Doen of niet?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 11:41

Hallo, ik zou graag jullie mening willen horen voor het volgende.

Een kennis van mij heeft een fjord en een shetlander. Maar ze zoekt een nieuw baasje voor ze. Ze zei dat ik ze mag hebben voor een vriendenprijs met alle spullen. Ik ben toen gaan kijken bij ze. En zo zijn echt heel lief! Ze hinnikken elke keer als je langskomt, doen geen vlieg kwaad, hebben hele sterke hoeven (hoefsmid hoeft maar 1X in het jaar te komen) en zijn heeel schattig. Oftwel mijn droompony's. Shetlander en Fjord zijn mijn lievelingsrassen! Er is alleen 1 ding wat mij tegenhoudt. Ze zijn al 18 jaar oud. Hierbij komen soms ziektes kijken en wat nou als de een overlijdt? Ze zijn al hun hele leven samen. Ze zijn nu nog fit en ze willen voor je werken. De shetlander is beleerd onder het zadel maar ik ga geen bijrijder vragen, ze geeft aan niet heel hard meer te kunnen werken. Maar af en toe lange lijnen vindt ze geweldig. De Fjord kan ik voorlopig nog wel op rijden maar ik weet niet hoe lang meer.

Ik hoor graag jullie mening over wat jullie zouden doen in deze situatie! :D

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:45

1x per jaar naar de smid is erg weinig. bekappen moet toch echt vaker.
bij ieder paard komen kosten kijken. je hebt een driejarige vol mankementen en 26-jarigen die nog topfit zijn en niets mankeren.
Je zal dus zelf moeten bedenken wat je maandelijkse kosten standaard zijn, wat je kwijt kan en vooral ook wil en wat je met de paardjes wilt.

xRaisin

Berichten: 1755
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:47

Als je een klik hebt met de beestjes en ze verder precies zijn wat je zoekt (dat je bijv geen ambities hebt om nog hoog de sport in te komen oid) en dan zou ik er gewoon voor gaan. 18 jaar is ook weer niet extreem oud, daar kan je nog flink wat jaartjes van genieten (en ook een jong paard kan onverwacht flink ziek worden).

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 11:47

benangelique schreef:
1x per jaar naar de smid is erg weinig. bekappen moet toch echt vaker.
bij ieder paard komen kosten kijken. je hebt een driejarige vol mankementen en 26-jarigen die nog topfit zijn en niets mankeren.
Je zal dus zelf moeten bedenken wat je maandelijkse kosten standaard zijn, wat je kwijt kan en vooral ook wil en wat je met de paardjes wilt.


Ik weet dat 1X per jaar weinig klinkt, maar de hoefsmid geeft dit zelf aan en als hij komt moet er maar heel weinig vanaf, maar natuurlijk laat ik hem vaker komen als dat nodig is :)

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 11:48

xRaisin schreef:
Als je een klik hebt met de beestjes en ze verder precies zijn wat je zoekt (dat je bijv geen ambities hebt om nog hoog de sport in te komen oid) en dan zou ik er gewoon voor gaan. 18 jaar is ook weer niet extreem oud, daar kan je nog flink wat jaartjes van genieten (en ook een jong paard kan onverwacht flink ziek worden).


Dankuwel :D

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:52

Mijn e-pony is nu 24 jaar en gaat nog gewoon met buitenritjes mee. Het is ook wel het paardje wat het oudste is geworden bij me. Paarden kunnen door zo veel redenen ziek worden, ook als ze jong zijn.

Mijn Opa kocht 5 pony's; voor elk kleinkind eentje.
Mijn Welshje werd niet ouder dan 11-12 jaar, hoefbevangen.
1 van de Ijslanderveulens lag op 5 jarige leeftijd opeens dood in de wei: hartstilstand
1 Ijslander is 12 geworden, was ziek en zou opgehaald worden om naar kliniek in Utrecht onderzocht te worden. Lag avond daarvoor dood in stal, toch laten onderzoeken: abces in de maag en te grote milt. Abces was gesprongen.
De laatste Ijslander werd dampig en hebben we laten inslapen. Volgens mij ook zo'n 12 jaar oud.

Leeftijd zegt dus niet alles.
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 27-03-18 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 11:53

Isabonny schreef:
Mijn e-pony is nu 24 jaar en gaat nog gewoon met buitenritjes mee. Het is ook wel het paardje wat het oudste is geworden bij me. Paarden kunnen door zo veel redenen ziek worden, ook als ze jong zijn.

Mijn Opa kocht 5 pony's; voor elk klein kind eentje.
Mijn Welshje werd niet ouder dan 12-14 jaar, hoefbevangen.
1 van de Ijslanderveulens lag op 5 jarige leeftijd opeens dood in de wei: hartstilstand
1 Ijslander is 12 geworden, was ziek en zou opgehaald worden om naar kliniek in Utrecht onderzocht te worden. Lag avond daarvoor dood in stal, toch laten onderzoeken: abces in de maag en te grote milt. Abces was gesprongen.
De laatste Ijslander werd dampig en hebben we laten inslapen. Volgens mij ook zo'n 12 jaar oud.


Ja dat is waar!

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:53

Allereerst: heb je al ervaring met het houden van (eigen) paarden,. Er komt echt veel kijken bij de verzorging van 2 toch al wat oudere dieren. Het zijn sobere rassen dus gewoon op een weiland gooien en daarop laten leven zal niet zonder risico gaan. Het is lief dat je ze tegen een vriendenprijsje mag overnemen, maar het is wel net de leeftijd waarop verkopen lastig is en inderdaad ouderdomskwaaltjes de kop op steken. Hoe lang ken je de dieren al? weet je de medische geschiedenis? En heb je voldoende financiële reserves opgebouwd om nog misschien wel 10 jaar (of langer) voor deze dieren te zorgen. Ik kan niet inschatten of dit nu een vriendendienst is of afschuiven van kosten omdat de dieren te oud worden. Nogmaals dit is een vraagstelling geen oordeel / veroordeling.

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 12:01

Mer1980 schreef:
Allereerst: heb je al ervaring met het houden van (eigen) paarden,. Er komt echt veel kijken bij de verzorging van 2 toch al wat oudere dieren. Het zijn sobere rassen dus gewoon op een weiland gooien en daarop laten leven zal niet zonder risico gaan. Het is lief dat je ze tegen een vriendenprijsje mag overnemen, maar het is wel net de leeftijd waarop verkopen lastig is en inderdaad ouderdomskwaaltjes de kop op steken. Hoe lang ken je de dieren al? weet je de medische geschiedenis? En heb je voldoende financiële reserves opgebouwd om nog misschien wel 10 jaar (of langer) voor deze dieren te zorgen. Ik kan niet inschatten of dit nu een vriendendienst is of afschuiven van kosten omdat de dieren te oud worden. Nogmaals dit is een vraagstelling geen oordeel / veroordeling.


De mensen die nu de eigenaar zijn zijn zelf ook al wat ouder vandaar dat ze een kleiner huis willen (ze hebben nu een boerderij). Ze hebben ze al sinds veulen en ze zouden ze nooit weg willen doen. Het wordt alleen te veel voor ze. Ze hebben gezegd dat ze nooit iets hebben gehad, de dierenarts is 1X gekomen in totaal. Ik heb op het moment 3 verzorgpony's waarvan 2 bij mensen thuis. Bij 1 verzorgpony moet ik ook de klussen doen van een eigen paard (voeren, uitmesten, verzorgen). Dit is natuurlijk niet hetzelfde als een eigen paard maar ik leer er wel veel van! :)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:05

Ik zou heel even een stap terug zetten en voor jezelf de volgende vragen te beantwoorden;
was je opzoek naar een eigen paard?
Heb je er de tijd voor? Geld?
De ervaring? Zou je als deze paardjes niet te koop stonden, ook opzoek gaan?
En zo ja, waar zou je naar opzoek gaan? Zou dat 2 paarden zijn? Ouder?

Het klinkt nu alsof het 'in je schoot' geworpen wordt en je een flinke roze bril draagt. Niks mis mee natuurlijk, maar het zou zonde zijn dat dit toch niet helemaal is wat je wil :-)

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:26

Heb je tijd, ruimte en de financieen om twee paarden te onderhouden?

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 12:35

freetorun schreef:
Ik zou heel even een stap terug zetten en voor jezelf de volgende vragen te beantwoorden;
was je opzoek naar een eigen paard?
Heb je er de tijd voor? Geld?
De ervaring? Zou je als deze paardjes niet te koop stonden, ook opzoek gaan?
En zo ja, waar zou je naar opzoek gaan? Zou dat 2 paarden zijn? Ouder?

Het klinkt nu alsof het 'in je schoot' geworpen wordt en je een flinke roze bril draagt. Niks mis mee natuurlijk, maar het zou zonde zijn dat dit toch niet helemaal is wat je wil :-)


Ik was op zoek naar 2 shetlanders. Maar had geen leuke stal kunnen vinden. Nu heeft de eigenaar een kennis in het dorp waar ik woon en ik mag ze bij een boer met paarden en koeien zetten voor een redelijke prijs.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:36

Heb je 3000/5000 euro op je spaarrekening voor medische noodgevallen en 300 per maand voor stalling en regulier onderhoud? Als ja dan zeker doen!

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 12:37

troi schreef:
Heb je 3000/5000 euro op je spaarrekening voor medische noodgevallen en 300 per maand voor stalling en regulier onderhoud? Als ja dan zeker doen!


Ik ben bezig met sparen en een baantje aan het zoeken! :)

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 12:55

Elisa2 schreef:
Heb je tijd, ruimte en de financieen om twee paarden te onderhouden?


Tijd en ruimte wel, financieen ben ik mee bezig. :D

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:09

WietskeK schreef:
troi schreef:
Heb je 3000/5000 euro op je spaarrekening voor medische noodgevallen en 300 per maand voor stalling en regulier onderhoud? Als ja dan zeker doen!


Ik ben bezig met sparen en een baantje aan het zoeken! :)


Dat is niet echt een antwoord op mijn vraag :)

Al gok ik dat je bedoeld ‘nee’. In dat geval zou ik het nooit doen, of kunnen je ouders dit makkelijk missen?

Even als informatie voor je: Mandarijn @ [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Zou ik echt even goed doorlezen, en je ouders ook laten doorlezen :)

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 13:24

@troi Nu nog een nee inderdaad maar ik ben druk aan het sparen, de paarden zouden toch niet heel snel al komen. Bedankt voor het topic!

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:41

Hoe vaak of weinig de hoefsmid ligt ook aan de stalling.
Ze gaan dus verhuizen en je kunt verwachten dat die aantal x hoefsmid ook gaat veranderen.

Wat je kan doen om het risico te verkleinen is wat röntgenfoto's laten maken. Dit ivm risico op artrose en dus een on/minder bruikbaar paard wat pijnstillers nodig heeft.
Maar verder zou ik niet te hard schrikken van de leeftijden. Deze rassen worden toch vaak wat ouder.

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:45

Als je het geld niet hebt voor de verzorging, niet doen.
Hard maar waar.

Ik ben 500 euro per maand echt wel kwijt voor 1 paard per maand, als je 'bezig bent met een bijbaantje' vraag ik me af hoe je die 500 euro per maand kunt betalen én kunt sparen?

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 13:48

sneeuwpop schreef:
Hoe vaak of weinig de hoefsmid ligt ook aan de stalling.
Ze gaan dus verhuizen en je kunt verwachten dat die aantal x hoefsmid ook gaat veranderen.

Wat je kan doen om het risico te verkleinen is wat röntgenfoto's laten maken. Dit ivm risico op artrose en dus een on/minder bruikbaar paard wat pijnstillers nodig heeft.
Maar verder zou ik niet te hard schrikken van de leeftijden. Deze rassen worden toch vaak wat ouder.


Bedankt voor de info!

Anoniem

Re: Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:51

Als je geen baantje hebt, zou ik het niet doen. Ook al kunnen je ouders je financieel ondersteunen. Zij zullen dan namelijk ook beslissingen nemen over waar kosten wel of niet worden gemaakt. Dat is niet altijd een voordeel, want stel dat je ponies medische zorg nodig hebben maar je ouders vinden dat niet nodig? Ik zie dat hier op bokt nog vaak genoeg langs komen.

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 14:01

Joolien schreef:
Als je geen baantje hebt, zou ik het niet doen. Ook al kunnen je ouders je financieel ondersteunen. Zij zullen dan namelijk ook beslissingen nemen over waar kosten wel of niet worden gemaakt. Dat is niet altijd een voordeel, want stel dat je ponies medische zorg nodig hebben maar je ouders vinden dat niet nodig? Ik zie dat hier op bokt nog vaak genoeg langs komen.


Ik wil waarschijnlijk krantenwijk lopen maar ik moet nog 2 maanden wachten want dan ben ik oud genoeg.

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:01

Dan ben je nog geen 15 dus?

Dan vind ik het sowieso een nee, ook als je wel een bijbaan zou krijgen.
Ik ging er vanuit dat je 20 was..

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 14:06

upendo schreef:
Dan ben je nog geen 15 dus?

Dan vind ik het sowieso een nee, ook als je wel een bijbaan zou krijgen.
Ik ging er vanuit dat je 20 was..


Ja, sorry dat 20 staat in mijn bio, lang geleden aangemaakt :( .
Mag ik vragen waarom het u dan niet handig lijkt want meerdere kinderen van mijn leeftijd hebben ook een eigen pony.

Sabri

Berichten: 1388
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:06

Klinkt leuk hoor en ook als dat je verblind wordt door een mooi plaatje voor te houden. Wat als de boer in het dorp stopt, waar zet je ze dan neer? Aanschafprijs is immers maar een klein deel in vergelijking tot de kosten van stalling, dierenarts etc etc. Waarom niet gewoon een fit jonger paard dan gelijk twee die al ouder zijn, zit je ook nog eens maal factor 2 aan kosten vast! Het klinkt alsof je nu niet al tijdenlang twee oudere eigen paarden wilt maar je dit nu zo aangeboden krijgt en niet durft te weigeren. Die mensen help je dan wel maar ze kunnen de paarden ook naar een rusthuis voor paarden brengen. Het zijn geen hobbelpaarden die je wel even gauw neemt en ergens wegzet. Er komt heel veel bij kijken, en omdat je geen eigen land of stal bezit zal ik het je afraden. Dromen kan altijd.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 27-03-18 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt