Bouwen op erfgrens

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Petpa

Berichten: 1669
Geregistreerd: 13-07-09

Bouwen op erfgrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-18 16:18

In mijn tuin is jaren geleden een tuinhuis op de erfgrens geplaatst van 3 x 2,5 meter.

Ik wilde dit tuinhuis inruilen voor een groter exemplaar. Nog steeds 3 x 2,5e meter, maar aan dit tuinhuisje zou een overkapping van 3 meter zitten. Dit tuinhuis zou in totaal 6 x 2,5 meter zijn.

Navraag bij de gemeente leerde dat er op de erfgrens een tuinhuis van maximaal 10 m2 geplaatst mocht worden.

Ik kom net thuis en ik zie dat mijn buren een veranda op de erfgrens laten plaatsen van 4 x 3 meter. Dit is 12m2.

Ik heb de leverancier aangesproken met de vraag of dit op de erfgrens mag. De leverancier vertelde mij dat het mocht...

Google resulteert niet in een antwoord. Vandaar mijn vraag aan de bokkers...

Weet iemand hoe groot een tuinhuis / overkapping op de erfgrens mag zijn?

Voor het eerst bestellen bij Picnic?
Gebruik kortingscode PETR3795 voor 10 euro korting!


troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Bouwen op erfgrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:20

Dat verschilt per gemeente, daar dus even vragen. Maar wil je voor zoiets echt ruzie met je buren riskeren?

Van een beetje verdraagzaamheid wordt zo doorgaans iedereen beter.

_Nelleke_

Berichten: 8053
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:20

Volgens mij ligt dit aan je gemeente en gelden hier geen landelijke regels voor.

Petpa

Berichten: 1669
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-18 16:22

troi schreef:
Dat verschilt per gemeente, daar dus even vragen. Maar wil je voor zoiets echt ruzie met je buren riskeren?

Van een beetje verdraagzaamheid wordt zo doorgaans iedereen beter.


Het gaat mij niet om de buren.

De contacten met de buren zijn goed.

Ik sprak de leverancier aan met de intentie dat hij mij een product kon leveren.

Mijn vraag is of dit mag, zodat ik ook mijn tuinhuis mag plaatsen.

Voor het eerst bestellen bij Picnic?
Gebruik kortingscode PETR3795 voor 10 euro korting!

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Bouwen op erfgrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:30

Die vraag moet je bij de gemeente neerleggen. En niet bij een verkopende partij want die zeggen snel dat het mag maar hebben zich vaak weinig in verdiept

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Bouwen op erfgrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:35

Wij hebben net een stuk grond gekocht waar we op willen bouwen. Op www.ruimtelijkeplannen.nl kan ik de postcode en huisnummer invullen en dan zoomt hij in naar het adres. Rechts in de kolom kan ik dan het bestemmingsplan aanklikken en bekijken.
Zo staat er bij ons dat we een bijgebouw van 150m2 mogen bouwen, hoe hoog de dakgoot mag zijn enz.
Wie weet wordt je daar wat wijzer?

En anders afspraak maken bij het omgevingsloket. Daar kunnen ze je antwoord geven op je vragen. Misschien wordt een open veranda weer anders gezien dan een tuinhuis?

anjali
Berichten: 15017
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Bouwen op erfgrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:00

Ik zou in elk geval ervoor zorgen dat er niets over de erfgrens overhangt. Geen dak,dakgoot,of wat dan ook. Netjes op je eigen stuk blijven,dat voorkomt problemen.

x_Jeanine_x

Berichten: 9083
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Bouwen op erfgrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:05

Bij ons in de gemeente mag maar een max aantal vierkante meter bebouwd worden.
Helaas zitten wij hier al aan. En hebben wij een vergunning nodig voor een tuinhuisje/ aansluitende overkapping. Wij mogen hem wel tegen de erfgrens aan zetten.


Celiien

Berichten: 13253
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:30

Als de buren er oke mee zijn (ze doen het zelf immers ook) kan je toch schriftelijk toestemming vragen van de buren? Daarnaast vraag ik mij af of een overkapping wordt gerekend tot het daadwerkelijke tuinhuis. Ik zou daar nog even achteraan gaan :j

Let wel dat je echt bij/door het kadaster goed moet laten meten/nagaan waar precies de scheiding is. 1 cm ernaast, nieuwe buren die het niet willen en mr. frank visser staat op de stoep :=

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131955
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 21:15

Het verschilt per gemeente. In de gemeente waar ik woon hebben ze een rekentool en dan kun je zelf aan de hand van Heel Veel Gegevens (ze willen echt alles weten.....) narekenen of je wel of niet een vergunning nodig hebt en hoe ver je van de erfgrens moet bouwen. Daarbij zit ook nog een verschil of het ramen heeft, hoe ver het van het hoofdgebouw staat, hoe hoog je bouwwerk wordt etc.etc. Het zou zomaar kunnen zijn dat daar bij jullie het verschil vandaan komt. Een schutting mag je bijv. ook op/tegen de erfgrens plaatsen, maar bij een tuinhuis van 3 meter hoog zal dat waarschijnlijk weer niet zo zijn. Kortom: het hangt van heel veel factoren af.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne_vD, FransienE, mirtedl, ogidni en 92 bezoekers