Ervaring leverbiopt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Grit

Berichten: 6143
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-18 20:42

Bedankt voor het delen RavenIris, dat zijn inderdaad pittige verhogingen.
Erg fijn dat ze zo goed zijn hersteld! Is de lever helemaal hersteld?


Marilu, spannend, hopelijk laat de uitslag verbetering zien.


Bij ons heeft leverbot en JKK steeds bovenaan de lijst gestaan, DA acht leverbot niet waarschijnlijk, maar eens moet de eerste keer zijn en ik hoor/lees inderdaad ook dat het steeds meer voorkomt.
Ze lopen op zandgrond, maar bij veel regenval is de weide nat, zijn de sloten snel vol en ik begrijp dat herten ook verspreiders kunnen zijn.


RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:50

De leverwaarden zullen nooit meer zo laag worden als voorheen, helaas. Maar er is eigenlijk niets meer te merken. Ik laat wel regelmatig bloedonderzoeken doen voor de zekerheid en heb de paarden toen ook van weide verhuisd.

Bij JKK zou je normaal echt een veel feller ziektebeeld moeten hebben dacht ik..

If it's not an Icelandic, it's just a horse.
Lessen en training van IJslandse Paarden: https://raudidalur.weebly.com/

Besje

Berichten: 812
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:14

Hier de uitslagen van mijn paard


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Lieve Charming van sportpaard naar knuffelpaard:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=2023797

tinker6

Berichten: 324
Geregistreerd: 15-02-07

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:13

hij krijgt nu hyppochol, een drankje om de lever te spoelen. morgen belt de dierenarts mij om te horen hoe het gaat, ik zal leverbot eens aan haar voorstellen. na erover gelezen te hebben lijkt het ziektebeeld er wel heel erg op. bloeduitslag heb ik nog niet gezien, maar wil haar deze laten mailen. hij is al vanaf november erg mager en wil maar niet bijkomen ondanks meer voeren.

Blacklight:M2 + 2
volgende wedstrijd: een wedstrijdstop

tinker6

Berichten: 324
Geregistreerd: 15-02-07

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:15

hij staat samen met mijn tinker, is het verstandig deze ook te laten tappen ondanks hij geen enkele symptonen heeft ?

Blacklight:M2 + 2
volgende wedstrijd: een wedstrijdstop

Sunnevalover

Berichten: 121
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:31

tinker6 schreef:
hij staat samen met mijn tinker, is het verstandig deze ook te laten tappen ondanks hij geen enkele symptonen heeft ?


Zou ik wel doen! Mijn pony was erg vermagerd en kwam niet meer aan, maar mijn paard toonde totaal geen symptomen. Echter had zij dezelfde leverwaarden verhoogd als mijn pony. Dus ik zou het zeker voorstellen aan je dierenarts.

-Spotted L1+7 L+2 M+2
-Sunneva frá Röðli
-Fenna
-Carrowbawn Dutch X "Love is immortal"

Marilu
Berichten: 1237
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:50

Hier dus ook : 1 paard met als symptoom vermageren en het andere paard geen enkel symptoom en dit paard had zelfs lichtjes slechtere leverwaarden. Volgens dierenarts allebei leverbot.
Volgende week komt dierenarts bloed afnemen voor controle. Dan zal ik weer meer te weten komen, want leverbot is niet met 100% zekerheid aan te tonen. Als de leverwaarden hier slecht gebleven zouden zijn, dan zal de dierenarts verder moeten zoeken naar een andere oorzaak. Maar hij was erg zeker van zijn diagnose (en tot hiertoe heeft hij mij nog nooit teleurgesteld met zijn diagnoses).
Alvast aan iedereen hier veel beterschap voor de paardjes gewenst !

Grit

Berichten: 6143
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-18 21:03

Besje, dat zijn ook fikse verhogingen.
Denkt de DA alleen aan JKK of ook aan andere oorzaken?

Tinker, ik heb dat wel gedaan. Onze paarden staan al 10 jaar in dezelfde leefomstandigheden, dus ik was wel nieuwsgierig. Mijn paard heeft geen symptomen, maar wel licht verhoogde waarden.

Ik ben ook benieuwd naar jullie uitslag Marilu. Hopelijk heeft de behandeling gewerkt.

Die leverbot is wel een irritante parasiet doordat deze bijna niet aan te tonen is :\ . Het is eerder kijken of de behandeling aan slaat en dan de conclusie trekken.
Het Woud heeft een leverbot-test, maar hoeveel zekerheid geeft dit? Onze DA gaf aan dat er meerdere keren een mestonderzoek nodig was.
http://wormbestrijding.nl/wormbestrijdi ... onderzoek/


Met welk middel worden de paarden met (vermoedelijk) leverbot behandeld en zitten er risico's aan?
Laatst bijgewerkt door Grit op 19-03-18 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:05

Meestal moet je heeeel veel geluk hebben om een leverbot te vinden in de mest.. Daarom ook dat het zo lastig te diagnosticeren is. Het makkelijkst is inderdaad gewoon op goed geluk behandelen..

Het middel dat je moet geven is fasinex, gewoon in de mond. Tenzij je paard echt heel lastig doet en vreselijk gaat morsen, dan doen ze het rechtstreeks in de maag..
Er zijn niet erg veel risico's voor zover ik weet, ook al is het eigenlijk een middel voor runderen. Maar net als bij ontwormingen is het wel problematisch naar resistentie toe... Dus alleen geven als je ook echt leverbot vermoed en een fikse dosis.

If it's not an Icelandic, it's just a horse.
Lessen en training van IJslandse Paarden: https://raudidalur.weebly.com/

Besje

Berichten: 812
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:19

Gritt
Ik denk dat hij het niet goed weet, daarom de biopt om te achterhalen waar de waardes vandaan komen. Hij heeft ook mestonderzoek gedaan, maar dat was in orde :)

Hij heeft al een kuur antibiotiv'ca en sechol gekregen, maar zonder resultaat dus. In januari was hij futloos, nu is er niets aan te merken... Niet mager, niet dof, energie zat...

Lieve Charming van sportpaard naar knuffelpaard:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=2023797

Grit

Berichten: 6143
Geregistreerd: 09-07-08

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-18 21:37

Tom toont ook niet ziek, behalve dat hij mooier in zijn bespiering heeft gezeten.
Het symptoom "verlies eetlust" is in elk geval bij hem niet van toepassing, eerder continue honger.

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:47

Leverbot is een waarschijnlijkheidsdiagnose. Gewoon fasinex erin en hopen op het beste eigenlijk :o

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Sunnevalover

Berichten: 121
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:52

Wij hebben vandaag onze paarden behandeld met fasinex en gaan over 3 weken opnieuw een bloedonderzoek doen om te kijken of de waarden zijn verbeterd. Dus hopen dat het werkt!
Nu wordt het alleen even kijken wat we gaan doen met onze wei ivm besmetting... Hoe hebben jullie dit aangepakt?

-Spotted L1+7 L+2 M+2
-Sunneva frá Röðli
-Fenna
-Carrowbawn Dutch X "Love is immortal"

tinker6

Berichten: 324
Geregistreerd: 15-02-07

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:21

bloeduitslag binnen, ik kan geen foto's plaatsen dan maar zo:

kalium: 5.8 normaal 2.8/4.5
ALT: 22 normaal 2/15
AF: 382 normaal 76/262
GGT: 178 normaal 9/37
AST: 1073 normaal 75/600
GLDH: 322 normaal 0/12
glucose: 3.3 normaal 3.5/5.6
CK: 839 normaal 130/431
LDH: 576 normaal 0/400

erg verhoogde waarden in lever en spier.
dierenarts wist het ook niet, zij raadde sterk aan om naar utrecht te gaan, alleen is het paard van mijn vader en aangezien wij al eens een pony erheen hebben gebracht die niet meer terug kwam...
behandelen op leverbot terwijl dit niet zeker was vond zij lastig omdat het een tamelijk agressief middel is. paarden mogen na deze medicijnen ook niet meer voor de slacht aangeboden worden.
zolang er geen uitsluitsel was wat het was kon ze niets doen, ik heb haar gevraagd wat de kansen waren op herstel, lever had nog matige functie maar of hij kon herstellen wist ze niet.
maar een paard wat gezond oogt, alleen verschrikkelijk mager is, een spuitje geven zonder de oorzaak te weten vind ik ook not done, jeetje wat een dilemma voor een paard dat niet eens van mijzelf is.

Blacklight:M2 + 2
volgende wedstrijd: een wedstrijdstop

Grit

Berichten: 6143
Geregistreerd: 09-07-08

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-18 17:16

Het is ook een lastige keuze. Je bent minimaal rond de 400-500 euro kwijt (in Utrecht) en het hoeft geen zekere uitslag te geven.

Bij ons gaf de doorslag dat de waarden in korte tijd zoveel waren verslechterd dat we het niet verder durfden aan te kijken. We willen hem gewoon niet ziek(er) laten worden als we dit kunnen voorkomen. Of het biopt geeft ons duidelijkheid of niet, en dan kunnen we een aantal zaken van het lijstje afstrepen.


Marilu
Berichten: 1237
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:11

Om de weide te behandelen, heeft de dierenarts me gezegd kalkcyanamide te gebruiken. Nu deed ik dat sowieso al. Wel gebruikte ik maar 300 kg voor het hectare aan wei dat we hier hebben. Dierenarts heeft gezegd het dan op te drijven en vooral goed te strooien aan de zijkanten van de wei (vlakbij de beken) Ik heb nu dus 500 kg genomen (helft is al behandeld, maar spijtig genoeg zit het weer wat tegen om de rest nog te doen ...) Ik heb wel gelezen dat de kalkcyanamide wel de slakjes dood, maar niet de eitjes die al aanwezig zijn op het gras. Een behandeling is dus niet zaligmakend ... Dierenarts zei dat het in ieder geval al veel zal helpen, dus zal ik dat maar geloven ...
Ook heb ik na de diagnose van (vermoedelijke) leverbot, de paarden van de weide gehaald. Ze zullen er nu dus pas terug op mogen als de kalkcyanamide lang genoeg 'ingetrokken' is (normaal zou dit minstens 2 weken zijn mits voldoende regenval).
Dierenarts belt me net op : hij komt zo dadelijk nog bloed afnemen. Dan zal ik donderdag vermoedelijk al meer weten ...

hagelslag
Berichten: 8933
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 08:41

Is dat het normale kalk of is dat speciaal kalk?

tinker6

Berichten: 324
Geregistreerd: 15-02-07

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 14:42

Voor diegene die in Utrecht zijn geweest, het is je paard smorgens brengen en savonds weer ophalen? Je bent er voor de rest niet bij?

Blacklight:M2 + 2
volgende wedstrijd: een wedstrijdstop

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:54

Hier ook een wat mat en arm bespierd paard gehad met wat hoge leverwaardes. Da wilde absoluut niet aan leverbot denken en gelijk biopten nemen. Ik wilde eerst met fasinex behandelen. Het is niet heel schadelijk voor je paard en kost echt twee tientjes, dus waarom niet. Ander paard wat al maanden liep te kwakkelen met hoge leverwaardes en spierproblemen (flinke verzuring etc) ook meteen behandeld. Wat denk je? Na een paar maanden beide paarden enorm opgeknapt! Mijn stalgenoot heeft echt enorme kosten gehad door het aanmodderen, ik ben blij dat ik doorgezet heb eerst eens fasinex te proberen zonder alle zinloze onderzoeken zoals mestonderzoek te laten doen.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Grit

Berichten: 6143
Geregistreerd: 09-07-08

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-18 17:58

Tinker, wij zijn er van 10.30 tot 16.00u geweest. De radioloog kon pas om 14u, dus na het vooronderzoek kon ons paard bij hun op stal en konden we zelf gaan lunchen. Het onderzoek was rond half 3 klaar, maar vanwege het roesje moest hij eerst weer op stal wakker worden.
Je bent overal bij, alleen bij het nemen van bet biopt wacht je even buiten de ruimte.

Allegra, fijn dat het zo heeft uit gepakt! Scheelt inderdaad een hoop tijd en geld.
Hoewel ik aanmodderen dan wel kort door de bocht vind, iedereen zal het beste voor hebben met zijn paard en de DA daarin volgen is natuurlijk niet vreemd.


Ik hoop dat we voor het weekend de uitslag nog krijgen, ik wil graag de zekerheid of hij wel of geen JKK eet. Zoniet is dat een opluchting en gaan we ook een behandeling met fasinex aankaarten.

Marilu
Berichten: 1237
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 20:03

Hagelslag, dat is een speciale kalk. Driedubbele werking : kalken, bemesten en ontsmetten.
Het merk is Perlka. Moet je maar eens op googlen. Het is nu zo'n beetje de moment om het te smijten. Eind februari/begin maart. Te smijten als de grond vochtig is, maar het gras zelf droog. En best vlak voordat regen is voorspeld, want dan wordt de werking geoptimaliseerd.

hagelslag
Berichten: 8933
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 20:04

Ik zal morgen eens vragen.
Kijken of ze dit in duitsland ook kennen...
Dat het nu tijd is om te kalken weet ik. Wil deze week nog kalk meenemen van t werk.(echt zo mooi krijg dus korting op kalk en kunstmest)

Marilu
Berichten: 1237
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 20:15

Zullen ze daar zeker kennen in Duitsland, want het is ook Duits :-)
Producentnaam is AlzChem.

hagelslag
Berichten: 8933
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 20:18

Ahhh nou ik zal morgen eens kijken! Krijg 20% korting op kalk etc dus das fijn

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 20:49

Grit schreef:
Allegra, fijn dat het zo heeft uit gepakt! Scheelt inderdaad een hoop tijd en geld.
Hoewel ik aanmodderen dan wel kort door de bocht vind, iedereen zal het beste voor hebben met zijn paard en de DA daarin volgen is natuurlijk niet vreemd.


Met aanmodderen bedoel ik, 100 dingen proberen waarvan niks echt hielp, omdat de da (dezelfde als ik had) er niet aan wilde dat het weleens leverbot kon zijn. Osteopaten, voedingsdeskundigen, holisten, dure supplementen, massages, tig keer bloedprikken, alles heeft ze er tegenaan gegooid. En die stomme fasinex kuur deed het hem.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: senna21 en 35 bezoekers