Overstappen naar leuke baan met minder salaris

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Mazida
Berichten: 1383
Geregistreerd: 31-07-15

Overstappen naar leuke baan met minder salaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-18 11:26

Ik werk al negen jaar voor hetzelfde bedrijf in een functie die ik niet meer leuk vind. Ook is de sfeer binnen het bedrijf er één van veel stress en weinig waardering. Daarentegen staat wel een fijn salaris waarvan ik leuke dingen kan doen :+ .

Nu kan ik een baan krijgen bij een communicatieafdeling binnen een gemeente. Het klinkt als een superleuke job en ik wil ook graag de overstap maken. Het enige wat me tegenstaat is het salaris. Ik ga er 300 euro bruto in de maand op achterop. Meer krijg ik niet uit onderhandeld. Daarentegen wil ik die functie wel super graag en als je daar eenmaal binnen bent, is de springplank in deze sector ook kleiner en ja, je moet natuurlijk ergens beginnen. Financieel kan ik het me ook veroorloven. Alleen vindt mijn familie het geen goed idee om ergens anders te gaan werken voor minder salaris. Wat vinden jullie? Ik moet woensdag bellen of ik de functie wel of niet aanneem :) .


Anoniem

Re: Overstappen naar leuke baan met minder salaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:27

Gewoon doen. Plezier hebben in je werk is belangrijker dan geld verdienen :j

MuSLi

Berichten: 5205
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:27

Zelf vind ik plezier veel belangrijker dan geld.
Je brengt er toch ontzettend veel uren van je tijd door.

Dus ik zou zeggen: aangrijpen die kans op een leuke job :j

Hun verwachting is niet jouw verplichting..

nine1987

Berichten: 8316
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:28

Waarom niet?

Zoals ik het lees zijn de werkzaamheden leuker, de sfeer beter, de doorgroeimogelijkheden goed.. Alleen het salaris is (tijdelijk) minder, maar dat kun je opvangen..

Ik zou het doen.. :D

<3 Sneakers <3

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Overstappen naar leuke baan met minder salaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:30

Plezier is veel belangrijker dan geld! Het is fijn om met plezier naar het werk te gaan :j

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:31

Ik zou het ook doen, plezier is belangrijker dan geld. En ook nog eens beter voor je gezondheid :D

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Shirley

Berichten: 26849
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:32

antje_vip schreef:
Ik zou het ook doen, plezier is belangrijker dan geld. En ook nog eens beter voor je gezondheid :D


Vooral dat laatste :j

Is het wel een vaste aanstelling?
Dat zou het enige zijn waardoor ik zou twijfelen....

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:33

Doen! 300 bruto is 'maar' 150 netto (ongeveer en afhankelijk van eea).. Heb je eventueel door laten rekenen naar netto? Heb je alle voors en tegens op een rijtje gezet? Ik zou verder kijken dan alleen 300 bruto.. Maar uit je post maak ik op dat je heel hard toe bent aan iets anders.

janouk
Blogger

Berichten: 17813
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:34

Je moet je niet alleen blind staren op het bruto salaris, maar ook alle andere arbeidsvoorwaarden naast elkaar leggen.
En ik denk zomaar als je bij de gemeente gaat werken, dat de secundaire arbeidsvoorwaarden en het aantal uren dat je werkt veel beter geregeld zijn.
En als jij de functie graag wilt: go for it.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Diddykong

Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:40

Als je kinderen zou krijgen en daardoor minder gaat werken, zou je ook minder salaris krijgen (en meer kosten :+) en dan ga je toch ook rustig kijken wat is haalbaar en hoeveel hebben we echt nodig etc. Je zult misschien iets kritischer naar de boodschappen moeten kijken, of wat minder sparen of bijv wat minder luxe op vakantie of zo, maar is dit voor jou geen probleem dan zou ik me er echt niet door tegen laten houden. Salaris is maar een deel van je arbeidsplezier ;).
Als je met netto 200? Of zo euro minder ook nog comfortabel rond kunt komen, zonder dat je gestresst moet worden als de auto eens stuk gaat, dan is er niets aan de hand. Kun je dan echt maar net aan rondkomen dat je bijv maar 200 euro in de maand over houdt voor je boodschappen en andere privee uitgaven zou ik er wel goed over nadenken. Elke keer elk dubbeltje moeten omdraaien geeft namelijk wel stress. Maar kun je het missen zonder grote offers te hoeven brengen zou ik het doen als de baan je veel leuker lijkt.

madeliefw

Berichten: 2659
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:40

Netto scheelt het je max 150 ofzo dus. In ruil daarvoor waarschijnlijk veel meer plezier in je werk. Ik wist het wel. De gemeente is volgens mij echt een goede werkgever. Veel opleidingsmogelijkheden, veel te regelen mbt vakantie etc. Zeker die secundaire arbeidsvoorwaarden daar zijn heel goed.

[o]

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:41

janouk schreef:
Je moet je niet alleen blind staren op het bruto salaris, maar ook alle andere arbeidsvoorwaarden naast elkaar leggen.
En ik denk zomaar als je bij de gemeente gaat werken, dat de secundaire arbeidsvoorwaarden en het aantal uren dat je werkt veel beter geregeld zijn.
En als jij de functie graag wilt: go for it.

Klopt, kijk eens kritisch naar wat voor pensioen je nu hebt en straks krijgt? Grote kans dat je hier het gat van 300 bruto al een deel mee kan dichten

A_nouk

Berichten: 11624
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:42

Plezier in je werk vind ik veel belangrijk als geld. Uitzonderingen daargelaten ik zou ook geen 50% van mijn salaris kwijt willen raken.

Je zegt dat je bij een gemeente gaat werken, ik zou eens navraag doen in je aanvullende arbeidsvoorwaarden. Gemeentes hebben vaak een vrij te besteden opleidingsbudget, 36 uurs werkweken etc.

En zoals relaxed zegt controleer ook eens je netto salaris :j

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:42

Op die 300 bruto zou ik het niet laten hangen. Kijk nog wel even naar overige voorwaarden(pensioenpremie en dergelijke)

Maar lekker doen zou ik zeggen. Het is belangerijk dat je je werk leuk vind.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Cowboy55
Berichten: 8445
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:45

Mazida schreef:
Ik werk al negen jaar voor hetzelfde bedrijf in een functie die ik niet meer leuk vind. Ook is de sfeer binnen het bedrijf er één van veel stress en weinig waardering. Daarentegen staat wel een fijn salaris waarvan ik leuke dingen kan doen :+ .

Nu kan ik een baan krijgen bij een communicatieafdeling binnen een gemeente. Het klinkt als een superleuke job en ik wil ook graag de overstap maken. Het enige wat me tegenstaat is het salaris. Ik ga er 300 euro bruto in de maand op achterop. Meer krijg ik niet uit onderhandeld. Daarentegen wil ik die functie wel super graag en als je daar eenmaal binnen bent, is de springplank in deze sector ook kleiner en ja, je moet natuurlijk ergens beginnen. Financieel kan ik het me ook veroorloven. Alleen vindt mijn familie het geen goed idee om ergens anders te gaan werken voor minder salaris. Wat vinden jullie? Ik moet woensdag bellen of ik de functie wel of niet aanneem :) .


Laat in elk geval even een pro-forma bruto-netto berekening maken. 300 euro bruto zegt niet zo veel, zeker niet in een vergelijking tussen overheid en niet-overheid. Zo heeft de overheid in het pensioen vaak een verdeling 70-30 in het werkgever vs werknemer deel en de meest bedrijven zitten rond de 50-50.

Neem ook einde-jaarsuitkering en tegemoetkomingen ziektekosten mee in de overweging.

Dat geschreven hebbende ben ik zelf overstapt met een grotere achteruitgang dan 300. Maar ik ging wel van 70 uur/week naar 45-50 uur /week, dus qua uurloon ging ik er fors op vooruit :D

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Duhelo

Berichten: 28504
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:46

als het maar 300 euro bruto scheelt ,dan zou ik het niet laten. Netto zal dat verschil "maar" rond de 150 euro zijn, of zelfs minder. (als je in een lagere loonschijf valt worden er ook minder belastingen afgehouden, waardoor je netto in verhouding meer overhoudt).
Zeker als het een functie is met doorgroeimogelijkheden kan dit heel snel de lucht weer ingaan. Feit dat de functie leuk is, je het financieel zou aankunnen en je meer voldoening zou halen uit je werk, zijn imo doorslaggevend.

Electra63

Berichten: 17795
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:48

Een proforma kan je makkelijk zelf doen op Raet.nl.
Wel opletten, dat je de juiste branche aanklikt ivm pensioenpremie.

Als je het je kan permitteren, moet je het altijd doen: het belangrijkste is toch het plezier in je werk, je bent er tenslotte een groot deel van je leven.

Amyyy

Berichten: 3490
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:49

Daarnaast hebben alle gemeentes een IKB van 16,8% bovenop je bruto loon, heb je dat al mee gerekend? Per juli gaat het IKB naar 17,05%, dus nog iets meer zelfs.

Ik weet niet hoe ver je van de gemeente af woont, maar bijvoorbeeld zo veel mogelijk reiskostenvergoeding uit laten keren is gunstig, omdat dit onbelast is, en je netto dus meer over houdt. Zo ook met vakbondencontributie en abonnement voor de sportschool

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Mazida
Berichten: 1383
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-18 11:51

@Cowboy: dat is een goede opmerking ja. Die pro-forma bruto-netto berekening ga ik toch nog even laten maken :D en ik zal ook nog eens vragen naar een mogelijke eindejaarsuitkering/tegemoetkoming ziektekosten :7 . Inmiddels wel begrepen dat een ambtenarenstatus tegenwoordig niet zo veel meer verschilt dan van een medewerker bij een bedrijf :)

Cowboy55
Berichten: 8445
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:51

Amyyy schreef:
Daarnaast hebben alle gemeentes een IKB van 16,8% bovenop je bruto loon, heb je dat al mee gerekend? Per juli gaat het IKB naar 17,05%, dus nog iets meer zelfs.

Ik weet niet hoe ver je van de gemeente af woont, maar bijvoorbeeld zo veel mogelijk reiskostenvergoeding uit laten keren is gunstig, omdat dit onbelast is, en je netto dus meer over houdt. Zo ook met vakbondencontributie en abonnement voor de sportschool


Maar IKB is arbeidsvoorwaarden die je toch al had maar dan anders ingezet. Zoals vakantiegeld. 'Bovenop je bruto loon' is dan een gevaarlijke opmerking. Het suggereert iets dat anderen niet hebben en dat is voor een groot deel niet zo.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias


Cowboy55
Berichten: 8445
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:54

Mazida schreef:
@Cowboy: dat is een goede opmerking ja.


Ik kon wel in het HR vak zitten he. :D

Mazida schreef:
Die pro-forma bruto-netto berekening ga ik toch nog even laten maken :D en ik zal ook nog eens vragen naar een mogelijke eindejaarsuitkering/tegemoetkoming ziektekosten :7 . Inmiddels wel begrepen dat een ambtenarenstatus tegenwoordig niet zo veel meer verschilt dan van een medewerker bij een bedrijf :)


Dat laatste is zeker waar. De gouden tijden van zaken als het wachtgeld (oude artikel 8:8 CAR/UWO) zijn gelukkig voorbij. Wil je niet weten wat die shyte de maatschappij gekost heeft.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:55

Ben ik dan de enige die het omdraait? In de huidige kandidaten markt liggen de kandidaten niet voor het oprapen, de vacatures echter wél.
Is het een idee TS om aan te geven dat je de baan graag wilt maar dat het gat te groot is, beide 50% water bij de wijn en je bent er(terwijl je tegelijkertijd het verlies beperkt).

Cowboy55
Berichten: 8445
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:57

Wildgirl schreef:
Ben ik dan de enige die het omdraait? In de huidige kandidaten markt liggen de kandidaten niet voor het oprapen, de vacatures echter wél.
Is het een idee TS om aan te geven dat je de baan graag wilt maar dat het gat te groot is, beide 50% water bij de wijn en je bent er(terwijl je tegelijkertijd het verlies beperkt).


Dat werkt zo niet bij gemeenten. In het vrije bedrijfsleven zou dit makkelijk te regelen zijn. In de ambtenarij heb je nog net geen brief van de Koning nodig om het geregeld te krijgen.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Amyyy

Berichten: 3490
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:57

Aangezien de TS in haar vorige bericht zegt nog te gaan vragen naar een eindejaarsuitkering, denk ik dat ze er niet van op de hoogte is, want die is namelijk berekend in je IKB.

Je IKB bestaat uit 8% vakantiegeld, 6% eindejaarsuitkering, 1,5% levensloopbijdrage en 0,8% bovenwettelijke vakantiedagen, je mag alleen nu zelf kiezen waarvoor je het geld gebruikt. Je krijg inderdaad je vakantiegeld dus gewoon per maand (kan, maar je kan het ook ergens anders voor in laten zetten)

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Cowboy55
Berichten: 8445
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 12:01

Amyyy schreef:
Aangezien de TS in haar vorige bericht zegt nog te gaan vragen naar een eindejaarsuitkering, denk ik dat ze er niet van op de hoogte is, want die is namelijk berekend in je IKB.


Dat was mijn 'schuld'. Inderdaad, de EJU zit ook in het IKB. Niet eens aan gedacht.

Amyyy schreef:
Je IKB bestaat uit 8% vakantiegeld, 6% eindejaarsuitkering, 1,5% levensloopbijdrage en 0,8% bovenwettelijke vakantiedagen, je mag alleen nu zelf kiezen waarvoor je het geld gebruikt. Je krijg inderdaad je vakantiegeld dus gewoon per maand (kan, maar je kan het ook ergens anders voor in laten zetten)


In vergelijking met de profit zal vooral de 6% EJU het verschil maken. VT kent de rest van Nederland ook en die levensloop en bovenwettelijk telt niet al te hard door.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 26-03-18 12:04, in het totaal 4 keer bewerkt

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo, YandexBot en 12 bezoekers