Stage in een dierenwinkel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Stage in een dierenwinkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 07:33

Hallo bokkers,

Ik doe een MBO niveau 2 opleiding dierverzorging. Ik loop stage in een dierenwinkel. In begin vond ik dat super leuk maar ik zie er nu zo tegen op dat het niet leuk meer is.

De werdag is van half 9 tot 6 en dat 2 dagen in de week.
Mijn stage geeft zelf ook aan dat ze niet genoeg werk hebben voor mij. Ik moet nog 14 weken stage lopen. Ik ben begonnen in september.

De klusjes die ik mag doen:
Hokken schoonmaken in de winkel en beneden
Vuilnis weg brengen
Koekjes inpakken
De vracht opruimen
Spiegelen
Poetsen
En heel af en toe een vis vangen voor klanten.
Bijvullen

Klanten mag ik niet helpen want de eigennaar wilt dat de klant meteen goed geholpen wordt ipv dat ik alles moet vragen dus ik mag geen klanten helpen en ook geen kassa bediening.

School weet hiet vanaf en geeft aan dat ik dit zelf aan moet geven. Ik vraag regelmatig aan mijn stage hoe ze het vinden gaan en keer op keer geven ze zelf aan dat ze te weinig werk hebben.

Mijn stage opdrachten zijn allemaal af trouwens. Ik weet niet wat ik nog kan doen? Dingen als stofzuigen,dweilen, klanten helpen, vissen vangen, aquarium poetsen doen mijn andere 2 collega's en mag ik niet doen..

Ik vind het lastig werk te zoeken als dat er niet is.. van half 9 tot 1 is er wel werk en daarna pak ik vaak een doekje en ga alles afstoffen. De winkel is niet groot dus ik ben redelijk snel klaar. De dag duurt tot 6 uur en gaat dan heel langzaam...

Heeft iemand tips?

Groetjes Yenni
Laatst bijgewerkt door Yenni op 03-04-18 07:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 13969
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Stage in een dierenwinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 07:35

Een ander bedrijf zoeken?

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Re: Stage in een dierenwinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 07:38

Ik zou ook gewoon een ander bedrijf gaan zoeken, vooral als je nog tot september moet.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 07:38

Kabayo schreef:
Een ander bedrijf zoeken?

Dat is een optie maar dan moet ik in 14 weken tijd 325 uren gaan maken en dat gaat mij nooit lukken in 2 dagen in de week......

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 07:38

Piuni schreef:
Ik zou ook gewoon een ander bedrijf gaan zoeken, vooral als je nog tot september moet.

Ik moet nog 14 weken. Ik loop vanaf september stage. Sorry als het er fout staat :)

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Stage in een dierenwinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 07:42

Wat voor soort dierenwinkel is het? Geven ze echt goed advies? Zoals dat konijnen in koppels gehouden moeten worden, vissen heel veel ruimte nodig hebben etc?
Ik vind dat er in winkels weinig informatie beschikbaar is. Het lijkt mij goed om bij elk dier een foldertje te hebben waar alle do’s en dont’s over een dier in staan. Misschien zou je zo iets kunnen maken?

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 07:42

Yenni schreef:
Piuni schreef:
Ik zou ook gewoon een ander bedrijf gaan zoeken, vooral als je nog tot september moet.

Ik moet nog 14 weken. Ik loop vanaf september stage. Sorry als het er fout staat :)

Sorry het is nog vroeg, had het niet goed gelezen :') Ik zou alsnog een andere stage zoeken, het moet wel leuk en leerzaam blijven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110671
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Stage in een dierenwinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 07:43

Geen idee of het mag, maar kun je de uren op je huidige stageadres niet halveren en voor de overige uren een tweede stageplek zoeken?

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 07:44

Een stage is er om te leren hoe het er in de echte wereld aan toe gaat.
Als je alleen als schoonmaker dient leer je er niet zo veel.
Kan je niet overleggen met school dat je de resterende weken ergens anders stage gaat lopen?
Dat je niet alles over hoeft te doen?

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 07:45

Es_ther schreef:
Een stage is er om te leren hoe het er in de echte wereld aan toe gaat.
Als je alleen als schoonmaker dient leer je er niet zo veel.
Kan je niet overleggen met school dat je de resterende weken ergens anders stage gaat lopen?
Dat je niet alles over hoeft te doen?


Dit lijkt me overigens ook een goede!

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 07:45

Simbaa schreef:
Wat voor soort dierenwinkel is het? Geven ze echt goed advies? Zoals dat konijnen in koppels gehouden moeten worden, vissen heel veel ruimte nodig hebben etc?
Ik vind dat er in winkels weinig informatie beschikbaar is. Het lijkt mij goed om bij elk dier een foldertje te hebben waar alle do’s en dont’s over een dier in staan. Misschien zou je zo iets kunnen maken?

Ja ze geven echt goede informatie vind ik zelf voor een dierenwinkel.

Konijnen/cavia's in een paar
Hamsters die leven solitair
Verder weten ze veel over goede honden en katten voeding en geven daar ook vaak advies over naar klanten toe. Een foldertje zou ik eens kunnen bespreken. Lijkt me een leuk idee!

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Stage in een dierenwinkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 07:45

Esther: dat ga ik eens bespreken met school. Dankjewel!

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 07:46

Mag je niet meekijken met een verkoper als die een klant bedient? Zo leer je het zelf ook. Had ook ooit een gelijkaardige stage (voor apotheekassistent), mocht ook niet bedienen, wel binnenkomende medicijnen inscannen en opbergen (erg onlogisch opbergsysteem, dus moest heel veel vragen), heb ook veel stocktellingen gedaan en zo.

Je kan idd iets anders zoeken als dat mag van school, maar als je niets vindt, kan je mss overeenkomen met je stageplaats dat je je studieboeken mag meenemen naar het werk? Zo kan je op de dooie momenten wat studeren. Of wat achtergrond opzoeken over de verschillende diersoorten die ze er hebben en hun verzorging, zo leer je op jezelf ook wat bij en gaat de tijd sneller.

Zijn meerdere stageplaatsen niet toegestaan? Ik had voor mijn opleiding van 2 jaar (wel avondonderwijs, ik was al 40+) 3 stageplaatsen, al was ik wel een uitzondering hierin.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Stage in een dierenwinkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 10:27

Meekijken doe ik wel inderdaad en probeer er wel van te leren maar het is wel lastig als ik het niet mag toepassen...

96Laura

Berichten: 534
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Naast de buren :D

Re: Stage in een dierenwinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 10:39

Misschien kan je als project wel wat leuks doen zoals een fotograaf regelen voor een foto met je huisdier op een bepaalde dag? Daarnaast zou je de winkel misschien kunnen helpen met hun social media / etalage. Altijd handig om op je cv te kunnen zetten ook!

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 10:49

Jammer dat je stagebedrijf jou niet de ruimte geeft om te leren.
Je kan nog een keer vragen of jij wel klanten mag bedienen, maar onder toeziend oog/luisterend oor van een collega. Dan is die persoon dichtbij als je iets niet weet, en klanten zullen dit best begrijpen!
Wat vindt jij leuk om te doen, waar zie jij nog mogelijkheden voor de winkel?

Misschien dat je een leuke dag voor kinderen daar kan organiseren, of een dag een dierenarts uitnodigen en een gratis gebitscheck voor honden aanbieden. Misschien kan de winkel op social media iets doen, waar jij je mee bezig kan houden.

Folder/flyer vind ik ook tof. Misschien een voorlichtingsfolder 'waar let ik op bij het kiezen van een hond/kat/knaagdier' of 'welk ras is geschikt voor mij'
Vraag eens aan je collega's met welke vraag mensen vaak komen bij jullie, en maak daar een folder/flyer van. Die kunnen ze dan meegeven aan klanten.

Stel, dit zou jouw winkel zijn, wat zou je dan anders doen?

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 10:50

Toen ik in de slagerij werkte in het begin had ik het ook niet altijd druk. Maar dan ging ik de folders en verpakkingen lezen over achtergrond info over de producten. Dan leerde ik tenminste ook bij, en later kon ik de klanten goed adviseren over iets waar ik vroeger niets van wist.

Vjestagirl

Berichten: 26648
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:09

Ik zou eens om de tafel gaan zitten met je stagebegeleider van het bedrijf. Hij zal ook wel snappen dat jij het moet leren. Misschien kun je afspreken dat je eerst 2 weken meekijkt terwijl je collega de klant helpt, en dat je achteraf jouw vragen stelt. Dan draai je de rollen om: jij helpt de klant onder toezicht van je collega. En dan kan jouw collega vanzelf aangeven wanneer jij er klaar voor bent om zelfstandig klanten te helpen.

Gooi het er vooral op dat je zo ook nuttiger bent voor het bedrijf, dat je baas meer krijgt voor jouw uren.

xRaisin

Berichten: 1755
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:19

Misschien kun je je bezig houden met het creatief inrichten van de hokken en aquaria?
Zoals aquascaping voor vissen of voor hamsters de hokken leuk inrichten zoals hier: [BB-ITP] Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

En zo is er misschien bij andere dieren er ook iets leuks van te maken!

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Stage in een dierenwinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:32

Je zit twee mbo. Het lijkt me een goed gekeurd leerbedrijf?.. Dat je gene kassa mag doen en geen klanten mag helpen vind ik best wel erg. Je bent er juist on te leren, en niet om elke dag hersendode klusjes te herhalen...

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33789
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Stage in een dierenwinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:35

Ik geloof dat voor niveau 2 dit wel passend is. Je assisteert in een winkel, dat is geloof ik het doel. Je kan altijd vragen of er meer uitdaging voor je is!

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:37

MarlindeRooz schreef:
Ik geloof dat voor niveau 2 dit wel passend is. Je assisteert in een winkel, dat is geloof ik het doel. Je kan altijd vragen of er meer uitdaging voor je is!

Dit ja.. Het is totaal niet gemeen bedoelt maar aan je niveau bepalen ze wat je mag doen.
Ik zou ook die opleiding doen maar dan niveau 4, maar ik mocht overal mee helpen tot aan de boekhouding toe.
Heeft je school dat ook niet aangegeven ? Hier werd het heel duidelijk aangegeven wat je qua niveau mag doen..

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Stage in een dierenwinkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 13:16

Dit is een goedgekeurd stage bedrijf. In mijn klas lopen de meeste bij een boerenbond of dierenwinkel stage. Die mogen wel kassa doen en klanten helpen. Het verschild dus per bedrijf. School heeft aangegeven dat niveau 2 opleiding vooral doen is met niet te veel theorie.

Ik ben vaker bezig geweest om mij in de klappers die we hebben staan te verdiepen. (Productomschrijving, omschrijving dieren ect) dan wordt ik er op aangesproken dat ik wat nuttigs moet gaan doen dus dan ga ik maar weer poetsen...

Vind dit een lastige situatie..

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33789
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 13:19

Yenni schreef:
Dit is een goedgekeurd stage bedrijf. In mijn klas lopen de meeste bij een boerenbond of dierenwinkel stage. Die mogen wel kassa doen en klanten helpen. Het verschild dus per bedrijf. School heeft aangegeven dat niveau 2 opleiding vooral doen is met niet te veel theorie.

Ik ben vaker bezig geweest om mij in de klappers die we hebben staan te verdiepen. (Productomschrijving, omschrijving dieren ect) dan wordt ik er op aangesproken dat ik wat nuttigs moet gaan doen dus dan ga ik maar weer poetsen...

Vind dit een lastige situatie..

Heb je al eens gevraagd waarom je niet kassa mag doen? Want gewoon iets aanslaan en afrekenen kan iedereen. Uitgebreid advies geven over iets ingewikkelds snap ik dat je dat niet mag doen.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Stage in een dierenwinkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 13:34

Ik heb dat laatst gevraagt.m en er bij verteld dat het soms lastig waren als hun aan het werk waren dat ik niet kon afrekenen en hun van het werk moest halen. Mijn stagebegeleider gaf aan dat het niet erg was als ik dat vroeg aan hun. Daarmee was het klaar... :\