[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:37

Vanaf vrijdag ga ik de deken er af halen. Vantevoren is nog de laatste koude nacht.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:58

Hier beide zonder. Stonden gisteren gewoon te zweten onder de dekens!
Twijfel alleen nu of het niet te koud is. Het is in ieder geval droog hier.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:17

Esss schreef:
KellyR schreef:
En anders is het toch niet heel lastig om op buienradar te kijken?
Daar kan je je eigen plaats invoeren vervolgens naar het 5dagen per uur overzicht.
Alle 5 dagen geloof ik niet. Maar voor de volgende dag hebben ze vaak gelijk.

Hier stond hij gisteren bloot. Gister avond een oingevoerde regen deken op gegooid voor vandaag. Zou na 12e gaan regenen.


Dat doe ik ook maar dat heeft dus weinig zin als de voorspellingen steeds veranderen. Op basis van wat het weerbericht 's ochtends vroeg zegt moet ik een keuze maken voor de rest van de dag, want ik heb niet de mogelijkheid om tussendoor naar stal te gaan zodra de regen zich aandient op de buienradar. Dus dan is het inderdaad kiezen tussen twee kwaden zoals Koper ook al zei.

Precies. Ik ben niet achterlijk, ik kijk een keer of twintigduizend per dag op weeronline. En daar wisselt het dus steeds. Niet alleen de voorspellingen, ook de omschrijving waar of wat. Waardoor ik dus steeds in een ander stuk van Nederland woon zonder mij daadwerkelijk te verplaatsen :Y)

Hier staan ze nog steeds bloot. Hopelijk ben ik vanavond op tijd, komende nacht wil ik ze wel onder de ongevoerde regendekens.

Rachel_x

Berichten: 3128
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:18

Ik heb haar vandaag zonder deken gezet. Ze heeft het erg warm met de 0 grams

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:35

Koper schreef:
Precies. Ik ben niet achterlijk, ik kijk een keer of twintigduizend per dag op weeronline. En daar wisselt het dus steeds. Niet alleen de voorspellingen, ook de omschrijving waar of wat. Waardoor ik dus steeds in een ander stuk van Nederland woon zonder mij daadwerkelijk te verplaatsen :Y)

Hier staan ze nog steeds bloot. Hopelijk ben ik vanavond op tijd, komende nacht wil ik ze wel onder de ongevoerde regendekens.

Dat bedoel ik dus. :) Aangezien het volgens de buienradar hier al vroeg hard zou gaan regenen heb ik toch de deken maar opgelaten. Vervolgens zou het om 13:00 uur gaan regenen en daarna toch om half 3. Zie net dat de buienradar half 4 aangeeft voor de eerste regenbui, nou ik denk dat het de hele dag droog blijft. Vrijdag haal ik de deken er sowieso af dus dan is het gedoe gelukkig klaar. Kunnen we daarna weer aan de vliegendekens. :Y)

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:37

Hier dus ook nog geen druppel te bekennen. En gelukkig ook nog geen vliegen. Ik heb afgelopen week 1 keer een bij gezien, dat was het.

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:30

Hier nu 0 grams bucas freedom op,word morgen nog slecht maar hoop vanaf vrijdag hem bloot te kunnen laten

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:39

Ja, er wordt nog een koude nacht voorspeld van donderdag op vrijdag en dan inderdaad weg met die deken :D

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 22:42

Die van mij staan weer met 0 grams, gelukkig maar want het regende keihard straks. Vrijdag gaan de dekens af denk ik.

Golden_Amara
Berichten: 17
Geregistreerd: 26-03-18

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 23:08

Nieuw in de eigen paarden en dus ook de dekenwereld weet ik net niet meer...
Pony staat nu nog onder een deken (Bucas Turnout Extra 300 gr), maar als het boven de 15 graden overdag is, haal ik hem overdag eraf. Nu had ik dezelfde deken in 0 gram besteld, maar nog steeds niet binnen. Vanaf welke nachttemperatuur zou hij 's nachts ook af kunnen blijven?

Ze was begin november geschoren (vlak voor aankoop), daarna niet meer.
Of zou ik toch beter toch voor een 0 grams van een ander merk kunnen gaan voor de nachten? Zo ja, welk merk raden jullie aan?

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 00:56

Golden_Amara schreef:
Nieuw in de eigen paarden en dus ook de dekenwereld weet ik net niet meer...
Pony staat nu nog onder een deken (Bucas Turnout Extra 300 gr), maar als het boven de 15 graden overdag is, haal ik hem overdag eraf. Nu had ik dezelfde deken in 0 gram besteld, maar nog steeds niet binnen. Vanaf welke nachttemperatuur zou hij 's nachts ook af kunnen blijven?

Ze was begin november geschoren (vlak voor aankoop), daarna niet meer.
Of zou ik toch beter toch voor een 0 grams van een ander merk kunnen gaan voor de nachten? Zo ja, welk merk raden jullie aan?

Weten wij veel? We weten niet eens of je paard op stal staat, welk model hij geschoren is enz. Lees even de OP, daar staat niet voor niets een moderatoropmerking.

Golden_Amara
Berichten: 17
Geregistreerd: 26-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 07:33

Koper schreef:
Golden_Amara schreef:
Nieuw in de eigen paarden en dus ook de dekenwereld weet ik net niet meer...
Pony staat nu nog onder een deken (Bucas Turnout Extra 300 gr), maar als het boven de 15 graden overdag is, haal ik hem overdag eraf. Nu had ik dezelfde deken in 0 gram besteld, maar nog steeds niet binnen. Vanaf welke nachttemperatuur zou hij 's nachts ook af kunnen blijven?

Ze was begin november geschoren (vlak voor aankoop), daarna niet meer.
Of zou ik toch beter toch voor een 0 grams van een ander merk kunnen gaan voor de nachten? Zo ja, welk merk raden jullie aan?

Weten wij veel? We weten niet eens of je paard op stal staat, welk model hij geschoren is enz. Lees even de OP, daar staat niet voor niets een moderatoropmerking.


Sorry dat ik het niet in één keer compleet had, nieuw hier op Bokt en dat betekent dat ik soms iets over het hoofd zie.

Pony staat in een buitenstal, overdag (vooral in de ochtend) staat ze 4 a 5 uur op de wei. Regio Zuid-Oost-Brabant.
Ze was begin november geschoren; over haar hele lijf, alles eraf. Intussen heeft ze wel weer vacht, want niet meer geschoren sindsdien.

Ze heeft nu 2 keer kort (na het rijden) zonder deken buiten gestaan, en eergisteren (17 graden) van 8 uur tot 22 uur.

Hopelijk is het zo duidelijker.

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 07:49

Ik hou meestal aan boven de 10 graden en geen regen verwacht in de nacht af. Anders ongevoerd op laten

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:11

Ligt er ook aan of je pony een koukleum is of juist niet.
Mijn paard is in januari geschoren (niet volledig). Ze staat nu onder 0 grams. Overdag bloot en avond deken erop. Vandaag overdag ook deken, want onder de 10 graden en regen.
Als de voorspelling blijft zoals ie is gaat vanaf morgen de deken volledig af.

Maar het is per paard heel verschillend. Mijn paard heeft het eerder warm dan koud

cecil

Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:13

Hebben jullie toevallig ervaring met de Rambo Airmax Cooler of de Rambo waffle cooler? :o

Ik ben opzoek naar een "zomer"deken die hij zowel op stal als in de paddock om kan.
Als het te warm is voor zijn winterdek maar toch nog te koel voor helemaal bloot.....

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:57

Ik zou dan eerder kijken naar de Summer Serieus denk ik, evt. de Helix is ook een dun zomerdekentje. de dekens die je noemt zijn vooral coolers die bedoeld zijn voor na werk/transport. Denk niet dat die het lang overleven in de paddock.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:04

Koper schreef:
Golden_Amara schreef:
Nieuw in de eigen paarden en dus ook de dekenwereld weet ik net niet meer...
Pony staat nu nog onder een deken (Bucas Turnout Extra 300 gr), maar als het boven de 15 graden overdag is, haal ik hem overdag eraf. Nu had ik dezelfde deken in 0 gram besteld, maar nog steeds niet binnen. Vanaf welke nachttemperatuur zou hij 's nachts ook af kunnen blijven?

Ze was begin november geschoren (vlak voor aankoop), daarna niet meer.
Of zou ik toch beter toch voor een 0 grams van een ander merk kunnen gaan voor de nachten? Zo ja, welk merk raden jullie aan?

Weten wij veel? We weten niet eens of je paard op stal staat, welk model hij geschoren is enz. Lees even de OP, daar staat niet voor niets een moderatoropmerking.


Nou iets minder mag ook wel.

Mijn paard staat nu onder de 200 gr. In een open buitenbox.

Die gaat dit weekend bloot en in de nacht onder regendeken.

Ik vind van 300 naar ongevoerd wel een flinke stap.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:05

Ik ben blij dat ik hem onder 200gr heb laten staan. Wat een rot weer zeg.

Golden_Amara
Berichten: 17
Geregistreerd: 26-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:53

simongek schreef:
Mijn paard staat nu onder de 200 gr. In een open buitenbox.

Die gaat dit weekend bloot en in de nacht onder regendeken.

Ik vind van 300 naar ongevoerd wel een flinke stap.


Ik ook, daarom de vraag welk merk aan te raden is; ik wilde graag de Bucas Power Turnout als overstap (van de Power Turnout Extra), had die ook besteld, maar nog niet binnen. Gisteren was de levertijd een week verlengd, en nog een week langer wil ik haar eigenlijk niet onder die dikke deken houden. Al kan volgens Bucas die deken tot +14 graden.

Nu is de status van de bestelling net weer aangepast naar 'wordt verzameld'. Hopelijk dan morgen of overmorgen binnen.
Mocht dit niet zo zijn, zou ik graag horen welke deken ook goed is. De bestelde Bucas heeft een Stay-dry voering die ook iets van warmte biedt. (Maar wanneer en of ik die ontvang, is dus nog niet duidelijk.)

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:57

Ik zou gewoon een goed passende maar simpele regendeken en liner halen. Dan heb je bij warmte en regen toch bescherming op die geschoren haren en als het wat kouder wordt kan je iets van vulling toevoegen.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 13:25

Hier weer onder 300. Wat is het koud zeg.... morgen weer een stuk warmer maar gelukkig ben ik vrij dan

classeygurl
Berichten: 1462
Geregistreerd: 27-04-05
Woonplaats: Friesland

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 14:04

Vandaag inderdaad weer flink koud...
Die van mij staat nu nog onder een 200 grams.
Voor het weekend gaat deze eraf en doe ik hem een ongevoerde regendeken of zijn katoenen zomerdeken op.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:04

Ik heb de waffle cooler, heerlijke zweetdeken bij warm weer. Maar niet echt geschikt voor in de paddock ed. Zou dan eerder naar een zomerdeken of ongevoerde regendeken kiezen.

@Golden amara. Ik zou die 0 grams inderdaad even afwachten en mocht dat te lang duren alsnog een ongevoerde deken ergens vandaan halen. Die is altijd fijn om achter de hand te hebben. Zal toch een kwestie van passen zijn om te kijken of een ander merk goed ligt. Maar overgang van 300 naar niks is inderdaad wel groot, maar kan komend weekend denk ik wel overdag en dan 's nachts een dunne deken op.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:52

Zijn er mensen die ervaring hebben met een vliegendeken met waterdichte bovenkant? Ik weet dat bucas ze heeft. Voor mijn paard zou dat een prima oplossing zijn denk ik. Ze is namelijk zwart en wordt snel warm, maar Nederland doet vaak niet aan droge zomers. Dus gewone vliegendekens worden dan vaak zwaar en nat, waardoor ze weer te snel afkoelt.
Dus ik vroeg me af of iemand er al ervaringen mee heeft :)

samirah

Berichten: 1145
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:06

Yups, hier ervaring met vliegendekens met waterdichte bovenkant. Ik vindt ze ideaal in ons kikkerlandje. Hier zowel de bucas als de Dkr eigen merk. Werkt allebei prima, al zit er natuurlijk wel verschil in kwaliteit. Qua pasvorm is het hetzelfde als met andere dekens per paard verschillend wat fijn werkt.

Hier worden ze gebruikt tot max 25 graden, afhankelijk van het weer. Daarna gaat een gewone vliegendeken op. Nu zijn de onze wel koukleumpjes/ gevoelig op de spieren. Vandaar dat ze meestal iets " dikker" in de dekens staan dan gemiddeld.