Welke manier bijzetten aan de longe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Welke manier bijzetten aan de longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-18 16:06

Mijn merrie wil linksom graag zakken aan de longe maar blijft rechtsom wat te hoog hangen. Ze moet nog flink rugspieren kweken dus ik vind lang en laag heel belangrijk. Welke manier kan ik haar het beste bijzetten aan de longe en waarmee dan?
Ik ben redelijk leek on longeren met bijzet. Mijn andere pony loopt fijn op de longeerhulp maar voor mijn merrie werkt dat niet fijn. Dubbele longe ben ik zelf nog niet handig genoeg mee


Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:13

Om de juiste spieren te kweken moeten de juiste spieren aanspannen, en de juiste spieren ontspannen. Met een bijzet krijgt het paard niet de kans om de juiste spieren te ontspannen en aan te spannen. Wat ik dus zou doen is schaf een kaptoom aan en ga oefenen aan de logeerlijn,vraag stelling en buiging en andere oefeningen. Dan komt de echte aanleuning vanzelf wel, want met een hulpteugel krijg je alleen maar een bepaalde (afgedwongen) houding van de nek, de valse knik en dus geen aanleuning.

Sinds ik longeer met een kaptoom lukt lang en laag bij beide pony's heel goed, dus het kost misschien wat meer moeite, maar het is het zeker waard!

Daphneeeej

Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:17

Ik vind een chambon een erg fijn/vriendelijke bijzet voor longeren voor lang en laag. Paard word alleen op het kopstuk begrenst om het hoofd niet onhoog te doen ipv dat er aan het bit vastgezet word. Ook is er met de chamboon heel veel ruimte voor het paard om stelling te pakken en om niet achter de loodlijn te komen door het bijzetten.

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Welke manier bijzetten aan de longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-18 16:31

Kaptoom zit al in het winkelwagentje :') ik zoek eigenlijk iets om haar net door dat laatste stukje te helpen. Onder het zadel laat ze wel altijd heel fijn los

Chambon ga ik even naar kijken

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Welke manier bijzetten aan de longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:34

Les nemen! Goed longeren is echt een aparte tak van sport en heeft weinig te maken met optoming. Wel met techniek (van de longeur).

Lindor92
Berichten: 6989
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Welke manier bijzetten aan de longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:44

Pessoa teugel. Dit stimuleert de achterhand en de voorkant kun je wat losjes doen zodat het paard niet gedwongen wordt.

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(


Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Welke manier bijzetten aan de longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 17:40

Gebruik het geld voor je hulpteugel voor 2-3 lessen, veel waardevoller

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 17:42

LiiNd_Y schreef:
Pessoa teugel. Dit stimuleert de achterhand en de voorkant kun je wat losjes doen zodat het paard niet gedwongen wordt.

Dit is inderdaad een heel handig middel om je paard in een houdinkje te dwingen en 'm ook bij elke pas een ruk in z'n mond te bezorgen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Welke manier bijzetten aan de longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-18 18:29

Les in longeren komt als we verhuisd zijn dus dat wordt geregeld :)
Voor nu zou een kaptoom dus al veel verschil kunnen maken? Scheelt dat echt zo veel met longeren met een bit?

Daphneeeej

Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 18:33

Maartje_M schreef:
Les in longeren komt als we verhuisd zijn dus dat wordt geregeld :)
Voor nu zou een kaptoom dus al veel verschil kunnen maken? Scheelt dat echt zo veel met longeren met een bit?

Ja! Je kan veel correctere stelling vragen met een kaptoom dan aan het bit longeren. De longeerlijn zou ik nooit aan een bit doen. Longeer zelf met micklem multi waar een kaptoomringetje op de neusriem zit.

dioni

Berichten: 817
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 18:37

Koper schreef:
LiiNd_Y schreef:
Pessoa teugel. Dit stimuleert de achterhand en de voorkant kun je wat losjes doen zodat het paard niet gedwongen wordt.

Dit is inderdaad een heel handig middel om je paard in een houdinkje te dwingen en 'm ook bij elke pas een ruk in z'n mond te bezorgen.


Als je je paard ermee inrijgt en in een houding dwingt wel ja. Maar als je hem zoals LiiNd_Y zegt losje doet is het meer een begrenzer en heeft het paard nog genoeg bewegingsvrijheid.
Maar goed, een ieder gebruikt wat hij of zij fijn vindt.

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Welke manier bijzetten aan de longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 19:04

Ik ben met mijn longeerlessen juist met bit gaan longeren. De optoming en manier van longeren is zo afhankelijk van het individuele paard, dat ik de lessen zou afwachten voor je gaat investeren in zaken die je uiteindelijk misschien niet nodig hebt.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Welke manier bijzetten aan de longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 19:07

Ik ben het helemaal eens met de eerdere tips. Verder is een veilige oefening achterwaarts - en dan meteen aandraven. Want dat je paard aan de ene kant beter kan zakken dan de andere is een symptoom: de uiteindelijke reden is dat hij/zij betere rug en buikspieren nodig heeft en meer kracht in de achterhand (meestal).

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 19:11

Ik longeer (na een paar lessen) met dubbele longe aan het bit zonder hulpteugels.

Voor ik les had gehad ook aan kaptoomring met enkele longe, dat werkte ook wel. En dubbele longe zonder les raakte ik mee in de knoop.
Eenmaal door hoe dat met de dubbele longe werkt, krijg ik hem veel fijner voor elkaar daarmee.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Welke manier bijzetten aan de longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-18 19:41

Kaptoom komt er toch, ook voor het grondwerken, dus dat is sowieso geen weggegooid geld :) ik heb overigens een micklem maar dan zonder ring op de neus. Dat is nu dan net weer jammer haha
dubbele longe is al zo lang geleden voor mij en mijn merrie is wat sensibel nog dus dat durf ik nu niet aan als er anderen in de bak zijn :+

Ik weet dat het een symptoom is en we zijn nu hard aan het werk om de buikspieren te trainen. Dankzij de fysio is ze weer lekker los dus kunnen we het nu ook verbeteren. Ze mist overal spieren en daardoor heeft ze ook nog slechte balans dus nog voldoende om aan te werken

Bedankt voor alle tips!

hwn
Berichten: 4650
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 19:42

Onder het zadel lukt het dus wel in beide richtingen? Dan vermoed ik eerder dat er iets fout is in je houding/lichaamstaal. Les zou idd goed zijn, ben zelf verder ook fan van kaptoom, vind ik heel fijn werken, als je er één hebt die netjes op de plaats blijft zitten.

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 19:48

Koper schreef:
LiiNd_Y schreef:
Pessoa teugel. Dit stimuleert de achterhand en de voorkant kun je wat losjes doen zodat het paard niet gedwongen wordt.


Als je je paard ermee inrijgt en in een houding dwingt wel ja. Maar als je hem zoals LiiNd_Y zegt losje doet is het meer een begrenzer en heeft het paard nog genoeg bewegingsvrijheid.
Maar goed, een ieder gebruikt wat hij of zij fijn vindt.

De lijn die aan het bit vast zit staat direct verbonden met de lijn die achter de achterbenen gaat. Hoe zie jij dan voor je dat het paard geen 'rukjes' in zijn mond krijgt? Want als het ene been naar voren gaat en dan het andere krijg je toch een zagende beweging.

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:00

Citaat:
De lijn die aan het bit vast zit staat direct verbonden met de lijn die achter de achterbenen gaat. Hoe zie jij dan voor je dat het paard geen 'rukjes' in zijn mond krijgt? Want als het ene been naar voren gaat en dan het andere krijg je toch een zagende beweging.


Even uit mijn hoofd: het schapenbont om de achterhand hangt aan 2x 2 lijnen.
Je kunt dus nadrukkelijk dit schapenbont 'kort' zetten (net kort genoeg zodat de achterhand ondergebracht wordt - en vooral niet te kort)
terwijl je de lijn schapenbont - bit lang houdt, zodat dier buikspieren opbouwt met halsstrekken met neus voor de loodlijn.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Anastasia24

Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Welke manier bijzetten aan de longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:03

Hier ook met dubbele lijnen. ( Werkt voor mij het beste. )

Maar ook goede ervaringen met de Pessoa. ( Natuurlijk op de juiste maat! )
Maar ik ben een beetje onhandig met die touwen :x

Daarom maar gewend aan de dubbele lijnen. :j

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-18 20:12

hwn schreef:
Onder het zadel lukt het dus wel in beide richtingen? Dan vermoed ik eerder dat er iets fout is in je houding/lichaamstaal. Les zou idd goed zijn, ben zelf verder ook fan van kaptoom, vind ik heel fijn werken, als je er één hebt die netjes op de plaats blijft zitten.


Ja maar ook daar heeft ze rechts duidelijk meer moeite. Fysio gaf ook aan dat links duidelijk haar strakke kant was.

Als ze straks thuis staat en we niemand in de bak tot last zijn, gaan we weer aan de dubbele oefenen. Doen jullie dat aan kaptoom of aan bit?

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Welke manier bijzetten aan de longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:46

Ik werk met dubbele longe aan het bit en dan via de ringen in een longeersingel naar mijn hand.
Buitenste lijn door de ring op de singel over de rug heen naar mij hand en niet achter de achterhand langs naar mijn hand, dat vind ik niet fijn werken.
En ik klik de musketons gewoon rechtstreeks aan het bit, je zien ook nog wel eens dat men ze door het bit heen haalt en tussen de voorbenen aan de singel vastklikt als soort slof, maar dat vind ik bij mijn paard helemaal niks en hebben we ook absoluut niet nodig.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Shenavallie
Berichten: 11516
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 21:02

Wijslander schreef:
Les nemen! Goed longeren is echt een aparte tak van sport en heeft weinig te maken met optoming. Wel met techniek (van de longeur).

Helemaal mee eens. :j

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

QuirJarig

Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Welke manier bijzetten aan de longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 21:10

Dubbele lijnen (niet achter de kont door) of een lange gewone bijzet met elastiek (niet die met rubberen ringen). Paard moet vertrouwen krijgen en vooral houden in de "hand", dus door (te kort) vast zetten werkt averechts.

Verder is eigen lichaamstaal en houding heel belangrijk en kan je daarmee alleen al heel veel bereiken. :)

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 21:19


Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Welke manier bijzetten aan de longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-18 21:55

Piuni dat is een longeerhulp. Die heb ik dus maar dat werkt voor haar niet.

Ik ga het nu eerst eens met kaptoom proberen. Houding en lichaamstaal is toch iets wat het beste verbeterd met les


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje en 4 bezoekers