Paard vanaf de grond naar je toe leren wijken...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HorseBuddy
Berichten: 112
Geregistreerd: 03-08-17

Paard vanaf de grond naar je toe leren wijken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-18 16:31

Hoi hoi!

Ik zie vaak bij Vrijheidsdressuur dat mensen hun paarden laten wijken wanneer ze het zweepje boven het paard houden en dat het paard dan niet wijkt doordat ze zegmaar ‘aan de kant worden geduwd’ om zo maar te zeggen, maar dat ze dan naar het persoon toe wijken...
Nu wil ik dit heel graag leren aan mijn pony, maar heb dus werkelijk geen idee hoe ik dit zou moeten aanleren... en ook op internet of YouTube vind ik er bijna niets over.
Heeft iemand hier tips voor? :)

Alvast bedankt! :D


EmptyWords

Berichten: 10572
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Paard vanaf de grond naar je toe leren wijken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 16:43

eigenlijk wijkt de pony dan niet voor je been, maar voor de zweep. je kunt beginnen met de pony van je af laten wijken op druk van de zweep, als hij dat aan beide kanten kan, kun je hem ook naar je toe laten komen

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Paard vanaf de grond naar je toe leren wijken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 16:49

Dat is een optie, daar heb je dan inderdaad wel de zweep voor nodig. Een mooiere methode vind ik persoonlijk met target training. Je leert eerst je paard om met zijn heup je hand aan te raken. Vervolgens leer je je paard om met z'n schouder je hand aan te raken. Als hij zowel met zijn heup als met zijn schouder je hand aan kan raken dan kan je beide tegelijkertijd vragen. Op deze manier beweegt je paard uiteindelijk in zijn geheel zijwaarts naar je toe.

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 16:51

Amable schreef:
Dat is een optie, daar heb je dan inderdaad wel de zweep voor nodig. Een mooiere methode vind ik persoonlijk met target training. Je leert eerst je paard om met zijn heup je hand aan te raken. Vervolgens leer je je paard om met z'n schouder je hand aan te raken. Als hij zowel met zijn heup als met zijn schouder je hand aan kan raken dan kan je beide tegelijkertijd vragen. Op deze manier beweegt je paard uiteindelijk in zijn geheel zijwaarts naar je toe.


Bij die eerste stap gaat het mis, zou niet weten hoe ik dat moest doen gezien ik wel eens 10 minuten mijn hand op heb gehad naast de kont maar paard bleef lekker staan :+

Met de zweep laatst een super filmpje gezien, maar kan hem niet echt niet meer terug vinden -O- -O-

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Paard vanaf de grond naar je toe leren wijken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 16:56

En daarom is het handig om les te nemen :D ;) :P

Wat ik meestal doe is achter het paard gaan staan, rechterhand vlak naast het paard houden aan de rechterbil/heup kant en dan aandacht vragen aan de linkerkant. Het paard kijkt dan om en bij het omkijken beweegt hij zijn heup gegarandeerd iets en dus tegen je hand aan. Creatief worden in hoe je je paard iets in beweging kan krijgen :)

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 16:58

Met de zweep ritmisch druk geven boven je paard door ermee op en neer te bewegen. Je hoeft niet eens aan te raken, kan wel, maar hou het dan bij licht tikjes geven, niet hard. Je hulp ook niet vergroten.

Dan wacht je tot het paard gaat zoeken naar oplossingen. Stapje naar voren, achteren, links, rechts... En jij blijft je hulp geven. Totdat het paard ook maar een halve centimeter in jouw richting beweegt. Dan haal je acuut zweepje weg, ontspan je je, en beloon je uitbundig. En dat dan elke keer weer, totdat je paard de link gaat leggen tussen je vraag en de oplossing.

Om het je paard makkelijker te maken kun je ook het hoofd van je weg duwen, dan is het al makkelijker om met de kont juist richting jou te komen.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Paard vanaf de grond naar je toe leren wijken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 17:07

Ik ga mee met Amable, heup en schoudertarget aanleren en vervolgens combineren. Voor het aanleren zo klein maken dat hij wel succes moet hebben, dus begin met een mm van hem af. Hebben ze dat door kun je het gaan uitbouwen.

HorseBuddy
Berichten: 112
Geregistreerd: 03-08-17

Re: Paard vanaf de grond naar je toe leren wijken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-18 20:41

Bedankt allemaal!! Ga het zeker proberen en als het niet lukt maar een lesje nemen :)

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Paard vanaf de grond naar je toe leren wijken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:45

Met de travers aanleren heb ik inderdaad mijn pard ook naar mij “toe” laten wijken, maar dan alleen met de achterhand, dit heb ik gedaan door wat druk op de neus te geven waardoor het gewicht naar de achterhand word gezet en dan zachtjes met de zweep op de kont tikken (ik stond er dan voor/ietjes meer aan de kant waar ze naar toe moest wijken, nu ze dit snapt wil ik het ook uitbouwen met het naar je toe wijken

zidema
Berichten: 61
Geregistreerd: 07-10-15

Re: Paard vanaf de grond naar je toe leren wijken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 10:51

Lijkt mij heel lastig omdat je super consequent moet zijn (altijd natuurlijk). Elke keer als je met je zweep zijn buitenbeen aanspreekt, is de kleinste beweging in het begin al voldoende voor een uitgebreide beloning. En dan dat uitwerken tot steeds grotere bewegingen tot je bent waar je wilt zijn. Eén keer te laat zijn met belonen terwijl hij het wel goed doet en je doet al snel weer een stapje terug in je ontwikkeling.
Succes en houd je ons op de hoogte van hoe het gaat? Ik ben benieuwd!


Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 17:58

somokkele schreef:
Ik ga mee met Amable, heup en schoudertarget aanleren en vervolgens combineren. Voor het aanleren zo klein maken dat hij wel succes moet hebben, dus begin met een mm van hem af. Hebben ze dat door kun je het gaan uitbouwen.


Dit moet dan wel in je volledige training passen. Bij mij is een opgestoken hand ter hoogte van de heup en ter hoogte van de schouder juist het commando om zijwaarts van me weg te wijken.
Lijkt mij in de algemene training van het paard juist het gemakkelijkste omdat we in 95% van de gevallen willen dat het paard "van de hulp weg wijkt".
Door de zweep spreek je ook het buitenachterbeen aan. Je wilt namelijk niet gewoon dat het paard met zijn kont naar jou toezwaait, je wilt uiteindelijk ook de juiste beenzetting en stelling. En dat lijkt me echt moeilijk aan te leren door alleen target training te gebruiken.
Toch? Corrigeer me als ik het mis heb.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers