Fokadvies voor m'n 3 jarige Arezzo x Matterhon

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Fokadvies voor m'n 3 jarige Arezzo x Matterhon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-18 13:34

Hoi Bokkers :)

Misschien willen jullie met me meedenken voor een mogelijke hengst voor mijn (bijna) 3 jarige merrie. Ik overweeg haar dit (of volgend jaar) te laten insemineren, zodat ze nog een jaartje nuttig besteed om verder te groeien. Ik heb haar zelf gefokt uit mijn (helaas overleden) elite sport spring merrie Volina (Matterhorn x Olino).

Het veulen zou voor mezelf zijn en mijn ideale paard ziet er zo uit:
- 3 prima gangen en fijne springer (voorzichtig en goed qua techniek)
- goed en nuchter karakter
- aan de maat (rond de 1,70)
Doel is om er mee allround mee te rijden, dus dressuur, springen en eventing (en fokkerij) :) Liever een concessie op de gangen, dan op het springen.

Voor mijn 3 jarige is het karakter, maat en exterieur denk ik goed gelukt. Springen heb ik nog onvoldoende beeld van, maar verwacht dat dat goed is (gezien de moeder Z sprong en Arezzo het ook goed doet/vererft). Gangen lijken ook goed, voldoende kracht en ruimte. Een mogelijk hengst zou wat mij betreft mogen vererfen/toevoegen:
- souplesse / snelheid (door de grootte lijkt mijn merrie nu niet super snel, kan ook aan nog in de groei liggen :+ )
- behoud van maat (mag zelfs iets kleiner)
- hoeft zeker niet langer/rechthoekiger qua type
- behoud van goed karakter
- goed en correct beenwerk

Ik heb geen voorkeur voor kleur, jonge en oude hengsten zijn welkom (budget tot circa 1000-1500, afhankelijk van hoe gek ik van de hengst ben :o )

Linkje naar haar complete afstamming: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1816539/karolina

Paar foto's (betere kan ik nog maken..)
paar dagen geleden:
Afbeelding

oktober 2017:
Afbeelding

En linkjes naar een hoofdfoto:
https://myalbum.com/photo/rWdF2HfU7aaa/540.jpg

En dit was haar knappe mama:
https://myalbum.com/photo/NQpJpoEFqXV5/med.jpgg

Ik ben benieuwd, alvast bedankt!

- Edelweiss (Cicero vd Paemel x Sydney) L&M springen, L SGW
- Karolina (Arezzo x Matterhorn) > fokadvies gevraagd! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=159&t=1943770


Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Fokadvies voor m'n 3 jarige Arezzo x Matterhon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 23:50


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 02:37

marije1987 schreef:
Ik overweeg haar dit (of volgend jaar) te laten insemineren, zodat ze nog een jaartje nuttig besteed om verder te groeien.


Deze logica ontgaat me. Waarom moet ze per sé gedekt worden om nog een jaartje aan groeien te besteden?
Dat kan toch ook gewoon leeg?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 06:03

Cayenne schreef:
marije1987 schreef:
Ik overweeg haar dit (of volgend jaar) te laten insemineren, zodat ze nog een jaartje nuttig besteed om verder te groeien.


Deze logica ontgaat me. Waarom moet ze per sé gedekt worden om nog een jaartje aan groeien te besteden?
Dat kan toch ook gewoon leeg?


Drachtige merries groeien ook (bijna) niet meer, want die stoppen de energie in het drachtig zijn.

Grote broer geboren op 7-7-14
Kleine broer geboren 7-11-18

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-18 06:21

Cayenne schreef:
marije1987 schreef:
Ik overweeg haar dit (of volgend jaar) te laten insemineren, zodat ze nog een jaartje nuttig besteed om verder te groeien.


Deze logica ontgaat me. Waarom moet ze per sé gedekt worden om nog een jaartje aan groeien te besteden?
Dat kan toch ook gewoon leeg?

Bedankt voor de off-topic reactie ;) ik wil haar niet fanatiek oppakken al, maar eventueel wel dat jaartje inzetten voor een veulen. Misschien wat raar verwoord. Heb je nog suggesties voor een hengst?

- Edelweiss (Cicero vd Paemel x Sydney) L&M springen, L SGW
- Karolina (Arezzo x Matterhorn) > fokadvies gevraagd! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=159&t=1943770


marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-18 06:22

wemkelover schreef:
Cayenne schreef:

Deze logica ontgaat me. Waarom moet ze per sé gedekt worden om nog een jaartje aan groeien te besteden?
Dat kan toch ook gewoon leeg?


Drachtige merries groeien ook (bijna) niet meer, want die stoppen de energie in het drachtig zijn.

Jij ook bedankt voor de off-topic reactie ;) Heb je nog suggesties voor een hengst?

- Edelweiss (Cicero vd Paemel x Sydney) L&M springen, L SGW
- Karolina (Arezzo x Matterhorn) > fokadvies gevraagd! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=159&t=1943770

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-18 06:22


- Edelweiss (Cicero vd Paemel x Sydney) L&M springen, L SGW
- Karolina (Arezzo x Matterhorn) > fokadvies gevraagd! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=159&t=1943770

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 07:57

marije1987 schreef:
wemkelover schreef:


Drachtige merries groeien ook (bijna) niet meer, want die stoppen de energie in het drachtig zijn.

Jij ook bedankt voor de off-topic reactie ;) Heb je nog suggesties voor een hengst?


Nee geen verstand van goede hengsten. Maar je hoeft niet meteen zo aanvallend te doen.
Dat is niet nodig. Ik wou je alleen waarschuwen dat als je wil dat je paard groeit (in de lengte) dat je haar niet drachtig zou moeten laten worden ivm bovenstaande reden. Ze groeien dan eigenlijk niet meer of bar weinig. Vandaar.

Grote broer geboren op 7-7-14
Kleine broer geboren 7-11-18

merelhof
Berichten: 561
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Re: Fokadvies voor m'n 3 jarige Arezzo x Matterhon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 11:07

Diarado, kan antwoorden op je vragen, stakkato gold ook. Geven allebei bloed, souplesse en een wat compacter paard. Wat ook zou kunnen passen hickstaed white. Zijn er nog geen massa van gezien zijn leeftijd maar spingt zeer fijn met veel souplesse. Heartbeat z zou ook goed kunnen gaan heartbreaker maar goed aan de maat. Global express, souplesse te over en eens ander bloed.

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 11:39

wemkelover schreef:
Drachtige merries groeien ook (bijna) niet meer, want die stoppen de energie in het drachtig zijn.


Maar dat zal dan toch eerder qua hoogte zijn en dat ze wat 'kleiner' blijft? Neem aan dat de botten niet stoppen met groeien zodra er een veulen inzit.

Ik kan je verder helaas geen advies geven ts, want ik ben daar niet zo in thuis maar succes met je zoektocht. Hopelijk vind je een goedpassende henest voor je knappe merrie!

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-18 20:45

merelhof schreef:
Diarado, kan antwoorden op je vragen, stakkato gold ook. Geven allebei bloed, souplesse en een wat compacter paard. Wat ook zou kunnen passen hickstaed white. Zijn er nog geen massa van gezien zijn leeftijd maar spingt zeer fijn met veel souplesse. Heartbeat z zou ook goed kunnen gaan heartbreaker maar goed aan de maat. Global express, souplesse te over en eens ander bloed.

Dank voor je reactie! Allemaal hengsten waar ik zelf niet direct aan dacht :)

- Edelweiss (Cicero vd Paemel x Sydney) L&M springen, L SGW
- Karolina (Arezzo x Matterhorn) > fokadvies gevraagd! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=159&t=1943770

Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Re: Fokadvies voor m'n 3 jarige Arezzo x Matterhon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:19

Misschien dat je Van Gogh aan je lijstje toe zou kunnen voegen :)

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-18 13:12

Joanne1997 schreef:
Misschien dat je Van Gogh aan je lijstje toe zou kunnen voegen :)

Beste Joanne, dank voor je reactie? Kun je daar nog een toelichting bij geven?

- Edelweiss (Cicero vd Paemel x Sydney) L&M springen, L SGW
- Karolina (Arezzo x Matterhorn) > fokadvies gevraagd! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=159&t=1943770

Cioccolato

Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Fokadvies voor m'n 3 jarige Arezzo x Matterhon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:21

Is ze zadelmak? Ik zou persoonlijk wel eerst karakter onder het zadel beoordelen en dat ook meenemen in hengstenkeuze. Niet zo zeer concour etc, springen mag niet eens. Maar wel dat stukje hoe ze leert, hoeveel bloed etc.


Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 15:18

marije1987 schreef:
Joanne1997 schreef:
Misschien dat je Van Gogh aan je lijstje toe zou kunnen voegen :)

Beste Joanne, dank voor je reactie? Kun je daar nog een toelichting bij geven?


Allround zowel springen als dressuur, geeft beweging en goede gangen mee, geen maat en een fijn karakter :)

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 18:12

marije1987 schreef:
Ketaki schreef:
http://www.vdlstud.com/nl/paarden/Jardo ... x-Indoctro

jardonnay,
een vrij jonge hengst, met bewezen vaders in de pedigree.

dekgeld is 900, -

Dank voor je reactie, waarom denk je dat deze hengst goed past?

Het is een jonge hengst, maar wel met bewezen vaders in de pedigree. :j :j

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-18 18:36

Cioccolato schreef:
Is ze zadelmak? Ik zou persoonlijk wel eerst karakter onder het zadel beoordelen en dat ook meenemen in hengstenkeuze. Niet zo zeer concour etc, springen mag niet eens. Maar wel dat stukje hoe ze leert, hoeveel bloed etc.

Nee is ze voorlopig niet, ik vind haar nog veel te jong en slap om te gaan rijden. In de omgang is ze heel nuchter en vol vertrouwen (maar niet brutaal).

- Edelweiss (Cicero vd Paemel x Sydney) L&M springen, L SGW
- Karolina (Arezzo x Matterhorn) > fokadvies gevraagd! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=159&t=1943770

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 18:41

marije1987 schreef:
wemkelover schreef:

Drachtige merries groeien ook (bijna) niet meer, want die stoppen de energie in het drachtig zijn.

Jij ook bedankt voor de off-topic reactie ;) Heb je nog suggesties voor een hengst?

Het klopt ook niet, drachtige merrie's groeien gewoon door.

Ik zou een merrie uit zo'n lijntje klaar laten maken voor de keuring. Daarna pas over dekken nadenken.

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 10:29

janderegelaa schreef:
Het klopt ook niet, drachtige merrie's groeien gewoon door.

Ik zou een merrie uit zo'n lijntje klaar laten maken voor de keuring. Daarna pas over dekken nadenken.

Dank voor je advies ook, keuring had ik nog niet aangedacht, maar ga ik nu wel naar kijken/proberen :)

Hier een recente foto van gister.
Afbeelding

Iemand nog suggesties? :)

- Edelweiss (Cicero vd Paemel x Sydney) L&M springen, L SGW
- Karolina (Arezzo x Matterhorn) > fokadvies gevraagd! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=159&t=1943770

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 16:54

Moderatoropmerking:
De discussie wel of niet laten dekken op deze leeftijd ivm eventuele groei etc hoeft hier niet gevoerd te worden. Maar natuurlijk wel elders op het forum!
Vandaar ook het verzoek om bij deze te kijken naar een eventuele match met bepaalde hengst.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers