rug bespiering

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DonB

Berichten: 36
Geregistreerd: 01-02-18
Woonplaats: Baarn

rug bespiering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-18 22:05

Goede avond,
ik heb een 20 jarige Arabier/kwpner hij heeft vanaf september stil gestaan door een slokdarm verstopping , nu is het zo dat hij bijna al zijn rug bespiering kwijt is , en als ik hem dus in de bak doe aan de longeertouw dan merk ik wel dat hij graag voor me werken wil lekker ondeugend en wel,
maar nu is dus mijn vraag hoe kan ik het beste zijn rugbespiering weer opbouwen want ik zelf ben al druk met hem aan het longeren maar wil ook wel weer dat hij zijn spieren krijgt ,
hoe doe ik dat het beste ,,

alvast bedankt voor de reacties en tips


Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: rug bespiering

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:14

Ik zou daar hulp bij zoeken, iemand die je komt helpen op locatie. Iemand met verstand van zaken ;)

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

DonB

Berichten: 36
Geregistreerd: 01-02-18
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-18 22:16

Rindin schreef:
Ik zou daar hulp bij zoeken, iemand die je komt helpen op locatie. Iemand met verstand van zaken ;)


oké dank je wel voor uw snelle reactie ,
ik zal eens zoeken of er in midden Nederland iemand zit die hier ervaring hebt ik dacht misschien kan ik het eerst zelf proberen


greetzz Noelleke

fjordjes

Berichten: 12019
Geregistreerd: 03-07-05

Re: rug bespiering

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:21

Longeren met een pessoa of dubbele longe. En achterwaarts laten gaan is ook een goede oefening voor de rugspieren.

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

DonB

Berichten: 36
Geregistreerd: 01-02-18
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-18 22:26

fjordjes schreef:
Longeren met een pessoa of dubbele longe. En achterwaarts laten gaan is ook een goede oefening voor de rugspieren.



oké hij is wel erg voorwaarts dus zou dan echt wel iemand nodig moeten gaan hebben om mij daar bij te gaan helpen

Dank u wel voor uw reactie

Greetzz Noelleke

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: rug bespiering

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:30

Geef het vooral tijd (en met rijden een goed passend zadel tzt)
Balkjes draven zou ik eerder doen dan vastzetten met bijzet e.d en iemand met ervaring er bij voor hulp - als je een paard goed in balans kan laten lopen aan de longe en in een bepaald ritme dan laat hij zijn lijf los, zakt zijn hoofd, kantelt zijn bekken en treed hij verder onder met zijn achterbeen en spant hij zijn buikspieren dus aan en wordt de rug ook getraind....
Dat is knap werk

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:30

Goed eiwit bijvoeren, in eerste instantie pak ik naar luzernebrok. Vanwege de slokdarmverstopping zou ik het 10 minuten weken zodat de ergste groei eraf is. Maar als hij dat niet verdraagt zou ik kijken naar subli atleet of pavo topsport of iets dergelijks.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

DonB

Berichten: 36
Geregistreerd: 01-02-18
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-18 22:35

Mizora schreef:
Goed eiwit bijvoeren, in eerste instantie pak ik naar luzernebrok. Vanwege de slokdarmverstopping zou ik het 10 minuten weken zodat de ergste groei eraf is. Maar als hij dat niet verdraagt zou ik kijken naar subli atleet of pavo topsport of iets dergelijks.



hij krijgt nu vooral muesli met klein beetje biks voor 18plus paarden en hij krijgt ook subli ,

DonB

Berichten: 36
Geregistreerd: 01-02-18
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-18 22:35

Lise81 schreef:
Geef het vooral tijd (en met rijden een goed passend zadel tzt)
Balkjes draven zou ik eerder doen dan vastzetten met bijzet e.d en iemand met ervaring er bij voor hulp - als je een paard goed in balans kan laten lopen aan de longe en in een bepaald ritme dan laat hij zijn lijf los, zakt zijn hoofd, kantelt zijn bekken en treed hij verder onder met zijn achterbeen en spant hij zijn buikspieren dus aan en wordt de rug ook getraind....
Dat is knap werk


oke dan gaan we dat ook proberen thx

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: rug bespiering

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:34

Op zich hoort een paard niet al zijn rugspieren kwijt te raken bij rust. Wel wat, maar is het nu echt kaal, is dat dan niet meer een teken dat hij te weinig eiwit gevoerd krijgt? Mijn oude arabier viel in op de spieren als ze te mager was. Ik zou ook kijken naar het voer in elk geval. Ik neem aan dat er niet alleen een verstopping speelde? Aangezien dit vaak niet zo heftig is dat ze er dan 5 maanden uitliggen. Hij zal daarna dan toch ziek geworden zijn of zo? Of minder goed gegeten? Ik denk dat je het verlies in bespiering dan ook in die richting moet zoeken.

DonB

Berichten: 36
Geregistreerd: 01-02-18
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 09:20

Diddykong schreef:
Op zich hoort een paard niet al zijn rugspieren kwijt te raken bij rust. Wel wat, maar is het nu echt kaal, is dat dan niet meer een teken dat hij te weinig eiwit gevoerd krijgt? Mijn oude arabier viel in op de spieren als ze te mager was. Ik zou ook kijken naar het voer in elk geval. Ik neem aan dat er niet alleen een verstopping speelde? Aangezien dit vaak niet zo heftig is dat ze er dan 5 maanden uitliggen. Hij zal daarna dan toch ziek geworden zijn of zo? Of minder goed gegeten? Ik denk dat je het verlies in bespiering dan ook in die richting moet zoeken.


Hij heeft indd zeer slecht gegeten ik ben bang dat het terug komt vandaar dat ik best voorzichtig ben. Hij krijgt muesli en beetje biks voor 18plus paarden

Elisa2

Berichten: 37048
Geregistreerd: 31-08-04

Re: rug bespiering

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:34

Ik weet niet hoeveel longeer ervaring je zelf hebt? aan de longe kun je heel goed rugspieren weer opbouwen maar je moet wel goed weten wat je doet. Eerst moet je paard zijn lijf goed gebruiken zonder hulpmiddelen, als dat lukt kun je het gaan uitbreiden naar de dubbele longe/ eventueel een bijzet..maar dan moet je wel weten wat je doet dus als je daar geen ervaring in hebt dan zou ik je ook aanraden om wat longeerlesjes te nemen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Re: rug bespiering

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:49

Ik heb zelf een paard met een weke rug dus ben eigenlijk altijd bezig met haar rugspieren trainen.
Ik laat haar veel aan de longe lopen zonder bij te zetten, veel overgangen (vooral de overgang draf/galop), balkjes draven, en achterwaarts.
Na het werk aan de longe doe ik nog rek en stretch oefeningen, dit op advies van de fysio (dus niet zomaar wat gaan doen!).

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:15

Rijstolie over het voer en dit langzaam opvoeren is ook nog een optie.

DonB

Berichten: 36
Geregistreerd: 01-02-18
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 22:33

Anne_GTI schreef:
Rijstolie over het voer en dit langzaam opvoeren is ook nog een optie.


ik kende dat niet ik ga toch eens kijken wat het is bedankt

XavierB

Berichten: 228
Geregistreerd: 11-04-14
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:47

Over welke spieren heb je het dan? Ik vermoed dat je het vooral hebt over de m. longissimus dorsi en de m. latissimus dorsi.

Nu die spieren vervullen vooral een functie in de Schwung, dat is in het overzetten van de kracht gegenereerd door de achterhand naar voren toe.

Het is dus belangrijk die Schwung te genereren door kwaliteiten als impulsie te ontwikkelen, maar teven door ontspanning te hebben, waardoor de schwung vrijelijk doorheen de rug kan bewegen en de rugspieren effectief werken, en door rechtheid te bevorderen waardoro de rugspieren op een eigenlijke wijze worden aangewend.

Scholae Artis Equestris: The Road from Horse to Unity

http://www.equestris.weebly.com


DonB

Berichten: 36
Geregistreerd: 01-02-18
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-18 18:11

XavierB schreef:
Over welke spieren heb je het dan? Ik vermoed dat je het vooral hebt over de m. longissimus dorsi en de m. latissimus dorsi.

Nu die spieren vervullen vooral een functie in de Schwung, dat is in het overzetten van de kracht gegenereerd door de achterhand naar voren toe.

Het is dus belangrijk die Schwung te genereren door kwaliteiten als impulsie te ontwikkelen, maar teven door ontspanning te hebben, waardoor de schwung vrijelijk doorheen de rug kan bewegen en de rugspieren effectief werken, en door rechtheid te bevorderen waardoro de rugspieren op een eigenlijke wijze worden aangewend.


Hoe kan ik zijn achterhand dan naar voren te krijgen

XavierB

Berichten: 228
Geregistreerd: 11-04-14
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:36

Noelleke schreef:
XavierB schreef:
Over welke spieren heb je het dan? Ik vermoed dat je het vooral hebt over de m. longissimus dorsi en de m. latissimus dorsi.

Nu die spieren vervullen vooral een functie in de Schwung, dat is in het overzetten van de kracht gegenereerd door de achterhand naar voren toe.

Het is dus belangrijk die Schwung te genereren door kwaliteiten als impulsie te ontwikkelen, maar teven door ontspanning te hebben, waardoor de schwung vrijelijk doorheen de rug kan bewegen en de rugspieren effectief werken, en door rechtheid te bevorderen waardoro de rugspieren op een eigenlijke wijze worden aangewend.


Hoe kan ik zijn achterhand dan naar voren te krijgen


Wat bedoel je met de achterhand naar voren krijgen? Bedoel je daarmee een actievere achterhand, dus implusie? Of bedoel je dat je de achterhand wil laten zakken als een element van verzameling (meer bepaald een buiging van het illiosacraal gewricht dan)?

Scholae Artis Equestris: The Road from Horse to Unity

http://www.equestris.weebly.com


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ladypronk en 13 bezoekers