Kat van broer plast op alles dat van mij is

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Kat van broer plast op alles dat van mij is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 15:53

Beste mensen...

Ik zit met de handen in het haar. Nu is het verdorie genoeg geweest - ik ben een enorme dierenvriend en zorg zelf maar al te graag voor mijn eigen katten, die van anderen, honden, mijn konijnen, mijn paarden, ... maar nu gaat het té ver. Ik zou dat beest nog een schop verkopen als ik dat moreel gezien niet fout vond. Moest die kat een mens geweest zijn, had ik die waarschijnlijk los aangevlogen.

Ik ben er wél van overtuigd dat ze precies weet waar ze mee bezig is. Er wordt niets ondergeplast dat van de rest van het huishouden is. Alles waar ietwat mijn geur op zit? Gegarandeerd dat ze daar haar blaas even op laat leeglopen. Mijn bed, vuile kledij die twee uur op de grond ligt in mijn kamer, sokken, kussens, zetels waar ik vaak in zit, zakken die ik gebruikt heb of vastgehouden heb. Nieuwe spullen, oude spullen,... Ik ben er aan geweest, en het is omzeep.

Als absolute kers op de taart plast ze in mijn cameratas, die open naast mijn bureaustoel stond (in de bureau, dus niet in mijn kamer, haar favo plasplaats) sinds een uurtje omdat ik foto's ging overzetten op mijn pc. Ik was net klaar en had mijn camera terug in de tas gezet, ging naar beneden om te eten. Ik kom terug, en mijn mama merkt op dat er een vreemd luchtje hangt. Ik ook, en even later tel ik in horror mijn tas op om te zien dat ze die maar echt, echt volledig heeft ondergeplast. Het is een grote, zware tas met veel compartimenten, en ze heeft al haar plas zodanig opgehouden zodat ze zodanig veel in mijn tas kon plassen dat het zelfs een grote plas veroorzaakte op het parket. Volledig doorgeplast.

Mijn beste Nikon-lens van 80-200 mm mag ik wegsmijten. Er loopt nog steeds plas uit, we hebben hem nu open op de tafel op het terras gelegd met doekjes onder. De andere twee lenzen en mijn body zijn, denken we, nog in orde. Mijn beste lens, die 300 euro kostte, heeft ze echter vermoord.

Niet alleen heb ik er een beetje een sentimentele band mee (het was mijn eerste lens, ooit), ik heb een fotografiegig dinsdag op een evenement van de universiteit. Met betaling. Aka, ik zou terug een klein deel van mijn dierenartskosten van mijn paard kunnen afbetalen.

Ik weet echt niet wat ik nu moet doen. Hoe maak ik die kat duidelijk dat de haat wederzijds is als er toch niks werkt? Ze laat mij haar perfect aaien en komt wat fleren, maar dat beest is het schijnheiligste dat je kan hebben. Ik heb het maar een keer voorgehad dat een kat van mijn broer mij haatte, maar die was daar tenminste rechtuit over. Die viel mij aan zodra ik een kamer binnenkwam. Deze kat maakt gewoon alle dure dingen kapot die ze kan kapotmaken, waar mijn name tag op staat.

Tips? Hulp? Advies voor mijn werk dinsdag? Ik kan ze echt niet high and dry laten zitten...

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Kat van broer plast op alles dat van mij is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 15:57

Sowieso je broer voor de die tijd een nieuwe lens voor je laten kopen.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 15:57

Broer het laten oplossen en jou een nieuwe lens laten betalen. Als het de kat van de buren was geweest had je het toch ook niet zomaar laten gaan?

Verder alles van jezelf opruimen en een slot op je kamer. Dit was de oplossing hier met de shiba van mijn vader.

Murloc
Berichten: 334
Geregistreerd: 28-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 15:58

Vjestagirl schreef:
Sowieso je broer voor de die tijd een nieuwe lens voor je laten kopen.


En verder je kamer deur op slot doen zodat de kat er niet in kan komen.

Eefske

Berichten: 4747
Geregistreerd: 26-02-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:00

Vjestagirl schreef:
Sowieso je broer voor de die tijd een nieuwe lens voor je laten kopen.


Verhalen op de aansprakelijkheidsverzekering van je broer :j

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:04

Eefske schreef:
Vjestagirl schreef:
Sowieso je broer voor de die tijd een nieuwe lens voor je laten kopen.


Verhalen op de aansprakelijkheidsverzekering van je broer :j


Als je samen in huis woont is het geen schade aan derden.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:05

Lastig probleem,

Ik zou sowieso zorgen dat de kat niet meer op je kamer kan komen dat scheelt al wat.

Als je het ziet gebeuren helpt nat spuiten met een plantenspuit misschien.

Wat zegt je broer er zelf van dat de lens van je camera kapot is?
Ik zou het wel normaal vinden als hij een nieuwe betaald.

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:06

Dan betaald hij het zelf.

Ik zou persoonlijk geen moeite hebben met kleine dingetjes, maar dit is zo ontzettend duur,dat ik vind dat de TS niet op hoeft te draaien voor wat het huisdier van een ander veroorzaakt heeft.

TS: kan je broer de kat op zijn kamer houden? Of kunnen jullie bijvoorbeeld een deur plaatsen richting de slaapkamers zodat de kat daar niet meer kan komen?

Eefske

Berichten: 4747
Geregistreerd: 26-02-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:09

Iris82 schreef:
Eefske schreef:

Verhalen op de aansprakelijkheidsverzekering van je broer :j


Als je samen in huis woont is het geen schade aan derden.


Dat had ik even gemist.
Maar goed. Aansprakelijkheidsverzekering of niet. Het lijkt me niet meer dan terecht dat je broer je lens vergoedt :j

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Kat van broer plast op alles dat van mij is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 16:27

Bedankt allemaal! :)

Spijtig genoeg is mijn broer momenteel 15 en een absolute lowlife op dat vlak. Doet al zijn zakgeld op aan games, ik mag van mijn ouders mijn broer het niet laten betalen, en hij is nogal een verwend joch. Toen ik tekeer ging tegen hem dat hij zijn kat uit mijn buurt moest houden of ik schopte haar buiten (is een binnenhuiskat) en dat ze mijn cameralens gemold had, zat hij daar gewoon in bed naar mij te glimlachen. Het is nogal een etter, daar mag je zeker van zijn. :n

De kamer dichthouden is inderdaad al iets dat ik kan doen, soms moet ik het gewoon nog eens onthouden als ik vlug iets vergeten ben niet gewoon mijn kamer uit te sjezen maar ook de deur dicht te doen :')

Plantenspuit is genoteerd! Tot nu toe heb ik ze enkel in de zetel betrapt "in the act", ik betrap ze er altijd net na op, als ze haar achterpoten uitschud, van mijn bed klimt, mij aankijkt alsof ik haar zou slaan en dan zich zo snel mogelijk uit de voeten maakt.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:29

Dranger op je deur én slot erop.
Even fijn jou vieze trui op zijn hoofdkussen of nieuwe playstation leggen.
En kijken hoe hij het vind als de kat dat onderzeikt.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:31

Als je ouders bepalen dat je broer het niet hoeft te betalen ( en jij dus moet betalen voor zijn/je ouders kat )... Dan toch maar aan je ouders een nieuwe lens vragen? Denk dat als er geen gevolgen zijn voor de eigenaar van het dier, dat er dan ook niets gaan veranderen. Je broer is dus nog jong, dan zijn je ouders verantwoordelijk voor de opvoeding van kat en zijn mens.

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:32

moonfish13 schreef:
Dranger op je deur én slot erop.
Even fijn jou vieze trui op zijn hoofdkussen of nieuwe playstation leggen.
En kijken hoe hij het vind als de kat dat onderzeikt.


Dit vind ik een hele goede. Wie niet horen wil...

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:36

Nou inderdaad, harde en gemene manier maar als het zo moet moet het maar.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:36

Mijn bericht valt misschien wat uit de toon, maar hier kan de broer toch ook helemaal niets aan doen? Welke maatregelen had hij moeten nemen dan? 300 euro is veel geld en ik begrijp de reactie van je ouders wel ergens (alhoewel 50/50 mij hier het meest logisch zou lijken). Ik vind het een vervelend probleem en begrijp best dat dit ongelofelijk frustrerend is, maar anderzijds een kat constant opsluiten op een slaapkamer (zoals hierboven wordt geopperd) is in mijn ogen een lichte vorm van Dierenmishandeling. Ipv 'oog-om-oog,tand-om-tand' te spelen, zou het imo handiger zijn om samen met het gezin naar een constructieve oplossing te zoeken.
Er bestaan van die sprays om katten uit de tuin te houden, zijn die een optie? Misschien dat je broer dat dan kan financieren? En sowieso afstraffen (luid 'nee' roepen, oppakken en buiten of op de kattenbak zetten of zelfs natspuiten) elke keer als ze plast. Wat bij honden ook schijnt te helpen is hen terug met de neus in de 'plasplek' te duwen en dan buiten te zetten als je te laat was (zelf geen ervaring mee). Misschien ook nuttig bij katten?

Christiene
Berichten: 7718
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:38

Zet eens een kattenbak op je kamer of naast je kamerdeur. Als ze het dan daar in doet ipv elders?

En anders stevige trekhaak dat de deur meteen dichtklapt.

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Kat van broer plast op alles dat van mij is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:39

Misschien kan er een ander huis gevonden worden voor de kat?

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:40

Poekkie schreef:
Er bestaan van die sprays om katten uit de tuin te houden, zijn die een optie? Misschien dat je broer dat dan kan financieren? En sowieso afstraffen (luid 'nee' roepen, oppakken en buiten of op de kattenbak zetten of zelfs natspuiten) elke keer als ze plast. Wat bij honden ook schijnt te helpen is hen terug met de neus in de 'plasplek' te duwen en dan buiten te zetten als je te laat was (zelf geen ervaring mee). Misschien ook nuttig bij katten?


Dit werkt niet alleen niet bij honden (en dus ook niet bij katten), maar als je het nou over dierenmishandeling hebt...

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:41

Ik zou ook gaan voor een ander huis voor de kat.
Het is toch echt niet tof leven met een huisgenoot die je spullen sloopt? En oncorrigeerbaar is (want ja, het zal geen domme kat zijn :).)
En aangezien het blijkbaar het probleem van TS is (haar broertje en ouder vinden dat), dan zou ik toch echt pleiten voor dat de kat weg gaat..

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:47

Vjestagirl schreef:
Poekkie schreef:
Er bestaan van die sprays om katten uit de tuin te houden, zijn die een optie? Misschien dat je broer dat dan kan financieren? En sowieso afstraffen (luid 'nee' roepen, oppakken en buiten of op de kattenbak zetten of zelfs natspuiten) elke keer als ze plast. Wat bij honden ook schijnt te helpen is hen terug met de neus in de 'plasplek' te duwen en dan buiten te zetten als je te laat was (zelf geen ervaring mee). Misschien ook nuttig bij katten?


Dit werkt niet alleen niet bij honden (en dus ook niet bij katten), maar als je het nou over dierenmishandeling hebt...


Kan je dit motiveren aub? Ik heb het van meerdere mensen gehoord en mijn nonkel deed dit ook en die hond is perfect zindelijk nu. Zoals ik schreef heb ik dit zelf nooit toegepast (ik heb geen honden...), maar wat zou er dan dierenmishandeling aan zijn dan?

Tip van de kattenbak is ook een goede!

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 16:49

LoveBodin, inderdaad... maar mijn broer is er gek op, en het is zo'n heel timide kat die niet blaast ofzo, gewoon... schijnheilig. Raar om dat te zeggen over een kat, maar ja :') Plus, alles dat mijn broer wilt, krijgt hij. Ik voel me enorm schuldig over het stalgeld van mijn paard, en ondertussen freeloaden mijn broers er hier op los. Ze doen niks voor hun studies, slechte punten, nemen niets serieus, ruimen niets op, komen het huis niet uit behalve voor af en toe les,...

Thanks voor de tips! Ik heb wel een heel kleine kamer, dus met een kattenbak ga ik vrees ik niet zo super meer slapen :')

De tip om de beplaste spullen bij hem te leggen is idd wel een goede, hij vindt het allemaal zo grappig. Zijn bed is zijn walhalla, en dekens horen in een bed...

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:50

Poekkie schreef:
Kan je dit motiveren aub? Ik heb het van meerdere mensen gehoord en mijn nonkel deed dit ook en die hond is perfect zindelijk nu. Zoals ik schreef heb ik dit zelf nooit toegepast (ik heb geen honden...), maar wat zou er dan dierenmishandeling aan zijn dan?

Tip van de kattenbak is ook een goede!

Mijn honden en katten zijn ook gewoon zindelijk hoor; daarvoor hoef je dat truukje niet toe te passen (en dieren worden echt niet sneller zindelijk, veel gaan er juist van stress meer door in huis plassen).

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:51

Grote kans dat jouw spullen naar een andere kat ruiken, misschien stalkat ofzo?
Klinkt toch als territorium afbakenen.

Een kat gaat echt niet op je spullen plassen omdat ze je niet mag :=

En inderdaad, wat hier boven ook genoemd wordt. Wat kan je broer hier aan doen? Iemand vergeleek het met een buurkat, maar dat is toch wel iets anders. Die komt toch niet in je huis als het goed is. Deze kat is gewoon in eigen woning.

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:54

Poekkie schreef:
Vjestagirl schreef:
Dit werkt niet alleen niet bij honden (en dus ook niet bij katten), maar als je het nou over dierenmishandeling hebt...


Kan je dit motiveren aub? Ik heb het van meerdere mensen gehoord en mijn nonkel deed dit ook en die hond is perfect zindelijk nu. Zoals ik schreef heb ik dit zelf nooit toegepast (ik heb geen honden...), maar wat zou er dan dierenmishandeling aan zijn dan?

Tip van de kattenbak is ook een goede!


https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... elijkheid/
https://www.dierendokters.com/katten/zi ... it-in-huis
https://www.medpets.nl/mijn-kat-plast-in-huis/

Er staat overal dat straffen het alleen maar verergerd. En de kat gaat de TS natuurlijk veel leuker vinden als die haar met haar neus in de urine drukt...

Zindelijkheidstraining bij een hond vraagt om geduld en om een positieve benadering, niet om straf bij een ongelukje. Bij katten geldt precies t zelfde. We rollen jou toch ook niet in je luier tot je snapt dat je het op de wc moet doen?

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:54

Nee, geen beplaste spullen neerleggen.
Lekker je gedragen trui die de was in moet op zijn playstation of bed parkeren.
Dan plast de kat daar lekker en heb jij de rotzooi niet.