Aanpak losse achterknie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Aanpak losse achterknie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-18 13:08

Ik heb een 6 jarige (hoogdrachtige) merrie die regelmatig wat problemen heeft met haar knie rechtsachter.
Nou staan shetlanders hier bekend om, het komt vaker voor en indien het in lichte mate is bij een jong dier maak ik me daar nooit zo'n zorgen om.
Echter, deze merrie wordt komende zomer 7 en ik zie dat de knie tijdens de dracht is verslechterd. Logisch natuurlijk gezien de verzwaring.

Binnenkort zet mijn hoefsmid haar achter binnendoor, verder kan ik er op dit moment niet heel veel aan prutsen gezien ze over een dikke maand is uitgerekend.
Wél stijgt bij mij de twijfel om haar dit jaar opnieuw te dekken; ik zit er aan te denken om haar in training te nemen en een jaar dracht over te slaan.
Zonde, gezien het mijn beste pony is, maar het moet ook voor haar leuk blijven.

Ik ga binnenkort sowieso even in conclaaf met mijn dierenarts maar ik verneem graag meerdere ervaringen hier.
Overigens staat ze 24/7 buiten in een kleine kudde en is ze verder blakend van gezondheid; ik heb ook niet het idee dat ze er echt pijn aan heeft.


Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:27

Mijn Haflinger heeft ook 1 slechte knie, ontzettend los. Dat been staat soms wel 90 graden de andere kant op terwijl de rest allemaal naar voren staat.
Nu na de winter heeft hij er meer last van. In de zin van dat het been een soort eigen leven leidt.
Omdat we niet veel gereden hebben en hij 24/7 buiten staat is hij terug gevallen in spieren. Die spieren vangen de knie op, maar nu dus niet voldoende.
Ik denk dat het bij jou merrie hetzelfde verhaal is. Na de winter minder spieren en ook nog drachtig.

Ook mijn hoefsmid corrigeert de stand van het been op de manier die jij omschrijft.
Verder raden mijn hoefsmid en dierenarts beide aan:
Lange afstanden stappen op harde ondergrond.
Rechtuit draven, ook op harde ondergrond. Mag dus een stevige zandweg zijn, als het maar niet mul is.
Balkjes stappen en draven, fietsen, kleine sprongetjes.
Zo min mogelijk krappe wendingen in losse ondergrond.
Achteruit lopen schijnt ook goed te zijn, dus ik laat mijn Haflinger ook regelmatig ff achteruit lopen. In het begin had hij daar echt moeite mee. Nu gaat het met gemakt :j

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Aanpak losse achterknie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-18 13:30

Thanks Chasey! Ja ik ben het met jouw aanpak eens; dan gaat ze komend seizoen dus mooi voor de sulky om eens te kijken of ik haar daarmee sterker kan krijgen.

Koper

Berichten: 30228
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:39

Mijn merrie (shetlander) is fokmerrie geweest. Het eerste veulen kreeg ze toen ze 3 was en het zestiende kreeg ze toen ze 20 was. Ze wordt volgende maand 28. Ze leeft 24/7 buiten. Ik houd rekening met die knie in de zin dat ik haar linkerachterbeen (het is de linkerknie) eerst naar voren haal nadat ik 'm heb opgetild en daarna pas naar achteren om het hoefje uit te krabben. Ook til ik altijd eerst rechtsachter op en daarna pas linksachter. En verder heb ik bij haar heel goed resultaat bereikt met acupressuur. Mijn pony heeft vooral in de zomer last van die knie en dan is er 1 punt waar ze heel goed op reageert. Voor zowel die knie als bij voorbeeld hittestress. Maar er zijn natuurlijk meer punten die je kunt gebruiken, afhankelijk van wat voor type je pony is.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Aanpak losse achterknie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:50

Binnendoor zetten en training zijn de eerste dingen. Al is trainen nu natuurlijk wel wat lastig, wat wandelen zou wel al kunnen.
24/7 buiten is natuurlijk al goed, veel beter dan op stal. Recht uit is beter dan draaien, alleen daarom is buiten al beter dan binnen.

Ik weet hoe slecht een volgende generatie kan zijn uit een merrie die zelf af en toe eens last heeft (merrie gekocht met veulen aan de voet, jaren geleden). Hier gaat alles wat ook maar eens zijn knie vast gehad heeft uit de fokkerij. Want je beste merrie is er eentje die gezonde nakomelingen kan geven, niet perce de knapte nakomelingen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Koper

Berichten: 30228
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:52

Dennis schreef:
Binnendoor zetten en training zijn de eerste dingen.

Doe ik allebei niet en toch krijgt ze steeds minder last van die knie. Maar het zal misschien ook wel aan de mate van lossigheid liggen?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Aanpak losse achterknie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:55

Zal er onder andere aan liggen hoe erg het is. En een ouder wordende dame zal misschien wat beter op zich zelf gaan passen. Juiste samenstelling van de kudde waardoor beweging en rust voor haar in evenwicht zijn om goed te functioneren.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Koper

Berichten: 30228
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:01

De niet-oude-je-bedoelt-vast-rijpere-dame is degene die meestal het voortouw neemt als er geraced wordt. Zo nu en dan trekt ze haar arabierenvermomming aan en gaat ze met de staart omhoog en de neus in de lucht in zweefdraf in het rond. En vanochtend heeft ze een paar changementen laten zien.

Mijn ruin zorgt wel goed voor haar, dat is zo. Hij heeft haar nog nooit hard opgejaagd. Ze staan met z'n tweetjes.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Miss_Mii21, RoronaZorro, xReetch en 34 bezoekers