Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 01:50

Ik eet wel vaak alleen, dus dat telt bij mij ook .

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:58

Bij mij gaat het etentje toch echt vooral om het lekkere eten :)
Mijn vriend at laatst een geroosterde rode kool, in een vegan restaurant in Barcelona. Met dat soort dingen doe je me echt geen plezier. Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik een muts ben met eten :+

LilChar

Berichten: 1253
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:22

Er lag ijs van docter (ik ga het fout schrijven) guggelschnabber bij de AH voor 2,00! Er lagen ook allerlei andere dingetjes, volgens mij ruimen ze de vriezer op. Heb er mooi een meegenomen!

Edit: HAHAHA ik bedoel professor grunschnabel :p

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:31

Ik wist wat je bedoelde hoor _O-

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:03

Haha LilChar := Ik ga vanavond eens spieken.

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:31

Ik probeerde vandaag falafel te maken, wat natuurlijk totaal mislukte omdat ik kikkererwten uit blik wilde gebruiken, maar ik kreeg wel een heerlijke falafelpasta voor op de wraps :P. Het smaakte precies als falafel, maar dan smeuïger. Ik had de bolletjes wel aangebakken, maar ze waren gewoon nog heel erg zacht.

Al met al toch voor herhaling vatbaar, want de smaak was iig heerlijk!

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:50

_O- Dan heb je dat in elk geval goed gedaan.
Ik zie ze wel eens in de falafeltoko hier een ijsschep gebruiken, misschien dat dat helpt? Dan kun je het balletje goed aanstampen

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 23:53

Ik zou het eens kunnen proberen! Ik had nu gewoon een soort stevige hummus met een krokant randje :P

Ik moet mogen bij niemand in de buurt komen, want er zat best veel knoflook in! _O-

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Lien_

Berichten: 2491
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:31

Even een aanrader, ik heb een chocoladetaart gemaakt van een pak silken tofu wat bijna over de datum was, het is echt yummy. Het is echt gewoon de tofu en gesmolten (donkere/veganistische) chocolade geblenderd, en dat op een bodem van verkruimelde veganistische koekjes gemengd met gesmolten plantaardige boter. Vind het altijd een leuke uitdaging om dingen te maken die niet-vegans ook lekker vinden, laatste keer had ik voor mijn collegas een veganistisch baksel waarvan ze niet geloofden dat het vegan was :') Volgende keer maak ik deze voor ze denk ik, hoewel ik soms echt aan mezelf twijfel of het 'echt' lekker is of dat mijn smaak gewoon veranderd is :=


Mona81 schreef:
Ik heb dat met kaas, dat ik het echt mis. Als ik alleen maar een plantaardig blokje had dat precies naar feta smaakte, dan zou ik zielsgelukkig zijn. Er komt gewoon niks in de buurt. En al die nepkazen vind ik echt vieze meuk.

Thuis eten we 100% vegan, maar als we uit eten gaan, of bij anderen eten, dan eet ik toch mee als er kaas of melk inzit. Vooral met uit eten gaan...als ik dan ook geen kaas meer zou eten, dan is de lol van eem etentje er voor mij echt af. Ik eet gemiddeld 2x per maand dus iets met kaas of melk. Mijn vriend zegt steeds dat dit al heel goed is, dat het verschil maakt, maar toch voel ik me er dan schuldig over, alsof ik hypocriet ben. Thuis komt er niks over de drempel waar een druppel melk inzit, maar in een restaurant schuif ik, bij wijze van, zo een kaaskroketje naar binnen.
Herkent iemand deze "struggles"? En hoe gaan jullie daarmee om?

Ikzelf zit in hetzelfde kamp als je vriend, alles wat ik vegan kan eten helpt mee, maar als ik ergens mee-eet en er zit toevallig melkproduct of ei door dan eet ik het gewoon hoor. Eten wat weggegooid wordt vind ik erger. Alleen vlees en vis neem ik echt niet, maar dat lijkt een makkelijkere grens te zijn voor mensen dan precies veganistisch.
Kaas lust ik echt niet dus dat eet ik sowieso nooit :P uit eten wil ik wel vegan, ik eet het liefst indiaas of bij van die hippie vegan tentjes, maar ik ga bijna nooit uit eten want het is zo duur.

:9k
By convention sweet, by convention bitter,
by convention hot, by convention cold,
by convention colour: but in reality atoms and void

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 14:17

Lien_ schreef:
Even een aanrader, ik heb een chocoladetaart gemaakt van een pak silken tofu wat bijna over de datum was, het is echt yummy. Het is echt gewoon de tofu en gesmolten (donkere/veganistische) chocolade geblenderd, en dat op een bodem van verkruimelde veganistische koekjes gemengd met gesmolten plantaardige boter.



had je nog iets door het chocomengsel om te zoeten? hoe stevig was de vulling? hoeveel van alles heb je gebruikt?

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

Lien_

Berichten: 2491
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:13

Nee, heb geen suiker of zoetstof gebruikt en mis het ook niet, maar als je echt een zoetekauw bent kan het natuurlijk wel (of vegan melkchocolade gebruiken). Ik had 1 pak silken tofu (uitlekgewicht rond 290g) en ongeveer hetzelfde gewicht aan chocolade. Wel echt zorgen dat je de silken variant hebt :D
Bodem is gewoon een simpele koekjesbodem, ik had oreos gebruikt want ik maak me niet echt druk over sporen van melk, 24 oreos op 60g ‘boter’ maar je kunt natuurlijk gebruiken wat je wil. Dan chocola smelten en bij uitgelekte tofu doen en snel blenderen, want dan wordt het heel snel harder dus je wil het snel op de bodem hebben. Kan ook wat vanille of wat je ook lekker lijkt doorheen. En dan in de koelkast. De vulling is stevig, niet hard maar vorm blijft behouden als je het in puntjes snijdt. Het lijkt wel wat op cheesecake voor zover ik me kan herinneren, maar dat is lang geleden dus don’t shoot me := En het is best machtig dus klein stukje is ruim voldoende :j

:9k
By convention sweet, by convention bitter,
by convention hot, by convention cold,
by convention colour: but in reality atoms and void

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:17

Thanks voor 't welkom :) ik zat in het oude topic er ook bij, maar zal me nog even een keer voorstellen :D

Eva, 27 jaar en ruime 2 jaar vegan. Single mama van 2 jongens die bij mij ook vegan leven maar bij hun vader helaas niet.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:39

Welkom Mallow :)

Sheran schreef:
Ik probeerde vandaag falafel te maken, wat natuurlijk totaal mislukte omdat ik kikkererwten uit blik wilde gebruiken, maar ik kreeg wel een heerlijke falafelpasta voor op de wraps :P. Het smaakte precies als falafel, maar dan smeuïger. Ik had de bolletjes wel aangebakken, maar ze waren gewoon nog heel erg zacht.

Al met al toch voor herhaling vatbaar, want de smaak was iig heerlijk!


Ik had laatst dezelfde fout gemaakt, gekookte kikkererwten gemaakt. Ik was diep teleurgesteld in mijn eigen kookkunsten -O- (Moet ik er wel bij vermelden dat ik geen recept had gebruikt, dat was misschien ook niet zo handig.)

Vis mis ik inderdaad ook. Nu eet ik dat soms nog, maar ik probeer nu alles steeds meer uit te sluiten. Als ik maar genoeg hartige dingen fabriceer voor op brood, gaat dat met kaas ook best goed :j Al ben ik vooralsnog niet van plan om volledig vegan te worden, een sterke mindering in zuivel wil ik wel. Melk is makkelijk, dat vind ik al jaren vies :')

Mijn kleurrijke kunstwerken, vrij werk en in opdracht, vind je op mijn website, facebook of instagram :)


YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:42

Als je de smaak van vis mist, dan zijn bijvoorbeeld de plantaardige vissticks van vegafit heerlijk. De eerste paar keer werd ik echt onpasselijk van de vissige smaak en lucht die erbij hoort :+ Ook mijn ouders en vriend vinden die fantastisch.

We saw brilliance when the world was asleep

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:43

Of gerechten met zeewier :)*

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:53

De visburger van vivera is ook echt top!

Dakota F12+1 / L1+4

LilChar

Berichten: 1253
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:54

Ik vind de visstick van vegafit helemaal niet zo visserig eigenlijk := Wel heel erg lekker trouwens!
Het lekkerst vind ik van SoFine de visburger! Ik wil binnenkort ook eens de tonijn en garnalen van de vegetarische slager proberen.

Wie van jullie, die nog geen vegan is, gaat meedoen met de Veganchallange op 1 april? Ik wel! Ik eet al wel heel vaak veganistisch maar ik eet bijvoorbeeld wel gewoon witte chocola of andere kleine dingetjes waar toch iets dierlijks inzit. Dat wil ik in die maand dan natuurlijk niet meer gaan doen!

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:11

Ik mis vis-vis, niet per se alleen het zeeïge smaakje. Zeewier is al jaren een vast ingrediënt bij mij, dus dat is voor mij geen vervanging maar normaal. En vissticks heb ik überhaupt nooit op, dus dat is het bij mij ook niet echt :P

Maar echte stokvis gerechten, of gebakken zalm oid. Of mijn favo gerecht uit Ecuador: garnalen in verse kokossaus met rijst en platanos. Dat soort dingen zíjn gewoon niet te vervangen en dat vind ik lastig. Vis heb ik altijd lekkerder gevonden dan vlees, dat helpt ook niet. Plus dat ik vlees al veel langer niet eet dan dat ik vis specifiek probeer te vermijden. Vooralsnog blijft het bij enkele keren per jaar en dat vind ik wel in orde.

En verder vind ik mijn missie om meer vegan te koken vooral een hele leuke uitdaging. Zodra ik het als 'moeten' ga zien heb ik er meteen geen lol meer in. Maar nieuwe smaken en technieken ontdekken, dát is leuk! :j

Mijn kleurrijke kunstwerken, vrij werk en in opdracht, vind je op mijn website, facebook of instagram :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:29

Mocht iemand trouwens deze week nog snel moeten avondeten: de kant en klaar maaltijden van de AH zijn in de bonus, en de spaghetti met DVS gehackt is vegan en prima te doen! Pasta uit de magnetron gaat nooit 100% fantastisch zijn maar de saus is erg lekker gekruid :Y) En het is een vullende maaltijd, dat heb ik niet snel bij magnetronmaaltijden. Hij kost nu 3 euro 15 ofzo dus als je hem al een keer wilde proberen dit is je kans. (Er zijn nog meer maaltijden met DVS-dingen geloof ik, oa rode kool stamppot met gehacktbal maar die zijn niet vegan)

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

LilChar

Berichten: 1253
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:44

mar_fay schreef:
Ik mis vis-vis, niet per se alleen het zeeïge smaakje. Zeewier is al jaren een vast ingrediënt bij mij, dus dat is voor mij geen vervanging maar normaal. En vissticks heb ik überhaupt nooit op, dus dat is het bij mij ook niet echt :P

Maar echte stokvis gerechten, of gebakken zalm oid. Of mijn favo gerecht uit Ecuador: garnalen in verse kokossaus met rijst en platanos. Dat soort dingen zíjn gewoon niet te vervangen en dat vind ik lastig. Vis heb ik altijd lekkerder gevonden dan vlees, dat helpt ook niet. Plus dat ik vlees al veel langer niet eet dan dat ik vis specifiek probeer te vermijden. Vooralsnog blijft het bij enkele keren per jaar en dat vind ik wel in orde.

En verder vind ik mijn missie om meer vegan te koken vooral een hele leuke uitdaging. Zodra ik het als 'moeten' ga zien heb ik er meteen geen lol meer in. Maar nieuwe smaken en technieken ontdekken, dát is leuk! :j


De vegetarisch slager heeft dus wel garnalen in het assortiment :) Ze liggen in de vriezer, niet overal maar eco winketjes hebben bijna altijd! Mocht je dat gerecht uit ecuador eens willen maken.

Miesemuisje

Berichten: 3084
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:17

Ik doe ook mee met de vegan challenge 1 april :j

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:07

Magrathea schreef:
Mocht iemand trouwens deze week nog snel moeten avondeten: de kant en klaar maaltijden van de AH zijn in de bonus, en de spaghetti met DVS gehackt is vegan en prima te doen! Pasta uit de magnetron gaat nooit 100% fantastisch zijn maar de saus is erg lekker gekruid :Y) En het is een vullende maaltijd, dat heb ik niet snel bij magnetronmaaltijden. Hij kost nu 3 euro 15 ofzo dus als je hem al een keer wilde proberen dit is je kans. (Er zijn nog meer maaltijden met DVS-dingen geloof ik, oa rode kool stamppot met gehacktbal maar die zijn niet vegan)


Weet jij of deze in te vriezen valt? Er staat op de verpakking van niet, dat weet ik. Maar dat staat wel vaker ergens op.

We saw brilliance when the world was asleep

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:38

YellowLeaf schreef:
Magrathea schreef:
Mocht iemand trouwens deze week nog snel moeten avondeten: de kant en klaar maaltijden van de AH zijn in de bonus, en de spaghetti met DVS gehackt is vegan en prima te doen! Pasta uit de magnetron gaat nooit 100% fantastisch zijn maar de saus is erg lekker gekruid :Y) En het is een vullende maaltijd, dat heb ik niet snel bij magnetronmaaltijden. Hij kost nu 3 euro 15 ofzo dus als je hem al een keer wilde proberen dit is je kans. (Er zijn nog meer maaltijden met DVS-dingen geloof ik, oa rode kool stamppot met gehacktbal maar die zijn niet vegan)


Weet jij of deze in te vriezen valt? Er staat op de verpakking van niet, dat weet ik. Maar dat staat wel vaker ergens op.

Pfoe, ik zou het niet doen. Gekookte pasta invriezen levert meestal weinig lekkers op. Maar meestal zijn de maaltijden wel redelijk lang houdbaar

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:16

Zal eens kijken of onze AH het heeft en hoelang het houdbaar is, zal wel weer niet. Ze lopen meestal ver achter met dat soort dingen. Is anders wel handig om een paar van te halen, mijn zoon en dochter hebben beide enkele avonden dat ze niet mee kunnen eten, nu zorg ik altijd dat ik de dag er voor wat over hou wat ze op kunnen warmen maar deze week ging dat de mist in omdat de Chili sin carne te lekker was en er niets over bleef :9 .

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 21:19

Ik heb net toch zo'n zieke chocoladetaart gebakken... echt trots op mezelf _O-
Afbeelding

Straks nog even koekjes bakken, en dan ben ik benieuwd wat ze zeggen op 't werk haha! Oh en natuurlijk alles vegan, anders slaat deze post nergens op natuurlijk.

Joe!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 69 bezoekers