Dementie, wanneer is het ‘genoeg’

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Dementie, wanneer is het ‘genoeg’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-18 17:41

Hoi,

Mijn leven is gezegend met 3 honden.
2 spaanse windhonden en 1 schotse collie.

De oudste windhond (15 jaar) heeft ze helaas niet meer op een rij.

Ze krijgt hiervoor medicatie (dementie), maar gaat beetje bij beetje sterk achteruit.

Plast haar nest en die van de andere honden onder, trippelt dag en nacht over en weer, eet de muur op (bezetsel), piept en jankt zonder reden, knapt naar de andere honden en verandert heel de dag door van het ene naar het andere gedrag.

De beslissing is gevallen om haar te laten gaan, de vraag is alleen ‘wanneer’?.

Binnenkort (over 4 weken) komt er een pup bij, de collie mist een speelkameraadje en de windhonden (13 en 15) willen niet meer spelen, dus na lang wikken en wegen toch besloten een kameraadje bij te zoeken.

Echter... Wat is wijsheid? Wanneer is ‘genoeg’ genoeg? De DA heeft sterke twijfels over haar levenskwaliteit, mentaal is dementie in dit stadium vrij belastend, maar ik als eigenaar hou me natuurlijk wat vast aan de goede momenten die ze nog heeft...

Nog mensen die de knoop hebben moeten doorhakken? Wanneer hebben jullie de keuze gemaakt? Het voelt nu een beetje aan alsof ik ‘er makkelijk van af wil’, maar ik weet niet goed of ik dat gevoel gebruik als excuus om haar bij te houden :(

Beestjes... Altijd zo’n hartpijn als het einde eraan zit te komen...

Ps: ik kan de oude honden scheiden van de 2 collies als ik zie dat de pup haar teveel stress geeft, zodat ze haar rust houdt.

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!


rien10
Berichten: 14619
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Dementie, wanneer is het ‘genoeg’

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 17:42

Zodra je denkt “wanneer” is het tijd.

BigOne
Berichten: 38189
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Dementie, wanneer is het ‘genoeg’

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 17:45

Wijze woorden van mijn dierenarts, in principe ben je altijd te laat.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 17:45

Kan je geen meningen inwinnen van vrienden of kennissen die de hond kennen?
Die hebben toch een objectievere kijk erop, het is heel logisch dat jij het beest niet kwijt wil natuurlijk.
Mijn ervaring is ook dat er daarom vaak te lang door geklooid word. :o

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Dementie, wanneer is het ‘genoeg’

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 17:51

'Te vroeg' bestaat inderdaad niet. Voor mij zou het ophouden als urine/ontlasting niet meer opgehouden kan worden. Dat is geen waardig bestaan meer. Heel veel sterkte! :(:)

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 17:52

Je zit in ieder geval al een eind verder dan wij (16.5 jarige kruising), die plast geregeld in huis, begint wc papier of ander papier te eten of op stenen te bijten, staat 's avonds een hele tijd naast de zetel in plaats van lekker in haar mand te liggen maar slaapt wel nog tijdens de nacht.

Toen ik een tijdje geleden bij de dierenarts was voor haar epilepsiepillen zei de assistente dat ze soms mensen aan de telefoon kregen die huilend vertelden dat het gedrag van hun hond hen te veel werd. Ze zei dat je soms moest durven een beslissing te nemen voor je het zelf niet meer aankon. Als ik zo lees wat jij aankan, vind ik dat al erg knap, het plassen, het rondtrippelen muren opeten...

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

furious

Berichten: 7102
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 17:52

Met deze omschrijving en advies van de dierenarts zou ik geen weken meer wachten. Een springende pup in huis zou ik mijn hond in dit geval niet meer aan doen.

You can turn off the sun but I'm still gonna shine!

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Dementie, wanneer is het ‘genoeg’

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 17:54

Ik zou de pup in huis niet meer afwachten denk ik... misschien wel te druk oid. Zoals de anderen zeggen, je bent nooit zomaar te vroeg. Eerder te laat.

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 17:55

Voor de pup komt.

Volgens mij heb je dit zelf ook in je hoofd...

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 17:55

Mijn principe is: liever een week te vroeg dan een dag te laat, hoe verdrietig ook. Het onderplassen van haar mand zou wel een grens zijn voor mij. Ik wens je sterkte.

rien10
Berichten: 14619
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Dementie, wanneer is het ‘genoeg’

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 17:56

En het blijft poedersuiker. Klote. oliebol.
Hier in 9 maanden 2 honden laten gaan. Ik weet her. Toch moest het. Sterkte

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Dementie, wanneer is het ‘genoeg’

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 18:08

Wat zou je mij adviseren als het míjn situatie zou zijn?

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Dementie, wanneer is het ‘genoeg’

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 18:12

Ik zou het de nieuwe pup niet meer aandoen. Je hebt kans dat ze hierdoor erg gestressed wordt, en ook dat ze het verkeerde voorbeeld geeft aan de pup. Als ae nu al snapt naar andere honden, stel dat ze je pup echt te grazen pakt?

Anoniem

Re: Dementie, wanneer is het ‘genoeg’

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 18:16

Voor de nieuwe pup komt inderdaad. Lijkt mij niet eerlijk naar de oude hond en de pup. Als ik het zo lees is het eigenlijk al eventjes genoeg geweest :)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 18:17

Ik zou haar ook nu laten gaan ;(

Ook al kun je de twee oudjes afzonderen, een nieuwe huisgenoot zal toch stress opleveren en het is voor de 13-jarige waarschijnlijk ook lastiger om dan wellicht hooguit een paar weken later....alsnog aansluiting te vinden bij de pup en de collie.

Sterkte met je beslissing, altijd zó zwaar om te moeten nemen :\

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

senna21

Berichten: 11820
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 18:37

Beslissingen als deze zijn steeds weer ontzettend moeilijk.
Rationeel lijkt het snel duidelijk, maar emotioneel ligt het ingewikkelder.
Ik wens jullie toe dat jullie op een waardige manier afscheid van haar kunnen nemen en de mooie jaren die je met haar hebt gehad, kunnen koesteren.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 18:42

Je bent niet snel te vroeg. Eerder te laat. Zoals jij omschrijft zou ik het zo snel mogelijk doen als het mijn hond was.

Ik heb 2 jaar geleden mijn hond in moeten slapen. Een hollandse herder van bijna 12 jaar. Zij zat onder de tumoren en brood mager en staar en plaste ook van zich af. Moet ook zeggen dat zij flink verwaarloosd is door haar vorige eigenaar. Toen ze met 11 jaar bij me kwam wist ik al dit duurt niet lang meer.

Dus toen ik haar wilde laten inslapen weigerde mijn dierenarts omdat haar hart nog sterk genoeg was en we de tumoren eventueel weg konden halen. Maar ze was op en plakte aan mn been omdat ze gewoon niet meer kon.

Ik ben toen met een vriendin naar een andere dierenarts geweest en die zei dat ik met het verwijderen van de tumoren misschien 3 a 6 maanden kon winnen maar ook dat ze de narcose waarschijnlijk niet uit kwam.

Het ging allemaal heel snel en rustig. Ze was heel snel weg.

Heel veel sterkte met je beslissing. Het is en wordt nooit makkelijk.

Rex & Jazz


Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 18:45

Ik vind altijd dat alleen de eigenaar zelf weet wanneer het goed is.
Dat gevoel krijg je op een bepaald moment.
Meestal is je verstand sneller met de beslissing dan dat je emotioneel er al aan toe bent. Maar vaak is dat wel het moment waarnaar je zou moeten luisteren.
Wij kunnen je wel adviezen geven, stuk voor stuk heel lief en goed bedoeld, maar uiteindelijk ligt de beslissing toch echt bij jou TS. Hoe verschrikkelijk verdrietig dat ook gaat zijn :(
Heel veel sterkte in ieder geval!! Y;( Y;(

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-18 18:50

Ze is zo sterk geweest... Met 4 jaar gans gekraakt uit Spanje gekomen met haar ‘zus’ (die nu ook bij mij zit, heb hen samen geadopteerd zodat zij steun kon halen uit haar ‘zus’). Heb hen geadopteerd toen ze 2 jaar in BE waren. Een knuffelhond is ze nooit geweest, heel wantrouwig, angstig, maar haar zus was haar safe haven. Nu knapt ze ook met grote regelmaat naar haar... Ik weet dat ik haar moet laten gaan, dat het waardiger is, het voelt nu gewoon zo fout, ondanks dat het juist is. Maandag bel ik de DA...

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 18:54

Ik heb een demente Jack gehad. Het plassen is te ondervangen met luiers, heb ik jaren gedaan. Als het alleen dat en de problemen met dag en nacht ritme dan zou ik er niet over denken om de hond te laten gaan. Mijn Jack bleef lange tijd een blije hond, werd weer een stoute pup wat me heeft doen inzien dat ik wel heel vaak papieren liet slingeren ( en in de ochtend versnipperd door de kamer vond ). Als ze buiten in de tuin was stond ze wel sip te kijken omdat ze de weg terug niet kende, maar wij waren er dan altijd bij.
Ze heeft nooit gepiept, gejankt of gesnapt naar de toen 4 andere honden. Zelfs de pup die er het laatste bijkwam heeft ze verwelkomd.
Ik heb haar in moeten laten slapen ver voor ze het gedrag vertoonde wat jouw demente hond vertoont vanwege een tumor die haar pijn deed. Ze is 17 geworden.

Als zij het gedrag vertoont had die jouw hond op dit moment vertoont had ik het ook gedaan. Zij voelt zich denk ik duidelijk niet prettig meer en geeft jou dat aan. De andere honden zijn waarschijnlijk te druk voor haar vertroebelde brein waardoor ze ze weg snapt.

Maarrr het is een gevoel wat ik krijg als ik jouw verhaal lees. Eigenlijk heb je de beslissing al genomen en ik denk een juiste beslissing.
Is het dan nog eerlijk om dit voor een paar weken of misschien maanden uit te stellen. De hond heeft geen toekomstplannen met de wens om nog dingen mee te maken.
Neem emotioneel afscheid van haar en wacht niet te lang. Dat zou mijn advies zijn

Edit lees net dat je besloten hebt sterkte meid

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Dementie, wanneer is het ‘genoeg’

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 20:49

Sterkte TS! Is niet makkelijk :(:)

[o]

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 20:56

Mi_Amore schreef:
Ze is zo sterk geweest... Met 4 jaar gans gekraakt uit Spanje gekomen met haar ‘zus’ (die nu ook bij mij zit, heb hen samen geadopteerd zodat zij steun kon halen uit haar ‘zus’). Heb hen geadopteerd toen ze 2 jaar in BE waren. Een knuffelhond is ze nooit geweest, heel wantrouwig, angstig, maar haar zus was haar safe haven. Nu knapt ze ook met grote regelmaat naar haar... Ik weet dat ik haar moet laten gaan, dat het waardiger is, het voelt nu gewoon zo fout, ondanks dat het juist is. Maandag bel ik de DA...


Maandag is het 2e paasdag. Dinsdag dus.

Heel veel sterkte. Wijze beslissing maar uiteraard niet makkelijk.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:02

Ceetje_bokt schreef:
Mijn principe is: liever een week te vroeg dan een dag te laat, hoe verdrietig ook. Het onderplassen van haar mand zou wel een grens zijn voor mij. Ik wens je sterkte.

Dit vind ik wel een mooie uitspraak. Ik ben zelf ook een voorstander van 'niet laten lijden' en 'een dierwaardig bestaan' en wil ook meestal niet langer wachten dan onnodig is. Ik ga jouw uitspraak maar eens toepassen bij mensen die maar geen afscheid van hun dier kunnen nemen en voor hun eigen geluk het dier onnodig langer in leven willen laten.

Los van bovenstaande: het blijft altijd een lastig moment. De keuze zelf misschien niet, want je hebt het beste voor met je dier, maar het werkelijke moment van loslaten. Toch is dat het ultieme moment dat je je liefde voor een dier laat zien: je laat het niet onnodig langer doormodderen.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Anna98
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-08-16

Re: Dementie, wanneer is het ‘genoeg’

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 10:24

Ik heb ook een demente hond, daarnaast heeft hij pijn van een niet opereerbare hernia maar de pijn gaat nog wel. Het is de dementie waarom we hem vrijdag 13 april laten gaan. Dit komt voor iedereen het beste uit en dan heeft hij de komende dagen nog wat zon om van te genieten. Ik ben er helemaal kapot van. Val al 2 nachten huilend in slaap. Ben nu weer aan het huilen. Dit is de eerste keer dat ik een huisdier moet laten gaan. Ik ben opgegroeid met dit hondje..
Mijn dierenarts zei dat dementie nog erger is voor een hond dan pijn. Het klinkt alsof het voor die van jou ook tijd is, maar dat weet je alleen zelf.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 10:29

Liefde betekent soms ook loslaten. Hond heeft geen besef van morgen, wel van pijn en ongemak. Loslaten is soms juist liefde geven die ze nu nodig heeft... Veel sterkte!

Karaat_the_newforest op Instagram


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Iris_Casper, LuCa88, Maanon_, Mar_X, Pieneappel, xSCWx, XXInKA, YandexBot en 126 bezoekers