Eigen paard in Litouwen, meet Consona!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSiep

Berichten: 3687
Geregistreerd: 25-12-06
Woonplaats: Vilnius, Litouwen

Eigen paard in Litouwen, meet Consona!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 16:14

Hoi :wave:


Zoals sommige van jullie wellicht weten, woon ik sinds 2 jaar in Litouwen (reden: Litouwse man). In Nederland heb ik altijd paarden gehad, maar deze heb ik verkocht toen ik naar Litouwen ben geemigreerd. Paarden houden is hier erg duur in verhouding en de kwaliteit standaard van het houden van paarden ligt over het algemeen een stuk lager dan wat ik gewend was in Nederland. Ik had bedacht om een paard te vinden om bij te rijden o.i.d, maar dat bleek zeer lastig. Toen kwam ik echter een stalling tegen waar paarden volgens mijn principe worden gehouden (veel buiten in groepjes, onbeperkt ruwvoer, schone stallen, etc), en werd het ook nog eens financieel mogelijk om een eigen paard te hebben. Dus begin dit januari begon de zoektocht. Ik zal jullie het lange verhaal besparen (hoge prijzen, lage kwaliteit, niet al te hoog budget, 7 paarden gekeken, 3 paarden die afgekeurd werden, etc), maar na deze week eindelijk een goede keuring, mag ik dan eindelijk zeggen: ik heb weer een paard :D *\o/*

En het was de lange zoektocht met veel teleurstellingen helemaal waard, want deze lieve merrie is echt een topper <3. Ze is 5 jaar geworden in maart, 164cm en best groen. Ze is een Lithuanian riding horse en is springgefokt. Ik heb haar rechtstreeks van de fokker gekocht. Ze heeft op 4 jarige leeftijd een veulentje gekregen en afgelopen najaar hebben ze er 3 keer opgezeten. Verder is er zeer weinig mee gedaan, zo had ze bijvoorbeeld nooit op de trailer gestaan. Daarnaast is ze ook best dun en zeer weinig spieren. Ik heb haar eerst 1,5 week op proef gehad, omdat zij geen tijd en geschikte bak hadden om haar weer wat op te pakken zodat ik haar ohz uit kon proberen. Daarom maar gewoon meegenomen om haar zelf wat op te pakken. En dat doet ze echt heel goed! Ze is ontzettend lief naar mensen en paarden en leert snel.Veel dingen vindt ze wel wat spannend, maar behalve kijken doet ze niet veel. Ik heb haar twee keer gereden en pakt ze heel goed op. Ze is superbraaf en relaxed, zet geen stap verkeerd en liep de 2e keer al uit zichzelf nageeflijk en sturen is ook geen probleem. Daarom besloten haar te laten keuren en te kopen :D

Oja, ze heeft een klein karperruggetje. Daar heb ik wel even over getwijfeld, maar verder voldeed ze aan al mijn eisen. Ook veel positieve verhalen gehoord over paarden met karperruggetjes, dierenarts naar laten kijken en er toen gewoon voor gegaan. En wat ben ik daar blij mee, zo soepel/ruim dat ze beweegt en zeer fijn karakter!

Meet Consona (Ik moet nog een passende en leuke roepnaam verzinnen):
Afbeelding

De eerste dag op haar nieuwe stal in de wei. Op de vorige stal stond ze hele winter alleen maar binnen en soms in stapmolen, dus ze was zooo blij :D
Afbeelding

Afbeelding


Het uitzicht van haar buitenstal, de winterweitjes waar ze met mooi weer van 7 tot donker in staan, met onbeperkt hooi:
Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Dag 2, mooie voorfoto's straks voor over een paar maanden, hier nog met lang haar:Afbeelding

Afbeelding


Eerste keer longeren:

Afbeelding

Afbeelding

Eerste keer erop:

Afbeelding

Afbeelding

Stappen:
https://boktimg.nl/img/m/elsOvb.png


2e keer rijden:

Afbeelding

Dit was vandaag, ik heb haar nu 2 weken op stal. Al wat verschil te zien?

Afbeelding

Het plan is om nu eerst een paar weken te longeren om wat meer spieren te kweken en daarna het rijden op te pakken:

Afbeelding


Note: ik rij met hetzelfde zadel en hoofdstel dat ik in 2009 nieuw kocht voor mijn eerste eigen paard :D

Voor de geinteresseerden nog twee foto's van de mooie omgeving van de stal:

https://boktimg.nl/img/m/EhkdfC.jpg
https://boktimg.nl/img/m/OI0MxG.jpg

Ben benieuwd wat jullie van haar vinden :Y)

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: Eigen paard in Litouwen, meet Consona!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 18:08

Leuk dier met een knappe kop er op! Daar kun je wel wat van maken!
Maar als ik eerlijk ben zou ik er nog niet zo mee gaan trainen en al helemaal niet rijden met zo'n mager dier. Ik zou haar eerst wat tijd geven en wat aan laten komen. Zonder reserves komen er ook erg moeilijk spieren op is mijn ervaring.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 18:44

Leuk dier zeg! Lekker mee aan de gang gaan. Mooie omgeving.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 18:53

Wat een leuk paard! Heel veel plezier er mee! :D

@Calimero
Ik heb zelf een jong paard, en die zat ook niet al te best in de spieren/weinig vetjes. Maar juist door hem rustig(!) en lichtjes(!) aan het werk te zetten (met goed voer natuurlijk etc) is hij juist heel erg opgeknapt! Maar dat is mijn ervaring, haha!

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 18:55

Litouwen, nice, heb mijn hond geimporteerd uit Litouwen. :D

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:23

xPearl schreef:
Wat een leuk paard! Heel veel plezier er mee! :D

@Calimero
Ik heb zelf een jong paard, en die zat ook niet al te best in de spieren/weinig vetjes. Maar juist door hem rustig(!) en lichtjes(!) aan het werk te zetten (met goed voer natuurlijk etc) is hij juist heel erg opgeknapt! Maar dat is mijn ervaring, haha!


Dat vind ik wat anders als echt mager. Voor zover ik deze foto's kan beoordelen natuurlijk.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:33

Gezien de omgeving zou ik lekker buiten gaan rijden ipv nog eerst weken te gaan longeren(zo geestdodend).

Het gaat daar mooi licht bergop daar krijgen ze wel spieren en conditie van.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:33

Calimero_ schreef:
xPearl schreef:
Wat een leuk paard! Heel veel plezier er mee! :D

@Calimero
Ik heb zelf een jong paard, en die zat ook niet al te best in de spieren/weinig vetjes. Maar juist door hem rustig(!) en lichtjes(!) aan het werk te zetten (met goed voer natuurlijk etc) is hij juist heel erg opgeknapt! Maar dat is mijn ervaring, haha!

Dat vind ik wat anders als echt mager. Voor zover ik deze foto's kan beoordelen natuurlijk.


Ik denk dat mijn paard toch echt dunner was dan deze, haha :o.
Maar ik wil daarmee niet dit topic 'vervuilen', dus als je benieuwd bent moet je maar even een pb sturen. Dan kan ik een foto sturen (:.

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Re: Eigen paard in Litouwen, meet Consona!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:37

Wat gaaf ts! Leuk beesje ook :) lekker ris tig aan vanaf de grond trainen om mee te beginnen zal heus geen kwaad doen. Goed voer erbij en ik lees dat ze onbeperkt ruwvoer krijgt dus dan komt dat vast helemaal goed! Vind haar stal leuk en ook dat hoekje voor hooi. Vroeg me alleen af (puur uit nieuwsgierigheid) wat ligt er als bodembedekking?

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: Eigen paard in Litouwen, meet Consona!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:03

gefeliciteerd met je knappe paardje! heel veel plezier samen en wat een prachtige stek heb je voor haar <3 ! droomplek zo te zien/ lezen, heerlijk!

xSiep

Berichten: 3687
Geregistreerd: 25-12-06
Woonplaats: Vilnius, Litouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 20:05

Bedankt voor jullie reacties!


Calimero_ schreef:
Leuk dier met een knappe kop er op! Daar kun je wel wat van maken!
Maar als ik eerlijk ben zou ik er nog niet zo mee gaan trainen en al helemaal niet rijden met zo'n mager dier. Ik zou haar eerst wat tijd geven en wat aan laten komen. Zonder reserves komen er ook erg moeilijk spieren op is mijn ervaring.


Bedankt voor je reactie. Ik ga er inderdaad eerst nog niet weer mee rijden. Zoals ik ook in mijn post aangaf heb ik alleen 2 keer gereden om te kijken hoe ze onder het zadel is, omdat ik moest besluiten of ik haar zou kopen of niet :) Voor nu gaan we wel gewoon rustig longeren (drie keer per week ongeveer 15 minuten met veel stappen), omdat ik denk dat ze dat echt wel aan kan. Dit gaat ook in overleg met een goede dierenarts.


Cowgirl schreef:
Gezien de omgeving zou ik lekker buiten gaan rijden ipv nog eerst weken te gaan longeren(zo geestdodend).

Het gaat daar mooi licht bergop daar krijgen ze wel spieren en conditie van.


Klopt, dat ben ik ook van plan om te gaan doen. Ik heb nu een paar keer gewoon aan de hand gestapt in het bos. Dit vindt ze alleen nog erg spannend, dus voor ik dat onder het zadel kan doen wil ik haar eerst wat meer doorgereden hebben. (En voor ik dat kan doen moet ze eerst wat meer spieren krijgen). Maar aan de hand wat uitbreiden komt haar denk ik ook zeker ten goede en zodra ze het aankan zullen we dat ook onder het zadel gaan doen :)

bartjeminoes schreef:
Wat gaaf ts! Leuk beesje ook :) lekker ris tig aan vanaf de grond trainen om mee te beginnen zal heus geen kwaad doen. Goed voer erbij en ik lees dat ze onbeperkt ruwvoer krijgt dus dan komt dat vast helemaal goed! Vind haar stal leuk en ook dat hoekje voor hooi. Vroeg me alleen af (puur uit nieuwsgierigheid) wat ligt er als bodembedekking?


Bedankt voor je reactie! Er ligt soort zaagsel in, weet niet precies wat het is, maar het is heel fijn en zacht.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Eigen paard in Litouwen, meet Consona!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:40

Wat een leuke merrie! Ik vind haar rug wel meevallen hoor. Ze is ook nog maar 5, wellicht groeit de voorkant nog een beetje?
Superleuk dat je nu weer een eigen paard hebt! Ik ken het gevoel goed om in het buitenland weer iets te vinden :j Heel veel plezier met haar!

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Eigen paard in Litouwen, meet Consona!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:52

Wat leuk TS! Succes met haar!

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:58

Knap dier hoor !
Nog wel een guppie om te zien maar dat komt helemaal goed als ze straks aan het werk gaat en spieren krijgt ;)

En hele mooie omgeving daar ! Het zou bij mij dan toch elke dag wel kriebelen om lekker een rondje buiten te gaan doen. Krijg het idee dat je er lekker uren kunt rijden zonder iemand tegen te komen +:)+

xSiep

Berichten: 3687
Geregistreerd: 25-12-06
Woonplaats: Vilnius, Litouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 14:32

Dank voor de reacties!

Nissima schreef:
Wat een leuke merrie! Ik vind haar rug wel meevallen hoor. Ze is ook nog maar 5, wellicht groeit de voorkant nog een beetje?
Superleuk dat je nu weer een eigen paard hebt! Ik ken het gevoel goed om in het buitenland weer iets te vinden :j Heel veel plezier met haar!

Klopt, dat zei de dierenars ook, dat ze wss aan de voorkant nog iets groeit en wanneer ze alle spieten heeft opgebouwd je misschien wel helemaan niets geks meer aan de rug ziet.


Mirranda schreef:
Knap dier hoor !
Nog wel een guppie om te zien maar dat komt helemaal goed als ze straks aan het werk gaat en spieren krijgt ;)

En hele mooie omgeving daar ! Het zou bij mij dan toch elke dag wel kriebelen om lekker een rondje buiten te gaan doen. Krijg het idee dat je er lekker uren kunt rijden zonder iemand tegen te komen +:)+


Dat klopt! Vandaag ook een heel stuk gelopen over de weilanden, heerlijk!

Afbeelding

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Eigen paard in Litouwen, meet Consona!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 15:07

Wat leuk dat je weer kan rijden!
Wat een brave merrie zeg. Denk dat die later super mooi gaat worden!

Wat voor een zadel heb jij erop liggen als ik vragen mag?

xSiep

Berichten: 3687
Geregistreerd: 25-12-06
Woonplaats: Vilnius, Litouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 16:32

Sill_Monster schreef:
Wat leuk dat je weer kan rijden!
Wat een brave merrie zeg. Denk dat die later super mooi gaat worden!

Wat voor een zadel heb jij erop liggen als ik vragen mag?


Jazeker! Het is een Rossner America :)

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Eigen paard in Litouwen, meet Consona!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:04

Ik volg mee! Ze heeft echt een lief hoofd. Ben heelbenieuwd om haar ontwikkeling de komende tijd te zien.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Eigen paard in Litouwen, meet Consona!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:40

Wat een ontzettend sympathiek en leuk ogend dier! Jullie zijn een leuke combinatie!!

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Eigen paard in Litouwen, meet Consona!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 05:47

Ik zie een happy paard en happy baasje. *\o/*
Lekker genieten samen en opbouwen

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Eigen paard in Litouwen, meet Consona!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 06:34

Aah zo blij in de wei! Wat een lieverd met zo'n zachte blik in haar ogen.
Ik vind de rug ook meevallen.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 06:49

Aah, Litouwen <3


Wat een leukere zeg! Inderdaad wel een schriel kippetje, maar dat zal snel genoeg bijtrekken. Als er iets meer vetjes op zitten en de bovenlijn getraind wordt, dan zal die rug er ook al weer iets beter uit gaan zien hoor.

Ik zeg tijd voor een volgtopic :D

GabberGill

Berichten: 5744
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Eigen paard in Litouwen, meet Consona!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 06:54

Veel mensen vergissen zich tussen echt mager en spierloos. Paard heeft zeer zeker wel een laagje vet, maar mist gewoon alle spieren.

Lekker mee gaan werken en opbouwen!

Ik ben benieuwd naar het resultaat dalijk.

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: Eigen paard in Litouwen, meet Consona!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:38

Wat een leukerd! Ik vond Connie wel een leuke bijnaam, maar dan klinkt het een beetje of je een connemara hebt :') Zon misschien ook een leuke bijnaam?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:47

Leuk paardje ! En wat heb je daar een droomomgeving zo te zien !
De winterweiTJES is wel een klein understatement... :')