Hoe kieskeurig is jouw paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Koper

Berichten: 30098
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Hoe kieskeurig is jouw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-18 14:52

Aan die van mij kun je best veel kwijt. Van bananenschillen tot sparrentakken: die van mij vreten het. Banaan dan uiteraard weer niet. Alleen de schillen.

Maar dat is dus als ze het zelf bedenken. Als ik iets bedenk zijn ze niet altijd even enthousiast. Je wil het beste voor je paard, dus ik had braaf Leichtgenuss gekocht. Dat ging een week lang best goed. Maar toen lustten ze het niet meer. Nou had ik pas geleden Fetura voor ze besteld. Ik braaf dat spul weken, na een halve hap kijkt mijn ruin mij vuil aan en loopt ruftend weg :') Ongeweekt gáát nog, als ik niet meer dan een paar van die hompjes tegelijk door heel lekkere muesli meng. Het gaat nog lang duren voordat de bijna 20 kilo die hier nog staat op is :Y) Het lijkt wel of die van mij kunnen lezen. Zodra er "Agrobs" op een zak staat vertikken ze het na een dag of wat. De mooie, prachtig ruikende seniorenruwvoer hoeven ze namelijk ook niet. Ik meng het nu met de kurkumapasta, daar is het heel geschikt voor. De pasta kun je op die manier mooi verdelen over het voer (ipv dat er een klont in hun bak ligt). Maar ik moet die ruwvoervervanger echt vermommen anders laten ze het liggen.

Zelfde met slobber en vergelijkbare zompige dingen. Na een hap kijken ze me aan: ielll, er zit dinges in m'n eten! Uitgezonderd natuurlijk de NutriMash van Vitalbix, ik had een proefzakje daarvan voor mijn merrie, die het goed kan gebruiken. Mijn merrie is helemaal niet lastig, ook zoiets smerigs als monnikspeper krijg je d'r wel in. Maar die NutriMash hoefde ze niet. Tot mijn grote verrassing lustte mijn ruin - die verre van mager is - het wel. Als het niet voor hem is dan is het blijkbaar ineens lekker :Y) Zélfs als het slobber is.

Metazoa was ook al zo'n ding. Hij nam een hap, kauwde 1 keer en spuugde de boel weer uit. Niet lekker.

Gelukkig gaat het met Vitalbix brokjes wel al jaren lang goed. Het is niet dat ze niks lusten. Ze lusten alleen de dingen waarvan je verwacht dat het goed voor ze is niet altijd. Ik heb lang moeten zoeken naar een fijne vitaminebrok (de Vitalbix dus) en muesli die én gezond én betaalbaar én smakelijk is. Nu ik ze heb gevonden houd ik het hier maar bij. Helaas houdt dat in dat de ene een andere muesli krijgt dan de andere. Voor 2 paarden staan hier 4 voertonnen :Y)

Hebben jullie paarden ook zulke duidelijke voorkeuren?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Narcissa
Berichten: 3036
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Hoe kieskeurig is jouw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:15

Tot nu toe 2 dingen ontdekt die er niet ingaan: wormenkuren en Equifyt Zupa. Dat vind ze blijkbaar echt walgelijk. Verder gaat alles er met het grootste gemak in, zelfs AB en ontstekingsremmers laatst, maar mijn KWPN dame is echt een ongelooflijke veelvraat (zelfs onze Haf kan haar niet bijhouden)

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hoe kieskeurig is jouw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:29

Mijn paard lust alles. Op Subli dieetmix na dan. Dat was echt het eerste wat ze liet staan.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe kieskeurig is jouw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:34

Mijn paard eet ook alles. Alleen aan bietenpulp moest ie even wennen, dat stond er de eerste keer vrij lang. Maar na een tijdje ging dat er ook gewoon in. Zelfs wormenkuren zijn best oké. Hij heeft een tijd op de prednison gestaan, die pillen at hij zo uit je hand zonder iets anders erbij.

Oh trouwens, bananen lust ie niet. Bananenschil nooit geprobeerd.

Da Vinci (Van Gogh x Kigali) Z1+7 *PR 224,5*

Jorex

Berichten: 9900
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Hoe kieskeurig is jouw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:39

Mijn ene lust alles op bietenpulp, komkommer en banaan (idd wel de schil) na en de andere moet alles leren eten.

Alex en Jorie <3

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:41

Mwah, mijn ponybeest eet het meeste wat ik haar voorschotel zonder problemen op. Er is echter 1 uitzondering: sandclear ... Daar eet ze behendig omheen.

(Voor de beeldvorming: handje luzerne, appeltje in stukjes, pompje olie, schepje glucosamine en schepje sandclear. Alles goed door elkaar mengen en wat hou je over: de sandclear. Ik snap niet precies hoe ze het doet na al dat gemeng van mij maar ik denk dat ik haar erom bewonder ... Irritant is het wel.)

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:42

Hier wordt voor alleen de neus opgetrokken. Van andere muslie en slobber wordt er met lange tanden gegeten. Snoepjes met een andere smaak worden terug uitgespuugd en hooi wat niet helemaal z'n smaak is wordt vakkundig verstopt. Heel erg irritant :')

xJolijn

Berichten: 2933
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:43

Mijn paard eet veel maar is enigszins kieskeurig. “Standaard” dingen gaan er erg goed in; muesli’s, brokjes, appels, wortels, slobber. Aan sommige dingen heeft hij even moeten wennen, maar dat eet hij nu ook in meer of mindere mate, zoals (rode) bieten en een paar andere groenten. Andere dingen hoef ik hem echt niet aan te bieden, banaan ho maar, pepermuntjes echt niet, bepaalde merken snoepjes of lickit “repen” haalt hij ook zijn neus voor op. Bepaalde groenten en fruit die onze shet wel erg graag lust, laat hij ook staan. Een poedertje als magnesium door de muesli en hij eet het ook niet meer, dan moet ik er met water een papje/slobber van maken. Wat dat betreft is het geen alleseter.
Die kieskeurigheid heeft hij ook bij hooi. Hij krijgt bijna onbeperkt en eet echt ontzettend veel, maar soms hebben we een soort of baal die hij écht niet wil eten. Zo heeft hij laatst bijna twee dagen niets gegeten, tot ik de wanhoop nabij was en opzoek ben gegaan naar een andere partij hooi die hij wél lust. Dat kan nog wel eens vervelend zijn, precies hetzelfde had hij in zijn eerste weken bij mij. Er is niet altijd (ander/verschillend) hooi te verkrijgen.
Al met al eet hij behoorlijk veel in hoeveelheid, heeft altijd trek, maar is wel kieskeurig en geen alleseter. Overigens kan hij ook héél selectief eten :D bepaalde brokjes, sprieten of plukjes hooi die niet lekker zijn spuugt hij weer uit en/of laat hij liggen. Als er in zijn voerbak meerdere dingen tegelijk liggen (grasmix/muesli/wortel bijvoorbeeld), eet hij van meest naar minst lekker (gok ik, in ieder geval vaak soort voor soort). Gek beest.

https://www.instagram.com/brunosbelevenissen/


Koper

Berichten: 30098
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-18 16:49

Die van mij eten ook van meest naar minst lekker. Eerst natuurlijk de stukjes wortel. Mijn ruin eet dat met zulk een begeestering dat de meeste wortel op de grond belandt. Mijn shet likt haar bak altijd heel netjes uit. En daarna probeert ze die van mijn ruin te kapen. Hij is natuurlijk ook niet achterlijk, met als gevolg een gillende shet.

Mijn merrie is overigens wel selectief met hooi. Ze eet veel, maar als ze iets niet eet kun je op je kop gaan staan: ze eet het níét. Vaak is onduidelijk wat er volgens haar mee mis is. Maar ze is nogal gevoelig op de darmen dus ik ga al lang niet meer met d'r in discussie. En ik ben heel blij dat ik hooi heb wat ze allebei lusten en waar ze het allebei goed op doen (de één wordt gauw te dik en de ander juist te dun).

Dat van de Sand Clear vind ik wel heel knap. Hoe dan?? :')

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Danjel

Berichten: 165
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Hoe kieskeurig is jouw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:59

Die van ons lust (bijna) alles, al heeft ze natuuuuurlijk haar voorkeuren. O:) Bleekselderij is ze bijvoorbeeld gek op, dat hadden we niet gedacht toen we het advies kregen om haar dit bij te gaan geven, de meeste andere paarden hier proeven het wel maar trekken er verder hun neus voor op. Bepaalde fruitsoorten en paardensnacks wil ze niet.

Koper

Berichten: 30098
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-18 17:03

Bleekselderij, witlof, andijvie, rozenbottels: mijn ruin lust het allemaal. Mijn merrie niet (zo), maar zij blieft wel frambozen. Verwende trut.

Distels eten ze allebei graag maar mijn merrie moet je altijd even de juiste kant van de stengel in d'r mond duwen. Anders pakt ze de plant halverwege en dat eet niet fijn. Ze snapt gewoon niet hoe het moet.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Jonnekee
Berichten: 746
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 17:05

Heeeeeel keskeurig,
Mijn paard lust geen muesli, welk paard lust er nou geen muesli ;( ja de cavalor structomix original vond tie erg lekker maar daar kreegt tie dikke benen van tot op heden niks gevonden wat hij wel lust. Dus als julle nog ideeen hebben brand los zou ik zeggen, wil iets wat een soort ruwvoer vervanger is maar waar wel genoeg inzit, paard loopt Lichte Tour.

Bietenpulp lust tie dan weer wel en luzerne hoeft tie ook niet wel de grasmix maar de grasbrokken die daar dan weer doorheen zitten hoeft tie ook niet.

Vikkie, Corland x Aram, Grand-Prix! *\o/*

Danjel

Berichten: 165
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 17:07

Koper schreef:
Bleekselderij, witlof, andijvie, rozenbottels: mijn ruin lust het allemaal. Mijn merrie niet (zo), maar zij blieft wel frambozen. Verwende trut.

Distels eten ze allebei graag maar mijn merrie moet je altijd even de juiste kant van de stengel in d'r mond duwen. Anders pakt ze de plant halverwege en dat eet niet fijn. Ze snapt gewoon niet hoe het moet.


Gekke beesten toch :P Wilgentakken vind onze merrie ook zo lekker, maar gedroogde wilgenbast, mwahhhhhh
Rozenbottels gaan er ook als (gezonde) snackies in. Witlof en andijvie heb ik nog niet geprobeerd, thnx voor de tip ;-) Distels geen idee, die groeien hier bijna niet.

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 17:09

Voeren jullie bananeschillen? Dat stikt toch van de verdelgingsmiddelen?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Koper

Berichten: 30098
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-18 17:10

cissy schreef:
Voeren jullie bananeschillen? Dat stikt toch van de verdelgingsmiddelen?

Nee joh! Hij gapt ze. Mijn katties mogen niet eens in bananendozen zitten vanwege de zooi die ze erop spuiten. Dat ga ik toch niet aan m'n paard geven. Maar even je bananenschil in je broekzak laten tot je 'm weg kan gooien kan dus niet met hem in de buurt.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Hoe kieskeurig is jouw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 17:16

Ik vond het ook al raar... :D
Mijne is gek op mandarijntjes, ze kannie wachte nie tot ik m gepeld heb

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Koper

Berichten: 30098
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-18 17:17

Blijft ze vast mooi oranje van cis :j

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Mando

Berichten: 15640
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 17:18

De mijne vind groentesoep heerlijk.
Krijgt hij ook iedere dag.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 17:20

Koper schreef:
Blijft ze vast mooi oranje van cis :j

En lekker zuur.... :+

Ze is heel mooi rood koper in de zomer, met zo'n mooie glans erop. Maar dat komt niet vd mandarijntjes denk ik.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Hoe kieskeurig is jouw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 18:40

Koper schreef:
Dat van de Sand Clear vind ik wel heel knap. Hoe dan?? :')


Ik laat haar altijd gewoon haar afwasteiltje leegeten zonder dat ik in haar nek sta te hijgen maar ik vermoed dat ze eerst voorzichtig alle happen neemt waar minder sandclear in zit, en als het er toch in zit en het zit op haar tong, dat ze die dan langs haar tanden haalt en zo de sandclear weer terug naar buiten werkt, op een plek in het teiltje waar ze al gegeten heeft. Zeker weten doe ik het niet...

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Anastasia24

Berichten: 2680
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 18:50

Hier niet erg veel 'geprobeerd' nog. Maar in het begin vond ze de appel maar raar. |o

Ze vond laanzaadolie in het begin ook niet te eten %) Maar nu accepteert ze het wel. <<)
Verder is ze echt niet moeilijk, brood ( Wat de paarden SOMS krijgen van de staleigenaar ) gaat bijv schoon op. :Y)

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 21:38

Die van mij lust ook geen Metazoa meer sinds het aangepast is en de Vitalbix Nutrimash ook niet inderdaad. De Vitalbix muesli lust hij dan weer wel :), maar niet echt van harte . Hoeveel zakken voer ik inmiddels wel niet weg heb moeten geven, omdat hij het eerst wel lust en dan na een paar weken niet meer ook, echt gek wordt je er af en toe van. Inmiddels geef ik hem Pavo Nature's Best en dat gaat nu al een tijd goed....

Moet ook echt uit kijken als ik er iets van een supplement of olie of zo door doe, want dan hoeft hij het ook gelijk niet meer. 1 keer gilde hij echt van kwaadheid, omdat hij op iets lekkers had gerekend en ik er een poedertje door had gedaan...dan trapt hij ook gewoon de voerbak om :')

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, GoogleAdsense en 1 bezoeker