Bit voor sterk paard wat bit vast neemt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Bit voor sterk paard wat bit vast neemt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 19:31

Hallo,
Ik ben op zoek naar een geschikt bit voor de eventing wat mijn paard niet vast pakt. Tijdens de dressuur is hij zeer fijn te rijden op een ongebroken happy mouth watertrens maar vanaf de moment dat ik naar een hindernis rij ben ik hem volledig kwijt. Hij trekt echt naar de sprong toe en wil dan niet meer draaien. Ik heb al van alles geprobeerd maar nog niet de ideale combinatie gevonden. Uiteraard is mijn paard gecontroleerd door tandarts, osteopaat en dierenarts en nemen we wekelijks dressuur en springles.

Volgende bitten heb ik al geprobeerd.
- Happy mouth ophaaltrens ongebroken gereden met dubbele teugels: iets minder loperig maar nog steeds geen stuur
Afbeelding

- Beris Butterfly flip bit met kinriem: had hij dan weer bang van, was zeer terughoudend en durfde niet meer vooruit. Wel makkelijk te sturen maar het is niet de bedoeling dat mijn paard bang krijgt. Zou dit bit eventueel nog eens kunnen proberen zonder kinriem
Afbeelding

- Dubbel gebroken watertrens met speciaal monstuk: mondstuk zoals op de foto maar dan watertrens. Nog sterker en lastiger dan met mijn simpel happy mouth watertrensje.
Afbeelding

Ik heb liefst een bit waarbij ik met 1 teugel kan rijden omdat dit makkelijker is in de cross

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:23

Ik lees even mee, mijn paard wordt in het parcours vooral sterk niet persé naar de sprong toe maar gaat steeds wat harder en krijg hem lastig terug. Ik heb een ongebroken (trust) baby pelham geprobeerd maar werkte ook niet. Ik reed hem nu indoor op een stubben easy control, dubbel gebroken die blokkeert als stang bij wat meer druk. Dit was fijn maar moet outdoor (meer ruimte) nog zien of het dan ook werkt. Dagelijks loopt ie op een sprenger duo, dus beetje zelfde idee als jou dagelijkse bitje.

Sprenger heeft ook een dubbel gebroken baby pelham met locked effect, werkte goed bij mijne maar hij ging z'n hoofd naar beneden doen bij de druk als die wel braaf was dus dat reed ook niet echt fijn als die wel braaf was.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Bit voor sterk paard wat bit vast neemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:46

Onze (iet wat onstuimige) arabier hebben we gesprongen met een pessoabit (enkelgebroken), met hierom een latex bandage zodat hij bijna gelijk aan aan de vorm van jouw bovenste foto was. Hierop een vorkje zodat je met 1 teugel kan rijden. Dit was het enige wat hij accepteerde als rem, totaal heeft het me nog geen 20 euro gekost.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bit voor sterk paard wat bit vast neemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:57

Niet investeren in scherpere bitten maar in betere dressuurles! dit is rijtechnisch prima op te lossen.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:09

Voor mijn doordenderende tank die ook weleens wil/wilde vergeten dat er nog iemand op zat heb ik ook heel veel uitgeprobeerd. En ik had ook het probleem met de bitten waarmee hij wel te remmen en te sturen was hij dat hij er juist weer te heftig op reageerde.
Mijn ruin heeft een hekel aan bitten die teveel bewegen in zijn mond en loopt verreweg het fijnst op ongebroken bitten, maar ik heb wel gemerkt dat bij ongebroken bitten het stuur gewoonweg wat minder is omdat je lastiger eenzijdig kunt inwerken.
Uiteindelijk uitgekomen op een danger bit, dubbelgebroken maar blokkeert bij druk. En dan de variant met twee ‘oogjes’ in de ringen voor een lichte hefboomwerking. Daar loopt hij prima op zonder te heftig te reageren, maar wel met betere rem en stuur.
Deze, sprenger max Control type danger:
Afbeelding

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:16

Bit met rolletjes al geprobeerd? Die schijnen ze ook minder makkelijk vast te pakken, zelf geen ervaring mee, dit is van horen zeggen.

Mijn paard heeft een tijd fijn gelopen op een ophaaltrens, maar merk nu dat ze het bit wat "too much" vindt. Ik heb die van BR, dubbelgebroken. Mijn paard ging telkens hangen op het bit (niet zozeer omlaag maar naar voren) en ze werd erg sterk, maar doet dat niet / amper op de ophaaltrens.

Gezien de enorme keuze in bitten, zou ik je toch aanraden om een bitfitter langs te laten komen of dat je bitten uitprobeert bij een probeerservice of dat je van stalgenoten een keer wat leent om te proberen. Of je moet geld op je rug groeien, dan kan je makkelijker verschillende bitten aanschaffen. Ik heb zelf redelijk goede ervaringen gehad met de ophaaltrens (ook bij andere paarden), met pessoa's bij sommige paarden, met ongebroken pelhams weinig goede ervaringen en mijn paard heb ik ook een tijd gereden op een enkelgebroken pessoa ding (bit wat Supertje boven mij heeft geplaatst, maar dan enkelgebroken).

Moet wel zeggen... Ophaaltrensen, pessoa's en pelhams vind ik wel heftige bitten, zeker als je niet met dubbele teugel wilt rijden. Ik heb met deze bitten ook wel gecrosst (toen ik me nog minder bewust was van wat ik eigenlijk in de mond van het paard liet hangen), maar als je dan net een keer niet mee zit in de sprong dan geef je wel echt een kneiter harde ruk met zo'n bit in de mond van je paard. Als je paard al bangig aangelegd is voor een bit, zou ik het misschien eerder zoeken in een perfect passend bit vinden wat slapper is. Je wilt niet dat je straks een keer per ongeluk een ruk geeft boven de sprong en je paard niet meer durft te springen. Wie weet is dubbelgebroken met een seal-texje om het middenstuk wel helemaal de match bij jouw paard. Of is een ander materiaal helemaal perfect. I don't know, daarom zou ik veel verschillende dingen uitproberen als ik jou was en een bitfitter kan daarbij helpen.

Koper

Berichten: 30259
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 18:23

Is het een idee om ipv in het bit de oplossing te zoeken in de neusriem? Klinkt als een probleem wat je met een kineton aan zou kunnen pakken.

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Bit voor sterk paard wat bit vast neemt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 21:32

Vandaag heb ik de waterford kneveltrens geprobeerd in combinatie met een hanoveraanse neusriem. Momenteel de beste combinatie tot nu toe. Hij nam het bit goed aan en was goed controleerbaar tussen de sprongen. Die kineton ga ik ook nog eens opzoeken.

Avalanche

Berichten: 15970
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:39

Koper schreef:
Is het een idee om ipv in het bit de oplossing te zoeken in de neusriem? Klinkt als een probleem wat je met een kineton aan zou kunnen pakken.

Hoe werkt een Kineton Koper? Heb je daar ervaring mee?

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Bit voor sterk paard wat bit vast neemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:47

Ook wel beugel neusriem toch? Of is dag weer net anders?

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Re: Bit voor sterk paard wat bit vast neemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 22:07

Hoe reageerd het paard op druk op de neus (als in met een bitloze optoming) Want mijn paard is ook heel heet naar de sprong toe maar zolang je de neus begrensd is ze stukken beter te houden!

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 22:45

Pleun02 schreef:
Hoe reageerd het paard op druk op de neus (als in met een bitloze optoming) Want mijn paard is ook heel heet naar de sprong toe maar zolang je de neus begrensd is ze stukken beter te houden!


Hackamore heb ik ook al geprobeerd. Hier is hij zelfs dressuurmatig niet mee te rijden. Dan is het echt opstappen en wegracen. Kortom geen stuur en geen remmen.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 23:06

Ik wou zeggen de waterford in een kneveltrens vorm proberen maar zag dat je die al had geprobeerd!
Ik persoonlijk vind het not-done om met een Hannoveraanse neusriem te crossen, maargoed voor een B/L crossje valt het allemaal wel mee. En anders zou ik eens een dubbele neusriem proberen.

Al eens een keer een mexicaan geprobeerd met de waterford? Ik zou wel proberen een kneveltrens te houden, omdat je dan ook automatisch iets meer druk op de wangen hebt en het sturen dus ook duidelijker is voor het paard. En anders een waterford met een curb gag?

En buiten het bit zou ik vervolgens heel erg veel balkjes gaan trainen en obedience verwachten. Ik werk nu op een stal waar 4* eventing paarden lopen, en daar is het wekelijkse kost. 2 balkjes op een volte is al zat, en dan tempowisselingen gaan maken op die volte maar in een mooi ritme zonder gevecht en los door het lijf bij de balk kunnen komen. :)

Dubbele neusriem trouwens alleen in het springen of niet? Zou die niet zo snel in de cross gebruiken.

Koper

Berichten: 30259
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 00:49

Capriootje schreef:
Ook wel beugel neusriem toch? Of is dag weer net anders?

Nee, er zitten wel een soort beugels aan een kineton maar een beugelneusriem is echt anders. Een kineton heeft geen kinriem terwijl een beugelneusriem er daar twee van heeft.

Bij een kineton zitten de beugels om het bit heen. Het bit hangt als het ware in de beugels. Dus wanneer je de teugels maar genoeg aanneemt oefen je druk uit op de neus (en neemt de druk op de mond niet verder toe). Die van mij is er zo eentje die zich vol op z'n bit stort wanneer hij daar zin in heeft, en hoe meer jij met je teugels doet hoe meer hij z'n bit beet grijpt. Op een hackamore was hij stuur- en remloos, en een bit met iets hefboom -ik had een kimblewick gebruikt- was het ook niet. Dankzij dat bit weet ik hoe hard mijn paard écht kan :Y) Druk achter z'n oren, zoals bij een hackamore of combinatiebit, kan hij niet tegen. Hij accepteert het niet, wordt pislink en zet het op een rennen. Voor druk op de neus heeft hij wel ontzag, aan de hand is hij op een kaptoom beter te controleren dan aan een halster bij voorbeeld (ik ga ook nooit met 'm aan een halster over straat als hij aan de hand mee moet, en ook niet met een hoofdstel. Als hij dan zin heeft om weg te rennen dan rent 'ie weg. Met een kaptoom hou ik 'm meestal wel. Helaas heeft die van mij ontdekt hoe sterk hij is en die wetenschap zet hij in in zijn voordeel wanneer hem dat zo uitkomt. Verder is 'ie wel heel lief hoor). Ervaring met een kineton heb ik niet, ik was ernaar aan het kijken voor die van mij voor onder het zadel maar ik rijd helemaal niet meer.

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 15:23

Seventeen schreef:
Ik wou zeggen de waterford in een kneveltrens vorm proberen maar zag dat je die al had geprobeerd!
Ik persoonlijk vind het not-done om met een Hannoveraanse neusriem te crossen, maargoed voor een B/L crossje valt het allemaal wel mee. En anders zou ik eens een dubbele neusriem proberen.

Al eens een keer een mexicaan geprobeerd met de waterford? Ik zou wel proberen een kneveltrens te houden, omdat je dan ook automatisch iets meer druk op de wangen hebt en het sturen dus ook duidelijker is voor het paard. En anders een waterford met een curb gag?

En buiten het bit zou ik vervolgens heel erg veel balkjes gaan trainen en obedience verwachten. Ik werk nu op een stal waar 4* eventing paarden lopen, en daar is het wekelijkse kost. 2 balkjes op een volte is al zat, en dan tempowisselingen gaan maken op die volte maar in een mooi ritme zonder gevecht en los door het lijf bij de balk kunnen komen. :)

Dubbele neusriem trouwens alleen in het springen of niet? Zou die niet zo snel in de cross gebruiken.


Ik heb vandaag getest (dressuurmatig) met een mexicaanse neusriem en dat was ook zeer positief. Morgen heb ik springles en probeer ik deze combi (waterford kneveltrens + mexicaanse neusriem) opnieuw. Indien nog steeds positief start ik hem zondag met deze optoming.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:02

Seventeen schreef:
Ik wou zeggen de waterford in een kneveltrens vorm proberen maar zag dat je die al had geprobeerd!
Ik persoonlijk vind het not-done om met een Hannoveraanse neusriem te crossen, maargoed voor een B/L crossje valt het allemaal wel mee. En anders zou ik eens een dubbele neusriem proberen.

Al eens een keer een mexicaan geprobeerd met de waterford? Ik zou wel proberen een kneveltrens te houden, omdat je dan ook automatisch iets meer druk op de wangen hebt en het sturen dus ook duidelijker is voor het paard. En anders een waterford met een curb gag?

En buiten het bit zou ik vervolgens heel erg veel balkjes gaan trainen en obedience verwachten. Ik werk nu op een stal waar 4* eventing paarden lopen, en daar is het wekelijkse kost. 2 balkjes op een volte is al zat, en dan tempowisselingen gaan maken op die volte maar in een mooi ritme zonder gevecht en los door het lijf bij de balk kunnen komen. :)

Dubbele neusriem trouwens alleen in het springen of niet? Zou die niet zo snel in de cross gebruiken.


Ben eigenlijk wel benieuwd waarom cross met Hanoveraanse neusriem not done is?
Ben geen crosser overigens, maar wel benieuwd naar. :)

Verder zou ik inderdaad een kneveltrens aanraden, maar lees dat je die al geprobeerd hebt.

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Bit voor sterk paard wat bit vast neemt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 19:11

Cross met hannoveraanse neusriem wordt afgeraden omdat die neusriem de luchttoevoer belemmerd. De waterford kneveltrens is nog niet het perfecte bitje voor ons. Zaterdag besloot hij weer om zijn bit vast te pakken tijdens 1 van de combinatiehindernissen.

bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Re: Bit voor sterk paard wat bit vast neemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 12:40

Is zoiets niet beter?
https://drunensruiterhuis.nl/nl/paard/2 ... 02140.html
Heel vriendelijk bitje, maar als je paard heel sterk wordt springt hij ‘op slot’ en werkt hij in als een stang. En dan natuurlijk veel lessen, dat je daarna weer op een simpel bitje kan rijden

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 15:01

bosox schreef:
Is zoiets niet beter?
https://drunensruiterhuis.nl/nl/paard/2 ... 02140.html
Heel vriendelijk bitje, maar als je paard heel sterk wordt springt hij ‘op slot’ en werkt hij in als een stang. En dan natuurlijk veel lessen, dat je daarna weer op een simpel bitje kan rijden

Dat bit kan ik ook wel eens proberen, uiteraard nemen we veel lessen.
Zondag heb ik met een hackamore gereden. Perfecte controle op de korte lijnen en makkelijk wenden. Ook de combinatiehindernissen sprong hij nu heel makkelijk. Alleen op de lange galopstukken trok hij er vandoor en duurde het veel te lang om hem terug op te vangen waardoor we onze afslag misten

_Mellanie

Berichten: 2509
Geregistreerd: 11-12-07

Re: Bit voor sterk paard wat bit vast neemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:10

Ooit een myler bit geprobeerd?

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:13

Elisa2 schreef:
Niet investeren in scherpere bitten maar in betere dressuurles! dit is rijtechnisch prima op te lossen.

_/-\o_ Inderdaad, niet aan symptoombestrijding doen bij het paard. Die kan er niets aan doen dat de ruiter nog niet alles onder de knie heeft.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:14

Elisa2 schreef:
Niet investeren in scherpere bitten maar in betere dressuurles! dit is rijtechnisch prima op te lossen.



Ben het hier helemaal mee eens.. Heb met een paard wat in de B of L loopt nog nooit andere bitten als een trens gebruikt.. Als je zo'n paard in de B of L al een speciaal bit in moet hangen heeft dat niets meer met opleiden te maken.

Ik zou inderdaad hier rijtechnisch aan gaan werken, aangezien dit probleem makkelijk op te lossen is..

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:29

Elisa2 schreef:
Niet investeren in scherpere bitten maar in betere dressuurles! dit is rijtechnisch prima op te lossen.


Helemaal mee eens! Een paard hoor je op je pinken te kunnen rijden of zelfs zonder bit. Ze zijn sowieso altijd sterker, dus geen enkel bit gaat helpen. Als je 10 bitten verder bent, had je ook veel goede lessen kunnen nemen.

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Bit voor sterk paard wat bit vast neemt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 16:11

Zoals hierboven reeds gemeld wordt er al veel les genomen. 2x per week heb ik dressuurles van een grand prix ruiter en 1x per week springles, ook van een grand prix ruiter. Rijtechnisch wordt er alles aan gedaan om hem op een simpel trensje te kunnen rondsturen, wat op training ook altijd goed lukt. Enkel op wedstrijd is hij te enthousiast (en ik wil graag VEILIG kunnen crossen). Voor diegene die twijfelen aan mijn rijkunst, ik heb al meer dan 50 paarden zadelmak gemaakt en opgeleid tot L eventing en M - Z springen. Gelukkig hoef ik niet te investeren in bitten maar kan ik ze gewoon zo uitproberen, dit dankzij mijn groot bestand van tevreden klanten.
Met de hackamore had ik tot nu toe het beste gevoel, dus ja ik rij ook zonder bit. Op wandeling of als we gewoon wat losrijden rij ik hem op neckrope of touwhalster dus ik kan hem prima rijden op enkel mijn zit.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:33

Lightninggg schreef:
Zoals hierboven reeds gemeld wordt er al veel les genomen. 2x per week heb ik dressuurles van een grand prix ruiter en 1x per week springles, ook van een grand prix ruiter. Rijtechnisch wordt er alles aan gedaan om hem op een simpel trensje te kunnen rondsturen, wat op training ook altijd goed lukt. Enkel op wedstrijd is hij te enthousiast (en ik wil graag VEILIG kunnen crossen). Voor diegene die twijfelen aan mijn rijkunst, ik heb al meer dan 50 paarden zadelmak gemaakt en opgeleid tot L eventing en M - Z springen. Gelukkig hoef ik niet te investeren in bitten maar kan ik ze gewoon zo uitproberen, dit dankzij mijn groot bestand van tevreden klanten.
Met de hackamore had ik tot nu toe het beste gevoel, dus ja ik rij ook zonder bit. Op wandeling of als we gewoon wat losrijden rij ik hem op neckrope of touwhalster dus ik kan hem prima rijden op enkel mijn zit.


Je spreekt jezelf een beetje tegen hierboven

Citaat:
Hackamore heb ik ook al geprobeerd. Hier is hij zelfs dressuurmatig niet mee te rijden. Dan is het echt opstappen en wegracen. Kortom geen stuur en geen remmen.



Daarnaast kun jij zoveel paarden hebben opgeleid als je wil, maar dan nog neemt het niet weg dat dit een rijtechnisch probleem is.. Paard heeft lomp gezegd schijt aan jou als je naar de hindernis rijd, dus heb je al geen controle, dus je rijd al niet echt veilig. Dan kun je zeggen dat je paarden tot het z hebt opgeleid dat is leuk, maar jouw paard hoort op je te wachten naar de sprong en als hij dat niet doet en jij hebt daar speciale bitten voor nodig dan klopt er iets niet in mijn ogen.. Maargoed, bemoeien mag niet op bokt dus ik zal mijn mondje dicht houden :x

Succes met het vinden van een geschikt bit ;)