Merrie in eerste vijf jaar vier veulens gekregen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Merrie in eerste vijf jaar vier veulens gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 16:50

Ik hoorde dit en vroeg me af of dit niet enorm slecht is voor een paard. Merrie is dus vanaf haar eerste tot en met haar vijfde jaar drachtig geweest. Is dit normaal in de paardenfokkerij ? Zitten hier problemen aan voor de merrie bij het ouder worden. Merrie nu jaren niet meer drachtig geweest en zal ook niet gebeuren.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 16:56

In de natuur zal het niet anders gaan vermoed ik. Ik zou, welk dier dan ook, liever niet laten dragen tot het zelf volgroeid is.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 16:57

Een eenjarige merrie laten dekken is zeker niet slim. Dit kan een ongelukje geweest zijn door losgebroken hengst ofzo, maar zelfs op tweejarige leeftijd is een zwangerschap best zwaar.

Vele fokkers kiezen dan ook voor op 3 jaar te beleren onder zadel, dekken en gedurende de dracht de wei op om na de dracht het trainen weer op te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:07

Art_Ificious schreef:
Een eenjarige merrie laten dekken is zeker niet slim. Dit kan een ongelukje geweest zijn door losgebroken hengst ofzo, maar zelfs op tweejarige leeftijd is een zwangerschap best zwaar.

Vele fokkers kiezen dan ook voor op 3 jaar te beleren onder zadel, dekken en gedurende de dracht de wei op om na de dracht het trainen weer op te nemen.


Dit was een fokker die vanaf dat ze een jaar was ieder jaar tot haar vijfde een veulen heeft laten krijgen. Dus vier jaar constant drachtig geweest vanaf jaarling

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Merrie in eerste vijf jaar vier veulens gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:08

Als ze op haar eerste een veulen heeft gekregen moet ze gedekt zijn toen ze een maand oud was :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:08

Nee op haar eerste gedekt en vier veulens op haar vijfde

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:09

In de natuur wordt een vrouwelijk dier meestal drachtig zodra ze vruchtbaar is. Een nog niet volgroeid, dragend dier zal altijd kleiner blijven omdat ze haar voedingsstoffen moet afstaan aan haar foetus en dus niet in zichzelf kan investeren. Mits ze voor de rest goed verzorgd werd en geen andere zware belastingen hoefde te ondergaan, zie ik niet waarom het nadelige gevolgen zou hebben.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:11

Anoniem schreef:
Nee op haar eerste gedekt en vier veulens op haar vijfde


Dat gaat niet. Eerste keer drachtig met een jaar (en zelfs dat is al vroeg om vruchtbaar te zijn) betekent eerste veulen op 2 jaar. Dan op 3, 4 en 5 jarige leeftijd nog een veulen en dan heb je er dus 4. Alsnog veel te vroeg overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:20

0000 schreef:
Anoniem schreef:
Nee op haar eerste gedekt en vier veulens op haar vijfde


Dat gaat niet. Eerste keer drachtig met een jaar (en zelfs dat is al vroeg om vruchtbaar te zijn) betekent eerste veulen op 2 jaar. Dan op 3, 4 en 5 jarige leeftijd nog een veulen en dan heb je er dus 4. Alsnog veel te vroeg overigens.


Ja in totaal dus 4 veulens op haar vijfde. Laatste veulen gekregen met 5 jaar vier maanden. Staat ook zo in haar stamboom op internet. Met namen van haar veulens. Gewoon benieuwd of dit kwaad kon. Want zelf vind ik het erg veel zo jong.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Merrie in eerste vijf jaar vier veulens gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:49

Mijn keuze zou get iig niet zijn...

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Merrie in eerste vijf jaar vier veulens gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:58

De moeder van mijn paard had ook haar eerste veulen toen ze bijna 2 was, dat kwam door een uitgebroken hengst. Daarna had de eigenaar zoiets van "ach, als dit goed is gegaan ga ik nu ook gewoon lekker door met fokken"
Ze is inmiddels 16 en heeft 12 veulens gehad (2 keer de vrucht verloren en 1 keer een rustjaartje gehad)
Het zou absoluut niet mijn keuze zijn, want ze is inderdaad vrij klein gebleven en heeft nog steeds dat overbouwde van een jaarling. Verder lijkt ze wel gezond en lijkt ze geen ernstige lichamelijke problemen te ondervinden van zo vroeg en zo veel veulens dragen.

(Eventuele onderliggende problemen zijn mij verder onbekend, maar mogelijk wel aanwezig. Dit omdat de eigenaar eigenlijk nooit een dierenarts laat komen om haar gezondheid te checken.)

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Merrie in eerste vijf jaar vier veulens gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 18:06

Het is zeker niet wenselijk, maar achteraf valt er niets aan te veranderen.
Er zijn wel meer fokkers die ieder jaar een veulen bij de merrie hebben. Vaak vanaf de leeftijd van drie of vier jaar.
Meestal worden deze fokmerries niet of weinig gereden.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 18:14

Anoniem schreef:
Ik hoorde dit en vroeg me af of dit niet enorm slecht is voor een paard. Merrie is dus vanaf haar eerste tot en met haar vijfde jaar drachtig geweest. Is dit normaal in de paardenfokkerij ? Zitten hier problemen aan voor de merrie bij het ouder worden. Merrie nu jaren niet meer drachtig geweest en zal ook niet gebeuren.


In principe niet, als ze nu geen problemen heeft door het veulenen {scheef bekken oid, inwendige beschadigingen} en de merrie is gewoon normaal uitgegroeid dan hoeft ze op latere leeftijd nergens last van te krijgen.

Of het wenselijk is..ik vind het persoonlijk erg jong.

Anoniem

Re: Merrie in eerste vijf jaar vier veulens gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:39

Ja ik vond het ook jong. Merrie is jaren geleden al van fokker naar eigenaar gegaan en heeft daar nooit meer veulens gekregen. Ze wordt recreatief en dressuurmatig gereden. Maar alles rustig. Het lijkt of ze er niets aan over gehouden heeft. Vond het alleen heel vreemd en het leek me niet goed.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Merrie in eerste vijf jaar vier veulens gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 21:44

Het zou mijn keuze ook zeker niet zijn
Ze hoeft er niks aan over gehouden te hebben.
Maar je weet niet hoe ze zou zijn uitgegroeid als ze niet drachtig was geweest.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 08:09

Er is nu weinig meer aan te veranderen.

Mijn merrie kreeg haar eerste veulen toen ze 3 was. De achtste kreeg ze toen ze 11 was. En de zestiende toen ze 20 was. Deze maand wordt ze 28. Ze is wat gevoelig voor koliek, zo veel drachten doen natuurlijk wat met de darmen. Overigens is mijn pony heel netjes uitgegroeid, ze heeft allerlei predikaten en het is een mooi dier om te zien. Ze is ook altijd netjes verzorgd geweest, ze komt niet bij mensen vandaan die haar op een weitje gooiden met een willekeurige hengst en er verder niet naar omkeken. Ik denk wel dat het deels uitmaakt wat voor type je merrie is. Mijne is een shetlandpony.