Hoe wordt jullie lesprogramma op de manege weergeven?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cantaorrr

Berichten: 7
Geregistreerd: 13-03-17
Woonplaats: Utrecht

Hoe wordt jullie lesprogramma op de manege weergeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 13:12

Hoi,

Ik ben bezig met een onderzoek naar hoe lesprogramma's op manege worden weergeven.
Op de manege waarvoor ik dit onderzoek uitvoer wordt het lesprogramma van de dag weergeven op een bord d.m.v. kaartjes. Iedere lesklant en manegepony krijgt een naamkaartje die dagelijks op de juiste plek worden gehangen.

Je kan begrijpen dat dit een behoorlijk ouderwets en tijdrovend klusje is voor het personeel. Nu vroeg ik me af hoe dit op jullie manege's wordt aangepakt. Werken jullie met een lesboek? Toch ook een bord? Of wordt het op een tv-scherm weergeven?

Ik hoor graag jullie ervaringen!

x_naom
Berichten: 6
Geregistreerd: 19-09-17

Re: Hoe wordt jullie lesprogramma op de manege weergeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:14

Bij ons vullen de instructrices een lijst in en doen die achter een doorzichtig vak van plastic. En daar staat gewoon een lijst met de namen van de ruiters op met een paardennaam erachter geschreven.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Hoe wordt jullie lesprogramma op de manege weergeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:15

Via een computerprogramma dat wordt weergegeven om een scherm dat zichtbaar is voor de klanten. Scheelt een hoop werk haha!

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Hoe wordt jullie lesprogramma op de manege weergeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:23

Bij ons wordt je niet ingedeeld, klant kiest uit de beschikbare pony's en paarden en de naam wordt op de lijst achter de paardennaam geschreven.
Uiteraard wordt goed opgelet dat alle dieren ingezet worden, zowel per dag als over de week. Maar dat is aan het personeel.

gerlindie

Berichten: 4637
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Hoe wordt jullie lesprogramma op de manege weergeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:25

Bij ons ligt er gewoon een map met per les tijd de namen van de ruiters, en daarachter wordt dan de naam van het paard opgeschreven

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Hoe wordt jullie lesprogramma op de manege weergeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:31

Ene manege:
De kantinemedewerker heeft een briefje liggen met daarop de namen van de mensen en de paarden waarop ze ingedeeld zijn.

Andere manege:
De kantinemedewerker heeft een printje liggen met daarop de namen van de mensen en de paarden waarop ze ingedeeld zijn.

robbie88

Berichten: 2087
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Hoe wordt jullie lesprogramma op de manege weergeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:35

op de manege waar ik werk, werken we nu nog met eenleeerlingen lijst waar we de pony's achter schrijven. straks gaat dit digitaal en komt het op een scherm. we houden rekening hoeveel lessen de pony loopt niet alleen per dag maar ook over de week.

andere manege waar ik les geef werken ze met een krijtbord, wat het een tijdrovend klusje maakt.

Cantaorrr

Berichten: 7
Geregistreerd: 13-03-17
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 13:39

Cioccolato schreef:
Via een computerprogramma dat wordt weergegeven om een scherm dat zichtbaar is voor de klanten. Scheelt een hoop werk haha!


Wordt er daarbij gebruik gemaakt van een speciale software?
Zoiets als dit: https://www.htpsoftware.nl/tarieven/
Dat lijkt me namelijk wel prijzig maar aan de andere kant ook heel nuttig.

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:40

Wij hebben een map waar op elke pagina alle namen van de paarden en pony's opgeschreven zijn. Daarachter word dan de ruiter ingevuld. Boven elke kolom staat welk uur les het is.

Zo kan je overzichtelijk zien welke pony of paard al wat heeft gedaan,

Cantaorrr

Berichten: 7
Geregistreerd: 13-03-17
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 13:41

Dankjewel voor de reacties. Wat me opvalt is dat idd nog veel maneges een vrij ouderwetse manier gebruiken. Terwijl zoveel dingen hedendaags al gedigitaliseerd zijn! Ik ben nu aan het kijken naar een manier om het te digitaliseren zonder daarvoor een dure software aan te hoeven schaffen.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:41

Toendertijd toen ik nog les had was het een a4tje met pen en papier met naam ruiter en naam pony.
Toen ik mn eigen pony had en ik geen les meer had maar wel met mijn pony op die manege stond was r voor de lesklanten een computerscherm waar het digitaal werd getoond op dezelfde manier. Was dacht ik geen speciaal programma maar gewoon een Word document met rasters. (exel word? )
Laatst bijgewerkt door _Dracarys op 22-03-18 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sandyislief

Berichten: 2493
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:46

gerlindie schreef:
Bij ons ligt er gewoon een map met per les tijd de namen van de ruiters, en daarachter wordt dan de naam van het paard opgeschreven


Bij ons ook zo! Elk paard/pony loopt in principe 2 uur op een dag en soms maar 1.

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:51

Cantaorrr schreef:
Dankjewel voor de reacties. Wat me opvalt is dat idd nog veel maneges een vrij ouderwetse manier gebruiken. Terwijl zoveel dingen hedendaags al gedigitaliseerd zijn! Ik ben nu aan het kijken naar een manier om het te digitaliseren zonder daarvoor een dure software aan te hoeven schaffen.


Ik vind het juist ideaal dat we nog met pen en papier werken. Makkelijk aanpassen, je kan het even snel invullen, de map kan overal mee naar toe gesleept worden en iedereen snapt het principe.

Om nou helemaal achter de computer te gaan zitten, programma's te leren om dit in te vullen terwijl er nog 300 andere dingen te doen zijn op stal, is geen tijd voor.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:52

prugelpiet schreef:
Cantaorrr schreef:
Dankjewel voor de reacties. Wat me opvalt is dat idd nog veel maneges een vrij ouderwetse manier gebruiken. Terwijl zoveel dingen hedendaags al gedigitaliseerd zijn! Ik ben nu aan het kijken naar een manier om het te digitaliseren zonder daarvoor een dure software aan te hoeven schaffen.


Ik vind het juist ideaal dat we nog met pen en papier werken. Makkelijk aanpassen, je kan het even snel invullen, de map kan overal mee naar toe gesleept worden en iedereen snapt het principe.

Om nou helemaal achter de computer te gaan zitten, programma's te leren om dit in te vullen terwijl er nog 300 andere dingen te doen zijn op stal, is geen tijd voor.


Mee eens :j
En er kan niks vastlopen/crashen :D

xRaisin

Berichten: 1755
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:52

Manege 1:
Een map met alle lestijden en de lesklanten per uur. Daarachter staat geschreven op welk paard ze mogen.

Manege 2:
Je loopt naar je instructrice toe en zegt op welk paard je zou willen. Die vertelt je of het paard nog beschikbaar is. (Uiteraard een kleinschalige manege)

Manege 3.
Een whiteboard met een tabel erop met linkse kolom alle paarden namen en dat wordt je naam achter het paard gezet in de kolom van jouw lestijd.

Daarnaast ken ik nog een andere manege, daar heb ik niet zelf gereden, maar wel mee geweest met vriendinnen en daar stond het gewoon in een exceltabel en moest je even aan iemand achter de bar vragen of ze wilden kijken. Met hele goeie ogen kon je het net zelf lezen.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:53

Ik geloof dat de manege hier Manegeplan gebruikt. Maar weet dat niet zeker. Het is iig digitaal en zo kunnen ze ook bijhouden hoeveel uur een pony heeft gelopen per dag/week/maand/jaar.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:01

Cantaorrr schreef:
Dankjewel voor de reacties. Wat me opvalt is dat idd nog veel maneges een vrij ouderwetse manier gebruiken. Terwijl zoveel dingen hedendaags al gedigitaliseerd zijn! Ik ben nu aan het kijken naar een manier om het te digitaliseren zonder daarvoor een dure software aan te hoeven schaffen.


Bij ons wordt het ook bijgehouden in een speciaal programma, maar daar hebben de klanten geen zicht op. Het programma is wel heel handig om overzichten per week of maand te kunnen zien.

Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Hoe wordt jullie lesprogramma op de manege weergeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:06

Waar ik lesgeef ligt een map met daarop de namen van de leerlingen en daarachter de naam van het paard / pony.

Ik snap dat digitaliseren misschien kan, maar het is niet altijd handig. Ik val in als instructrice en ik had bijvoorbeeld laatst opeens een paar inhalers van een andere dag. ik moet dan snel schakelen en dan schrijf ik snel de namen erbij op de lijst + de namen van de pony's / paarden die meelopen en als ik eerst naar de kantine / kantoor moet om een computer te pakken en daarmee een digitaal bord moet aanpassen ben ik de helft van mijn les weg. Rondlopen met een Ipad tussen de paarden, kinderen en ouders en helpen met aansingelen , opstijgen, balken slepen lijkt mij ook erg lastig. Nee ondanks dat ik mijn laptop en Ipad graag gebruik zie ik er nog geen toegevoegde waarde in op de manege waar ik lesgeef ;)

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:07

prugelpiet schreef:
Cantaorrr schreef:
Dankjewel voor de reacties. Wat me opvalt is dat idd nog veel maneges een vrij ouderwetse manier gebruiken. Terwijl zoveel dingen hedendaags al gedigitaliseerd zijn! Ik ben nu aan het kijken naar een manier om het te digitaliseren zonder daarvoor een dure software aan te hoeven schaffen.


Ik vind het juist ideaal dat we nog met pen en papier werken. Makkelijk aanpassen, je kan het even snel invullen, de map kan overal mee naar toe gesleept worden en iedereen snapt het principe.

Om nou helemaal achter de computer te gaan zitten, programma's te leren om dit in te vullen terwijl er nog 300 andere dingen te doen zijn op stal, is geen tijd voor.


Hier ben ik het mee eens :j Ik vind het ook ideaal om gewoon te "schrijven" in plaats van alles digitaal. En ergens ook wel een verademing tussen al het digitale geweld tegenwoordig. :=

Ik heb ervaring op 3 maneges met het indelen. Op manege 1: whiteboard met de namen van de paarden. Achter de naam van het paard wordt de naam van de ruiter geschreven op het lesuur.
Manege 2: Papieren lijst op de gang. Achter de naam van de ruiter wordt het paard geschreven.
Manege 3: Kleinschalige manege. Je kunt zelf naar de box lopen en een paard kiezen want er zijn maar 2 lessen per dag dus een paard loopt nooit teveel. Als een paard niet gereden is, wordt deze na de laatste les door de stalhulp gereden. (komt bijna niet voor)

Ik vind de whiteboard manier het prettigst. Scheelt printen, is makkelijk te wijzigen/uit te vegen etc.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Hoe wordt jullie lesprogramma op de manege weergeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:18

Wij werken ook met de online software, werkt prettig! Ik deel lessen soms zelfs via mijn mobiel terwijl de kinderen roepen op wie ze volgende week graag rijden.

Programma bied ook automatisch facturen, statistieken etc.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:21

Ik help mee op een manege voor mensen met een beperking. Wij werken ook met "ouderwetse" (dag)lijsten van papier, waarop elke dag per lestijd de naam van elke ruiter is aangegeven. Daarachter ruimte voor het dier waarop de ruiter rijdt, daarachter met welke aanpassingen in tuig elke ruiter rijdt. Ik vind dit systeem heel handig, omdat we erop bijhouden welke paarden gezadeld zijn, wie bij welke ruiter meeloopt (vooral handig als we met erg weinig vrijwilligers zijn of als er een inval-instructrice komt), en ook hoe veel mensen er bij welke ruiters nodig zijn. Zou lang niet zo fijn lopen als we dit digitaal of in een map/agenda zouden moeten bijhouden...

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:22

Cantaorrr schreef:
Cioccolato schreef:
Via een computerprogramma dat wordt weergegeven om een scherm dat zichtbaar is voor de klanten. Scheelt een hoop werk haha!


Wordt er daarbij gebruik gemaakt van een speciale software?
Zoiets als dit: https://www.htpsoftware.nl/tarieven/
Dat lijkt me namelijk wel prijzig maar aan de andere kant ook heel nuttig.


Wij gebruiken deze site inderdaad, is heel handig en makkelijk aan te passen, het jammere bij ons is dat het lang duurt voordat het zichtbaar is (tussendoor reclames) en je ziet pas 2 uur voor je les de indeling. Dus als je er 's ochtends om 11 uur bent en om 3 uur rijdt, zie je de indeling pas om 1 uur.

Sylver

Berichten: 213
Geregistreerd: 21-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:23

Op de manege waar ik vroeger reed hadden ze gewoon een map met daarin a4tjes met de namen van de pony's/paarden en daarachter werd de naam van de ruiter geschreven.
Ik vond het altijd wel handig en overzichtelijk. Wij hadden paard en pony lessen apart dus de bovenste helft van de pagina was voor de ponylessen en de onderste helft was voor de paardenlessen. Was overigens een best kleine manege.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:23

Ik zou google drive gebruiken. Mooi spreadsheetje maken die getoond wordt op een scherm (met kleine PC'tje erachter). Je kan de spreadsheet vullen dmv je telefoon of PC. Dus makkelijk aanpasbaar op het laatste moment en is direct zichtbaar.

Je link met de software bevat veel meer dan alleen een indeling van de lessen, ook incasso's en facturen. Als je dat niet nodig hebt, dan zou ik niet naar zo'n programma kijken, maar gewoon gebruik maken van simpel te gebruiken tools, zoals google drive (+ is ook gratis).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34621
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:42

Bij de manege waar mijn dochter rijdt is het ook digitaal. Ik vind het erg fijn werken alleen is het soms even wachten op de reclame en andere mededelingen.