Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:46

@Bigben; jammer dat je het zo ziet, ik heb nl. hele goede ervaring met deze therapie.
En als het de kracht is van de placebo dan is deze van harte welkom!
En zoals hierboven al genoemd, je bent altijd bijzonder negatief, jammer is dat

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:15

BigBen schreef:
Laat ik je vertellen waar ik dan weer verschrikkelijk moe van wordt.
Van al het bijgeloof op Bokt.
Ik kom maar hier maar zelden meer, maar als dat toch gebeurt, dan is het precies alsof ik van de 21ste naar de 13de eeuw verhuis.

Het gaat trouwens niet alleen om bijgeloof.
Zeg maar een totaal gebrek aan gezond verstand, aan logisch denkvermogen & aan simpele basiskennis.
Wat in dit topic, en trouwens in veel medische topics wordt vertelt, is gewoon achterlijk.
Iets anders kan ik het echt niet noemen.

Het heeft natuurlijk voor een stuk met hype te maken.
Zolang er maar een etiket "alternatief" of "natuurlijk" op hangt is driekwart van Bokt bereid om eenvoudigweg alles te accepteren. Tot en met een gebedsgenezer, een Kongolese medicijnman, of een craniosacraal therapeut.

Craniosacraal is pure kwakzalverij.
Zowel de theorie als de praktijk is te gek om los te lopen.

Om te geloven dat craniosacraal werkt moet je ofwel verschrikkelijk dom, ofwel verschrikkelijk lui zijn. Verschrikkelijk lui, want wie de moeite doet om een paar serieuze en betrouwbare bronnen op te zoeken, die weet metéén hoe de vork in de steel zit.


Dit is een wat kinderlijke reactie.

Kun je wellicht iets meer uitleg verstrekken? Dat stampvoetende boze kind levert te weinig informatie op om serieus te kunnen nemen.

Wanneer je jouw bewering iets meer zou kunnen onderbouwen zou dat mooi zijn. Wanneer je dat niet kunt is dat ook uitstekend.
Maar wellicht moet je het jezelf en anderen dan niet aan doen alle topics aangaande aanvullende/ alternatieve geneeswijzen binnen te vallen met een hoop gescheld en em dan weer te peren.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:16

BigBen schreef:
Cranio-sacraal is complete, absolute, gigantische kwakzalverij.
Het heeft geen enkele wetenschappelijke basis.
De theorie achter cranio-sacraal slaat nergens op.
De technieken die door de zogenaamde 'therapeuten' worden toegepast hebben geen enkele werkzaamheid, en kunnen ook nog eens gevaarlijk zijn.
Cranio-sacraal is puur boerenbedrog.

Cranio-sacraal therapeut krijgt zes maand voorwaardelijk na dood baby.


Wat wil je nu met zo'n artikeltje er weer bij?
Dat iemand - al jaren niet meer praktiserend - een foute behandeling toepast wil toch helemaal niet zeggen dat de therapie niet werkt?

Dat de zorgverzekeraar cranio-sacraal therapie vergoedt geeft wel aan dat het in ieder geval voor een grote groep mensen werkt.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:09

Arethe schreef:
Of dmv foto's kan aantonen dat de mok verbeterd/weg is sinds de behandelingen? Zie mij bericht hier.

Mok is een probleem met x onderliggende oorzaken, wat betekent dat er ook x redenen zijn waarom het beeld eventueel wel of niet kan verbeteren. Daarnaast komt mok typisch voor in episodes. Het ene moment kan mok erg actief zijn, het volgende moment weer veel minder. Je geeft zelf aan dat het probleem niet helemaal verdwenen is, en dat doet mij denken dat je het natuurlijk komen en gaan van mok meemaakt. Dat de situatie nu beter is heeft met de cranio sacraal therapie niets te maken.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:17

Rije schreef:
BigBen schreef:
Wat is aantoonbaar ?


Voor een getraind, onafhankelijk oog betere bewegingen. En dan heb ik het dus niet over het 'wishful thinking', of zo je wilt 'wishful feeling' van de ruiter, maar iemand die er volledig buiten staat die verbetering ziet. Zonder reguliere zorg/medicijnen/etc.

Ik geloof niet in een "onafhankelijk" oog. Als de beoordeelaar op voorhand weet heeft van een behandeling, is de kans groot dat hij/zij ook een effect zal zien. Dat is des mensen.

Om betrouwbare info te hebben kun je beweging alleen beoordelen door de paslengte, en de afdruk op een drukplaat te meten. Pas als de paslengte en afdruk blijvend veranderen is er een reëel effect. Meten is weten.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:30

jannico schreef:
Mijn reactie is wellicht wat voorbarig omdat ik hier pas net mee bezig ben.

Zeer voorbarig.
Klachten zijn dan wel verbeterd, maar nog altijd aanwezig.
En shaking is typisch een verhaal met ups en downs, waarbij het regelmatig voorkomt dat paarden tijdens de winter beter zijn dan tijdens de zomer.
Kijk, als je paard vrij blijft van symptomen over een maand of zes, dan kun je van resultaten spreken.
Nu nog niet.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:35

Festeropre schreef:
@Bigben; jammer dat je het zo ziet, ik heb nl. hele goede ervaring met deze therapie.
En als het de kracht is van de placebo dan is deze van harte welkom!
En zoals hierboven al genoemd, je bent altijd bijzonder negatief, jammer is dat

Het is wel degelijk placebo, en dat is een effect dat gemakkelijk onderschat wordt.
Nee, ik ben niet negatief, alleen objectief.

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:46

BigBen schreef:
jannico schreef:
Mijn reactie is wellicht wat voorbarig omdat ik hier pas net mee bezig ben.

Zeer voorbarig.
Klachten zijn dan wel verbeterd, maar nog altijd aanwezig.
En shaking is typisch een verhaal met ups en downs, waarbij het regelmatig voorkomt dat paarden tijdens de winter beter zijn dan tijdens de zomer.
Kijk, als je paard vrij blijft van symptomen over een maand of zes, dan kun je van resultaten spreken.
Nu nog niet.


Prima, kijk naar de resultaten van janouk. Verder maak je aannames die je simpelweg niet kan maken omdat je de individuele casus niet kent.

Maar laat ik je alvast van een aantal argumenten afhelpen: In mijn specifieke geval is het slechter in de winter. Specifiek het weer type van de afgelopen periode met veel regen, harde koude wind en sneeuw. alle testen met medicamenten etc zijn in vergelijkbare periodes uitgevoerd zonder resultaat.

Hij is 4 dagen in de kliniek geweest waarbij men het gedrag/symptoom keurig kon triggeren om objectief alles uit te sluiten en te meten.

Het is natuurlijk uiterst toevallig dat de behandeling die nadien opgestart is direct samenvalt met een up moment. Dat zelfde up moment wordt vervolgens nog is beter na de tweede behandeling. Binnen een op voorhand voorspeld tijdsframe. Nota bene in een periode waarin het normaal gezien slechter is.

Buiten dit ben ik prima instaat in te schatten wanneer het een goede of slechte dag betreft.

Daarnaast geld ook nog is dat er geen enkele reguliere behandelmethode is die significante resultaten haalt. Enkel in zeer specifieke gevallen en zelfs dan is er een hoog recidive percentage. Zijn de klinieken en Dierenartsen die dit toepassen ook kwakzalvers ?

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:50

BigBen schreef:
Festeropre schreef:
@Bigben; jammer dat je het zo ziet, ik heb nl. hele goede ervaring met deze therapie.
En als het de kracht is van de placebo dan is deze van harte welkom!
En zoals hierboven al genoemd, je bent altijd bijzonder negatief, jammer is dat

Het is wel degelijk placebo, en dat is een effect dat gemakkelijk onderschat wordt.
Nee, ik ben niet negatief, alleen objectief.


Jij mag objectief zijn, je kan ook positief- objectief zijn.ik heb sinds kort een paard wat na jaren zijn bekken goed kantelt.
Ik zit niet op een B- niveau als ik het zo even mag zeggen en ben prima in staat om verschillen te voelen in mijn paard en te weten waar de problemen liggen.
Waar ik rijtechnisch net niet doorheen kwam kwam ik na enkele behandelingen wel.
Dat is een ervaring die ik iig nooit zal vergeten.
Laatst bijgewerkt door Clasical op 22-03-18 16:56, in het totaal 2 keer bewerkt

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:50

Snap niet eens dat je je situatie nog gaat verklaren aan zo'n iemand.
Gewoon je eigen gevoel volgen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:00

tylando schreef:
Snap niet eens dat je je situatie nog gaat verklaren aan zo'n iemand.
Gewoon je eigen gevoel volgen.


Dit was een uiting van m’n gevoel, waar wederom m’n verstand heel hard; nee! riep :)
Dat heb je hè, met alternatieve domme onbedachtzame mensen 8-)

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:09

BigBen schreef:
Arethe schreef:
Of dmv foto's kan aantonen dat de mok verbeterd/weg is sinds de behandelingen? Zie mij bericht hier.

Mok is een probleem met x onderliggende oorzaken, wat betekent dat er ook x redenen zijn waarom het beeld eventueel wel of niet kan verbeteren. Daarnaast komt mok typisch voor in episodes. Het ene moment kan mok erg actief zijn, het volgende moment weer veel minder. Je geeft zelf aan dat het probleem niet helemaal verdwenen is, en dat doet mij denken dat je het natuurlijk komen en gaan van mok meemaakt. Dat de situatie nu beter is heeft met de cranio sacraal therapie niets te maken.



Bel je een reguliere arts dan word het probleem onderdrukt.
Bij CST word het zelfregulerend vermogen gestimuleerd.
Uiteraard moet de bron altijd worden aangepakt maar los daarvan is het behandelen via CST in mijn ogen beter dan een onderdrukker via de DA

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:19

BigBen schreef:
Festeropre schreef:
@Bigben; jammer dat je het zo ziet, ik heb nl. hele goede ervaring met deze therapie.
En als het de kracht is van de placebo dan is deze van harte welkom!
En zoals hierboven al genoemd, je bent altijd bijzonder negatief, jammer is dat

Het is wel degelijk placebo, en dat is een effect dat gemakkelijk onderschat wordt.
Nee, ik ben niet negatief, alleen objectief.


Mmm, objectief..... alles wat buiten het gangbare (winstgevende farmaceutische model) valt wordt bekeken met argwaan. En niet alleen met argwaan, ook aardig wat boosheid... waarom eigenlijk?

Je beantwoord eigenlijk geen vragen, maar ik waag nog maar eens een poging: waarop baseer je dat deze werkwijze onder kwakzalverij valt en dat resultaten als placebo beschouwd mogen worden?
Daar zul je onderbouwing voor hebben?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:36

Festeropre schreef:
tylando schreef:
Snap niet eens dat je je situatie nog gaat verklaren aan zo'n iemand.
Gewoon je eigen gevoel volgen.


Dit was een uiting van m’n gevoel, waar wederom m’n verstand heel hard; nee! riep :)
Dat heb je hè, met alternatieve domme onbedachtzame mensen 8-)


:=

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:53

Ninx schreef:
BigBen schreef:

Het is wel degelijk placebo, en dat is een effect dat gemakkelijk onderschat wordt.
Nee, ik ben niet negatief, alleen objectief.


Mmm, objectief..... alles wat buiten het gangbare (winstgevende farmaceutische model) valt wordt bekeken met argwaan. En niet alleen met argwaan, ook aardig wat boosheid... waarom eigenlijk?

Je beantwoord eigenlijk geen vragen, maar ik waag nog maar eens een poging: waarop baseer je dat deze werkwijze onder kwakzalverij valt en dat resultaten als placebo beschouwd mogen worden?
Daar zul je onderbouwing voor hebben?


Een placebo werkt vooral door het opwekken van een verwachtingspatroon, dit is bij dieren niet mogelijk omdat zij niet beschikken over hogere cognitieve functies. Zij "geloven" niet in wat iemand komt doen of een therapie, het heeft effect of niet daarin reageert een dier heel helder.
Dit is ook de reden dat ik liever dieren behandel dan mensen, het beeld dat je krijgt is zuiver.

hagelslag
Berichten: 9000
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:35

Ik heb 2 keer een persoon bij mn paard gehad. Helaas vond ik niet echt dat het werkte.
Ja ze was misschien redelijk ontspannen tijdens de behandeling maar hee, ze ontspannt ook als ik haar poets of vlecht of wat dan ook....
Maar verder heb ik echt niks gemerkt qua verschil

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 20:06

mijn paard is behandeld vandaag, hij vond het wel prettig meestal is hij wat zuur naar vreemden maar met haar had hij een klik
op zich was alles goed met hem beetje vast op de lendenen maar niet heel erg

nu 4 dagen wandelen en dan er weer op

morgen eens kijken of hij anders is/doet

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 20:09

Taffje schreef:
Een placebo werkt vooral door het opwekken van een verwachtingspatroon, dit is bij dieren niet mogelijk omdat zij niet beschikken over hogere cognitieve functies. Zij "geloven" niet in wat iemand komt doen of een therapie, het heeft effect of niet daarin reageert een dier heel helder.
Dit is ook de reden dat ik liever dieren behandel dan mensen, het beeld dat je krijgt is zuiver.

Heb jij na een behandeling al eens aan een paard gevraagd hoe het zich voelde ?
Nee, natuurlijk niet.
Die vraag stel je namelijk aan de eigenaar.
Hoe reageerde je paard op de behandeling ?
En de eigenaar is wél gevoelig voor placebo.
Dubbel en dik als het een Bokker is.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 20:11

Ninx schreef:
Je beantwoord eigenlijk geen vragen, maar ik waag nog maar eens een poging: waarop baseer je dat deze werkwijze onder kwakzalverij valt en dat resultaten als placebo beschouwd mogen worden?
Daar zul je onderbouwing voor hebben?


Craniosacraal therapie is gebaseerd op twee hypotheses.

- De cerebrospinale vloeistof, dat is de vloeistof die tussen de hersenvliezen en rond het ruggemerg loopt, heeft een eigen uniek en onafhankelijk ritme. Je kunt het vergelijken met de hartslag. Ideaal is tussen de 10 en 14 bewegingen per minuut. (Bij een mens dan toch -ik vraag me af of de craniosacraal therapeuten ooit hebben onderzocht hoe dat bij paarden zit) Bij ziekte is het ritme van de cerebrospinaal vloeistof verstoord. Kun je het ritme herstellen, dan zal ook de ziekte genezen.

- Een therapeut kan met zijn vingertoppen op de schedel (of het sacrum) de beweging van de cerebrospinale vloeistof voelen. Hij/zij kan vaststellen of het ritme "juist" of "fout" is. Als het ritme fout is, kan hij/zij het ritme herstellen door de schedel te "manipuleren". De schedel bestaat namelijk uit een aantal botten, die pas tijdens de puberteit volledig aan elkaar groeien. Volgens cs therapeuten blijven ook bij volwassenen de schedelbotten beweeglijk. De therapeut kan met een zeer kleine druk (5 gram) de schedelbotten tov elkaar doen bewegen. Op die manier kan het ritme van de cerebrospinaal vloeistof beïnvloed en hersteld worden.

Ik moet toegeven, het hele verhaal klinkt goed, maar het is medische onzin.

(1) De cerebrospinale vloeistof heeft geen eigen onafhankelijk ritme. De vloeistof beweegt namelijk eenvoudig mee met de ademhaling.
Inspiration is the major regulator of human CSF flow.

(2) Aangezien beweging van de cerebrospinale vloeistof aangedreven wordt door de ademhaling bestaat er geen rechtstreeks verband tussen het ritme van beweging enerzijds, en ziekte of gezondheid anderzijds.

(3) Het is onmogelijk om met de vingertoppen op de schedel het ritme van de cerebrospinale vloeistof te voelen. Onderzoek heeft aangetoond dat verschillende therapeuten bij dezelfde patiënten telkens tot andere conclusies kwamen.
Intraexaminer and interexaminer reliability for palpation of the cranial rhythmic impulse at the head and sacrum.

(4) Bij een volwassen mens zitten de schedelplaten muurvast. Ze bewegen niet. Dat is net de reden waarom een interne bloeding, of een interne zwelling in de hersenen zo gevaarlijk kan zijn, en waarom in levensbedreigende gevallen de schedel (met een zaag !) wordt opengemaakt. Het idee dat cs therapeuten de schedelplaten met 5 gram druk van de vingertoppen kunnen doen bewegen is te belachelijk voor woorden.

Kort samengevat, craniosacraal therapie is nonsens, en heeft geen enkele therapeutische waarde.

Hypericum
Berichten: 359
Geregistreerd: 23-05-15

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:14

Ik kan alleen maar meegaan met BigBen.
Het is je reinste kwakzalverij.

En dat de 'sceptici' zouden moeten aantonen dat het niet werkt, is natuurlijk complete kolder.
Als CS écht zou werken is dat aan te tonen dmv wetenschappelijk onderzoek.
Zo zou ook dat pulserende ritme van het hersenvocht tegenwoordig vrij eenvoudig aan te tonen moeten zijn, maar tot op heden is dat nog steeds niet gelukt. (Nou ja, alleen hoe het echt zit, zie uitleg bigben)
En anders zie ik graag de wetenschappelijke onderbouwing van de cs therapeuten hier.

En placebo effect bij dieren bestaat wel degelijk, is ook aangetoond. Evenals placebo-by-proxy.

Mensen laten zich zo graag beduvelen...zonde.

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:28

Ik snap niet zo goed wat bigben en hypericum hier nu willen zeggen en bedoelen. Stel nu dat het kwakzalverij is..... maar paardjes ontspannen er fijn door en zijn vrij(er) van hun gebreken dan is het toch ieders eigen keus? Het is toch niet jullie geld wat er gebruikt wordt? Er wordt gevraagd naar ervaringen, die worden er gegeven goede en minder goede (zie hagelslag) dan heeft het toch verder geen zin om een topic te bevuilen met allemaal rare “wetenschappelijke feiten” die hier geplaatst worden door 2 eerder benoemde namen. Ik zou ook willen vragen of ze daar mee op willen houden, dan kunnen we verder met het wisselen van ERVARINGEN

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:01

Ja als je het kwakzalverij vind, bemoei je dan ook niet met dit topic .
Sorry hoor maar ieder zijn eigen ding. Het gaat hier idd om ervaringen . Niet om de les gelezen te worden door iemand die er niks in ziet en vervolgens nog voor dom en lui uitgemaakt te worden!

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 22:07

Inderdaad jammer dat dit topic op deze manier vergald wordt. Het ene paard reageert er beter op dan de ander. De 2e behandeling is mij iets minder positief bevallen, maar de behandelaar zei ook dat het eerst slechter kan worden. We gaan nog voor 1 behandeling en dan is het ook even klaar. Achja, wat ben ik dan kwijt, alleen een paar centjes, daar kan ik nog niet van wakker liggen.

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:57

LiiNd_Y schreef:
Het ene paard reageert er beter op dan de ander.


Is dat ook niet zo in de reguliere geneeskunst? Niet elke patiënt met (lijkend) dezelfde symptomen reageert hetzelfde op dezelfde medicatie.

Soms is het zoeken wat wel werkt.

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 23:17

Rocamor schreef:
LiiNd_Y schreef:
Het ene paard reageert er beter op dan de ander.


Is dat ook niet zo in de reguliere geneeskunst? Niet elke patiënt met (lijkend) dezelfde symptomen reageert hetzelfde op dezelfde medicatie.

Soms is het zoeken wat wel werkt.

Precies!