veel stro, weinig hooi: te weinig eiwitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

veel stro, weinig hooi: te weinig eiwitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 14:20

Hoi,

Ik heb een vraagje over de voeding van mijn paarden. Tot enkele weken geleden kregen ze 1 tot 1.5 plak voordroog per dag per paard (plakken van een grote baal). Ze stonden helaas veel te dik.
Enkele weken terug heb ik stro besteld en heb nu het hooi afgebouwd. Ze krijgen nu elk maar een halve plak hooi meer, omdat ze echt gevaarlijk dik waren. Voor de rest (gerste)stro zoveel ze willen.
Het stro zit in hooinetten (denk mazen van 4 cm), het voordroog krijgen ze los (in een bak).
Ik denk dat ze wel wat vermagerd zijn, maar hun bovenlijn begint wat in te vallen (zeker bij mijn bijna 18-jarige ruin) en hun buik is enorm rond.
Voor de rest krijgen ze enkel Vitalbix daily complete en een liksteen.
Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat ze mooi op gewicht zijn, niets te kort komen van voedingsstoffen en toch de hele dag kunnen eten?
Ik kan maar 1 keer per dag bij hen geraken, dus meerdere porties is geen optie. Gewoon hooi (niet verpakt) is ook niet mogelijk omdat we daar niet genoeg opslagruimte voor hebben.
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: veel stro, weinig hooi: te weinig eiwitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:25

Afvallen kost veel tijd, dus ik denk dat dit ook even tijd nodig heeft.
Kan je in plaats van stro ook graszaadhooi geven?
En je voordroog laten analyseren. En eventueel toch ander voordroog gaan regelen

In mijn ervaring is stap 1 dat er minder rijk eten in gaat en is beweging een belangrijke 2e. Eiwitten en aminozuren kan je ook los bijvoeren, maar het is de vraag of je dit moet willen.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:33

Nou.... Als ik het goed begrijp krijgen ze 1 x per dag voer ? Dat zou best bizar zijn. Ik neem aan dat ze in de wei staan. Dan zou het nog enigszins mogelijk zijn namelijk.
Ze krijgen dus voornamelijk stro te eten. Dat is niet echt paardenvoer. Er ligt hier verstopping en zelfs koliek op de loer, dus pas daar wel mee op.
Als je ze eerst veel en veel te dik vond en nu vind je ze al vermagerd dan gaat dat wel snel. Slechte bovenlijn heeft vooral met beweging/werk te maken en in iets mindere mate met voer.
Die enorme ronde buik komt sowieso door het stro. Ik zou als ik jou was grofstengelig graszaadhooi voeren en geen stro meer geven (afbouwen naar een handje of wat per dag), of ander caloriearm hooi.
Hoe zit het met ontwormen? Grote buik en slechte bovenlijn kan daar ook mee te maken hebben.
Vitalbix is prima, hooi in hooinetten is prima. Misschien kun je het hooi in heel fijnmazige netten doen, of een aantal hooinetten over elkaar doen. Succes!

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: veel stro, weinig hooi: te weinig eiwitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:39

1x per dag voeren hoeft niets mis mee te zijn. Ik deed altijd 2 hooibalen in een slowfeeder, dat is minimaal 40 kilo. Voor 2 paarden is dat 2 dagen eten.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:41

Jotoma schreef:
1x per dag voeren hoeft niets mis mee te zijn. Ik deed altijd 2 hooibalen in een slowfeeder, dat is minimaal 40 kilo. Voor 2 paarden is dat 2 dagen eten.


Neem aan dat jouw dieren ook buiten staan.

Als paarden binnen staan, op stal dus en er wordt maar een keer gevoerd, zou ik dat alles bij elkaar behoorlijk bizar vinden.

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:45

voordroog in combinatie met gerstestro is op zich een goed dieet hoor. gerstestro is een goed diervoeder met weinig calorien en kunnen ze toch knabbelen. natuurlijk is het vanachter een scherm moeilijk jouw dieren te beoordelen. krijgen ze nu een halve plak hooi per paard of met zijn drieën? en met voordroog bedoel je dan ook voordroog of hooi? In hooi zit al wel minder in dan voordroog, dus daar zou ik per paard dan toch iets meer van voeren dan een halve plak en eventueel het stro wat terug schroeven. verder is afvallen iets met een lange adem, en dat de bovenlijn begint in te vallen is misschien een combinatie van minder eten en minder/geen beweging.. (minder bespiering)

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:50

Nicky1963 schreef:
Jotoma schreef:
1x per dag voeren hoeft niets mis mee te zijn. Ik deed altijd 2 hooibalen in een slowfeeder, dat is minimaal 40 kilo. Voor 2 paarden is dat 2 dagen eten.


Neem aan dat jouw dieren ook buiten staan.

Als paarden binnen staan, op stal dus en er wordt maar een keer gevoerd, zou ik dat alles bij elkaar behoorlijk bizar vinden.



Want? Wat staat er nu dan op de wei? Bij ons niks hoor :Y)

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:52

Wat is nu je vraag? Je titel gaat over eiwitten maar je OP niet?

Ik heb ook geen hooiopslag, mijn hooi staat op pallets onder een zeiltje. Verre van ideaal maar spul in plastic komt er hier niet in.

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Re: veel stro, weinig hooi: te weinig eiwitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:00

Dit lijkt me echt niet een heel slimme keuze om ze onbeperkt stro te geven. Een beetje kan wel maar hier kunnen ze verstopping/koliek van krijgen. Daarnaast is voordroog Veel rijker dan die kleine pakjes hooi. Waarom voer je die niet? En vul je wat tekorten eventueel aan met een goede brok.

Maar waarom is het eigenlijk niet eerder gezien of serieus genomen dat ze te dik werden? Tenminste je zegt zelf dat ze gevaarlijk dik zijn en dat gebeurd niet van de een op de andere dag

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:20

PercyLeen schreef:
Nicky1963 schreef:

Neem aan dat jouw dieren ook buiten staan.

Als paarden binnen staan, op stal dus en er wordt maar een keer gevoerd, zou ik dat alles bij elkaar behoorlijk bizar vinden.



Want? Wat staat er nu dan op de wei? Bij ons niks hoor :Y)


Want? O, kom op! Je paard opsluiten in een box en 1 x per dag ff voer komen brengen is iets anders dan paard in de wei en 1x per dag ff voer komen brengen. In mijn ogen tenminste wel. Ongeacht of er veel of weinig gras staat. Btw, bij ons staat wel behoorlijk wat gras op de wei. Of er voeding in zit laat ik in het midden... :+

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:47

Als er door de overgang naar grotendeels stro te weinig eiwit in het rantsoen is kan het inderdaad zijn dat er spierafbraak plaats vindt en ruglijn en achterhand beginnen in te vallen. Je wilt dan wat ruwvoer betreft voor jouw paarden het liefst iets met een lage energie- en suikerwaarde, maar wel met voldoende eiwit.

Dat kan trouwens zowel voordroog als hooi zijn, binnen beide varianten zijn hoge en lage gehaltes te vinden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: veel stro, weinig hooi: te weinig eiwitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 03:37

Wat voor stro geef je?
Hoeveel kilo kuil geef je? En weet je wat meer over je kuil?

Voordroog of kuil is gewoon niet zo goed. Maar als je dat toch voert, moet je echt weten wat je voert.

Stro zou ik door je kuil mengen en dan samen in netten doen.

Wij moeten ook elke 2 weken hooi halen, vanwege kleine opslag, maar verpakt gaan we niet voeren.

1x per dag kan prima. Mijn man voert vaak 's avonds af en als ik dan 's ochtends kom is er nog genoeg, dus vul ik niks bij. Wij hebben wel meerdere voerplekken. Soms verdeel ik het wat, omdat ze eerst plek 1 leegeten en daarna plek 2 etc. Wij willen juist dat ze bewegen tussen het eten door.

Bekijk ook de mest eens. Zit er veel onverteerd in? Heeft je paard ook veel lucht als hij gaat bewegen?

De DC is bedoeld naast voldoende hooi van gemiddelde kwaliteit.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: veel stro, weinig hooi: te weinig eiwitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:17

Overgaan naar 3/4x per dag suikervrij hooi geven. Veel beweging, en lang naar buiten (evt in een grote paddock oid).

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:29

SGorter schreef:
Overgaan naar 3/4x per dag suikervrij hooi geven. Veel beweging, en lang naar buiten (evt in een grote paddock oid).


Ts zegt toch dat ze maar 1x daags kan voeren :list:

Wat hier boven ook word gezegd: stro kan koliek veroorzaken! Als je het al voert, altijd lijnzaad bijvoeren

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:30

Graszaadhooi kan een mooi alternatief wezen bij paarden die te dik zijn. Maar ook hiermee moet je oppassen. Mijn merrie kreeg dit in het verleden er ook bij, maar had iedere keer een verstoppingskoliek. Ik geef het niet meer, en ze heeft er al 3 jaar geen last meer van gehad.
Ze staat op stro en dat eet ze wel erbij maar daar heeft ze geen last van.

Persoonlijk zou ik het hooi uit slowfeeders gaan voeren, zodat ze er langer over doen en dan toch iets verhogen qua hoeveelheid.
Verder eens kijken van welke snede het is, en of het van een bemest of onbemestland komt.

Daarnaast de beweging eens onder de loep nemen, bewegen ze voldoende?

Te snel afvallen is ook niet goed!

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:32

RyanneZarita schreef:
SGorter schreef:
Overgaan naar 3/4x per dag suikervrij hooi geven. Veel beweging, en lang naar buiten (evt in een grote paddock oid).


Ts zegt toch dat ze maar 1x daags kan voeren :list:

Wat hier boven ook word gezegd: stro kan koliek veroorzaken! Als je het al voert, altijd lijnzaad bijvoeren


Oh, daar ben ik dan overheen gelezen :+ dan zou ik een slowfeeder met suikervrij hooi aanraden. Ruwvoer en beweging zijn echt heel erg belangrijk.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: veel stro, weinig hooi: te weinig eiwitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:38

Ik begrijp de logica niet om het voordroog niet in slowfeeders te doen?

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:43

GDG schreef:
Ik begrijp de logica niet om het voordroog niet in slowfeeders te doen?

Met je eens. Ik zou ook eerder het hooi in de slowfeeders doen en het stro zo. Of desnoods mengen

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: veel stro, weinig hooi: te weinig eiwitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:38

Ja, juist mengen. Dat vertraagt en zorgt voor de variatie.

Ook met 1x pd voeren, kun je heel veel doen. Wij vullen ook maar 1x daags, maar op verschillende plekken en mengen. Alles in slowfeeders etc

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:52

Eerder voerde ik mijn paarden maar één keer per week!
Dan hadden ze onbeperkt. :+
Dat hangt er toch gewoon vanaf hoe je het aanbied?
Als ik mijne een flink hooinet geef 's avonds heeft hij hem 's morgens niet leeg.
Dus nog één erbij en er is genoeg.

Stro kunnen ze heus wel eten als ze moeten afvallen.
Mijn dierenarts heeft zo wel successen geboekt met dikke beestjes.
Als je dat aanbiedt icm arm hooi krijgen ze daar geen koliek van hoor.
Ze krijgen eerder koliek van te weinig ruwvoer.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: veel stro, weinig hooi: te weinig eiwitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:01

Dat ligt wel echt aan meer dingen.

Mijn ene ruin heb ik 16jaar en die heeft 1 keer koliek gehad. Die zat vol stro, omdat hij zijn stal had leeggegeten. Hij is ook een obesitas pony, stonden toen nog op stal en kregen te weinig ruwvoer. Die heeft de stal leeggegeten en zat vol. Was ook zeer duidelijk toen het er uiteindelijk ook allemaal uit kwam.

Het probleem is dat TS het voordroog zonder net aanbiedt en een paard dat snel naar binnen werkt. Daarna begint hij pas aan het stro. Beter is gewoon dat het allemaal langzamer gaat en gemengd wordt.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: veel stro, weinig hooi: te weinig eiwitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:04

Als blijkt dat ze nu in de bovenlijn invallen, dan gaat het afvallen volgens mij te snel. Wat ik persoonlijk zou doen is het voordroog weer opvoeren (ze komen van bijna 1.5 plak naar 0.5 plak in erg korte tijd, ik zou weer beginnen met 1 plak te geven voor enkele weken en dan afbouwen naar 0.75 (ongeveer), en van daaruit zien.

Ook zou ik het voordroog eerder in een slowfeeder gaan geven zodat ze er langer over doen, het stro kan je ook in een hooinet geven, of die los. Omgekeerd vind ik niet zo logisch, omdat ze het lekkere spul zo naar binnen kunnen werken (en dat wss ook in 2 uurtjes opeten) en voor het niet zo lekker spul harder moeten werken (en dan mss er niet genoeg van binnen krijgen?

je kan eventueel wat luzerne bijgeven om tegemoet te komen in de eiwitten, en een goede vitaminebrok.

mengen werkt hier net niet, ze trekken er een mondvol uit, halen de sprietjes voordroog eruit en laten het stro vrolijk wegwaaien, met als gevolg dat het allemaal voor de mesthoop was :+