ;( ;( ;(

Maar in verhouding voelde hij totaal niet koud aan, in tegendeel zelfs....

Oh wat voel ik me schuldig nu....

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 08:25

Je paard overleeft het echt wel hoor.. :)

Als hij warm aanvoelt denk ik niet dat hij het ijskoud heeft gehad.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 08:31

Ik heb haar ook zonder gelaten. Maar zal straks regendeken op doen. Ze had genoeg eten dus heeft het vast overleefd

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 08:35

Het zag er zo zielig uit... natuurlijk is het even wennen, maar toch.... ;(

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:30

Melewel94 schreef:
Nu voel ik me zoooooo schuldig ;( ;( ;(

Had zijn dekentje afgelaten omdat ie het gisteren zo warm had... en vanochtend stond ie echt te trillen ;( ;( ;(

Maar in verhouding voelde hij totaal niet koud aan, in tegendeel zelfs....

Oh wat voel ik me schuldig nu....

Ik had vanmorgen precies hetzelfde. Biet dat ik me heel schuldig voelde, maar toch wel een verkeerde inschatting gemaakt, gisteren. Maarja, wat extra hooi maar. Hij stond niet te rillen, maar hij trekt snel strak. Dus ik merk het straks met rijden wel, denk ik.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:32

Hier staan ze onder de regendekens, vanmorgen met buiten zetten regende het, had ik ook niet verwacht, nu weer droog

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:37

Hier ook met regendeken, vooral op de open vlakte is het door de wind een stuk kouder.