Help, ik wil een zonnepaneel op de wei!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Help, ik wil een zonnepaneel op de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 13:21

Maar ik snap er weinig tot niets van }:0

Ik heb ongeveer 250m stroomdraad op de wei. Onze huidige stroom via impulsapparaat in stopcontact doet niet meer wat hij moet doen (staat nog maar 0.80v op), en omdat mijn wei de 4de is in het circuit ben ik vrij afhankelijk van de voorgaande 3 weien. Om die reden wil ik nu een zonnepaneel installeren, mijn paard is de afgelopen 10 dagen als een gek aan het uitbreken en ik wil niet meer afhankelijk zijn van de kwaliteit van de draden van de andere weien.

Dus: wat heb ik allemaal nodig? Ik heb een zonnepaneel en als het goed ik hebben we ook nog een batterij van onze oude boot. Kan een autobatterij ook? Ik weet ook dat ik een aardingspen nodig heb.

Wat dan nog? En hoe moet ik dit allemaal installeren? Liefst op een manier die ik asap en zo goedkoop mogelijk (niet mijn grond) kan realiseren, stout peerd haha. Waarom op zonne-energie? Omdat het stopcontact veeeeeel te ver is en ik gewoon geen risico's meer wil nemen.

Ik denk dat ik een klok nodig heb om impulsen te geven? Volgens mijn ouders is constante stroom niet goed voor de batterij, klopt Dit? We willen ook geen gerookt paard natuurlijk..

Paard staat overdag buiten dus eens de zon onder gaat komt ze in principe binnen en is er geen stroom meer nodig.

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 26-03-18 13:28, in het totaal 3 keer bewerkt

Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:25

Energie opwekken doe je bij zonlicht. Je moet de energie ook in de avond kunnen gebruiken. Dus moet je de energie opslaan. Een handig elektricien kan je wel helpen. Het geheel moet ook veilig zijn

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:27

Zoiets is al meer dan genoeg:
https://www.kleinezonnepanelen.nl/index ... rjYiraiFTY
Wij hebben een zelfde zonnepaneel met omvormer op onze boot. Werkt prima.

Ik zou eens langs Cranenbroek gaan. Daar hebben ze goedkope accu's en goedkope schrikdraadapparaten voor 12 Volt.

Het zonnepaneel sluit je aan op de omvormer. De omvormer op de accu. En het schrikdraadapparaat sluit je ook op de accu aan. Die zorgt ervoor dat de 12 volt wordt omgezet in korte impulsen van een hoger voltage in lage amperes.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:29

Auto batterij werkt prima. Ik heb een goede ervaring met een zonnepaneel ondanks soms veel onkruid die de draden raakt. Geen gezeul met batterijen en een aan en uitknop *D
Ik heb de mijne op weidezaun.info gekocht (ongeveer 250€) .
Is zeer gemakkelijk te installeren. Verbinding naar de draad en een aarding die je in de grond prikt.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:48

Makkelijkst is om een schrikdraadtoestel met ingebouwd zonnepaneel te kopen. Nadeel is dat het nogal aantrekkelijk is voor dieven.
Je kan ook een schrikdraadapparaat voor 12V kopen, en daar een batterij op aansluiten. Autobatterij is goed, een batterij van het woongedeelte van een boot of camper is nog beter (halftractiebatterij) omdat die meer ontworpen zijn om continu een klein beetje stroom te leveren.
Dan moet die batterij natuurlijk opgeladen worden. Ofwel neem je ze regelmatig mee naar huis om daar aan de lader te hangen ofwel zet je er een zonnepaneel op.
In het laatste geval heb je nodig : zonnepaneel 12V -> omvormer -> batterij -> schrikdraadtoestel.
Het is aan te raden dat alles op elkaar afgestemd is qua vermogen.
De allerkleinste zonnepaneeltjes hebben geen omvormer nodig.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 16:08

8nnemiek schreef:
Zoiets is al meer dan genoeg:
https://www.kleinezonnepanelen.nl/index ... rjYiraiFTY
Wij hebben een zelfde zonnepaneel met omvormer op onze boot. Werkt prima.

Ik zou eens langs Cranenbroek gaan. Daar hebben ze goedkope accu's en goedkope schrikdraadapparaten voor 12 Volt.

Het zonnepaneel sluit je aan op de omvormer. De omvormer op de accu. En het schrikdraadapparaat sluit je ook op de accu aan. Die zorgt ervoor dat de 12 volt wordt omgezet in korte impulsen van een hoger voltage in lage amperes.


Alvast super bedankt voor de tip! Vraagje.. wat is de omvormer waar je van spreekt? Voel me zo dom haha..

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 16:11

Omvormer vormt de 12 volt die een paneel opwekt in dat geval om naar 220 v wat normaal uit een stopcontact komt. De camper heeft een zelfde systeem. Een paneel op het dak een huishoud accu die daardoor oplaad en opslaat en bij vraag staat hij ook weer af.

Een nadeel bij lang mistig weer in de winter en sneeuwval kan zijn dat je te weinig stroom opwekt om je draad 24 uur per dag stroomhoudend te krijgen.

Je hebt ook systemen met een accu die je koopt zoals idd een autoaccu. Deze loopt langzaam leeg en daarna moet je of een nieuwe accu kopen of deze opladen

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 16:17

karuna schreef:
Omvormer vormt de 12 volt die een paneel opwekt in dat geval om naar 220 v wat normaal uit een stopcontact komt. De camper heeft een zelfde systeem. Een paneel op het dak een huishoud accu die daardoor oplaad en opslaat en bij vraag staat hij ook weer af.

Een nadeel bij lang mistig weer in de winter en sneeuwval kan zijn dat je te weinig stroom opwekt om je draad 24 uur per dag stroomhoudend te krijgen.

Je hebt ook systemen met een accu die je koopt zoals idd een autoaccu. Deze loopt langzaam leeg en daarna moet je of een nieuwe accu kopen of deze opladen

Dit klopt niet, hier komt er geen 220V bij kijken. Ipv omvormer zou het misschien beter regelaar heten. Het is een kastje dat tussen het zonnepaneel en de accu staat om ervoor te zorgen dat de accu steeds de juiste voeding krijgt, en bv. niet teveel spanning krijgt bij vol zonlicht.
Eigenlijk moet je het zonnepaneel en de regelaar als 1 geheel bekijken, samen vormt het een systeem dat 12V levert aan je accu.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 16:24

Gaat om het idee dat je bij de omvormer in de camper je normale stekker erin kan steken en het apparaat werkt
Dus niet met een twaalf volt speciaal stekker. Wat kort door de bocht uitgelegd misschien

Even link erbij gepakt

https://www.zonnepanelen.net/omvormer/

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Help, ik wil een zonnepaneel op de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 16:29

Dat is een ander 'kastje' :)
Daar sluit je langs de ene kant 12V op aan en langs de andere kant kan je 220V afnemen. Heeft niet echt iets met zonnepanelen te maken, het kan dat kastje niet schelen waar de 12V vandaan komt.
Er bestaan genoeg schrikdraadtoestellen op 12V dus een extra stap via 220V is niet nodig.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 16:59

LWDaisy schreef:
8nnemiek schreef:
Zoiets is al meer dan genoeg:
https://www.kleinezonnepanelen.nl/index ... rjYiraiFTY
Wij hebben een zelfde zonnepaneel met omvormer op onze boot. Werkt prima.

Ik zou eens langs Cranenbroek gaan. Daar hebben ze goedkope accu's en goedkope schrikdraadapparaten voor 12 Volt.

Het zonnepaneel sluit je aan op de omvormer. De omvormer op de accu. En het schrikdraadapparaat sluit je ook op de accu aan. Die zorgt ervoor dat de 12 volt wordt omgezet in korte impulsen van een hoger voltage in lage amperes.


Alvast super bedankt voor de tip! Vraagje.. wat is de omvormer waar je van spreekt? Voel me zo dom haha..

De omvormer is dat blauwe kastje in de link die ik plaatste :D Dit is een complete set, ideaal!
Deze omvormer zorgt dat de +/- 18V die het zonnepaneel levert wordt omgezet naar 14V die de accu nodig heeft en zorgt er daarnaast voor dat de accu niet kan overladen. Een omvormer heb je dus altijd nodig.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 17:19

karuna schreef:
Gaat om het idee dat je bij de omvormer in de camper je normale stekker erin kan steken en het apparaat werkt
Dus niet met een twaalf volt speciaal stekker. Wat kort door de bocht uitgelegd misschien

Even link erbij gepakt

https://www.zonnepanelen.net/omvormer/

De link gaat over zonnepanelen op een huis, daar ga je uiteraard 220V uit moeten krijgen. Ik vrees dat TS zo helemaal in de war gaat geraken. Zij heeft gewoon een eenvoudig 12V systeem nodig.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 13:17

Hallo allemaal, alvast bedankt voor de info!
Ik heb gisteren een nieuw stroomapparaat op elektriciteit geïnstalleerd (ofwel mijn vriend haha), 17 volt. Na het aansluiten bleek dat we (echt waar) met een kortsluiting zitten op de pen. Een tweetal weken geleden hadden we daar een waterlek.. Bij het testen van draad hadden we 1 volt, dus daar loopt ook iets mis. Ik heb ondertussen een stroomapparaat op accu gekregen van een weigenootje, de batterij is leeg dus die moeten we eerst opladen. En dan gaan we deze waarschijnlijk ook nog aansluiten op het zonnepaneeltje :) ik heb al een pen in de grond steken dus hopelijk werk dit wel haha!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Help, ik wil een zonnepaneel op de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:09

Je kunt ook nog naast een andere simpele oplossing kijken
Een koltec paddestoel met batterij
Die prik je in de grond (aardpen )
Sluit je aan op de draad en klaar
De batterijen zijn een 25 euro
En gaan best lang mee

Is een heel simplistisch maar ook erg betaalbaar systeem

Qucolu

Berichten: 44
Geregistreerd: 02-01-10

Re: Help, ik wil een zonnepaneel op de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 23:09

misschien heb ik het verkeerd gelezen of begrepen maar ik begrijp dat je al op een schrikdraad apparaat zit aangesloten maar dat je niet genoeg stroom (volts) op je draad hebt? vergeet dan niet om het stuk wat je zelf wilt voorzien van stroom los te maken van je buren zodat je een eigen circuit hebt. Twee schrikdraad apparaten op 1 draad gaat niet goed en zal tot schade lijden aan je apparaat

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 08:20

Qucolu schreef:
misschien heb ik het verkeerd gelezen of begrepen maar ik begrijp dat je al op een schrikdraad apparaat zit aangesloten maar dat je niet genoeg stroom (volts) op je draad hebt? vergeet dan niet om het stuk wat je zelf wilt voorzien van stroom los te maken van je buren zodat je een eigen circuit hebt. Twee schrikdraad apparaten op 1 draad gaat niet goed en zal tot schade lijden aan je apparaat


We denken dat de eerste kabel die uit het huidige apparaat vertrekt versleten is. Sowieso koppel ik mijn wei los van de rest, als ze daar ergens 1 slechte draad hebben ben ik de pineut en ik wil niet meer afhankelijk zijn van de rest :)

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Re: Help, ik wil een zonnepaneel op de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 16:39

Ik zou voor ik afscheid neem van het apparaat kijken of de aarding wel goed is. Vaak staan de aardpennen te droog en maakt de afrastering dus geen aarding. Gooi eens een emmer water bij de aardpen(nen) en meet de stroom dan nog eens. En vervang ook eens de versleten kabel.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:38

8nnemiek schreef:
Zoiets is al meer dan genoeg:
https://www.kleinezonnepanelen.nl/index ... rjYiraiFTY
Wij hebben een zelfde zonnepaneel met omvormer op onze boot. Werkt prima.

Ik zou eens langs Cranenbroek gaan. Daar hebben ze goedkope accu's en goedkope schrikdraadapparaten voor 12 Volt.

Het zonnepaneel sluit je aan op de omvormer. De omvormer op de accu. En het schrikdraadapparaat sluit je ook op de accu aan. Die zorgt ervoor dat de 12 volt wordt omgezet in korte impulsen van een hoger voltage in lage amperes.


zou dat zonnepaneeltje van Gerritsma Makkum geschikt zijn om mijn accu vol te houden?
Afbeelding

Afbeelding
ik heb dit schrikdraadapparaat


Afbeelding
deze accu


Afbeelding
zou dit erbij passen?