Natural high (zonder paardrijden)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Natural high (zonder paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 15:25

Hoi bokkers!

Ik ben benieuwd waardoor jullie 'natural high' worden :) of in een 'flow' komen? (Zeg je dat zo?) En paardrijden telt even niet mee. ;)

Barst los :D Lucia

(Mocht je dit een rare vraag vinden, uitleg kan via pb.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:02

De natural high kreeg ik vroeger altijd door hardlopen toen ik dat nog veel deed (de welbekende runner's high). In een flow kom ik door bijvoorbeeld te tekenen, waarbij ik de tijd vergeet. Wat ergens ook weer een soort 'natural high' (relaxed) gevoel geeft alleen dan meer door de ontspanning in plaats van sporten waarbij bijvoorbeeld endorfines worden aangemaakt.

Wat versta jij zelf onder een 'natural high' en een 'flow'?

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Natural high (zonder paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:03

Oh ik kan helemaal in mn flow zitten als ik aan t werk ben.. :)

Is dat heel erg? :')

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Natural high (zonder paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:11

Schoolwerk plannen en mooie schema’s met kleurtjes enzo :D

Ik kan echt helemaal los gaan op planners , en al die spulletjes op bijv Ali of bij xenos , action en flying tiger.

Julia
Berichten: 24743
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Natural high (zonder paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:15

Natural high = mantrailing met mijn hond. Geeft echt een ontzettende kick en blijft zo'n bijzonder proces om samen te doen! <3

Flow komt helaas niet echt voor in mijn woordenboek. :')

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 17:32

Ik versta onder natural high je echt goed/lekker/relaxt maar toch energiek voelen, zonder middelen gebruik. En onder flow dat je ergens mee bezig bent, wat haast vanzelf gaat zo makkelijk.

Natural high is voor mij heel lastig te bereiken, dus ik wilde eigenlijk tips van hier gaan proberen. ;) In een flow kom ik eigenlijk alleen tijdens het lesgeven, maar dat doe je ook niet 24/7 haha.

Met hardlopen, had je dat echt van het begin af aan of pas ergens in het opbouwschema?
En tekenen op een blanco vel, of een soort kleurplaat idee?
Nine, I'm happy for you! Hahaha met lesgeven heb ik dat indd ook, maar in mijn 'gewone' werk als verpleegkundige niet.
Oeh school dat gaat hem niet echt meer worden, maar kan wel kijken of ik me op een andere planning kan uitleven!
Mantrailing zoeken we even op :) ik heb dan wel geen hond, maar misschien kan het op een andere wijze? (Of met paard/kat :') )

Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Natural high (zonder paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:34

Bedoel je hiermee ook ASMR?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 19:41

Ah oke, dan begrijp ik je vraag wat beter :D.

Locanda schreef:
Met hardlopen, had je dat echt van het begin af aan of pas ergens in het opbouwschema?
En tekenen op een blanco vel, of een soort kleurplaat idee?


Hardlopen is bij mij een beetje vanzelf gegaan. Ik was als kind al erg actief (veel rennen, springen, buitenspelen, paardrijden), daarop voortbordurend heb ik het rennen nog even doorgezet, maar gedurende de puberteit gestopt. Later heb ik dit tijdens mijn studententijd weer opgepakt.
De natural high die je ervaart komt pas na een tijdje, in het begin moet je conditie opbouwen, maar na verloop van tijd krijg je het gevoel dat je even 'moet' rennen.
Mocht je overwegen om te beginnen met hardlopen, dan kan ik je adviseren om rustig aan op te bouwen om niet overbelast te raken. Misschien zit er wel een hardloopgroep bij je in de buurt waarbij je je kan aansluiten voor extra tips en adviezen. Dat is ook nog eens een stuk gezelliger dan alleen :D.

Tekenen doe ik eigenlijk al jaren. Op een blanco vel inderdaad, waarbij ik (meestal) een of meerdere referentiefoto's gebruik om iets te creëren. Kleuren kan denk ik net zo goed om in een soort flow te raken. Tegenwoordig zijn er veel leuke kleurboeken voor volwassenen te verkrijgen :j.

Van nieuwe hobby's waarbij ik dingen moet uitzoeken raak ik trouwens ook vrij snel in een soort flow, maar dit vergt dan meestal wel weer veel van mijn concentratievermogen. En ook raak ik in een flow door opruimen/schoonmaken in huis :+.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:21

Elmo schreef:
Ah oke, dan begrijp ik je vraag wat beter :D.

Locanda schreef:
Met hardlopen, had je dat echt van het begin af aan of pas ergens in het opbouwschema?
En tekenen op een blanco vel, of een soort kleurplaat idee?


Hardlopen is bij mij een beetje vanzelf gegaan. Ik was als kind al erg actief (veel rennen, springen, buitenspelen, paardrijden), daarop voortbordurend heb ik het rennen nog even doorgezet, maar gedurende de puberteit gestopt. Later heb ik dit tijdens mijn studententijd weer opgepakt.
De natural high die je ervaart komt pas na een tijdje, in het begin moet je conditie opbouwen, maar na verloop van tijd krijg je het gevoel dat je even 'moet' rennen.
Mocht je overwegen om te beginnen met hardlopen, dan kan ik je adviseren om rustig aan op te bouwen om niet overbelast te raken. Misschien zit er wel een hardloopgroep bij je in de buurt waarbij je je kan aansluiten voor extra tips en adviezen. Dat is ook nog eens een stuk gezelliger dan alleen :D.

Tekenen doe ik eigenlijk al jaren. Op een blanco vel inderdaad, waarbij ik (meestal) een of meerdere referentiefoto's gebruik om iets te creëren. Kleuren kan denk ik net zo goed om in een soort flow te raken. Tegenwoordig zijn er veel leuke kleurboeken voor volwassenen te verkrijgen :j.

Van nieuwe hobby's waarbij ik dingen moet uitzoeken raak ik trouwens ook vrij snel in een soort flow, maar dit vergt dan meestal wel weer veel van mijn concentratievermogen. En ook raak ik in een flow door opruimen/schoonmaken in huis :+.


In dat geval mag je wel ff door mijn huis flowen... :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:55

Haha, nahhhh.. Nee bedankt :') Door m'n eigen huis flowen is wel weer voldoende voor de eerstkomende tijd :')

Saab99

Berichten: 986
Geregistreerd: 21-10-12
Woonplaats: In een hutje op de maan

Re: Natural high (zonder paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 21:14

Dierverblijven schoonmaken, of het nou stallen zijn of konijnen hokken, maakt mij niet uit :D

Anoniem

Re: Natural high (zonder paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 21:31

Ik kom, als ik ergens mee bezig ben en ik zit er echt in, in een flow.
Dit kan bij het lezen van een goed boek, het maken van schoolwerk, het luisteren van muziek... Noem maar op!
En soms kom ik wel in die flow, soms niet.

Als ik een helikopter hoor, ofeen luchtballon zie etc, dan spring ik in de 'actie-modus'. Die modus bedoel je zeker niet met natural high?

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 21:32

Breien of haken kan je jezelf ook volledig in verliezen. Je bent zo een paar uur verder.

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 22:06

Brownie eten :')

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Re: Natural high (zonder paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 23:04

Even gelezen over ASMR, kende het niet. Denk dat het niet helemaal is wat ik bedoel, maar zeker wel raakvlakken heeft. In weze stimuleer je de 'beloningscentra' in je hersenen, dus altijd goed om deze te trainen? Zou voor mij alleen wel handig zijn om iets onafhankelijk van anderen te benutten, zodat het altijd toepasbaar is.

Actie modus is denk ik meer een soort adrenaline? Nee, dat bedoel ik niet echt. Denk juist dat door alle adrenaline vroeger, m'n gevoelsleven nu een beetje afgestompt is haha. Dus laat ik daar maar uit de buurt blijven ;) daarbij doet adrenaline verder ook niks voor me behalve m'n hart op stang jagen.

Bedankt voor alle tips zover! :) Genoeg te proberen dan.

Euh ja, een pot brownie is ook een soort natural high I guess hahaha. :D (komt er nog niks uit m'n klauwen) :')

Anoniem

Re: Natural high (zonder paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 23:06

Haha nog nooit van de term gehoord, maar ik herken het wel :P
Dit heb ik met dansen, zowel thuis als in de discotheek. Ik kan dan helemaal in een flow raken, heerlijk is dat :D
En laatst had ik het met puzzelen! Man wat lekker was dat zeg :P

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Re: Natural high (zonder paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 23:14

Ik heb het ook met puzzelen! Ik heb nogal veel aan mijn hoofd de laatste tijd, maar als ik lekker eventjes ga puzzelen, dan kan ik mijn hoofd echt heel fijn leeg maken en op 0 zetten, heerlijk :)

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Natural high (zonder paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 23:30

Schoolwerk met muziek zorgt er wel voor dat ik in een flow zit, nu vind ik mijn schoolwerk ook heel leuk en interesant (en niet zo moeilijk haha) dus dat helpt wel :j
Verder natural high eigenlijk ook muziek, heb allerlei playlists (studielijst, huiswerklijst, fietslijst, brommerlijst, autolijst, chill lijst, slaap lijst, ga maar door haha) maar met de goede muziek kan ik wel een natural high hebben ja :j

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: Natural high (zonder paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 00:02

Boksen en reizen. Dan bestaat niks meer voor mij. Ben dan helemaal los van mijzelf.

Skinfaxi

Berichten: 245
Geregistreerd: 11-05-14
Woonplaats: Aan de Rijn

Re: Natural high (zonder paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 00:11

Met vrienden muziek maken :D

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Re: Natural high (zonder paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 00:20

Economie opdrachten maken met muziek in, fietsen, op pinterest rondneuzen zijn wel de eerste dingen die in me opkomen!

Thea_Ste
Berichten: 716
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Zonhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 00:20

creatief bezig zijn. tekenen, dingen uitproberen, daar kan ik mij echt in verliezen! ook in mijn job (animator in een woon en zorgcentrum) kan ik ook echt uren "weg" zijn als ik ideeën aan het zoeken ben of activiteiten voorbereid. soms tot het punt dat ik mezelf erin tegen moet houden!

energie haal ik, behalve bij de paarden, ook heel erg fel bij andere dieren, leuke momenten met vrienden en mijn partner.
en ook en vooral reizen! dromen van reizen, plannen van reizen, lezen over reizen, dingen ondekken,.. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 00:35

Ripsticken (waveboarden) geeft me trouwens wel het natural high gevoel. Heerlijk om te doen!
Gewoon lekker op pad, je hoofd leegmaken...

Die actie-modus voelt inderdaad een beetje als een soort adrenaline. Genieten, nadenken, maar ook vooral handelen :) En achteraf denk ja: 'Dat was die en die heli, gaaf'.
Maar inderdaad, je wordt er blij van, maar het is wel een situatie die uit het niets ontstond. Dus je komt en zit niet een poos in een soort flow.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 00:50

Druivensap. Met een beetje alcohol erin.

Of hardlopen.


Of eerst hardlopen en dan een wijntje, dat is de beste combi -:)

Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 01:05

Heerlijk muziek maken met anderen, dit gaat vanzelf en voel me er zo relaxed bij. Zeker bij stukken die me echt liggen, ik maak er in mijn hoofd verhaaltjes bij. Soms zit ik zo naar anderen te luisten dat ik niet door heb dat mijn rust over is en mijn inzet dus ook! :')