[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:07

Ik heb de Bucas met dicht rugpand, echt een ideale deken. Waterdichte stof voelt alleen niet heel sterk aan, denk niet dat het een geschikte deken is voor een dekensloper, maar ligt op mijn paard perfect en is het vorig seizoen goed doorgekomen. Trok in het begin soms scheef, maar nu die vies is schuift hij niet meer :D. Wat ik ook erg mooi aan de deken vind is de gaasconstructie onder het rugpand, waardoor de waterdichte stof niet de vacht ligt. Tot nu toe heeft hij alle stortbuien goed doorstaan.

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:12

Ik heb 2 jaar naar tevredenheid de amigo 3 in 1 gebruikt, vind het ook ideaal voor zomerse buien, bovenlijn die droog blijft en verder niet te heet als het even niet regent in tegenstelling tot een regendeken vaak. Helaas is mijn paard eruit gegroeid en staat de deken te koop, ik heb nu ook een bucas in bestelling staan :)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:22

Due van mij staar nog onder z’n Bucas.. maar hij verhaart heel raar..

Z’n hoofd,buik,benen wat ik in januarie heb geschoren is erg aan t verharen

Maar z’n nek en lichaam wat ik in januarie geschoren heb. Verhaart totaal niet terwijl z’n bek al best dik in z’n vacht is.

Als dat zo blijf scheer ik hem ein april helemaal.

Heb zelf nog nooit z’n hoofd geschoren.. toen ik het liet doen wel. Was die heel braaf

Myrthe_x

Berichten: 247
Geregistreerd: 16-01-11
Woonplaats: Leiden

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:54

Ik zag ineens vanmiddag tijdens het dekens wisselen dat mijn pony een schuurplek heeft. Mijn verzorger zei ineens dat ze het al een paar dagen heeft. Meestal komt dit door geen goed passende deken. Nu heeft ze haar nieuwe 0 grams deken 2 dagen opgehad. Kan er dan al zo een plek ontstaan? Of komt dit van haar rhino deken waar ze veel vaker onder staat? Of kan het ook ontstaan door veel onder een deken te staan?

Ben benieuwd of iemand hier een ervaring mee heeft. Mocht het van een van de dekens komen doe ik ze gelijk weg, passen ze dus niet goed.




Afbeelding

0 grams:

Afbeelding


Rhino:


Afbeelding


Heb geen betere foto’s. Ga ze wel even maken.

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 23:19

Ik ben bang dat het komt door je nieuwe deken en dit kan idd al na een paar dagen.

Myrthe_x

Berichten: 247
Geregistreerd: 16-01-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 23:41

Patt schreef:
Ik ben bang dat het komt door je nieuwe deken en dit kan idd al na een paar dagen.


Oke bedankt voor je reactie! Ga ik die weg doen.

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:05

Iemand hier ervaring met de bucas twill sheet, competition cooler of power cooler?
Zoek een dunne zweetdeken voor deze lastige periode na het werk, paard is een teddybeer dus wil hem graag zo droog mogelijk onder de deken terug zetten

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:43

Ik ben aan het kijken naar een vliegendeken met dichte rug tegen de regen. Twijfel omzettend tussen de amigl 3in1 of de Rambo summer series. Wat vinden jullie een fijnere deken?

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:50

Sowieso de rambo. De mijne heeft een drukplek op de schoft overgehouden aan die 3in1 door de vaste hals.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:04

Ik heb de Rambo Summer Series net nieuw voor mijn IJslander. Verder geen ervaring met vliegendekens, maar deze zit (net als alle andere Rambo's) erg mooi!

Afbeelding

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:09

Dat is direct ook mijn grote twijfel van de amigo, die vaste hals...
Voordeel van de amigo vond ik de buikflap!

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:26

Ik zit ook aan zo’n deken te denken gezien die van mij met de zomer als t 18 graden is t regent krijgt ze fluffy vacht. Maar kan niet altijd een regendeken op of af doen en kan overdag als t dan wel droog is te warm worden

Gezien ze enkel bucas past zat ik aan bucas te denken. Hoe is die? Rambo zal ze niet passen denk ik als ze geen amigo past

Is bucas ook goed waterdicht?

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 16:24

Beau_Myrthe schreef:
Dat is direct ook mijn grote twijfel van de amigo, die vaste hals...
Voordeel van de amigo vond ik de buikflap!

Ik vraag me af tot in hoeverre die buikflap een functie heeft. De rambo heeft ook uitstekende flappen die al een deel van de buik bedekken als je de kruissingels dicht doet. :)

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 16:27

Beau_Myrthe schreef:
Dat is direct ook mijn grote twijfel van de amigo, die vaste hals...
Voordeel van de amigo vond ik de buikflap!

Dat vind ik juist een groot nadeel. Mijn merrie heeft een vliegendeken met waterdichte bovenkant en dus een buikflap, en daar zitten 3 van die rechte singels aan (ipv 2 die kruislings gaan). Daardoor heeft ze veel te weinig bewegingsruimte voor de voorbenen, en ben ik best veel tijd kwijt om die singels er af te halen en er opnieuw schuin op te zetten. Tegen de vliegen heeft ze de flap sowieso niet nodig, haar uier smeer ik elke dag in in de zomer en de buik spray ik. Grootste nadeel aan de buikflap vind ik dus de singels.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 19:34

Ah we zijn bij de vliegendekens *D nu kan ik wel wat advies gebruiken.
Heb je meerdere vliegendekens of juist niet?
Is zo'n halve regen/vliegendeken handig? en ook als het warm is?
Hoe zitten die halzen? als hij er los op zit ligt dan de schoft niet bloot bij het grazen?
en ik vroeg me inderdaad af of dat niet ging schuren waneer er een vaste hals aan zit.
Hebben jullie ook last van hertenluisvliegen en helpen die dekens dan ook of kruipen ze daar juist onder.
Wel of geen buikflappen? en waarom wel/niet.
Een exzeemdeken is weer anders dan een vliegendeken toch?
Ik kom met mijn paard uit de daasvrije polder ik weet er echt niks van maar moet er wel aan nu ze midden op de Veluwe staat.
Laatst bijgewerkt door justkid op 06-04-18 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 19:51

Kan je niet met alle vragen beantwoorden maar:

Ik heb er 2. 1tje dat goed past en dat er dus meestal op ligt. Als deze nat is door bv een onverwachte regenbeu doe ik de andere aan. Was uiteindelijk niet de bedoeling maar vind het nu wel handig.

Als het regend staat ze bloot. Er zijn geen dazen dan namelijk.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 19:56

Ah die laatste opmerking daar ben ik blij mee, lijkt me niks altijd onder zo'n deken :\

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 20:07

justkid schreef:
Ah we zijn bij de vliegendekens *D nu kan ik wel wat advies gebruiken.
Heb je meerdere vliegendekens of juist niet?
Is zo'n halve regen/vliegendeken handig? en ook als het warm is?
Hoe zitten die halzen? als hij er los op zit ligt dan de schoft niet bloot bij het grazen?
en ik vroeg me inderdaad af of dat niet ging schuren waneer er een vaste hals aan zit.
Hebben jullie ook last van hertenluisvliegen en helpen die dekens dan ook of kruipen ze daar juist onder.
Wel of geen buikflappen? en waarom wel/niet.
Een exzeemdeken is weer anders dan een vliegendeken toch?
Ik kom met mijn paard uit de daasvrije polder ik weet er echt niks van maar moet er wel aan nu ze midden op de Veluwe staat.

Ik heb voor allebei 1 vliegendeken, en voor mijn merrie ook eentje met waterdichte bovenkant. Ze heeft nogal een hekel aan regen, vandaar. Af en toe was ik de vliegendekens wel tussendoor, maar aangezien ik ze alleen in de zomer gebruik en ze ook nog eens van gaas zijn zijn ze supersnel droog. 's Avonds laat de machine aan, dekens wassen, uithangen en de volgende dag droog en fris op paard.

Voor mijn merrie heb ik een losse hals, en die is eigenlijk net te groot voor haar. Maar de hals van mijn pony komt absoluut niet bloot, het gaas van de hals steekt een stuk over het gaas van de deken.

Mijn merrie heeft een vliegendeken met waterdichte bovenkant, en die draagt ze op dagen dat het wisselend bewolkt is of bij voorbeeld als het 's ochtends droog is en 's middags gaat regenen. Weliswaar zijn er geen vliegen en dazen als het regent maar in het dagdeel/de uren dat het droog is zijn ze er wel. Mijn ruin heeft geen vliegendeken met waterdichte bovenkant, voor hem is het afhankelijk van het weer wat ik doe. Bij redelijk warm weer met af en toe, of kans op, een bui doe ik de vliegendeken op. Die droogt gauw genoeg en van een buitje wordt dat ding niet zo heel nat. Als het wisselvallig is, zeg maar type "een lappendeken van zon en buien", laat ik mijn ruin bloot, en spray ik hem 's ochtends extra goed in met antivliegenspul.

Hertenluisvliegen hebben we hier gelukkig niet, wel dazen. Op de één of andere manier heeft mijn merrie daar weinig last van terwijl mijn ruin een ware dazenmagneet is. Om die reden heeft hij een zebradeken.

Buikflappen: zie mijn post eerder vandaag.

Een vliegendeken is idd anders dan een eczeemdeken. Een vliegendeken houdt het paard voor een groot deel vrij van vliegen, een eczeemdeken is bedoeld tegen knutten. Die zijn zo klein dat ze door het gaas van een normale vliegendeken kunnen, daarom is de stof van een eczeemdeken dichter geweven. Ook bedekt een eczeemdeken meer paard: sowieso de hele romp inclusief buik en de hals. Het is een soort pyjama waar elastieken delen er zo veel mogelijk voor zorgen dat de stof nauwsluitend het paard omhult. Een gewone vliegendeken kan ook het zelfde model zijn als een regen- of zweetdeken bij voorbeeld.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 20:17

Dank je wel koper daar heb ik zeker wat aan :)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 20:26

Ik zou wel echt kijken voor een deken met hals. Vind het anders echt nutteloos, aangezien ze het meest op hun hals gestoken worden. Een buikflap is niet echt noodzakelijk, meeste dekens sluiten toch vrij ver onder de buik dus het is niet zo dat het paard daar half bloot loopt.

Ik heb per paard maar één vliegendeken. Als het nodig is was ik ze 's nachts en doe ik ze 's ochtends weer op.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 20:29

Bij mijn ruin valt het reuze mee hoe veel hij op de hals gestoken wordt. Hij heeft namelijk manen :+ Mijn merrie heeft een manenboog, dus zij draagt wel een deken met hals. Ook omdat zij meer last heeft van die kleine beestjes die vooral in de schemer in de manen gaan zitten.

De buiken spray ik 's ochtends in met vliegenspul, en de uier van mijn merrie doe ik met een lotion. En dan kokosvet op de kroonranden en andere typische tekenplekken tegen de teken.

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:04

Ik twijfel of ik een amigo hero 6 0 gr zal kopen voor mijn pony. Weet iemand hoe deze vallen? Hij heeft normaal maat 175. Hij heeft een haflinger bouw.
Afbeelding

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:09

Ik heb de amigo hero 6 maar heb wel een pony.. heb de 200 grams en ook de 0 grams.
heb wel wat fotos evt

Afbeelding
Afbeelding

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:10

Dan gaat 6.0 te groot zijn. Mijne heeft onderlengte 175 en een aardig vergelijkbare bouw en voor hem is Amigo 6.0 te groot.

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:13

Koper schreef:
Dan gaat 6.0 te groot zijn. Mijne heeft onderlengte 175 en een aardig vergelijkbare bouw en voor hem is Amigo 6.0 te groot.


Welke maat Amigo Hero heb jij nu op je pony liggen dan? Gewoon 175 cm? Divoza heeft namelijk wel gewoon de cm maten er op staan. Dus twijfel of 175 cm wel echt 175 is.