Geen uitdaging op school

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Sponygek

Berichten: 155
Geregistreerd: 26-12-11
Woonplaats: Beacon Hills

Geen uitdaging op school

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-18 16:03

Hallo allemaal.

Ik loop sinds mijn middelbare schooltijd tegen wat dingen aan. Moest het gewoon even van me afschrijven, wellicht dat een van jullie hier ook tegenaan loopt of heeft gelopen en tips voor me heeft.

Ik ben in 2012 met veel plezier gestart met VMBO-T, ondanks dat ik eventueel gewoon naar de HAVO kon. Wij hebben op dat moment bewust voor VMBO gekozen vanwege reken (en wiskunde) problemen. Al snel vond ik de gezelligheid en het lachen op school veel 'belangrijker' en deed ik niet meer mijn best op school. Huiswerk en leren deed ik haast nooit, haalde wel voldoendes (behalve voor wiskunde). Kreeg hierdoor aan het einde van leerjaar 2 ook te horen dat ik naar VMBO-K ging. In zowel leerjaar 3 als 4 heb ik weinig uitgevoerd. Niet alleen door het 'geen zin hebben in school' (ik weet het, niet slim) maar ook door persoonlijke omstandigheden. Nadat ik geslaagd was voor mijn VMBO-K diploma kon ik met enthousiasme uitkijken naar mijn vervolgopleiding 'Leisure & Hospitality Niv4’. Ben dit dan ook met veel enthousiasme begonnen maar ook hier kampte ik uiteindelijk weer met wat persoonlijke problemen en het probleem dat ik er alwéér met de pet naar gooide. Uiteindelijk ben ik nog net voordat mijn stage begon gestopt. Niet perse omdat ik het niet leuk vond maar ook omdat ik niet wist wat ik er mee aan moest en wat ik wilde. Heb me toen ingeschreven voor Onderwijsassistent niv4 vanwege een eerdere (erg leuke) stage in het basisonderwijs. Ook met veel enthousiasme de opleiding begonnen maar ook hier zakte de interesse steeds verder weg. Nu is het inmiddels ook zover dat ik meer dan 7 weken weinig tot niks heb gedaan voor school en me eigen rot verveel op school. Er is geen uitdaging (ondanks dat de opleiding voornamelijk bestaat uit zelfstudie) en ik kan gewoon niet starten met mijn schoolwerk. Krijg hier en daar wel begeleiding vanuit passend onderwijs maar dit helpt ook niet altijd evenveel. Het is weer dezelfde kant op aan het gaan als vorig jaar en dit wil ik uiteraard niet. Maar waar ik nu gewoon moeite mee heb is dat er geen uitdaging is en dat ik me hier niet helemaal 100% op mijn plek voel. Ik wil wel wat doen, maar het is om een of andere reden moeilijk.

Dan nog de vraag wat ik later wil doen of waar ik mezelf zie werken, tot nu toe heb ik nog steeds geen idee. De ambitie om later voor mezelf te beginnen is er. Ik kan dan ook wel hard werken en druk in de weer zijn dus dat is het probleem dan ook niet zo zeer.

Sport vind ik leuk, acteren en dat soort dingen heb ik ook altijd al heel tof gevonden, maar weet niet of ik hier wel een 'geschikt persoon’ voor ben en of ik dit überhaupt kan. Ben ook wel een beetje schijterig om me ergens voor op te geven als het er op aankomt (les bijv). Ben op z’n tijd ook bezig met creatieve activiteiten, vroeger meer dan nu. Op dit moment werk ik als caissière in een bouwmarkt als bijbaantje. Ben overigens 18 jaar oud.

Iemand die dingen herkent of tips heeft?

❤''I will love you 'till the end of time.. ''❤
✪''Never say goodbye, because goodbye means going away, and going away means forgetting...''✪


MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Geen uitdaging op school

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 16:06

Met sporten en acteren vind je vaak geen baan. Ik zou even de schouders er onderzetten en VAVO gaan doen (havo in 7 maanden). Kan zonder wiskunde dus moet prima lukken. Dan kan je daarna misschien HBO gaan doen. Bijvoorbeeld lerarenopleiding voor kunst/tekenen/drama/gymdocent?

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 16:07

Wie heeft je ooit wijsgemaakt dat het leven alleen maar leuk hoort te zijn?? Krijg vaker de indruk dat het leven fantastisch moet zijn , op school, op werk en zeker in je vrije tijd. Nou, dat is niet zo, om school te halen moet je er iets voor doen. En is het niet zo leuk meer dan ligt het aan je eigen doorzettingsvermogen om toch dat diploma te willen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Sponygek

Berichten: 155
Geregistreerd: 26-12-11
Woonplaats: Beacon Hills

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-18 16:19

MarlindeRooz schreef:
Met sporten en acteren vind je vaak geen baan. Ik zou even de schouders er onderzetten en VAVO gaan doen (havo in 7 maanden). Kan zonder wiskunde dus moet prima lukken. Dan kan je daarna misschien HBO gaan doen. Bijvoorbeeld lerarenopleiding voor kunst/tekenen/drama/gymdocent?

Klopt, daarom is het voor mij ook zo lastig om iets te vinden wat daar wel mee te maken heeft en waar me interesse ook echt ligt, en wat realistisch is natuurlijk. Heb zo o.a. gedacht aan fysiotherapeut mocht ik mijn HBO halen. Maar het haalt me nog niet 100% over.

Bigone, ik weet dat het leven niet alleen maar leuk hoort te zijn of is. Maar ik wil wel graag iets waar ik met volle overtuiging voor kan gaan zodat ik later gewoon zelfstandig mijn centen kan verdienen door iets te doen waar ik zelf ook achter sta.

❤''I will love you 'till the end of time.. ''❤
✪''Never say goodbye, because goodbye means going away, and going away means forgetting...''✪

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 16:22

Soms moet je gewoon even doorknokken zodat je daarna wat kan doen wat je leuk vindt. :) Tanden op elkaar en er voor vechten. Helaas realiseerde ik mij dat pas toen ik 20 was. En met mijn 3e HBO bezig was na 6 jaar havo gedaan te hebben, inclusief 2x blijven zitten. En ik ben slim genoeg hoor, daar ligt het niet aan. Maar zoals mijn vader altijd zegt "Slimme mensen zonder doorzettingsvermogen zijn nog dommer dan domme mensen."

(En hij is ook van de mavo opgeklommen naar een goede baan)

Corneeltje

Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Geen uitdaging op school

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 16:54

Ik herken je heel erg, heb dit ook heel erg gehad. Wilde wel graag goede cijfers halen, maar als ik huiswerk moest maken blokkeerde ik (mezelf!). Uiteindelijk kwam ik erachter dat ik het gewoon moest doen. Klinkt stom. Maar je pakt die boeken en doet het. Denk er ook niet te veel over na. Dus als je voor je zelf besluit dat je over een uurtje begint, moet je dat uur besteden aan iets dat je leuk vind en niet dat hele uur gaan denken: 'Ugh bah, ik moet straks huiswerk maken'. En iets altijd in volle overtuiging doen is, in mijn ogen, in ieder geval voor mij, niet haalbaar. Als er iets mee gemoeid gaat dat ik niet leuk vind (wat je met alles hebt) ben ik snel om te zeggen: ik vind dit niet leuk, ik stop er mee. Daar moet je je overheen leren zetten. Dat gaat enorm veel van je vragen, maar zo lang je gelooft dat je het kunt lukt het je. Wat me ook geholpen heeft is de wetenschap dat je zelfdicipline aan kunt leren.

- People only accept the love they think they deserve -

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:00

Het klinkt zoals het bij velen doet.
'leuk!' en even later wordt het gewoon en zakt de interesse weg.

Ik zou in gesprek gaan met je mentor, en een carrière quiz doen.
Zoek uit wat je nou eigenlijk wilt, en lukt dat niet, zoek iets wat je redelijk leuk lijkt waar in ieder geval een goede baan in te vinden is.

Switchen kan later ook nog.

Daarnaast, schop jezelf onder je kont. Dit is belangrijk voor de rest van je leven. Hier hangt vanaf of je later lolletjes kunt hebben en er eens met de pet naar kunt gooien, of dat je vast zit in 40 uur per week vakken vullen en tot je godweethoeveelste op de zak van ouders/vriendjes teert.

Kom op voor jezelf. Anderen moeten het niet leuk maken; jij moet doorzetten en jezelf een schop onder je reet geven

Edit: ik denk dat je je heel erg verkijkt op wat eigen baas zijn is.
Heel veel eigen verantwoording, en heel veel dingen die gewoon super saai zijn (belastingen, verzekeringen, alle administratie, boekhouding, etc. etc.)

Die verantwoording en het doorzettingsvermogen zijn -sorry dat ik het zeg- net de dingen die jij mist, en essentieel zijn voor een eigen bedrijf.
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 04-04-18 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:07

Waar zijn je ouders?
Geven die je geen schop onder je kont?

Eigen zaak lijkt leuk. Maar ook daar heb je werkzaamheden die je moet doen.
Dan kan je niet denken, ach geen zin in de belasting dat komt wel.
Belastingdienst komt dan gewoon geld halen.

Je kan proberen dit schooljaar nog te halen.
Of aanmelden voor de VAVO, al weet ik niet wat de toelatingseisen zijn.

[o]


Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:09

Is het niet een idee om een tussen jaar te nemen? Lekker geld verdienen (misschien sparen) en ondertussen je goed oriënteren op wat je wel wilt? Heb je dan genoeg tijd voor. Ga naar opendagen! Er is zo veel meer dan je denkt :)

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Geen uitdaging op school

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:12

Tip: Werk even heel hard, haal je middelbare school diploma.
Sta jezelf niet toe dat je er met de pet naar gooit.
Sta jezelf niet toe dat je te bang bent om je ergens voor op te geven, les te nemen.
Ga ervoor.
Doe het.
Geef jezelf een schop onder je .... billen. :-)
Dat is de beste tip die je kan krijgen.
Hop hop aan de slag.

Balou_k

Berichten: 14052
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:15

Och meid! Ik ben zelf gestart op vmbo-t, uiteindelijk afgezakt naar vmbo-k vanwege persoonlijke problemen. Uiteindelijk zo'n leuke klas dat ik er niet meer weg wou.
Diploma vmbo-K met 2 vingers in de neus gehaald en vol goede moed aan Paardenhouderij begonnen. Daarna SAW, was ook niks, dan maar ICT..? Nope, ook niks.. :')
Uiteindelijk dan Juridisch medewerker MBO-4 (na enkele jaren werken) en dit weer met 2 vingers in de neus gehaald.

Weer een paar jaar gewerkt en nu in het eerste jaar van de HBO-V, tot nu toe alles gehaald en als alles zo goed blijft gaan mijn propedeuse in 1 jaar. :j

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Geen uitdaging op school

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:17

Balou_k dit heb je bereikt door..... te doen! Doen is het sleutel woord. Ga beginnen en maak het af!

Balou_k

Berichten: 14052
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:20

rien10 schreef:
Balou_k dit heb je bereikt door..... te doen! Doen is het sleutel woord. Ga beginnen en maak het af!


Uiteraard, maar ik ben blij dat ik een paar jaar heb gewerkt. Het meest rotte, vuile, vervelende, saaie, demotiverende en stomme werk dat er op het moment te krijgen was. Geloof me.. Dan wil je echt wel wat anders. :')

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:25

Gewoon gaan beginnen. En leg je smartphone en tablet weg en blokkeer jezelf op je laptop van het internet zodat je geen afleiding hebt. Het probleem is volgens mij dat er weinig uitdaging is op school, maar dat je simpelweg geen zin hebt. Je hebt de ambitie een eigen bedrijf te beginnen. Nou, daar zul je ook hard voor moeten werken. Als je dan ook geen zin hebt en niks doet, dan komt er ook weinig van. Dus hop, schop onder je kont. Pak een boek en begin gewoon. Zelfde met acteren. Daar zul je ook saaie teksten uit je hoofd moeten leren. Dus zelfs als je in GTST te zien bent, moet je nog hard werken, dus hup, aan de slag!

Sponygek

Berichten: 155
Geregistreerd: 26-12-11
Woonplaats: Beacon Hills

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-18 17:30

Yellowcorn, dankjewel. Heb het vroeger ook wel geprobeerd, maar mijn concentratie is al gauw weg en ik raak ontzettend snel afgeleid. Kan hier nu niet meer op oefenen aangezien ik geen huiswerk meer krijg. Op school kan ik het natuurlijk wel proberen.

khirshanta, ik ga dit idd nog even bespreken met mijn mentor. Gister nog een soort van beroepskeuzetest gedaan maar er kwam niet veel uit behalve dat ik artistiek en conventioneel blijk te zijn.

luuntje, mijn ouders vragen elke dag hoe het is op school, laat ze wel dingen weten maar echt kijk op wat ik doe hebben ze niet. Ze krijgen nergens iets van mee aangezien ik geen cijfers of toetsen heb. Dit jaar gaat puur om of je achterloopt met je 'doelen' of niet. Deze doelen moet ik behalen met een groepje, en omdat ik overal best goed over mee kan praten behaal ik het zonder er echt veel moeite voor te doen (klinkt stom om over jezelf te zeggen maar goed). Begrijp me niet verkeerd, een eigen zaak hebben lijkt me interessant maar het is niet iets waar ik op dit moment voor wil/kan gaan of waar ik veel aan denk. Ik snap dat het allemaal hard werken is, of je nou je eigen baas bent of niet.

❤''I will love you 'till the end of time.. ''❤
✪''Never say goodbye, because goodbye means going away, and going away means forgetting...''✪

Sponygek

Berichten: 155
Geregistreerd: 26-12-11
Woonplaats: Beacon Hills

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-18 17:39

Het probleem is niet dat ik te lui ben om iets te doen maar ik zit er soms gewoon mee in de knoop (en soms met mezelf denk ik). Vandaar dat passend onderwijs mij nu probeert te begeleiden. Mezelf dingen aanleren is ook niet zo zeer het probleem, leer mezelf graag talen aan en heb wel eens informatieboeken gekocht om mijn algemene kennis te verbeteren. Dus ik wil wel mijn best doen en hard werken, maar op dit moment kom ik qua stof op school gewoon niet verder. Er zit daarom denk ik gewoon te weinig uitdaging in, want ik kan het wel.

❤''I will love you 'till the end of time.. ''❤
✪''Never say goodbye, because goodbye means going away, and going away means forgetting...''✪

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Geen uitdaging op school

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:44

Bore-out is iets om serieus te nemen.
Wanneer ben jij wel geïnteresseerd? Waar gaat het dan over? Waar ben je buiten school fanatiek in? En naast faalangst bestaat er ook angst voor succes.

Niet banketstaaf maar poetsen.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:45

Waarom maak je dan geen uitdaging voor jezelf?

Zo ga je er dus niet komen.
Edit: (deze methode werkt voor jou niet)

Ik heb jaren gehad dat ik ook geen uitdaging in iets zag, en het me niet interesseerde- school en werk. Even vervelend gezegd, maar doe wat ik ook moest doen; suck it up and keep going.

Heb je professionele begeleiding van een psycholoog? Kost wel wat, maar daar kun je misschien verder mee komen.

Je moet een beslissing maken over de rest van je leven, wat op een tijd komt dat de meeste jongeren daar nog helemaal niet klaar voor zijn.

Je moet echter íets kiezen. De vraag is dan; ga je persé zoeken naar je droom opleiding die kei leuk is (en die niet bestaat?)

Artistiek maar conventioneel zie je niet heel vaak (meestal is het eerder dat de artistiekelingen onconventioneel zijn). Kunstopleiding? Mode? Design? Reclamewereld?

Anoniem

Re: Geen uitdaging op school

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:58

Om je doel te bereiken moet je een weg bewandelen en die is niet altijd makkelijk of leuk.

Uit je verhaal hoor ik vooral: Ik kan het wel maar wil het niet. Hoe kun je jezelf nu rotvervelen op school? Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat er niets interessants verteld wordt op je opleiding.
Er is geen uitdaging, behaal je voor ieder vak een 10 of een uitmuntend? Uitdaging moet je toch ook echt zelf maken in je school/leven.

Of je er nu in de toekomst wel of niet een baan in gaat zoeken, je krijgt een hoop bagage mee die je in je verdere leven bruikbaar gaat zijn.

Ik zou voordat je gaat stoppen met je opleiding en iets nieuws gaat beginnen eerst eens heel goed bij mezelf te raden gaan waar deze desinteresse vandaan komt. Anders sta je volgend jaar exact op hetzelfde punt als nu.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Geen uitdaging op school

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 18:12

Andere insteek:
Wat is het alternatief? Werkloos bij papa en mama blijven wonen? Leven op hun kosten tot je 35 bent?

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 18:17

Ik weet niks over het Nederlandse schoolsysteem dus daar kan ik niet mee helpen maar wil je alvast een beetje aanmoedigen omdat ik ook hetzelfde heb meegemaakt... Denk wel dat Nederland een voorbeeld kan nemen aan België op schoolvlak.
Ik ben al sinds de eerste kleuterklas een verschrikkelijke leerling. Ik had er ook nooit zin in en deed in het middelbaar ook niets. Interesse was ver te zoeken en ben ongeveer 5 keer van school veranderd tussen 3 verschillende scholen en heb 6 richtingen gedaan. Ik heb geluk gehad dat ik intelligent ben, anders zat ik nu ergens onderaan. Heb er helaas een jaartje langer over gedaan, maar ik zal dit jaar afstuderen in ASO (Gelijk aan HAVO denk ik?) Ik heb dyscalculie, ik ben maar 2-3 jaar van de 6 geslaagd voor wiskunde. Mijn leerstoornis heeft dit grotendeels gedekt. 1ste en 2de was ik verschrikkelijk gedemotiveerd, had rot leerkrachten en verveelde me te pletter. Ik ben in het derde dan naar een kunstschool gegaan, en dat heeft wonderen gedaan. Gemotiveerde en hippe leerkrachten, veel vrijheid, zelfstandigheid, zoiets had ik echt nodig. In het 4de terug naar ASO gegaan en dit ging stukken beter, vorig jaar terug een dipje gehad maar dit jaar weer bovenop geraakt. Zonder mijn moeder en leerkrachten had ik het ook niet gehaald, goede begeleiding gehad tot op de laatste weken. Wij kregen om de zoveel tijd wel een studiewijzer, hebben jullie dit niet? Geen leerkracht die je begeleid? Directie?
Als je me een pbtje wil doen kan dit zeker! Maar je bent zeker niet alleen, ik heb ook enorm gesukkeld :)

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Sponygek

Berichten: 155
Geregistreerd: 26-12-11
Woonplaats: Beacon Hills

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-18 23:40

Hannanas, ik voetbal en doe aan paardrijden buiten school, maar niet heel fanatiek. Verder verveel ik me thuis eigenlijk ook al gauw. Wat betreft mijn interesse om dingen te leren, ik wil over alles eigenlijk wel wat leren, kan nu op dit moment niet echt iets opnoemen wat ik heel interessant vind. Talen blijf ik wel altijd heel interessant vinden.

vec, ik heb geen les, toetsen of wat dan ook meer. Natuurlijk zijn er wel interessante dingen op mijn opleiding maar het grootste deel bestaat uit 'doelen' waarin ik moet aantonen dat ik bijv een draaiboekje kan maken of kan uitleggen wat het verschil tussen een basisschool en een IKC is. Wij zijn het eerste jaar die met deze methode te maken krijgen, het was vooral in het begin rommelig (nu nog steeds alleen dan minder erg) en is er haast geen controle op leerlingen. Wil je de hele dag naar de stad? Wil je films kijken? Prima doe maar, niemand die je aanwezigheid controleert of vraagt wat je hebt gedaan. Opdrachten kun je zo van andere studenten krijgen, dus dan kun je toch lekker niks doen en lol trappen? Dit is niet mijn instelling maar dit is wel hoe vele andere studenten erover denken. Ik ga niet stoppen met de opleiding maar ik wil wel weten of er eventueel andere mogelijkheden zijn of wat ik kan doen als ik mijn diploma heb gehaald.

CalipsoLover, wij krijgen helaas geen studiewijzer, we worden ook helemaal vrij gelaten. Heb wel een mentor maar ook die denkt tot op heden dat het gewoon loopt zoals het hoort. Zal als ik op school ben weer een gesprek met mijn PO begeleider aanvragen. Misschien dat zij kan helpen. Iig bedankt!

Rien10, absoluut niet.

❤''I will love you 'till the end of time.. ''❤
✪''Never say goodbye, because goodbye means going away, and going away means forgetting...''✪

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 03:20

Sponygek schreef:
Rien10, absoluut niet.


Mooi. Dus een uitgangspunt heb je: je weet wat je niet wilt. Volgende vraag:
Wat moet je doen om NIET tot je 35e ste bij je ouders te blijven plakken?

Sponygek

Berichten: 155
Geregistreerd: 26-12-11
Woonplaats: Beacon Hills

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-18 07:24

rien10 schreef:
Sponygek schreef:
Rien10, absoluut niet.


Mooi. Dus een uitgangspunt heb je: je weet wat je niet wilt. Volgende vraag:
Wat moet je doen om NIET tot je 35e ste bij je ouders te blijven plakken?

Doorgaan, ga ik ook gewoon doen want ik wil in principe niet stoppen en heb ook nergens aangegeven te willen stoppen. Ik ben alleen opzoek naar wat ik dan eventueel in het vervolg kan gaan doen en hoe ik school op dit moment interessant blijf houden.

❤''I will love you 'till the end of time.. ''❤
✪''Never say goodbye, because goodbye means going away, and going away means forgetting...''✪

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Geen uitdaging op school

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 07:41

Top!
Een welgemeend compliment TS!
Hoelang moet je nog op school?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers