Dolly, lukt het je nog?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Dolly, lukt het je nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-18 12:45

Hoi allemaal,

Normaal ben ik niet zo van de lange foto topics, maar deze wil ik wel graag posten. Ik vermoed dat ik het ook even graag van me wil afschrijven.

Een paar weken terug ontdekten we dat onze 15 jarige kattin, Dolly, wat raar deed. Ze liep bijna overal tegen, de trap op en af ging heel moeizaam, schrok van kleine en plotse bewegingen maar bovenal.. Haar pupillen waren zo groot, de hele dag.. We zijn dan toch maar met haar naar de DA gegaan. Daar hebben ze vastgesteld dat ze blind was. Haar ene oog is volledig het zicht kwijt, door het andere ziet ze alleen nog maar vage vormen. De DA vertelde dat dit twee mogelijke oorzaken zou kunnen hebben. Als eerste haalde hij aan dat haar blindheid een gevolg kon zijn van een harde klap, als tweede stelde hij hartfalen aan als oorzaak.
Daarnaast zei de DA ook dat dit een plotse aandoening was. Van de één op de andere dag was ze stekeblind geworden. Dolly zou haar plan wel trekken in huis, zei hij. En dat doet ze ook wel. Ze vind haar eten en drinken, gaat nog altijd op haar vaste plekjes liggen, loopt rond, gaat naar de kattenbak..
Maar ze is zooooo onzeker en bang geworden voor de minste aanrakingen.. Loopt ze perongeluk met haar pootje op het tapijt, dan schrikt ze zich een ongeluk, ik moet altijd eerst praten tegen haar voordat ik haar aanraak, anders is de kans groot dat ze uithaalt. En wat mij het meeste pijn doet, is dat het zo plots voor haar is gekomen. Ze heeft geen tijd gehad om te wennen of haar goed te oriënteren. Af en toe staat ze in het midden van de ruimte zo voor haar uit staat te staren naar een muur.. Het lijkt dan wel of ze het noorden helemaal kwijt is.

Voor dit alles, vond ik dat ze wel eens een topic verdiende op Bokt. De foto's zijn niet schokkend of dergelijke. Je ziet niets aan haar ogen, behalve dan dat de pupillen heel groot zijn.

1. Dit is een foto, zoals je kunt zien, in de periode van kerstmis. Hier was ze nog niet blind.
Afbeelding

2. Samen met mijn afschuwelijke gezicht. Het gaat om de kat oke :') Toen was ze wel al blind. Je kan duidelijk het verschil zien met de eerste foto. Zo staan haar pupillen nu voor de rest van haar leven als ze zich op iets concentreert. Als ze gewoon ligt, dan zijn haar pupillen normaal maar dat komt omdat ze dan naar niets probeert te 'kijken'.
Afbeelding

3. Dit is een filmpje dat ik gemaakt heb toen ik haar riep, het is toch een steek recht in mijn hart om haar zo bang en onzeker te zien. Let ook vooral op de pupillen. Op de achtergrond hoor je mijn moeder en mijn broer, vertelend over Dolly haar situatie.


4. Gelukkig geraakt ze nog wel op de zetel en vind ze haar favoriete plekjes terug.
Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig is haar gezondheid voor de rest prima. Ze is al een oude kat maar ze heeft buiten de blindheid geen enkele andere (ouderdoms) kwaal.

Liefs,
PerleB



Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Dolly, lukt het je nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:50

Ahw, arme Dolly. Ik vind het ook wel zielig voor haar hoor.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Dolly, lukt het je nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:07

Ach die arme schat. Verder ziet ze er wel goed gezond uit!

Zelf heb ik thuis een van 17? lopen. Merk je soms echt wel dat ze oud worden..

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Dolly, lukt het je nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:31

Ach arm mupke. :(:) Wat moeilijk om te zien dat ze het zelf best lastig vindt.

Veel sterkte voor jullie.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-18 16:48

Sill_Monster schreef:
Ach die arme schat. Verder ziet ze er wel goed gezond uit!

Zelf heb ik thuis een van 17? lopen. Merk je soms echt wel dat ze oud worden..


Ja, ze is verder ook helemaal gezond hoor!
Dat merk je zeker.. ze slaapt heeeeel veeeeel .. Ik denk soms wel 23u/24u :Y)

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Dolly, lukt het je nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:51

Ach arme dolly.
Ik vind het verhaal van de dierenarts nog wel raar...
Heeft dolly een hoge bloeddruk en zo ja doen ze daar wat aan?
Heeft dolly hartfalen en zo ja doen ze daar wat aan?

Niet banketstaaf maar poetsen.

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:54

Zal m'n post nog wat onderbouwen voor het geval het er wat abrupt staat.

Heb even gegoogled voor je voor een medische uitleg en deze link is er oa eentje:

https://www.mcvoordieren.nl/hoge-bloeddruk-bij-de-kat

Oftewel.. ze wordt toch behandeld nu neem ik aan? Zo niet.. zou ik adviseren naar een andere dierenarts te gaan.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Jasmijn159

Berichten: 4427
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Dolly, lukt het je nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:05

Geef haar nog even om te wennen! Dat kost tijd, maar ze gaat echt nog wel zekerder worden.

Houd er wel rekening mee: niets veranderen in huis, nergens iets laten staan waar ze tegenaan kan lopen.

Pandora2
Berichten: 19842
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:23

Ach, wat naar :(:)
Nu heeft een poes wel een gigantisch aanpassingsvermogen, dus ik denk dat dit met tijd en geduld nog
wel heel veel zal verbeteren.

Anoniem

Re: Dolly, lukt het je nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:52

Wat een schatje, maar ook wat sneu zeg zomaar ineens blind.. Lijkt me ook erg lastig.
Wij hebben iets totaal anders mee gemaakt thuis een van onze katten kwam van de een op de andere dag met een verlamde poot thuis en hier kon ze helaas niet mee doorleven ze kon ook totaal niet meer lopen of staan (was 16,5) maar de wil was er wel dus uiteindelijk hebben wij de beslissing moeten nemen haar in te slapen omdat ze heel hard aftakelde en dat geen leven was.
Wel bijzonder dat ze toch de plekjes enz nog wel vind, dit zou ik zeker zien als positief! Ik hoop dat dit met de tijd steeds een stukje beter zal gaan!

2 kleine sidenotes trouwens, op het filmpje roep jij haar maar praten je moeder en broer luid en zijn aan het afwassen of iets (hoor iets wat klinkt als bestek in een la leggen) en je ziet heel duidelijk dat ze daardoor niet weet waar ze nou op af moet gaan. Ik denk dat het goed is dat je zulke dingen oefent, maar ik zou dit wel gaan doen als het wat stiller is in de omgeving of de mensen die aanwezig zijn vragen wat stiller te doen.
En dan nog iets wat ik even kwijt wil, wees een beetje aardiger voor jezelf, ik schrik er oprecht wel een beetje van als je zegt over jezelf mijn afschuwelijke gezicht..


PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-18 20:32

Hannanas schreef:
Ach arme dolly.
Ik vind het verhaal van de dierenarts nog wel raar...
Heeft dolly een hoge bloeddruk en zo ja doen ze daar wat aan?
Heeft dolly hartfalen en zo ja doen ze daar wat aan?



We hebben over 2 weken een afspraak bij de DA om te controleren of het hartfalen zijn. Verder komt het blind zijn door het netvlies dat loskomt door bloed dat erachter zou zitten. Kunnen ze verder niks meer aan veranderen. Indien het hartfalen zijn, vermoed ik dat ze medicatie zal krijgen daarvoor maar aan de blindheid is niets meer te doen..

Jasmijn159 schreef:
Houd er wel rekening mee: niets veranderen in huis, nergens iets laten staan waar ze tegenaan kan lopen.

Zijn we sowieso niet van plan hoor. Voor de rest staat alles waar het normaal staat. Ik denk dat het nu aan haar is om die verschillende objecten en voorwerpen te leren oriënteren. Ze botst er niet echt tegen hoor, een paar cm voor dat ze er tegen aan zou lopen, ontwijkt ze had. Godzijdank haar tastharen! :)

Annet_Dottie schreef:
2 kleine sidenotes trouwens, op het filmpje roep jij haar maar praten je moeder en broer luid en zijn aan het afwassen of iets (hoor iets wat klinkt als bestek in een la leggen) en je ziet heel duidelijk dat ze daardoor niet weet waar ze nou op af moet gaan. Ik denk dat het goed is dat je zulke dingen oefent, maar ik zou dit wel gaan doen als het wat stiller is in de omgeving of de mensen die aanwezig zijn vragen wat stiller te doen.
En dan nog iets wat ik even kwijt wil, wees een beetje aardiger voor jezelf, ik schrik er oprecht wel een beetje van als je zegt over jezelf mijn afschuwelijke gezicht..


Ja, kwam wat ongelukkig uit. Ik was haar al aan het roepen, voordat lawaai begon.. Wou het filmpje toch even delen :)
Goh ja, ik vind dat niet echt de mooiste foto van mezelf haha.. Voor de rest voel ik me wel goed in mijn vel hoor! *D

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Dolly, lukt het je nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:48

Hai, pfoe 2 weken erg lang hoor. Bizar. Waarom?
Persoonlijk zou ik dat niet afwachten, en weet je nu of je kat een hoge bloeddruk heeft? Ook dat zou ik niet afwachten. Blindheid, door oa hoge bloeddruk, kan door snel ingrijpen namelijk weer (deels) herstellen en snel ingrijpen is eerder nu/dagen dan weken.

Succes, hopelijk voelt ze zich snel wat comfortabeler. Zo naar om je beestje zo te zien. Verwen haar maar lekker en verder zijn er al veel tips gegeven gelukkig :)

Niet banketstaaf maar poetsen.

Jasmijn159

Berichten: 4427
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Dolly, lukt het je nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:40

Hoe gaat het?

PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-18 16:58

Jasmijn159 schreef:
Hoe gaat het?



We denken dat ze verslechterd. Nu loopt ze regelmatig tegen voorwerpen aan, terwijl ze dat paar dagen geleden nog niet deed. Binnenkort hebben we een afspraak staan bij de DA.
Voor de rest trekt ze haar plan wel, maar het is zo sneu om te zien.

PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-18 15:23

We hebben een afspraak gehad bij de DA. Ze heeft verschillende onderzoeken gedaan. Dolly heeft blijkbaar een veel te hoge bloeddruk, dit is ook de oorzaak van het blind worden. Ze gaat nu pilletjes krijgen om deze bloeddruk te doen dalen maar ze zal wel blind blijven.. -O-

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 16:03

PerleB schreef:
We hebben een afspraak gehad bij de DA. Ze heeft verschillende onderzoeken gedaan. Dolly heeft blijkbaar een veel te hoge bloeddruk, dit is ook de oorzaak van het blind worden. Ze gaat nu pilletjes krijgen om deze bloeddruk te doen dalen maar ze zal wel blind blijven.. -O-


Die bloeddruk dacht ik al wel!
Wat vervelend dat ze verwacht dat de blindheid blijft, komt ook mede misschien door twee (zelfs drie?) weken wachten, dat is een domper. Ik hoop op verbetering :j

Niet banketstaaf maar poetsen.

PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Re: Dolly, lukt het je nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 12:48

Ik hoop zeer zeker ook op een verbetering maar de DA verwacht dit echt niet. Het zal een blijvend letsel blijven.
Langs de andere kant vind ik het dan ook weer vreemd dat ze dan 'plots' blind is geworden door een verhoogde bloeddruk. Een bloeddruk gaat toch niet ineens poef paf kei hard de hoogte in.. dat is toch geleidelijk aan moeten gebeuren.. Wat denken jullie?

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:55

Dat klopt, je kunt er prat op gaan dat je kat dit al langer had. Zie het als een fluitketel. Pas bij koken komt de fluit. Uiteindelijk is de druk zo hoog dat er iets stuk gaat.
Helaas bij katten echt een sluipmoordenaar, dus als de kat 100% zichzelf was en je direct naar de dierenarts gegaan bent heb je alles gedaan wat je als baasje kon doen.

Ik vind het wel nog steeds schandalig dat er nu pas gesproken is over hoge bloeddruk, iets wat ik vorige maand al vond. Als het echt waar is dat je arts alleen die 2 oorzaken (klap op kop en hart) als optie voor een oorzaak opperde heeft ze echt destijds de plank 8 meter mis geslagen.

Heb je mijn link die ik gepost had destijds doorgelezen? En als je verder Googled kom je er enorm veel over tegen.

Het is dus zaak om oa de schildklier en de nieren volledig te controleren. (Bloed, urine, echo)

Niet banketstaaf maar poetsen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Britta31 en 1 bezoeker