Tips gevraagd voor de galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
L_iek
Berichten: 9704
Geregistreerd: 11-01-07

Tips gevraagd voor de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-18 13:03

Hoi allemaal,

Heeeel vroeger heb ik een eigen pony gehad. Door andere interesses ben ik toen gestopt met paardrijden maar uiteindelijk toch weer begonnen. Ik reed toen eigenlijk altijd op hetzelfde manege paard en dit ging goed. Sinds 5 maanden heb ik weer een eigen pony. Ik begrijp dat wij nog aan elkaar moeten wennen en naar mijn idee gaat dit echt heel goed. We doen eigenlijk vanalles maar vooral buiten rijden. Omdat ik vind dat het begint bij dressuur heb ik 2 x in de week les. Dit gaat tot zover prima en eigenlijk zo goed dat ik fanatiek begin te worden. Op 1 punt gaat het echt mis en dat is de galop. Mijn hulpen komen waarschijnlijk niet goed door waardoor mijn pony super hard gaat draven en dan pas aanspringt. Omdat het dan al zo hard gaat hou ik hem tegen. Na een aantal keer oefenen springt hij redelijk aan maar dan wel in de verkeerde galop. In de les krijg ik verschillende tips maar hierdoor weet ik zelf niet meer wat ik moet doen.

Mijn vraag is dus of mensen simpele tips hebben om vanaf de basis de galop te oefenen.


cissy

Berichten: 19820
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Tips gevraagd voor de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:04

wat zegt je lesgever hier dan van? Dat is dé plek om dit te vragen.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

L_iek
Berichten: 9704
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-18 13:05

cissy schreef:
wat zegt je lesgever hier dan van? Dat is dé plek om dit te vragen.


Die geeft verschillende signalen. De ene keer zegt hij dat het prima is als hij een ‘aanloopt’ neemt maar de volgende les precies het tegen overgestelde.

Anoniem

Re: Tips gevraagd voor de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:07

Een andere instructeur zoeken. Als dit het probleem is waar je tegen aan loopt en je instructeur zegt de ene week het ene en de andere week totaal het andere zou ik zeggen bedankt en doei, dan is hij blijkbaar zelf ook niet zeker van z'n zaak wat jij moet doen en kan hij jou dus ook niet goed genoeg helpen.
Ik zou m'n geld steken in iemand die wel duidelijk is want op deze manier krijg jij niet alleen onduidelijkheid van je instructeur maar die duidelijkheid geef je ook door aan je pony waardoor het al met al alleen maar langer gaat duren voor je dit "goed" krijgt.


PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:11

Het klinkt alsof je pony niet goed weet wat je bedoeld. Ik zou met hem dus heel zwart wit gaan werken.
Als jij de hulp geeft om in galop te gaan en hij gaat harder draven, dan zet hem stil, in de halt. Want harder draven was niet de opdracht. De keer dat hij dan in een rustig tempo aangalopeerd in foute of juiste galop (dat maakt in de eerste fase niet uit) , beloon hem dan heel uitbundig. Want daar heeft hij gedaan wat je vroeg. Galopeer ook niet te lang, een paar pasjes. Het gaat om de aansprong en niet om de galop zelf. Zo oefen je rustig verder.
Het is wel erg belangrijk, dat als hij doet wat jij vraagt of naar toe wilt, dat je hem dan ook écht goed beloont. Dat is de sleutel tot succes.

edit: als hij vanuit een rustig tempo steeds verkeerd aanspringt, is het misschien ook een goede tip om hem eens te laten nakijken. Controle op blokkades of misschien andere problemen.

Hoe oud is je pony?

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:15

Ik heb misschien wel een tip voor je. Mijn paard had ook altijd moeite met aanspringen, en ik schoot in de kramp als ik de galophulpen met mijn benen moest geven (binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel, etc.). Door mijn gekke houding gaf ik geen duidelijke hulp en kon mijn paard niet goed aanspringen.

Ik heb haar toen een stemhulp aangeleerd voor de galop (klakken met de tong). Dit kun je bijv. tijdens het longeren aanleren, als je het lastig vindt om de harde draf uit te zitten. Met longeren kun je bijvoorbeeld als je paard al in die harde draf zit, de stemhulp geven en hem bijv. met de zweep aanmoedigen om aan te springen.

Als dat er eenmaal goed in zit, hoef je tijdens het rijden niet per se een lichamelijke hulp te geven maar is de stemhulp voldoende. Je paard herkent wat je van hem wilt (galop) en zal dan niet eerst heel hard gaan draven maar gewoon netjes aanspringen.

There's nothing that you cannot do, when the horse becomes a part of you.

L_iek
Berichten: 9704
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-18 13:15

Pony is 14 en bij aankoop helemaal gekeurd en ‘doorgelicht’.

Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:16

Lastige vraag om zonder beeld erbij te beantwoorden.
- jij kunt verkeerde hulpen geven
- pony kan uit balans zijn
- pony kan draverbloed hebben

Of een combinatie...

Bij een jong paard leer ik de galop aan op een grote volte. Vervolgens ga je bewust op het verkeerde been lichtrijden en geef je de galophulp. Desnoods met iets verkeerde stelling. Alles om het paard uit te nodigen in de goede galop aan te springen.

Als je in de goede galop zit een halve volte door galopperen en weer terug naar draf. Dit een aantal keren herhalen op beide kanten.

Bij een jong paard doe ik dit een paar dagen, dan zit dat knopje er wel op en ga ik gewoon op die volte verder klooien met aanspringen na een paar pasjes doorzitten en ook de juiste stelling erop monteren.

Sintara

Berichten: 7375
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:23

Had de pony dat altijd, of is dat later zo gekomen? Heeft hij dit ook bij het longeren?

Wat goed helpt als een paard het écht moeilijk vind om aan te springen vanuit een rustig drafje (en het dus geen eigenwijzigheid is), is hem gewoon de eerste keer op zijn ´eigen manier´aan te laten springen en dan de galop te verzamelen. Zo klein mogelijk maken. Daarna weer terugnemen, even een paar kleine drafoefeningen doen, grote volte rijden.. En dan nu proberen netjes aan te galopperen.

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

L_iek
Berichten: 9704
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-18 13:26

Bij het longeren heeft hij ook moeite met de galop. Vooral het aanspringen dan.

Ik word er zelf ook onzeker van dus daar kan het uiteraard ook aan liggen. Ik rij al 22 jaar en nu ineens lukt die galop mij niet meer.

Sintara

Berichten: 7375
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Tips gevraagd voor de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:43

Oke als hij het ook aan de longe hebt, komt het niet doordat je hem uit balans brengt in het zadel. Dus dat is wat dat betreft een goed teken.
Misschien mist hij gewoon wat spierkracht om goed aan te kunnen springen in galop.

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

L_iek
Berichten: 9704
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Tips gevraagd voor de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-18 13:48

Het is ook niet de galop zelf. Als we eenmaal in galop zijn dan gaat het wel oke. Het is vooral het in galop komen.

WillemijnW

Berichten: 43
Geregistreerd: 27-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:51

ik ben op dit moment een jonge tinker aan het doorrijden, deze heeft hier op dit moment ook heel erg last van, op dit moment oefenen we de galop eerst buiten op het rechte stuk, strand. Zodat hij eerst kracht kan opbouwen, en voorwaarts gaat, wanneer dat goed gaat gaan we dit in de bak oefenen, en dit steeds meer verfijnen, en uiteindelijk steeds scherper aan de hulpen zetten. En dan ook echt streng zijn van galophulp is galop, gaat die harder draven eerst terug nemen naar een ontspannen arbeidsdraf en opnieuw proberen. Zelf focus ik op dit moment voornamelijk op het aanspringen en dan na een half rondje terug nemen.

Hopelijk heb je er iets aan.

L_iek
Berichten: 9704
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Tips gevraagd voor de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-18 13:55

@WillemijnW, dat van die rechte stukken werkt inderdaad goed. Dan gaat het in ieder geval makkelijker. Misschien moet ik dat nog extra oefenen.

Cabelona

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:59

Als hij met longeren ook al moeite heeft met de galop zou ik eerst daarmee gaan oefenen.
Stem commando aanleren voor het aanspringen in de galop. Veel overgangen vragen. Stap - draf - stap -draf - galop - draf - galop - draf - stap - galop - stap, etc. dus niet een 10 minuten alleen maar draven en 5 minuten galopperen oid.
Stop ook op het juiste moment. Als het na een half uur moeilijk aanspringen eindelijk goed gaat, niet doorgaan maar stoppen. Dat is zijn beloning, je zult merken dat het de volgende keer al makkelijker zal gaan.

Wanneer dit aan de longeerlijn goed gaat kun je ermee onder het zadel aan de slag. Laat hem aanspringen op jouw stemcommando icm. met de beenhulp. Ook hier geld veel overgangen rijden. Gaat het na een kwartier zoals jij het wilt, stoppen ook al heb je maar een kwartier gereden.


Geld verdienen met het schrijven van artikelen: Klik hier

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Tips gevraagd voor de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:41

Welke hulpen gebruik je om aan te springen?

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Tips gevraagd voor de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 07:36

Als het galopperen op zich wel wil, maar het aanspringen moeilijk is - ligt je probleem (en de oplossing) dan niet in de draf?

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:48

Wat voor ras is je pony en hoe springt je pony in galop aan als jullie buiten rijden? Op een buiten rit.

Welke hulpen geeft jij je pony?

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 09:05

Gaat het hier om je fjord?
Want ik heb dit ook gehad met mijn fjord. Mijn instructice zei dat dit een koudbloed probleem was. Nou moet ik zeggen dat haar laten nakijken door een osteopaat, zadel controle en consequent rijden goed heeft geholpen bij haar.
Ik moest haar altijd terugnemen bij hard draven, en net zo lang doorzetten met de juiste hulpen totdat ze in de galop zat. Was niet makkelijk maar het lukte wel. En inderdaad ruim belonen bij het aanspringen in galop.
Maar je moet wel een consequente instructeur of instructrice hebben. Want als je iedere keer het anders aanpakt gaat het niet werken.

Buiten was galop geen probleem, alleen had ze dan altijd maar een galop, de linkergalop. Rechtergalop deed ze niet omdat dit erg lastig voor haar was. Al kon ze het wel.

Hansje† 3-04-2018 & Victorie †2-01-2010. Gone but never forgotten.

PFT
Berichten: 64
Geregistreerd: 30-09-17

Re: Tips gevraagd voor de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:48

Leer het eerst aan vanaf de grond, bijvoorbeeld aan de longe, daarna aan de dubbele longe. Zodra dit fijn werkt, schakel je over met iemand erop. Zo kan ze eerst sterk worden en balans leren krijgen in galop onbelast aan de longe, als dit eenmaal gaat, is het vervolgens onder de man geen grote stap. Succes!

Gediplomeerde Freestyle instructrice (Noord-Holland)
Hulp bij trailerladen, lange teugel, Freestyle systeem, begeleiding beleren jonge paarden
http://Www.paardenfreestyletraining.nl

L_iek
Berichten: 9704
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Tips gevraagd voor de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-18 12:57

Ik heb inderdaad een fjord. Het gaat nog niet super goed maar het begin is gemaakt! Hij springt nu in ieder geval aan.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33776
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Tips gevraagd voor de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 13:06

Wat vaak ook helpt is een hindernisje van 10 cm opbouwen en daarover aanspringen. Zo kan je de hulpen weer scherp krijgen. :j

laziezo

Berichten: 137
Geregistreerd: 17-06-09

Re: Tips gevraagd voor de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 13:20

Zoals ik je verhaal hoort kan het een stukje balans zijn wat hij moeilijk vindt of een stukje kracht wat hij mist. Zowel voor de balans en kracht zijn eenvoudige overgangen een goede oefening. Denk hierbij vooral eerst aan overgangen van stap naar draf en terug naar draf maar ook van halthouden naar draf. Maak bijvoorbeeld bij iedere bakletter een overgang, en herhaal dit 3 rondjes op iedere kant.

Let wel op dat wanneer je merkt dat het te zwaar wordt voor je pony, je even stopt met deze oefening. Als je merkt dat hij deze oefening sowieso niet tof vindt zal ik advisteren hem na te kijken door een masseur, fysio, ofsteo, waar jij je prettig bij voelt. Training betekend vaak spierpijn en wat je niet wilt is dat de spierpijn over gaat in een blessure.

Wat ook eens kan helpen is gewoon bij verschillende instructeurs lessen. Iedereen heeft andere maniertjes om je verder te helpen en wellicht vind je een manier die goed bij jullie past.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt! succes!

Ken jij 't Voedingscentrum voor paarden al ?
http://www.voedingscentrumvoorpaarden.nl of volg ons op instagram/facebook!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers